Sigaren

voor de sigarenliefhebbers, de tabakspruimers, enz. onder ons
pipealicious

Re: Sigaren

Bericht door pipealicious »

deel 3 sigarenrecensies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Zo langzaamaan ben ik ook steeds meer op ontdekkingstocht door sigarenland gegaan. Nu net mijn eerste Balmoral Dominican selection sigarillo gerookt en ik ben niet helemaal om. Minder scherp dan mijn eerst aankoop (Oud Kampen Brasil Cum Laude Elite) maar ik ga toch voor de wat mildere sigaren denk ik. Tot nu toe favoriet: De Olifant VOC. Heerlijk bij een glas single malt...

Mocht er trouwens geïnteresseerd zijn in de eerder genoemde Balmoral; ik bied ze (19 stuks) ter ruil aan. Voor pijptabak of een ander sigaartje.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Robb schreef:Zo langzaamaan ben ik ook steeds meer op ontdekkingstocht door sigarenland gegaan. Nu net mijn eerste Balmoral Dominican selection sigarillo gerookt en ik ben niet helemaal om. Minder scherp dan mijn eerst aankoop (Oud Kampen Brasil Cum Laude Elite) maar ik ga toch voor de wat mildere sigaren denk ik. Tot nu toe favoriet: De Olifant VOC. Heerlijk bij een glas single malt...

Mocht er trouwens geïnteresseerd zijn in de eerder genoemde Balmoral; ik bied ze (19 stuks) ter ruil aan. Voor pijptabak of een ander sigaartje.
Tip: Balmoral Maduro (zonder dam) vind ik zelf een lekkere Balmoral sigaar. Donker blad, en een wat zoetige, milde smaak. Ook los te koop, scheelt weer sigaren aanbieden op een pijprokersforum :P
Pijproker des forums

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Als je 'minder scherp' wilt kun je juist beter wat groters gaan roken dan een cigarillo Robb, integenstelling tot wat de meeste mensen denken, zijn juist de forsere maten lichter van smaak.
Probeer eens een Corona van Balmoral Dominican Selection, dan zul je het verschil duidelijk merken, overigens is de Maduro serie inderdaad ook erg lekker, maar ook dan,... een lekkere robusto !
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Mijn Opa heeft mij vroeger al geleerd dat als je een lekkere zachte sigaar wilt roken dat je niet kleiner moet gaan dan het formaat van een Wilde Havanna (of Senoritas). Dat is dus ook de reden waarom ik eigenlijk nooit een kleiner sigaartje heb gerookt. Wel eens per ongeluk een tuitknakje voor mijn verjaardag gehad, maar deze meteen omgeruild voor een kistje Senoritas of Wilde Havanna's... En natuurlijk de grotere jongens voor na een lekkere stevige maaltijd. Een mooie Robusto van Balmoral of Montaque (weet niet of deze nog bestaan), een Pyramidos van Monte Cristo (de nr2) of van Bausa, en een mooie Corona of grand/dubble Corona van Hoyo de Monterey, Cohiba, Romeo&Juliette, Partagas, Bolivar etc etc... Ooooohhhhh... ik heb er nog een paar liggen... Mmmmmm
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Als je 'minder scherp' wilt kun je juist beter wat groters gaan roken dan een cigarillo Robb, integenstelling tot wat de meeste mensen denken, zijn juist de forsere maten lichter van smaak.
Probeer eens een Corona van Balmoral Dominican Selection, dan zul je het verschil duidelijk merken, overigens is de Maduro serie inderdaad ook erg lekker, maar ook dan,... een lekkere robusto !
+1, ik rook nog steeds regelmatig cigarillo's en die zijn inderdaad een stuk scherper van smaak dan een forse longfiller. Die 'wat mensen denken' zin doet me ook weer terugdenken aan een aantal mensen die van mij weleens een tuitcigarillo of tuitknak bietsen en dan vervolgens de dunste kant (de tuit dus) in een snavel douwen :roll:

Maak die fout niet, want je staat voor l*l! :mrgreen:
Pijproker des forums

Eliminator
Moderator

St Patrick schreef:..........of Montaque (weet niet of deze nog bestaan)
Ohhh, da's lang geleden, die heb ik al in geen jaaaren meer ergens gezien, dus denk dat 'tie er niet meer is, jammer want die heb ik lang met veel plezier gerookt !

