Van welke pijp droom jij ?

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
mawi

Bericht door mawi »

Is de Inter-Tabac beurs de moeite waard? Lijk me leuk om volgend jaar heen te gaan. Hoe zijn jou ervaringen?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

mawi schreef:Is de Inter-Tabac beurs de moeite waard? Lijk me leuk om volgend jaar heen te gaan. Hoe zijn jou ervaringen?
Jawel, mawi. Zeer de moeite waard. Echter, je kunt daar alleen naartoe als je een bedrijf hebt dat met roken te maken heeft. Ik ga dus altijd met mijn vriend mee, die vroeger een zeer goede tabakswinkel had en nu nog importeur van pijpen is en een webwinkel heeft. Als particulier kom ik ook die beurs niet in.

Maar echt, je ziet hier alles dat mogelijkerwijs met roken te maken heeft. Van sigaretten tot pijptabak, van humidor tot ontelbare vloeitjesfabrikanten. Waterpijpen, sigaren, reclamemateriaal, tijdschriften, boeken, winkelinrichting, rook-accessoires en drank (wat bijvoorbeeld in Duitsland wél in een tabakswinkel verkocht mag worden). Erg leuk is het om de nieuwe pijptabakken al te mogen proberen. In spetember rook ik al monstertjes van zaken die pas volgend voorjaar in Nederland op de markt komen. Soms krijg ik al hele pakjes mee.

Het is echt teveel om op te noemen, maar we lopen ook veel voorbij, wat onze interesse niet heeft. Wel is het erg leuk om met de pijpenfabrikanten te kunnen spreken. En als Winslow liefhebber koop ik daar dus elke keer mijn pijpen uit de eerste hand en ben ik niet afhankelijk van het assortimentje dat een winkelier toevallig de moeite van aanschaf waard vindt.

Ik sprak afgelopen beurs met iemand van Design Berlin en we hadden het erover, dat het steeds moeilijker wordt weer een nieuw thema voor een pijp te verzinnen. Het ging toen ook over leespijpen en ik kwam met het idee om een "internetpijp" of "e-mailpijp" te maken in enkele modellen. Hij zou dit met de productafdeling overleggen, dus ik ben benieuwd of we de komende 2 jaar een nieuwe serie te zien krijgen die op het thema internet is gebaseerd.
Iets met een "@" tekentje of wat dan ook. Dat verzinnen ze zelf maar.

Wat ook erg leuk is, en niet om interessant over te komen, of zo: je hebt direct contact met de tabaksmelangeurs en pijpenfabrikanten. Nee, het zijn niet meteen je beste vrienden, maar ik kom nu al 12-13 jaar op die beurs en ze gaan je ook kennen. Onder andere Per Georg Jensen, die nu bij Mac Baren het hoofd is van de ontwikkeling van tabakken, is een erg geschikte vent die altijd tijd maakt om met ons te praten.
Zo "ken" ik ook de mensen van Design Berlin, Stanwell tabakken, Poul Winslow natuurlijk, Planta, DanPipe (erg leuke mensen), enzovoorts.
We kunnen ook heel veel regelen qua wedstrijdpijpen en wedstrijdtabakken. Ook o.a. elk jaar 100 catalogi van DanPipe voor de deelnemers aan de wedstrijd van onze belgische club Pijp & Toebak en gratis tabak voor de wedstrijd, keurig afgewogen en verpakt in zakjes van de vereiste 3 gram.

Kortom, zonder je jaloers te willen maken: een geweldige dag, altijd.

Verder gaan we ook elk voorjaar naar Frankfurt. Dat is een veel kleinere beurs, maar wel toegespitst op 80% pijp en tabak en 20% sigaren en accessoires.

Zo spreek ik dus minstens 2 x per jaar Poul Winslow en kies ik ook 2 x per jaar rechtstreeks mijn eigen pijpen uit. In mijn geval van de Winslows erg prettig, want de enkele winkeliers die Winslows verkopen investeren niet in de duurdere modellen uit de series B, A en PC. En op die beurzen heb ik daar zo'n beetje de eerste keuze in.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef: Echter, je kunt daar alleen naartoe als je een bedrijf hebt dat met roken te maken heeft.

