Bijzondere Pijpen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
antonius

Re: Bijzondere Pijpen

Bericht door antonius »

hier een oud modelletje,ongerookt op de kop getikt afgelopen zaterdag.
Afbeelding
model tulp,heeft een diepe smalle ketel,ideaal voor flakes van troost
Afbeelding
het schijnt dat deze pijp door gubbels is gemaakt maar er staat alleen maar de letters mcm op

gr antonius

Huub

Bericht door Huub »

antonius schreef:hier een oud modelletje,ongerookt op de kop getikt afgelopen zaterdag.
Afbeelding
Afbeelding
het schijnt dat deze pijp door gubbels is gemaakt maar er staat alleen maar de letters mcm op

gr antonius
Hallo Antonius.

Ik vind het model van deze pijp erg mooi. Wat zijn die zilveren ( ? ) versierselen op de kop en op de ring tussen steel en mondstuk.
Een tiental jaren geleden had je in Italie een forum voor pijprokers met de naam mcm. Als ik me goed herinneren liet men daar ook jaarlijks een pijp voor de leden van het forum maken.

Huub

Bericht door Huub »

Hallo,

Hier een pijp voor de sportvissers onder onze leden gemaakt door de bekende Deen Peter Jeppesen. Hij noemt de pijp Fishing Pipe.

Fijne avond verder,
3744c.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Huub schreef:
Laafke schreef:Van welk materiaal is het mondstuk gemaakt Huub?? Voor de kop is neem ik aan gewoon bruyere gebruikt??

Ps: Hij heeft een website http://www.kapipes.gr/index.html
Hallo,

Ik lees op de website dat het mondstuk is gemaakt van cumberland. Ik denk zelf dat het gemaakt is van Eboniet van de bekende Duitse GEM-fabriek.
Het mondstuk van mijn Larrysson heeft nagenoeg dezelfde kleur en dat is van GEM-eboniet.
Ter info (ik weet niet of iedereen dit weet): Cumberland is een bruin-zwarte soort eboniet met de typische karamelachtige draaivormen erin. Dus het is inderdaad eboniet.

Zou het kunnen dat je je vergist mbt GEM en dat je SEM bedoelt? Ik ken namelijk maar 3 eboniet fabrikanten: SEM (http://www.sem-ebonite.com) en NYH uit Duitsland (veruit de 2 grootsten), en Nikko uit Japan
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ter info en update: het "Russisch avontuur" is positief afgelopen. Een half uurtje geleden heb ik de 2 "schoenen" van Armen Aivasovsky in prima staat mogen ontvangen.

Ze zijn klein en fijntjes, maar erg mooi gemaakt. Deze gaan ongerookt blijven, heb deze puur voor de bijzonderheid gekocht. Bovendien zonder filter, wat ik vooraf al wist. Foto's staan hier al in het topic, dus daar ga ik nu de moeite niet voor nemen. Voor de nieuwsgierigen zal ik ze meenemen naar Wuustwezel.

Ik zal PipesHouse.com meteen toevoegen aan de "white list" van verkopers, want de service en extra moeite om de deal rond te krijgen waren van een hoog niveau, dank zij mijn Russische vriend :wink: Yury van het bedrijf aldaar.

Laafke

Bericht door Laafke »

Gefeliciteerd met je geslaagde aankoop WC. 't Is toch altijd gewaagd om iets uit het verre Oosten te laten komen. Blij dat het gelukt is!

Maarten_V
Contacteer:

Bericht door Maarten_V »

Winslow Collector schreef:Ter info en update: het "Russisch avontuur" is positief afgelopen.
Goed om te horen! Toch altijd spannend lijkt me.
Winslow Collector schreef:Deze gaan ongerookt blijven...
Ik zou me denk ik niet kunnen bedwingen om er toch een keer uit te roken. Moet toch wel bijzonder zijn!
Winslow Collector schreef:Voor de nieuwsgierigen zal ik ze meenemen naar Wuustwezel.
Die zijn er genoeg denk ik. :)
Winslow Collector schreef:Ik zal PipesHouse.com meteen toevoegen aan de "white list" van verkopers...
Da's altijd beter dan Wilders' Midden- en Oost-Europeanen Meldpunt. :P
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten - Benjamin Franklin
.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ah top, da's mooi WC, toch altijd spannend dergelijke deals, blij dat ze er zijn en uiteraard zie ik ze graag IRL :P
Afbeelding

Huub

Bericht door Huub »

Massis schreef:
Huub schreef:
Laafke schreef:Van welk materiaal is het mondstuk gemaakt Huub?? Voor de kop is neem ik aan gewoon bruyere gebruikt??

Ps: Hij heeft een website http://www.kapipes.gr/index.html
Hallo,

Ik lees op de website dat het mondstuk is gemaakt van cumberland. Ik denk zelf dat het gemaakt is van Eboniet van de bekende Duitse GEM-fabriek.
Het mondstuk van mijn Larrysson heeft nagenoeg dezelfde kleur en dat is van GEM-eboniet.