Luys schreef:.... aan een aantal mensen die van mij weleens een tuitcigarillo of tuitknak bietsen en dan vervolgens de dunste kant (de tuit dus) in een snavel douwen :roll:
Hebben wij gezamelijke vrienden gehad in het verleden :mrgreen:

Of mensen die je aankijken of ze vuur zien branden als je een kwart van de sigaar in de asbak legt om hem langzaam heen te laten gaan,... en hem dan stoer oppakken en oproken en als 'ie dan bitter smaakt, uitdrukken :roll:
Afbeelding

Terpentijn

Bericht door Terpentijn »

Montague, is een longfiller uit Indonesië, ontworpen in eind jaren negentig of misschien zelfs nog 2001. later niet. Het wsa een bescheiden succes, maar is nooit écht gaan lopen. Wel erg fraaie kisten trouwens, heb er nog twee liggen van wat ik toeng erookt heb. Ik vond ze wel lekker, maar heel spannend waren ze niet. Maar ja, wat is spannend in tabak?
Het merk heeft jaren wat doorgesudderd zou ik willen zeggen, gemodderd klinkt negatief en dat is het niet. Het is uiteindelijk geloof ik midden jaren 2000 opgehouden te bestaan, maar je zag een jaar of wat geleden nog wel eens wat losse sigaren liggen. Kisten eigenlijk nergens meer. Althans ik heb ze bij mijn talloze bezoeken aan sigarenwinkeliers door het hele land niet meer gezien.
Belangrijke noot overigens is dat de sigaar Montague ook een Nederlands initiatief is geweest. Uit m'n hoofd weet ik niet meer vanuit wie of wat, maar het is een Nederlands-Indonesisch product geweest. Ik herinner mij voornamelijk de wat grotere modellen als lonsdales en gran corona's.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Eliminator schreef: Hebben wij gezamelijke vrienden gehad in het verleden :mrgreen:

Of mensen die je aankijken of ze vuur zien branden als je een kwart van de sigaar in de asbak legt om hem langzaam heen te laten gaan,... en hem dan stoer oppakken en oproken en als 'ie dan bitter smaakt, uitdrukken :roll:
Gezamenlijke vrienden? Gezien het feit dat wij het aardig met elkaar kunnen vinden, en een aantal overeenkomende interesses hebben zou het zomaar kunnen :P

Mensen die mijn resten sigaar oproken ken ik niet, mensen die sigaren uitdrukken alsof het sigaretten zijn daarentegen: daar zijn er veel te veel van! :evil:
Pijproker des forums

culann

Bericht door culann »

Zelf ben ik in het verleden wel eens uitgelachen in de kroeg omdat ik een tuitknakje met de stompe kant in m'n mond stak... :roll:
Heb gewoon smakelijk terug gelachen :lol:

Fossiel

Bericht door Fossiel »

culann schreef:Zelf ben ik in het verleden wel eens uitgelachen in de kroeg omdat ik een tuitknakje met de stompe kant in m'n mond stak...
De stompe kant ís het mondstuk, toch? Weten veel mensen dat niet? Toen ik in Windels te Mechelen voor het eerst Mechelse tuitknaks kocht, wees de verkoper me daar uitdrukkelijk op.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Eliminator
Moderator

Is ook zo Fossiel, juist daarom te belachelijk voor woorden als je daardoor door een onwetende uitgelachen wordt :wink:
Afbeelding

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Eliminator schreef:Is ook zo Fossiel, juist daarom te belachelijk voor woorden als je daardoor door een onwetende uitgelachen wordt :wink:
Hangt er natuurlijk van af wat je met stompe kant bedoelt. Bij een tuitknak is de dikste (stompe?) kant de kant die tussen de lippen gaat. Bij normale sigaren zit er meestal aan een kant een taps toelopend einde (dat tussen de lippen gaat) en de andere kant (die je aansteekt) is gewoon recht afgesneden. En om het nog lastiger te maken: Longfillers worden vaak ongeknipt geleverd. Het dekblad omvat dan de hele sigaar, en zal je met een knippertje een stukje af moeten knippen (of met een punch er een gat in maken).