Verder gaan we ook elk voorjaar naar Frankfurt. Dat is een veel kleinere beurs, maar wel toegespitst op 80% pijp en tabak en 20% sigaren en accessoires.
:shock: ARGHHH!!! Ik zit me al vanaf dat ik begon met pijproken op die beurs te verheugen en nu blijkt dat ik er niet eens in mag!! :cry: Heb al uitgebreid de video van het Pfeifenkonsulat bekeken en zit mezelf lekker te maken.. Mensen van Peterson ontmoeten, Poul Winslow ontmoeten.. Fraai..... :?

Wat is veel kleinere beurs? Ongeveer 1 hal van de Jaarbeurs of....? Maar wel een leuke beurs? Hoe heet die?
Afbeelding

Winslow Collector

Arno schreef:
Winslow Collector schreef: Echter, je kunt daar alleen naartoe als je een bedrijf hebt dat met roken te maken heeft.

:shock: ARGHHH!!! Ik zit me al vanaf dat ik begon met pijproken op die beurs te verheugen en nu blijkt dat ik er niet eens in mag!! :cry: Heb al uitgebreid de video van het Pfeifenkonsulat bekeken en zit mezelf lekker te maken.. Mensen van Peterson ontmoeten, Poul Winslow ontmoeten.. Fraai..... :?

Wat is veel kleinere beurs? Ongeveer 1 hal van de Jaarbeurs of....? Maar wel een leuke beurs? Hoe heet die?
Die beurs in Frankfurt heet de Ambiente beurs en is in het beursgebouw (Frankfurter Messe). Voor alle duidelijkheid: Frankfurt am Main, dus niet dat Frankfurt tegen de Poolse grens. :lol:

Ambiente is een designbeurs en vroeger stonden daar ook de pijpenfabrikanten. Maar dit werd veel te duur voor de pijpenfabnrikanten en nu is deze beurs in een hotel tegenover de Messe, maar gelijktijdig met die Ambiente beurs. Helaas is ook dit alleen voor zakelijke bezoekers, niet voor particulieren.
Qua grootte: het hotel heeft een vloer met conferentiekamers en er zijn zo'n 7-8 kamers gevuld. Sommige groot, met grote fabrikanten bij elkaar, soms wat kleiner (circa 5 x 8 meter) met bijvoorbeeld alleen een meerschuimfabrikant.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
Arno schreef:

Die beurs in Frankfurt heet de Ambiente beurs en is in het beursgebouw (Frankfurter Messe). Voor alle duidelijkheid: Frankfurt am Main, dus niet dat Frankfurt tegen de Poolse grens. :lol:

Ambiente is een designbeurs en vroeger stonden daar ook de pijpenfabrikanten. Maar dit werd veel te duur voor de pijpenfabnrikanten en nu is deze beurs in een hotel tegenover de Messe, maar gelijktijdig met die Ambiente beurs. Helaas is ook dit alleen voor zakelijke bezoekers, niet voor particulieren.
Qua grootte: het hotel heeft een vloer met conferentiekamers en er zijn zo'n 7-8 kamers gevuld. Sommige groot, met grote fabrikanten bij elkaar, soms wat kleiner (circa 5 x 8 meter) met bijvoorbeeld alleen een meerschuimfabrikant.
*ahum* Ik wist niet eens dat er 2 Frankfurten zijn.. :oops:
Is er eigenlijk een grote pijpen/tabaksbeurs die wel voor de gewone consument is? En hoe controleren ze of je van een bedrijf bent? Ik ben goed in het visitekaartjes maken... :roll: Nee maar, ik zou er echt verdomd graag heen willen.. Misschien moet ik een "bedrijfje" oprichten? :twisted:
Afbeelding

De Pelvin

Bericht door De Pelvin »

Op dit forum zie je toch dat plaatje met die twee pijpen? (Links in beeld) Ik weet niet wie me dit kan vertellen, maar die linker pijp, met die puntige pijpenkop, die vind ik echt supermooi. Wie weet er hoe deze pijp heet? Ik geloof dat ik hier wel van droom!

