RATTRAYS
- MilleLuci
- Contacteer:
Re: Rattray's Premium
GJ, graag voor mij even fonetisch de uitspraak. Heb met een vriendje hier elke keer een gesprekje over. Hij heeft een Rattray.
- Wowbagger
En dan met 2 dikke rollende rrrrrr's aangezien het een schots merk betreft.
Ooit eens in een post van Janneman gelezen: rrrrrrrrratrrrrrrrrrray's rrrrrrrrred rrrrrrraparrrrrry.
Ooit eens in een post van Janneman gelezen: rrrrrrrrratrrrrrrrrrray's rrrrrrrrred rrrrrrraparrrrrry.
- MilleLuci
- Contacteer:
Zeker niet alleen de kwaliteit bepaalt de prijs van een product. De vraag t.o.v. het aanbod, waarbij een moeilijk verkrijgbaar product veel hoger geprijsd kan worden dan kwalitatief verantwoord is, bepaalt wel degelijk in veel gevallen de prijs.Laafke schreef:@Mille Rattray...aan elkaar dus.
Om nog even terug te komen op het punt dat de vraag de prijs beïnvloed..... ik denk niet dat dat zo werkt. Eerder bepaalt de kwalteit (en in sommige gevallen de naam van de pijp) de prijs. Maar goed, dit alles geeft nog geen inkijkje in de filosofie van Kopp.de en ik denk ook niet dat we die krijgen.
Het kan verder liggen aan allerlei marketingtechnische redenen, zoals een product een bepaalde status mee te willen geven (of te laten zijn, zoals vuilnisbakken van VIPP die volgens de makers niets meer zijn dan een Brabantia vuilnisbak en gewoon voor 6 tientjes in de winkel kunnen staan, maar waar ze wél 500 euro voor vangen..., omdat mensen het ervoor betalen), een product in een bepaalde selectie van potentiële klanten positioneren, of omdat je je als onderneming in een bepaalde marktsegment wilt plaatsen of welke reden dan ook.
Of zelfs omdat intern in het bedrijf de één niet toe wil geven aan de ander en een prijsstelling doorvoert die verder geen enkele logica kent.
Waarom denk je dat er zoveel marktonderzoek gedaan wordt? Waarom wordt er te pas en te onpas gevraagd wat je verdient, wat je bestedingspatroon is en waarom je voor bepaalde producten kiest? Omdat men op zoek ik naar een potentiële markt, welk type mens koopt ongeveer welke producten. Welk segment heeft er een X bedrag voor over om mijn product te kopen? Hoeveel mensen zijn er die daadwerkelijk het geld hebben om mijn product voor X te willen kopen? Dit soort onderzoeken is wereldwijd een markt van miljarden euro's..., omdat het werkt. Ook voor nuchtere mensen die zeggen "die trucjes werken bij mij niet".
Maar waar maak je je druk om, Laafke? Het product ligt er voor een bepaalde prijs. Daar koop je het voor of niet. Waarom al die energie steken in iets waar jij, als niet-ondernemer zijnde en wat je zelf toegeeft, geen zakelijk inzicht in hebt, zoals reacties (o.a. over Gubbels) dat je ergens de achterliggende filosofie niet van begrijpt. Als je dat werkelijk weten wilt, zul je het moeten vragen aan Kopp (al betwijfel ik of je een eerlijk antwoord krijgt) of je begint een studie in een marketing richting. Dan leer je in ieder geval wat van de achtergronden, zoals de klassieke 5 P's (één van de vele marketingconcepten, tegenwoordig nogal eens "6P's" genoemd, met "poen" als zesde).
Elk bedrijf kan filosofieën verzinnen wat het wil, uiteindelijk bepaalt de klant of het product het geld waard is, rationeel bezien of emotioneel bezien of een combi van beide.
@WC
Ik heb contact gehad met Oliver Kopp over Rattray's verleden en heden. Uit zichzelf gaf hij toen aan kwalitatief goede pijpen tegen een betaalbare prijs te willen leveren. Liefst in modellen die niet alledaags te noemen zijn. Dat lijkt mij een deel van een bedrijfsfilosofie. Nu heb ik niet alle pijpen bekeken dus ik weet niet exact wat alles kost. Het viel mij alleen op dat er vrij kort achter elkaar 2 series op de markt kwamen van rond de 200,=. Ten eerste de meerschuimen pijpen....voor dat bedrag kun je als je een beetje zoekt een heel scala aan alternatieven vinden die er m.i fraaier uitzien en misschien qua kwaliteit zelfs bovenuit springen. Dan komt de Premium set waarvan ik zeg: ook niet echt iets bijzonders voor dat geld. Voeg daar dan nog bij dat Rattray's nog geen naam heeft zoals Stanwell, Dunhill etc dat wel hebben dan vraag ik me als geïnteresseerde pijproker: welke visie zit daarachter?? Mij lijkt het dat je voor dit soort vragen geen studie hoeft te doen.