Dit plaatje maakt het handig door de sigarenbandjes...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pijproker des forums

multiballs

Bericht door multiballs »

een echte zoete aanrader,is de moods met filter,
is een zeer fijne,heb deze zelf altijd in gebruik voor korte stukjes in de auto/in de stad

Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

multiballs schreef:een echte zoete aanrader,is de moods met filter,
is een zeer fijne,heb deze zelf altijd in gebruik voor korte stukjes in de auto/in de stad

Afbeelding
Moods heb ik ook een tijdje gerookt (zonder filter, als ik op een tampon wil kauwen dan, eh, laat maar :shock: :oops: ), maar op een gegeven moment is dat zoete vanille gebeuren me tegen gaan staan...
Pijproker des forums

multiballs

Bericht door multiballs »

zelf vind ik met filter fijner,
die zoete smaak vind ik heerlijk 8)
Luys schreef:
multiballs schreef:een echte zoete aanrader,is de moods met filter,

Afbeelding
Moods heb ik ook een tijdje gerookt (zonder filter, als ik op een tampon wil kauwen dan, eh, laat maar :shock: :oops: ), maar op een gegeven moment is dat zoete vanille gebeuren me tegen gaan staan...
WINSLOW Waarom niet ?

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Afgelopen week waren Martin en ondergetekende onder
andere bij Van Renssen langsgegaan.
Na enige tijd rook ik een sterke vanillegeur, bleek van een
sigaartje te komen dat mevrouw Van Renssen sr. opgestoken
had.

Natuurlijk rook het erg lekker, echter voor een sigaar?

Ik kom hierop omdat ik net een blikje Robert Mc Connell open-
maakte. Deze Pure Cuban pijptabak is dus gewoon tabak waar
normaliter sigaren van gemaakt worden.
Over de rookeigenschappen kan ik nog geen oordeel geven.

Ik ga ook eens kijken wat hierover op TR wordt geschreven.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Ik had laatst een kistje cigarillos gekocht bij De Oude Leeuw. Even narekenen leerde dat zo'n kistje van 50 stuks toch wel wat euro/euro's/euri scheelt met blikjes of doosjes van 20 stuks. Dus ben ik vanmorgen bij de plaatselijke afdeling van de hoogvliet geweest en daar een kistje cigarillos gekocht op de gok. Helaas hadden ze aan kistjes maar 1 merk: Ruba.

Ik kende het niet, dus maar zo'n kistje meegenomen om te proberen. Het goede nieuws: het kost geen drol (8.90 voor 50 stuks wilde cigarillos?!), het ziet er uit als cigarillos en het brand.

Helaas is daarmee ook alles gezecht: d'r zit noemenswaardig geen smaak aan :( Ik weet niet wat ze met 'Class A tobacco' bedoelen, maar ik vermoed dat hun schaalverdeling andersom loopt t.o.v. wat gangbaar is (oftewel: Class A is de slechtse kwaliteit).

Zoals vaak blijkt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook!

Voortaan maar weer een kistje halen bij een echte tabakswinkel, hebben we tenminste keus uit fatsoenlijke merken...
Pijproker des forums

Mikali

Bericht door Mikali »

Ik ben ook recent begonnen met de sigaren en moet zeggen dat ook die mij enorm bevallen :)
Tot nog toe enkel Romeo y Juliet gerookt maar heb gisteren een humidor besteld in het verre Duitsland en kunnen we wat meer gaan hamsteren :D 8)
Onder andere de (over roepen?) Cohiba staat op het lijstje uiteraard.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Die Cohiba heb ik nog niet zo lang geleden gerookt. Ik ken nog veel te weinig van sigaren om daar een goed oordeel over te vellen, maar ik vond het best wel een goede sigaar. Ze rookt lekker, maar man... Een nicotine shot tot in mijn tenen. :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Luys schreef:Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Ik had laatst een kistje cigarillos gekocht bij De Oude Leeuw. Even narekenen leerde dat zo'n kistje van 50 stuks toch wel wat euro/euro's/euri scheelt met blikjes of doosjes van 20 stuks. Dus ben ik vanmorgen bij de plaatselijke afdeling van de hoogvliet geweest en daar een kistje cigarillos gekocht op de gok. Helaas hadden ze aan kistjes maar 1 merk: Ruba.