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Herlikin van Winslow. Veel mensen hebben die pijp hier op het forum.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

En de anderen dromen ervan ! :D :wink:
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Joey Peters schreef:Herlikin van Winslow. Veel mensen hebben die pijp hier op het forum.
Harlekin, excuses voor het verbeteren :wink:
Afbeelding

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Arno schreef: *ahum* Ik wist niet eens dat er 2 Frankfurten zijn.. :oops:
Is er eigenlijk een grote pijpen/tabaksbeurs die wel voor de gewone consument is? En hoe controleren ze of je van een bedrijf bent? Ik ben goed in het visitekaartjes maken... :roll: Nee maar, ik zou er echt verdomd graag heen willen.. Misschien moet ik een "bedrijfje" oprichten? :twisted:
+1

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Maak van het forum een bedrijf, dan kunnen we met een paar dozijn aan medewerkers komen aanzetten. :P

Eliminator
Moderator

Kynikos schreef:Maak van het forum een bedrijf, dan kunnen we met een paar dozijn aan medewerkers komen aanzetten. :P
LOL, moet het een BV zijn, want als een vereniging of stichting ook mag zou deze grap best wel eens DE oplossing kunnen zijn voor de liefhebber, een inschrijving bij de KvK kost niet zoveel, inkomsten en uitgaven zijn qua boekhouding best te behappen ! :)
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Geeeeen idee hoe het allemaal precies werkt.. Iemand die dat wel weet? Een inschrijving bij de KvK is inderdaad niet al te duur wat ik zo weet. Dat heb ik er absoluut voor over om eens op die beurs te kunnen rond snuffelen :)
Afbeelding

Winslow Collector

Voor degenen die denken dat ze zonder problemen een KvK nummer en BTW-nummer denken te scoren: succes.

Op dit moment krijgt die maat van mij uitnodigingen van "de handel". Hij heeft al meer dan 20 jaar een gevestigde naam in tabak/sigaar/pijp land. Hoe je als nieuweling hier binnen komt? Geen idee.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ooit speelde ik in een band en toen hebben we ons als VoF ingeschreven. Dat ging redelijk pijnloos..

Gaat die beurs echt helemaal op uitnodiging? :?
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Hoe het allemaal precies werkt weet ik ook niet, wat ik wel weet is dat ik jaren geleden, samen met mijn ex, een fanclub heb gerunt, hiervoor moest ook een officiele vereniging in het leven geroepen worden incl. een KvK inschrijving.
(een vereniging die geen winst mocht maken, dat weet ik nog wel, dat was toen wel een vereiste)

Zij heeft destijds alle administratieve werkzaamheden daarvoor verricht dus het hoe en wat kan ik niet mee helpen (en ga haar er NIET voor bellen ;-) ), maar voor zover ik weet leverde dat destijds geen grote problemen op.

Er moest wel voor de belasting een vrij eenvoudige boekhouding bijgehouden worden, maar kan me zo voorstellen dat er vast wel iemand hier is die daar een opzetje voor kan maken.
Afbeelding

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Dan zou ik wel het onderdeel tabaksverkoop willen doen. Heb een stellingskast nog in mijn extra slaapkamer voor magazijn ;)

Nee, ik heb me er een tijdje geleden wat in verdiept. De vlieger gaat niet voor mij op.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Winslow Collector

Arno schreef:Ooit speelde ik in een band en toen hebben we ons als VoF ingeschreven. Dat ging redelijk pijnloos..

Gaat die beurs echt helemaal op uitnodiging? :?
Ik zal het morgen nog eens vragen aan mijn maat. Als wij gaan, heeft hij altijd een paar vooraf, opgestuurde entreekaarten.
De controle (heb het even over Intertabac in Dortmund) wordt ook steeds strenger, bij binnenkomst. En dat is ook niet gek.

Er ligt voor kapitalen relatief onbeheerd. Het is mij werkelijk een raadsel dat er niets gestolen wordt. En het zal ook best wel gebeuren, maar echt: als ik op de Stanwell-stand mijn Winslows zit uit te zoeken, kan ik gemakkelijk 4 of 5 Private Collections achterover drukken. Het enige dat bij Stanwell in een vitrinekast staat, zijn de topstukken van Dunhill, bijvoorbeeld.

