Pijpen identificatie, wie kent dit merk, onbekende logo's

Alles over de pijp zelf...
robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ten aanzien van pijptabak zwem ik van links naar rechts door het assortiment. Ten aanzien van pijpen koop ik alleen nog Winslows, omdat ik deze het prettigst vind roken en het waardeer dat de maker zoveel aandacht aan het materiaal, het ontwerp en de afwerking heeft geschonken.
Ik ben niet over een nacht ijs gegaan, bovendien is het roken van een pijp voor mij een belangrijke en rustgevende bezigheid geworden. Ik bedoel ik koop ze niet uit snobisme. Het grote publiek heeft toch geen snars verstand van onze bezigheid. (o, wat een leuke pijp, Big Ben? en rook je ook toffee tabak?)

Met de kennis van nu zou ik als starter kiezen voor Stanwells.

superpelic
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Veel moeten we hier niet aantoevoegen, maar hier volgen mijn "2 cents".

Een tabakszaak heeft wellicht pijpen liggen van 30 euro tot 1000 euro en meer.(alhoewel 1000 euro...zoveel zullen er niet zijn).

De 30 euro pijpen zijn erg goedkoop maar de kwaliteit is dan ook maar soso..(ofwel liggen ze met een stevige afprijzing).
Het probleem van goedkope pijpen is meestal het mondstuk...dat is vaak gewoon van plastiek en echt niet goed.

Vanaf 50 euro tot 100 euro heb je een uitstekende pijp.
De prijs heeft vaak niets te maken met de kwaliteit maar meestal met de estetische afwerking.
Het belangrijkste is het rookkanaal..dat moet ten alle tijde goed en vlot zijn en de boring in de kop moet gelijk liggen met de bodem.

Ik zie dat je van belgie bent, hier ga je meestal, Big ben, Chacom, butz-choquin peterson en stanwell vinden.(komen allemaal van dezelfde importeur). Van deze is Peterson wellicht de duurste.
Al hebben veel merken hun bekend second pijpen, komen van dezelfde fabriek, maar zit een kleintje foutje in dat je amper zult opmerken.
Zo hebben we hier in Belgie het merk "spitfire" dat zijn eigenlijk de second's van Lorenzo pijpen.

Je kiest eigenlijk gewoon de pijp die je het mooiste lijkt..twijfel je tussen enkele...niet bang zijn binnen enkele weken sta je daar weer en koop je die ook...het blijft meestal niet bij 1 pijp.

Een persoonlijk tip als je begint met pijproken..ga voor een rusticated.. die pijpen zijn donkerder (zwart) en zijn meestal een beetje goedkoper omdat de maker het hout niet zo mooi vond.
Het voordeel van een zwarte pijp is dat je je in begin geen zorgen moet maken over de bovenkant van de pijp.
In het begin is het wat oefenen met aansteken en kan het zijn dat het hout aan de bovenkant zwart begint te zien van met je aansteker of lucifer over te gaan.

Kijk eens op http://www.peterheinrichs.de das een winkel in duitsland maar de prijzen liggen kort bij elkaar heb ik de indruk.
Dan heb je al eens een idee.

Mercedes heeft idd geen pijpen...wel Bugatti en Porche...maar daar moet je wel wat centjes voor neertellen...

:P :P
Laatst gewijzigd door superpelic op 06 mar 2011 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
“If you are going through hell, keep going.”

robvoorburg

Vergeet nog aan te geven dat ik een pijp in de winkel koop en nooit via het internet. Ik wil zien en voelen wat ik koop.
Winslow weet dat, daarom steekt hij zoveel tijd in het bezoeken van speciaalzaken in en buiten Europa.

Mus

Bericht door Mus »

Ik zou zeggen: koop als beginner niet meteen een dure pijp. Misschien is pijproken wel niks voor jou en dan zit je met een pijp die een klein vermogen kost waar je nooit meer iets mee doet. Mijn eerste pijp was een Big Ben van rond de vier tientjes, dus je hoeft niet met enorme stapels bankbiljetten te gooien om een goede starterspijp te kopen.

Overigens hoorde ik van Piet van Kuyk in Eindhoven dat bij Big Ben de productie stilligt en dat ze nu alleen uit voorraad verkopen (en de vertegenwoordiger van Big Ben die hij belde bevestigde dit); dit om het aanbod te verkleinen en dus de prijzen wat op te drijven. Piet van Kuyk adviseerde me om als ik een Big Ben van onder de 50 euro zag meteen toe te slaan omdat de prijzen voor Big Ben inmiddels al aan het stijgen zijn.

Big Ben, Hilson en Amphora zijn overigens allemaal merknamen van pijpen van de firma Gubbels.