Ik kende het niet, dus maar zo'n kistje meegenomen om te proberen. Het goede nieuws: het kost geen drol (8.90 voor 50 stuks wilde cigarillos?!), het ziet er uit als cigarillos en het brand.

Helaas is daarmee ook alles gezecht: d'r zit noemenswaardig geen smaak aan :( Ik weet niet wat ze met 'Class A tobacco' bedoelen, maar ik vermoed dat hun schaalverdeling andersom loopt t.o.v. wat gangbaar is (oftewel: Class A is de slechtse kwaliteit).

Zoals vaak blijkt: goedkoop is duurkoop en als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat waarschijnlijk ook!

Voortaan maar weer een kistje halen bij een echte tabakswinkel, hebben we tenminste keus uit fatsoenlijke merken...
Medan van de Aldi is wel te roken en net zo duur. Ruba is gewoon troep!!
Gediplomeerd Clan Roker

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

dr. Watson schreef:
Luys schreef:Vandaag iets geks gedaan (alleen vandaag?):

Medan van de Aldi is wel te roken en net zo duur. Ruba is gewoon troep!!
Mooie tip dank Dr Watson!
Pijproker des forums

Mikali

Bericht door Mikali »

Ik ken ook nog niks van de sigaren maar wil het ook leren dus proberen en proeven is de boodschap.
Had ook al gehoord dat ik "Crema" moet proberen. Blijkbaar een goedkope, doch handgerolde cubaanse sigaar.
De sigaar voor de werkmens zeg maar. zou op een euro/stuk komen als je een kistje koopt.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

Mikali schreef:Ik ken ook nog niks van de sigaren maar wil het ook leren dus proberen en proeven is de boodschap.
Had ook al gehoord dat ik "Crema" moet proberen. Blijkbaar een goedkope, doch handgerolde cubaanse sigaar.
De sigaar voor de werkmens zeg maar. zou op een euro/stuk komen als je een kistje koopt.
goedkoop, doch lekker genoeg en cubaans : Jose L Piedra. Best ok om te roken :D

Afbeelding
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Klein vraagje aan jullie.

Ik liep zaterdag met mijn vader door de stad om hem te helpen met wat diy spullen voor deplanten te kopen. Tijdens die struin tocht zijn we ook langs lensen gekomen en daar hebben we even in de etalage staan kijken. Daar zag ik verschillende doosjes/blikjes van het merk olifant. Eentje(blikje) had vijf wat kleinere sigaren als inhoud(dikte hele dunne cigarillo). Een andere had dezelfde hoogte als de vorig beschreven verpakking maar zijn kwa lengte iets kleiner(4 cm in plaats van 5cm) en de twee laatste doosjes waren maar 1mm(!!) hoog. De eerste had er tien in de breedte erin zitten en de andere had volgens mij twee lagen van tien. Deze gegevens zijn schatting omdat ik het kort heb kunnen zien en de kijkhoeken niet optimaal waren. Prijzen liggen tussen de 6 en ik geloof 8 piek. Wie weet welke benamingen deze sigaren hebben?
The eagle flies alone!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

pijpliefhebberrobin schreef:Klein vraagje aan jullie.

Ik liep zaterdag met mijn vader door de stad om hem te helpen met wat diy spullen voor deplanten te kopen. Tijdens die struin tocht zijn we ook langs lensen gekomen en daar hebben we even in de etalage staan kijken. Daar zag ik verschillende doosjes/blikjes van het merk olifant. Eentje(blikje) had vijf wat kleinere sigaren als inhoud(dikte hele dunne cigarillo). Een andere had dezelfde hoogte als de vorig beschreven verpakking maar zijn kwa lengte iets kleiner(4 cm in plaats van 5cm) en de twee laatste doosjes waren maar 1mm(!!) hoog. De eerste had er tien in de breedte erin zitten en de andere had volgens mij twee lagen van tien. Deze gegevens zijn schatting omdat ik het kort heb kunnen zien en de kijkhoeken niet optimaal waren. Prijzen liggen tussen de 6 en ik geloof 8 piek. Wie weet welke benamingen deze sigaren hebben?
Deze?:
http://deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=1781