Ik heb contact gehad met Oliver Kopp over Rattray's verleden en heden. Uit zichzelf gaf hij toen aan kwalitatief goede pijpen tegen een betaalbare prijs te willen leveren. Liefst in modellen die niet alledaags te noemen zijn. Dat lijkt mij een deel van een bedrijfsfilosofie. Nu heb ik niet alle pijpen bekeken dus ik weet niet exact wat alles kost. Het viel mij alleen op dat er vrij kort achter elkaar 2 series op de markt kwamen van rond de 200,=. Ten eerste de meerschuimen pijpen....voor dat bedrag kun je als je een beetje zoekt een heel scala aan alternatieven vinden die er m.i fraaier uitzien en misschien qua kwaliteit zelfs bovenuit springen. Dan komt de Premium set waarvan ik zeg: ook niet echt iets bijzonders voor dat geld. Voeg daar dan nog bij dat Rattray's nog geen naam heeft zoals Stanwell, Dunhill etc dat wel hebben dan vraag ik me als geïnteresseerde pijproker: welke visie zit daarachter?? Mij lijkt het dat je voor dit soort vragen geen studie hoeft te doen.
- dArtagnan
Re: Rattrays in Meerschuim
Heeft er naast Winslow Collector nog iemand anders ervaring met deze serie Altinay?
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."
- Robert
- Contacteer:
Re: Rattrays in Meerschuim
Ik bezit nu drie meerschuim pijpen, vind ik ook voldoende.
Vind bovenstaande pijpen wel mooi.
Vind bovenstaande pijpen wel mooi.
Re: Rattrays
Bedankt voor de uitgebreide diepgaande informatie, Laafke.
Ik heb er veel aan gehad bij mijn beslissing tot een aankoop.
Via Haddocks heb ik nu de 110th anniversary en ik wil graag inhaken met mijn persoonlijke ervaringen tot dusver.
Nummer 8 uit de reeks van 110, how about that.
Om te beginnen vind ik dat ik veel gekregen heb voor mijn geld. Een exclusief product waar ik niets op aan te merken heb. Geleverd in een gelakte en gevoerde houten doos.
De Rattrays zijn negentiende-eeuwse modellen. Hooguit tot aan de eerste wereldoorlog, in geval van de militaries.
Het lijkt me dat men in deze lang vervlogen dagen heel andere rookgewoontes had.
Als ik mijn pijp, maar ook de website bekijk, geven de ketel-afmetingen me de indruk dat het om serieuze rookprojecten gaat. Enige waarschuwing is op zijn plaats.
Bij het koel inroken haalde ik met 1/3 pijp al 45-60 minuten
Ondanks uitstekende rookeigenschappen vroeg ik mij al gauw af hoe ik dit moest gaan bolwerken
Nu bij 2/3 ketel heb ik er al mijn dagpijp van gemaakt.
's-Ochtends een dagelijkse tabak erin stoppen, en dan meerdere keren de pijp aansteken, even roken, en weer in de stoel terugzetten.
Zie ook de Rattray's Glory Day !
Sommig tabakken kunnen daar tegen, Troost wordt er beter van, Danske Blue Sky wordt er nog smakelozer van. Dus even uitproberen voor mij.
Ik weet niet hoe men toen rookte, maar ik heb soms de indruk dat dit ook zo ging.
Een Engelse Lord steekt de pijp aan bij de krant na het ontbijt.
De pijp wegzetten en met de honden gaan wandelen.
Thuisgekomen de pijp aan en de correspondentie van de vrienden en de heerenclubs leezen.
Pijp weer wegzetten om te schrijven.
Ik zal mijn fantasie niet verder op hol laten slaan om U te sparen
19-de eeuwse rooketiquette gebood dat het onbehoorlijk was op straat te roken, in het bijzijn van vrouwen (zelfs wanneer deze het toestonden, was not-done), in aanwezigheid van een zanger. Men diende in een afgezonderde salon te roken, gekleed in smoking met muts. Of in de eigen werkkamer/bibliotheek.
Pas na 1890 is de rooketiquette grondig veranderd, vrouwen gingen ook roken, op straat roken kon enz.
In deze gedachte is Peterson veel meer de pijp voor de gewone man die, niet gehinderd door etiquette, zijn pijp de hele dag fijn in de mond kan laten hangen. Of deze nu aan of uit is.
Dit wordt eenmaal ingerookt mijn zondagse pijp.
Peterson komt er nog, dat spreekt voor zich.
Ik heb er veel aan gehad bij mijn beslissing tot een aankoop.
Via Haddocks heb ik nu de 110th anniversary en ik wil graag inhaken met mijn persoonlijke ervaringen tot dusver.
Nummer 8 uit de reeks van 110, how about that.
Om te beginnen vind ik dat ik veel gekregen heb voor mijn geld. Een exclusief product waar ik niets op aan te merken heb. Geleverd in een gelakte en gevoerde houten doos.
De Rattrays zijn negentiende-eeuwse modellen. Hooguit tot aan de eerste wereldoorlog, in geval van de militaries.
Het lijkt me dat men in deze lang vervlogen dagen heel andere rookgewoontes had.
Als ik mijn pijp, maar ook de website bekijk, geven de ketel-afmetingen me de indruk dat het om serieuze rookprojecten gaat. Enige waarschuwing is op zijn plaats.
Bij het koel inroken haalde ik met 1/3 pijp al 45-60 minuten