Bij de aanschaf van een pijp let ik eigenlijk nooit zo op het merk. Als hij goed afgewerkt is, ik hem mooi vind en hij lekker in de hand ligt dan koop ik 'm. Een welluidende merknaam of een gepeperd prijskaartje zegt an sich niks. Je moet een "klik" hebben met een pijp. Dat mijn eerste acht pijpen allemaal van Gubbels zijn berust louter op toeval (blijkbaar maken ze pijpen naar mijn smaak).

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me nog even aan bij Mus en Robvoorburg; de 'klik' met een pijp is wel belangrijk, en dat ligt wat moeilijker als je een pijp niet kunt vasthouden. 'Life' kopen heeft wat dat aangaat voordelen. Aan de andere kant kun je via internet af en toe ook wel heel mooie dingen kopen voor prijzen die op geen enkele andere manier te vinden zijn (zie hier op het forum de rubriek Marktplein voor pijpen en toebehoren...

http://pijprokersforum.forum2go.nl/mark ... n-f10.html

Dat is een manier om voor weinig geld meerdere pijpen en merken te leren kennen. En als de klik er niet is, dan is er in elk geval geen kapitaal verloren (en de weg om ze kwijt te raken ligt dan ook voor de hand).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

superpelic
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Mus schreef:Ik zou zeggen: koop als beginner niet meteen een dure pijp. Misschien is pijproken wel niks voor jou en dan zit je met een pijp die een klein vermogen kost waar je nooit meer iets mee doet. Mijn eerste pijp was een Big Ben van rond de vier tientjes, dus je hoeft niet met enorme stapels bankbiljetten te gooien om een goede starterspijp te kopen.

Overigens hoorde ik van Piet van Kuyk in Eindhoven dat bij Big Ben de productie stilligt en dat ze nu alleen uit voorraad verkopen (en de vertegenwoordiger van Big Ben die hij belde bevestigde dit); dit om het aanbod te verkleinen en dus de prijzen wat op te drijven. Piet van Kuyk adviseerde me om als ik een Big Ben van onder de 50 euro zag meteen toe te slaan omdat de prijzen voor Big Ben inmiddels al aan het stijgen zijn.

Big Ben, Hilson en Amphora zijn overigens allemaal merknamen van pijpen van de firma Gubbels.

Bij de aanschaf van een pijp let ik eigenlijk nooit zo op het merk. Als hij goed afgewerkt is, ik hem mooi vind en hij lekker in de hand ligt dan koop ik 'm. Een welluidende merknaam of een gepeperd prijskaartje zegt an sich niks. Je moet een "klik" hebben met een pijp. Dat mijn eerste acht pijpen allemaal van Gubbels zijn berust louter op toeval (blijkbaar maken ze pijpen naar mijn smaak).
Hm...intressant...vandaar dat ze misschien terug Hilson pijpen lanceren?
“If you are going through hell, keep going.”

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik zou zeggen ga voor een mooie Big Ben. Als je echt verder wilt kan je gaan investeren in een persoonlijke pijp. Ik ken nu het werk van 2 pijpenmakers: Winslow en David Wagner. Van die laatste is er een pijp voor mij in de maak... Dus eerst beginnen met een mooie BB of Stanwell of Peterson...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Ook ik sluit mij aan bij de meningen over Stanwell, Big Ben en Peterson.
Dat zijn betaalbare klassiekers waar je nooit echt mis mee kunt gaan.
Deze merken vindt je op t forum overal in de persoonlijke collecties terug en dat is niet voor niets!
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Mus

Bericht door Mus »

Als beginner kun je ook een estate pijp (= een gebruikte pijp) kopen; mits de pijp goed onderhouden en schoongemaakt is, is daar niks mis mee. Enkele leden van dit forum houden zich in hun vrije tijd bezig met het opknappen van pijpen (zie deze draad).

Een voordeel van een gebruikte pijp is dat hij al is ingerookt, dus er zit al een beschermende koollaag in de ketel (al zijn de meeste nieuwe pijpen tegenwoordig voorgekoold af fabriek). Een ander voordeel is uiteraard de prijs.

Of je een pijp met of zonder filter neemt is iets dat veel afhangt van je persoonlijke smaak, maar ik raad je eigenlijk aan om met filter te beginnen. Een filter haalt de scherpe kantjes van de tabak, dus je krijgt geen geïrriteerde tong als je een keer net iets te snel rookt. Zodra je onder de knie hebt hoe je een pijp rookt zonder je tong te cremeren zou je eens zonder filter kunnen proberen.

robvoorburg

Zit wel wat in om als starter met een estate te beginnen.