Deze sigaartjes zijn 8 mm doorsnede. Doosjes van 1 mm hoog, zoals jij schrijft??? Moet dat geen 1 CM zijn???
Ik denk dan eerder een kartonnetje voor reclame te maken. Want wat past er in een doosje van 1 mm dik? Een vloeitje?

pijpliefhebberrobin

Het blikje lijkt exact hetzelfde te zijn.
The eagle flies alone!

pijpliefhebberrobin

Ik heb de nieuwste sigaren van panter in mijn kluis liggen. Panter vanilla. 20 voor 5 of 5 voor 2 euro. Is een hele sigaar.
The eagle flies alone!

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Na een tegenvallende ervaring met een Cohiba sigaar (zie herbevochtigen...) bleef ik toch nieuwsgierig. Daarom vandaag maar even langsgegaan bij van Dalen waar ik overigens uitstekend geholpen werd door een (voor mij) nieuwe medewerker.

Cohiba's zijn niet goedkoop kwam ik achter. Er lagen verschillende maten en ik heb de maat genomen die het dichtst in de buurt komt van mijn vorige uitgedroogde sigaar. 16,10 is een berg geld voor een enkele rooksessie, maar ik wil hem in ieder geval de kans geven zichzelf waar je maken :) .

Afbeelding

Nu ben ik echt een bijna n00b op sigarengebied, dus ik wilde bij deze even aan de kenners vragen hoe ik hem nou op moet steken. Met lucifers denk ik, maar moet de dichte kant er eerst af geknipt worden, en zo ja waarmee? Ik heb namelijk geen sigarenknipper. De kant waar het bandje zit is de kant waar je mond hoort toch? :P
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Robb schreef:Na een tegenvallende ervaring met een Cohiba sigaar (zie herbevochtigen...) bleef ik toch nieuwsgierig. Daarom vandaag maar even langsgegaan bij van Dalen waar ik overigens uitstekend geholpen werd door een (voor mij) nieuwe medewerker.

Cohiba's zijn niet goedkoop kwam ik achter. Er lagen verschillende maten en ik heb de maat genomen die het dichtst in de buurt komt van mijn vorige uitgedroogde sigaar. 16,10 is een berg geld voor een enkele rooksessie, maar ik wil hem in ieder geval de kans geven zichzelf waar je maken :) .

Afbeelding

Nu ben ik echt een bijna n00b op sigarengebied, dus ik wilde bij deze even aan de kenners vragen hoe ik hem nou op moet steken. Met lucifers denk ik, maar moet de dichte kant er eerst af geknipt worden, en zo ja waarmee? Ik heb namelijk geen sigarenknipper. De kant waar het bandje zit is de kant waar je mond hoort toch? :P
Je verhaal klopt aardig :)

De kant waar die op staat (op de foto) is de kant die je aansteekt. De kant die dicht is moet dus inderdaad open gemaakt worden om de rook er door te kunnen zuigen. Wat je dus niet moet doen is als Hannibal van the A-Team er 'gewoon' een stuk afbijten; da's barbaars (en rookt ellendig, want je kan dan constant stukjes tabak uit je mond halen).

Beste methode is een speciale sigarenknipper ookwel guillotine genoemd, of een punch. De knipper knipt en de punch puncht zullen we maar zeggen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer: je haalt een kapje van het toppie af, zodat je een rookkanaal hebt. Belangrijk is dat het kapje wat je weghaalt een kleinere doorsnede heeft dan de sigaar; het uiteinde moet dus nog een beetje ronding overhouden (dus niet zoals de kant die je aansteekt, die is recht).

Er zijn goedkope kunstof knippers die weinig kosten en prima werken. Als enige 'huismiddel' bij gebrek aan het juiste gereedschap zou ik denken aan een scherp hobbymesje, en dan voorzichtig rondom snijden. Maar eigenlijk raad ik dat ook al af, je wilt geen rafels aan je omblad, want dat rookt niet lekker! En een goede sigaar verdient beter...

Andere sigarenrokers hebben ongetwijfeld nog goede ideeen...
Pijproker des forums

Plaats reactie