Ondanks uitstekende rookeigenschappen vroeg ik mij al gauw af hoe ik dit moest gaan bolwerken

Nu bij 2/3 ketel heb ik er al mijn dagpijp van gemaakt.
's-Ochtends een dagelijkse tabak erin stoppen, en dan meerdere keren de pijp aansteken, even roken, en weer in de stoel terugzetten.
Zie ook de Rattray's Glory Day !
Sommig tabakken kunnen daar tegen, Troost wordt er beter van, Danske Blue Sky wordt er nog smakelozer van. Dus even uitproberen voor mij.
Ik weet niet hoe men toen rookte, maar ik heb soms de indruk dat dit ook zo ging.
Een Engelse Lord steekt de pijp aan bij de krant na het ontbijt.
De pijp wegzetten en met de honden gaan wandelen.
Thuisgekomen de pijp aan en de correspondentie van de vrienden en de heerenclubs leezen.
Pijp weer wegzetten om te schrijven.
Ik zal mijn fantasie niet verder op hol laten slaan om U te sparen

19-de eeuwse rooketiquette gebood dat het onbehoorlijk was op straat te roken, in het bijzijn van vrouwen (zelfs wanneer deze het toestonden, was not-done), in aanwezigheid van een zanger. Men diende in een afgezonderde salon te roken, gekleed in smoking met muts. Of in de eigen werkkamer/bibliotheek.
Pas na 1890 is de rooketiquette grondig veranderd, vrouwen gingen ook roken, op straat roken kon enz.
In deze gedachte is Peterson veel meer de pijp voor de gewone man die, niet gehinderd door etiquette, zijn pijp de hele dag fijn in de mond kan laten hangen. Of deze nu aan of uit is.
Dit wordt eenmaal ingerookt mijn zondagse pijp.
Peterson komt er nog, dat spreekt voor zich.
Hallo Stanwell,
Het klopt inderdaad dar Rattray's de oude modellen weer tot leven wekt. Zo wordt bijvoord de Old Perth (een Cutty) op de oude machines van Chacom gedraaid. Toch doet O.Kopp de nodige moeite om modellen aan te passen en nieuwe modellen te ontwerpen. Ik heb dan zelf 2 modellen uit het oude assortiment en daar ben ik zeer content mee.
Wat ik ook zo mooi vind is dat O.Kopp zich zoveel moeite geeft om de pijpen er zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien.
Het klopt inderdaad dar Rattray's de oude modellen weer tot leven wekt. Zo wordt bijvoord de Old Perth (een Cutty) op de oude machines van Chacom gedraaid. Toch doet O.Kopp de nodige moeite om modellen aan te passen en nieuwe modellen te ontwerpen. Ik heb dan zelf 2 modellen uit het oude assortiment en daar ben ik zeer content mee.
Wat ik ook zo mooi vind is dat O.Kopp zich zoveel moeite geeft om de pijpen er zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien.
- Wowbagger
Mooi verhaal Stanwell, ik zie de salon voor me...
- Arno
- Contacteer:
Ah, wist ik niet, leuk om te weten dat mijn Rattray's Cutty op zo'n oude machine gedraaid isLaafke schreef:Het klopt inderdaad dar Rattray's de oude modellen weer tot leven wekt. Zo wordt bijvoord de Old Perth (een Cutty) op de oude machines van Chacom gedraaid.