Ter info (ik weet niet of iedereen dit weet): Cumberland is een bruin-zwarte soort eboniet met de typische karamelachtige draaivormen erin. Dus het is inderdaad eboniet.

Zou het kunnen dat je je vergist mbt GEM en dat je SEM bedoelt? Ik ken namelijk maar 3 eboniet fabrikanten: SEM (http://www.sem-ebonite.com) en NYH uit Duitsland (veruit de 2 grootsten), en Nikko uit Japan
Hallo Massis,

Je hebt gelijk.Ik had me vergist. Het moet Sem zijn.
Overigens is er tegenwoordig ook Cumberland in een aantal andere kleuren dan bruin. Het wordt ook gemaakt door SEM.
Ik laat je er hier twee zien maar er is ook rood en groen.
De olijfkleurige ga ik waarschijnlijk gebruiken aan een pijp.
BlueLined.JPG
OliveLined.JPG

antonius

Bericht door antonius »

Huub schreef:
antonius schreef:hier een oud modelletje,ongerookt op de kop getikt afgelopen zaterdag.
Afbeelding
Afbeelding

gr antonius
Hallo Antonius.

Ik vind het model van deze pijp erg mooi. Wat zijn die zilveren ( ? ) versierselen op de kop en op de ring tussen steel en mondstuk.
Een tiental jaren geleden had je in Italie een forum voor pijprokers met de naam mcm. Als ik me goed herinneren liet men daar ook jaarlijks een pijp voor de leden van het forum maken.
dat zijn goudkleurige ruiten die de kop en het mondstuk sieren huub.

gr antonius

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Winslow Collector schreef:Ter info en update: het "Russisch avontuur" is positief afgelopen. Een half uurtje geleden heb ik de 2 "schoenen" van Armen Aivasovsky in prima staat mogen ontvangen.
Ha, schitterend, zo heeft het forum weer eens wat moois tot stand gebracht, gefeliciteerd WC!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

janneman schreef:
Winslow Collector schreef:Ter info en update: het "Russisch avontuur" is positief afgelopen. Een half uurtje geleden heb ik de 2 "schoenen" van Armen Aivasovsky in prima staat mogen ontvangen.
Ha, schitterend, zo heeft het forum weer eens wat moois tot stand gebracht, gefeliciteerd WC!
Proficiat WC met het goed afronden van deze Russische missie.
Afbeelding

Winslow Collector

Bommel schreef:
janneman schreef:
Dank Janneman en Bommel, maar dan ook wel met een dankjewel naar Huub, die dit gebeuren heeft warm gemaakt in dit topic.

Huub

Bericht door Huub »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:
janneman schreef:
Dank Janneman en Bommel, maar dan ook wel met een dankjewel naar Huub, die dit gebeuren heeft warm gemaakt in dit topic.
Hallo WC,

Fantastisch dat het zo goed gegaan is met de afhandeling van je order. Als ik zie dat iemand blij is maak mij dat ook blij omdat ik heb bijgedragen aan de aanschaf van deze fantastische pijpen.
Overigens zou ik ze ook niet gaan roken. Daar zijn het mijns inziens te mooie kunst voorwerpen voor.

Bommel

Bericht door Bommel »

Huub schreef:
Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:
janneman schreef: Ha, schitterend, zo heeft het forum weer eens wat moois tot stand gebracht, gefeliciteerd WC!
Hallo WC,

Fantastisch dat het zo goed gegaan is met de afhandeling van je order. Als ik zie dat iemand blij is maak mij dat ook blij omdat ik heb bijgedragen aan de aanschaf van deze fantastische pijpen.
Overigens zou ik ze ook niet gaan roken. Daar zijn het mijns inziens te mooie kunst voorwerpen voor.
Pijp kunst dus. :-T
Afbeelding

Winslow Collector

Huub schreef:Overigens zou ik ze ook niet gaan roken. Daar zijn het mijns inziens te mooie kunst voorwerpen voor.
Inderdaad Huub, ze blijven ongerookt. :mrgreen:

Huub

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik zag onderstaande bijzondere pijp op Ebay. De pijp is niet gerookt en vermoedelijk in de eerste helft van de 20ste eeuw gemaakt in Jeruzalem.
Hij is gemaakt van olijfbomen hout met een metalen top.
De linkerfoto toont de vorm van een fles die uit elkaar gedraaid kan worden. Het onderste gedeelte vormt dan de kop.
De steel kan worden opgeborgen in de fles.
Zoiets bijzonders heb ik nooit eerder gezien. Dit is toch echt iets voor verzamelaars.
$(KGrHqN,!i0FC+ybfduRBREqI17(Eg~~60_1.JPG
iets voor verzamelaars.

Bommel

Bericht door Bommel »

Dat is een mooi reis model, makkelijk mee te nemen en toch een waardige grote ketel.
Ik verbaas me er over dat dit model niet een her start gemaakt heeft nu we reislustiger zijn dan we ooit waren.