Daarnaast was het vroeger ook best een "vreet en zuip" festijn. Niet dat dit de bedoeling was, maar sommige mensen schijnen zich niet te kunnen gedragen als een ander betaalt. In dit geval de standhouder die betaalt en de "zakenman" die de beest uithangt.

Ook kwamen veel mensen om de "krijgertjes". De "goodies" die overal rondgedeeld werden. Nu gaat het in de rokerswereld toch al niet zo goed, dus die "gratis" weggevertjes zijn flink minder geworden.

Dus al met al zijn er diverse redenen om de toegang strenger te controleren. Aangezien wij gewoon legaal binnenkomen, heb ik niet naar de mazen in het systeem gezocht.

Eliminator
Moderator

Voor de geintereseerden, hier nog wat info

http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rech ... ereniging/

rest mij nog de mensen die gaan, al of niet onder de PRF-vlag, een geslaagde dag !
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Van mijn kant was het slechts een grap, eigenlijk. Mij krijg je nog niet naar zo'n beurs als ik geld toe krijg. :P

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Aii.. Owkeejj.. Ik snap dat ze bij de toegang strenger zijn geworden.. :?
Maar waarop controleren ze dan precies? Ik ga geen bedrijfje oprichten om binnen te kunnen komen maar zou ik me bijvoorbeeld ook als journalist kunnen aanmelden? Naja, ik zoek het wel uit zogauw er meer informatie op hun site staat.
Afbeelding

drfretboard

Kynikos schreef:Van mijn kant was het slechts een grap, eigenlijk. Mij krijg je nog niet naar zo'n beurs als ik geld toe krijg. :P

Heeeey, want?

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Beetje heel de dag door een te drukke hal slenteren vol mensen, om te kijken naar spullen die ik toch niet kan betalen. Mij niet gezien.

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Winslow Collector schreef:Daarnaast was het vroeger ook best een "vreet en zuip" festijn. Niet dat dit de bedoeling was, maar sommige mensen schijnen zich niet te kunnen gedragen als een ander betaalt. In dit geval de standhouder die betaalt en de "zakenman" die de beest uithangt.
Ja, helaas ken ik dit ook! Je maakt het mee op grote en kleine feestjes, maar de Horecava was wel het aller ergste wat ik ooit meegemaakt heb.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Winslow Collector

Kynikos schreef:Beetje heel de dag door een te drukke hal slenteren vol mensen, om te kijken naar spullen die ik toch niet kan betalen. Mij niet gezien.
Tja, daar heeft ieder zijn eigen voorkeur. Als wij vrijdags gaan is het helemaal niet druk en hebben wij alle ruimte. En ik zorg voor een goed gevulde beurs, want dingen bekijken die ik niet kan kopen, daar heb ik ook een hekel aan.
En voor de Winslows die ik uitzoek (4-8 per beurs) heb ik met mijn maat een erg mooie regeling: elke maand eentje ophalen en komt het een keertje niet uit... dan schuiven de maanden gewoon op. Maar meestal koop ik die dag wel 2 of 3 direct van hem en blijven er nog enkele liggen voor de komende maanden. En dat is dan wel mijn eigen keuze uit het Winslow assortiment, dus niet afhankelijk van die 20-30 die een winkelier MISSCHIEN heeft liggen.
Daar heb ik een gezellige dag met veel moois (ook heel erg mooie dames, want "sex still sells") voor over.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik vind het op zich een mooi idee hoor, zo'n grote bijeenkomst en verzameling voor alles wat met pijproken te maken heeft. Ben blij dat het bestaat. Maar het is inderdaad simpelweg aan mij niet besteed. Zeker gezien ik sowieso een armoedzaaier (mooi woord trouwens, net of we het verspreiden om ons heen) ben.

Heeft dit trouwens directe invloed op het aanbod in de winkels nadat de beurs geweest is, of gaat dat niet zo één twee drie? Het lijkt me wel fijn om te weten of er na een bepaalde datum de winkels landelijk overspoeld worden met moois.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Arno schreef:.....................

Volgens mij kan je voor €40,- jezelf inschrijven bij de kamer van koophandel en krijg je een kvk nummer.
Dit zou, los van reputatie, visitekaartjes en evt een gladde babbel en misschien een uitnodiging, voldoende moeten zijn om toegang te krijgen tot zo'n beurs.