Het leuke was, Arno, dat het Pfeifenkonsulat een restantpartij opkocht bij Chacom (die er volgens hun zeggen al 40 jaar lag) en dat het hout van de pijp 60 jaar oud was bij het maken. Deze pijpen zijn toen onder de noemer Antique verkocht. (Waren slechts een paar dagen leverbaar) Toen O.Kopp mij vertelde dat de Old Perth op die machines werden gedraaid dacht: Ojadasawa. Tot ik mijn Cutty kreeg....en idd, op het zilveren ringetje op het voetje na, precies dezelfde pijp.
-
Immler schreef:Ik loop al jaren te vechten tegen de aanschaf van een Rattray poker in Mooreiche (heerlijk woord).
Staat wel nog steeds op de shortlist.
Vind alleen de zilveren ring een beetje grof.
Hieronder de l'Anatra.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... XGyVFjjNCg
Zo vind ik de Glory Day ontzettend mooi. Ook een Poker, geen Mooreriche, en een zilveren teken uit Schotland op de onderkant. Alleen de prijs van 180,= euro staat me tegen.
- Eliminator
- Moderator

Okay, okay,.... eigenlijk wil ik hem wel zien,... maar dan graag in huize Eli

eens,....... eens komt 'tie 'r !
De jaarpijp van Rattray's...ligt vermoedelijk in mei in de winkel.

De pijp zal er in 3 uitvoeringen komen:
sandblast- 165,= euro
black - 179,= euro
naturel - 189,=
In totaal zullen er 99 exemplaren van gemaakt worden.

De pijp zal er in 3 uitvoeringen komen:
sandblast- 165,= euro
black - 179,= euro
naturel - 189,=
In totaal zullen er 99 exemplaren van gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door Laafke op 03 mar 2014 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ribbon
Geinig ding. Hij doet me (afgezien van de vorm) denken aan de laatste forumpijp.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- PhilipV
Ik vind het een prachtpijp 

“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League
- Eliminator
- Moderator
Re: RATTRAYS
Vele Rattrays topics samengevoegd, gelieve voortaan voor al uw Rattrays vragen en opmerkingen, dit topic gebruiken
- Timmy
ben wel zeer benieuwd naar de afmetingen, lijkt zo heel klein pijpje....
Als ik het zo inschat, er staat nog geen info op de site, zal hij zo groot zijn als een Stanwell 19.
Hallo Timmy,
Het eerste prototype is bij Kopp binnen. Over 3 weken kun je op de homepage alle info wat betreft maten, prijzen en wat dies meer zij vinden.
Zoals gezegd de pijp komt in mei en het worden er echt maar 99 dus mocht je interesse hebben wees dan alert. Abonneer je desnoods op FB zodat je de info als eerste krijgt.
Het eerste prototype is bij Kopp binnen. Over 3 weken kun je op de homepage alle info wat betreft maten, prijzen en wat dies meer zij vinden.
Zoals gezegd de pijp komt in mei en het worden er echt maar 99 dus mocht je interesse hebben wees dan alert. Abonneer je desnoods op FB zodat je de info als eerste krijgt.
Ik heb bewondering voor de fa. Kopp. In een tijd waarin toch niet zo heel veel bijzonders op de markt komt lanceert hij de ene serie na de andere. Als ik het goed begrijp vertegenwoordigt hij ook Chacom en Savinelli (ik weet natuurlijk niet voor welke landen)
Een nieuwe serie Lowland, 6 modellen in dark racing green, staan voor de komende maanden op het programma.

Een andere serie The Bagpiper, 6 pijpen met een korte en lange steel zal ook binnenkort te verkrijgen zijn

Een ander groot voordeel vind ik dat op de site de consumentenprijzen voor Nederland, Duitsland en Belgie staan vermeld.
Een nieuwe serie Lowland, 6 modellen in dark racing green, staan voor de komende maanden op het programma.

Een andere serie The Bagpiper, 6 pijpen met een korte en lange steel zal ook binnenkort te verkrijgen zijn

Een ander groot voordeel vind ik dat op de site de consumentenprijzen voor Nederland, Duitsland en Belgie staan vermeld.
- Ribbon
Het doet me (op een aantal kleine verschillen na) toch wel erg aan Peterson denken.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
-
Ik vind Rattray's een heel mooi merk, zowel qua tabakken (Marlyn Flake is bij mij een favoriet) als qua pijpen. Zelf heb ik een Rattray's pijp, namelijk de Old Gowry No.10 en die rook ik regelmatig met plezier.

Ik moet zeggen dat ik de Butcher Boy 22 ook erg leuk vind

Ik moet zeggen dat ik de Butcher Boy 22 ook erg leuk vind

-
Dat kan ik mij voorstellen, vind de middelste het fraaist en zal
door gebruik ook het mooist kleuren.
door gebruik ook het mooist kleuren.
Ze waren eigenlijk bijna allemaal voorbesteld voordat de pijpen klaar waren Rob