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Een filter-estate uit eigen forumkring is absoluut een topstart om een veelvoud van redenen!
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

jarnogab

Bericht door jarnogab »

+1
Groeten,
jarnogab

robby

Bericht door robby »

+1
meerder goede pijpen binnen gekregen van mensen op forum.
annie
joe
multieballs
maken hier meerder forum genoten gelukkig ( doe zo voort mensen ).
ook erasmus59 leverd zeer mooi gerevizeerde pijpen af .
daar heb ik er gekocht voor ik op forum zal , en kwam hem hier ook tegen .
mijn westminster en ampfora komen van bij hem.
van iedereen pijpen in perfecte staan ( zelfs mooier als degene die ik nieuw heb gekocht.
zeker te vertrouwen .kijk zelf
http://pijprokersforum.forum2go.nl/mijn ... t2148.html

diego

Bericht door diego »

hey
ben vandaag binnen gelopen bij huis verloo en.........
ben buiten gelopen met een meerschuim van vb.
nog nooit iets van dit merk gehoord maar we zien wel
is in ieder geval zwaarder om in de mond te houden dan het gene dat ik nu heb
hopelijk went het wel want ik hou wel van handsfree
diego

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Gefeliciteerd met de aanwinst Diego, post eens een fotootje als je wilt in het nieuwe aanwinten topic.

Edit : hier te vinden -> http://pijprokersforum.forum2go.nl/show ... -2360.html
Afbeelding

diego

Bericht door diego »

sorry
heb hem gepost onder persoonlijke collectie
als een moderator hem wil verplaatsen naar nieuwe aanwinsten dan doet hij mij daar een groot plezier mee
diego

diego

Bericht door diego »

mag verwijdert worden
krijg hem niet gepost onder nieuwe aanwinst

Eliminator
Moderator

In je persoonlijke collectie is de foto-upload wel goed gegaan diego, daar staat hij ook prima, meestal showen mensen daar hun hele verzameling en in 'nieuwe aanwinsten' hun (je gelooft het niet) nieuwe aanwinsten :wink:

Maar voor de geintereseerde onder ons, een bijzonder mooie meerschuimpijp van diego is in zijn persoonlijke collectie terug te vinden.

http://pijprokersforum.forum2go.nl/diego-t2356.html
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Is deze meerschuimpijp overigens de door jouw gezochte ultieme 'mercedes' en kan deze op slot ??
Afbeelding

diego

Bericht door diego »

eleminator
bij deze dank ik u
diego
of het een mercedes is weet ik nog niet

Coenetje

Onbekende pijp

Bericht door Coenetje »

Hallo allemaal,

Ik ben laatst in het bezit gekomen van deze estate pijp.
Opzich wel een mooie pijp, moet alleen een beetje worden uitgeboord maar dat is een ander verhaal.
Alleen weet ik niet wat voor'n merk dit is, ik kan er niets over vinden.
Er is niets in de hals gestanst en waarschijnlijk is het logo van het mondstuk afgevallen.
Kan iemand mij iets meer vertellen over deze pijp?

Alvast bedankt!
Coen.

Afbeelding

Afbeelding
A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.

Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

Vandaahl
Contacteer:

Re: Onbekende pijp

Bericht door Vandaahl »

Het zou heel goed een Chacom kunnen zijn. Maar zo ver ik weet staat er ook altijd een stempel in het hout.

Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Zoals Vandaahl al aangaf vermoed ook ik een Chacom. Prima (beginners) pijpen!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een stem voor Chacom; dat ovaaltje is wel redelijk zeker, ook al is het 'plaatje' eruit.
Groet, Janneman

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik gok ook op Chacom.

robvoorburg

Ropp kan ook.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ropp zou inderdaad ook mogelijk zijn, was ik helemaal vergeten. Die hadden daar een zilveren plaatje inzitten geloof ik. Dank je Rob, weer een herinnering wakker geschud!
Overigens blijf ik toch op een Chacom gokken, die ben ik veel vaker tegen gekomen dar Ropp pijpen.
Groet, Janneman

Bommel

Bericht door Bommel »

+1 voor Chacom.
Afbeelding

Coenetje

Bericht door Coenetje »

In dat geval ga ook ik voor Chacom :)
Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit maar ik was wel benieuwd.
Bedankt voor het meedenken! ik neem genoegen met Chacom.

Vriendelijke groet,
Coen.
A pipe is the fountain of contemplation, the source of pleasure, the companion of the wise; and the man who smokes, thinks like a philosopher and acts like a Samaritan.

Edward George Bulwer-Lytton, 1st Baron Lytton

treva

onbekende pijp?

Bericht door treva »

Ik heb laatst in een tweedehans winkel een heel appart pijpje gevonden, helaas is mijn camera overleden aan een overdosis stress, hij zag het niet meer zitten. dus heb ik geen foto, wel een omschrijving:
bruin houten pijpje, met een rood draadje rond de hals en een groen plastic belletje, kleine kopen tussen de kop en de hals een houten standaartje met een bloemetje erop, er staat een klein deel van het merk op,...napoléon.
zouden jullie kunnen zeggen wat voor pijpje het is ?

groetjes, Treva

Plaats reactie