Je kan dan zelfs je investeringen in het bedrijf afschrijven. Ik denk aan gereedschappen, pijpen natuurlijk (want je moet toch vakkennis opdoen. en de concurrent doorgronden :roll: ). Ook voor de kosten die je kwijt bent aan opleidingen schijnt een potje te zijn bij de belastingdienst.

Ik geloof dat je de eerste 2 a 3 jaar verlies mag draaien met je 'bedrijf'. Tegen die tijd laat je je weer uitschrijven. Dit kan je denk ik niet vaak doen. :wink:

Winslow Collector

pijpeloentje schreef:
Arno schreef:.....................

Volgens mij kan je voor €40,- jezelf inschrijven bij de kamer van koophandel en krijg je een kvk nummer.
Dit zou, los van reputatie, visitekaartjes en evt een gladde babbel en misschien een uitnodiging, voldoende moeten zijn om toegang te krijgen tot zo'n beurs.

Je kan dan zelfs je investeringen in het bedrijf afschrijven. Ik denk aan gereedschappen, pijpen natuurlijk (want je moet toch vakkennis opdoen. en de concurrent doorgronden :roll: ). Ook voor de kosten die je kwijt bent aan opleidingen schijnt een potje te zijn bij de belastingdienst.

Ik geloof dat je de eerste 2 a 3 jaar verlies mag draaien met je 'bedrijf'. Tegen die tijd laat je je weer uitschrijven. Dit kan je denk ik niet vaak doen. :wink:
Ben je al bij de KvK geweest, Pijpeloentje? Het bedrag van jaarlijks abonnement weten is nog niet hetzelfde als ingeschreven staan. En zomaar lekker "freewheelen" op kosten van de belasting(-betaler) wordt ook steeds moeilijker.
Ik heb zelf al ruim 13 jaar een eenmanszaak (en daarvoor een bedrijfje gehad met 20 werknemers in loondienst) en heb begin dit jaar mijn schoonzus geholpen, die naast haar baan een parttime bedrijfje is begonnen. Niet iedere KvK gaat zomaar met je in zee. Ik ben geen specialist op dit gebied, maar heb er wel een beetje ervaring mee in de nu ruim 17 jaren dat ik niet voor een baas gewerkt heb. Ja... ook slechte ervaringen. :cry:
Als dit zo gemakkelijk was, zou iedereen dat gaan doen. Al was het maar om met een KvK-nummer lekker goedkoop overal bij groothandels kunnen kopen.
Een van de regels is, dat je aantoonbaar 1225 uur per jaar in je eigen bedrijf werkzaam moet zijn. Dat moet je aan de belastingdienst aan kunnen tonen, voordat je al die leuke heffingen terug kunt ontvangen.
Winst of verlies maken in de eerste jaren is geen regel. Er zijn bedrijven die na hun tiende jaar gewoon jaren verlies maken. Zolang een bank daarin meegaat, kun je dat erg lang volhouden.
Maar misschien is de KvK in jullie regio gemakkelijker dan die hier in Zeeland.

Ik zou me er eerst maar eens in verdiepen, alvorens kreten te roepen en onvoorbereid naar de KvK te gaan. Dit is geen kritiek, hoor, alleen een goedbedoelde waarschuwing. Doe ermee wat je wilt. :wink:
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 30 nov 2010 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

drfretboard

Ik denk dat ik dan maar als beroep "Pijpen en Tabak Tester" word. Dan moet ik wel op kosten van de zaak alle mogelijk soorten bemachtigen en uitproberen. Daar kun je wel 1225 uur mee bezig zijn. Maar of het wat oplevert...!?!?!

Bommel

Bericht door Bommel »

drfretboard schreef:Ik denk dat ik dan maar als beroep "Pijpen en Tabak Tester" word. Dan moet ik wel op kosten van de zaak alle mogelijk soorten bemachtigen en uitproberen. Daar kun je wel 1225 uur mee bezig zijn. Maar of het wat oplevert...!?!?!
Een chronische tong-bite denk ik. :lol:
Afbeelding

Plaats reactie