Wellicht een idee voor een forumpijp?
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Huub schreef:Hallo,

Ik zag onderstaande bijzondere pijp op Ebay. De pijp is niet gerookt en vermoedelijk in de eerste helft van de 20ste eeuw gemaakt in Jeruzalem.
Hij is gemaakt van olijfbomen hout met een metalen top.
De linkerfoto toont de vorm van een fles die uit elkaar gedraaid kan worden. Het onderste gedeelte vormt dan de kop.
De steel kan worden opgeborgen in de fles.
Zoiets bijzonders heb ik nooit eerder gezien. Dit is toch echt iets voor verzamelaars.

Eenzelfde pijp stond afgelopen week op marktplaats en zou een champagnefles moeten voorstellen. Ze waren speciaal gemaakt voor de Wereldtentoonstelling van Luik in 1930.

Ik vind ze wel mooi, en wil er best eentje hebben!

Edit: op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-k ... ousPage=lr
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Laafke

Bericht door Laafke »

In 1926 kwam Vauen met de zgn Lounge-pfeife. Eén kop met meerdere slangen zodat je samen van een tabakje kunt genieten.
Dunhill heeft later ook zoiets dergelijks op de markt gebracht maar daar kan ik geen foto van vinden.
In 2010 is er een remake van deze Vauen geweest maar helaas niet meer in het assortiment.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Tussen 1967 en 1970 is er ook nog een poging ondernomen
deze pijp nieuw leven in te blazen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Heb deze rariteit eerder voorbij zien komen hier, wat ik me altijd af heb gevraagd 'hoe rustig moet je wel niet roken, met drie tegelijk, om hier geen pruttelboel van te maken' !
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

:D :D :D Nou, van die jaren '70 versie kan ik je wel vertellen hoe het werkte, althans bij de versie die ik ooit heb mogen meeroken. Het werkt... Niet!

Bij een goeie nargileh met meerdere slangen zijn er ventielen ingebouwd, zodat de lucht wel in de richting van de slang en het mondstuk kan, maar niet de andere kant op. Ik heb ooit bij iemand zo'n 'tafelpijp' mogen roken, en daar zaten die ventielen niet in. Het gevolg? Als je een trek nam zoog je geen rook aan, maar voornamelijk valse lucht uit de andere twee slangen met mondstuk! De oplossingen: ofwel alledrie de rokers moesten leren om de hele tijd hun duim op het mondstuk te houden, zodat daar geen valse lucht naar binnen kon als één van de drie een trekje nam. Ofwel men moest synchroon roken; één.. twee... drie en trek. Bij dat laatste sloegen dan wel zowat de vlammen uit de kop. Het ding werd veel te heet op te pruttelen, het kreeg meer iets van een fluitketel op z'n hoogtepunt... Kortom, leuk idee, maar geen punten.

Misschien dat er meerdere fabrikanten waren, waarbij er ook MET ventielen gemaakt werden. Ik hoop het maar, want de enige die ik ken was in elk geval knudde.
Groet, Janneman

Laafke

Bericht door Laafke »

Twee mooie pijpjes:

Een Cavalier van Frank Axmacher waar m.i de deense invloeden duidelijk te herkennen zijn.(En ja hij kan zelfstandig staan)

En een Cutty van GBD, een van oorsprong Franse firma, St.Claude, sinds 1850 die sinds 1981 wordt gefabriceerd door Cardogan (o.a Comoys) en nu in Engeland is gevestigd. (Als ik de tekst van Pipedia goed heb begrepen) De kwaliteit van de pijpen zou na 1981 enorm zijn teruggelopen....

http://pipedia.org/wiki/GBD

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

Not my cup of tea.
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Een pijp mag best wel een exclusief ontwerp hebben maar als de mensen je beginnnen na te staren als je over straat loopt
weet je dat het teveel over de top is :)

Godfrey

Rob

Bericht door Rob »

Die GBD Cutty vind ik werkelijk fantastisch!
Ik ga ook een Cutty op m'n verlanglijstje zetten.

Huub

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik vind dat de pijp die Elie gemaakt heeft voor Pitoe ook wel onder dit topic geplaatst kan worden. ( zie Welke aanwinsten heb je in gedachten)
Het geheel van de afstemming van de verschillende materialen die Elie gebruikt heeft is zo mooi en bijzonder.

Fijne dag verder,

Huub

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik heb een kleine verzameling foto's van Cutty's,Robb, ik zal er een aantal plaatsen dan kun je zien wat er zoal is. Als je googlet op afbeeldingen : Cutty pipe, dan gaat er een wereld voor je open. Ik kan je wel een Chacom Cutty aanbieden,zwart gerustificeerd, wit hoornen mondstuk, zonder filter. Weinig gerookt daar mijn voorkeur naar gladde en houtkleurige pijpen uitgaat.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik vind dat zilverwerk op de GBD echt fantastisch!
Groet, Janneman

Plaats reactie