hallo huubHuub schreef:Hallo Nekker,Nekker schreef:Overigens is dit de eerste keer dat ik van een haar hoor? Ik heb geen weet van vrouwelijke pijpenmakers, buiten ééntje in Engeland. Maar die maakt geen bruyere pijpen, enkel in klei als ik me niet vergis. Dit is dus een primeur!
We delen trouwens dezelfde liefde, Huub. Gaandeweg heb ook ik ontdekt dat mijn favoriete model een nosewarmer is. Ik hou van het kleine en elegante aan die pijpjes.
Er zijn wel meer vrouwelijke pijp-designers.
De Deense Anne-Julie Rasmussen en de Tsjechische Radka Hofmannova ( Pearl Bee Pipes).
Anne-Julie Rasmussen maakt nog maar weinig pijpen en wat ze maakt is ontzettend duur. Zij is sedert een tiental jaren ook verdienstelijk schilderes en haar pijpen zijn tegenwoordig ware nogal kunstwerkjes.
In het begin van de tachtiger jaren heb ik een zeer chubby pot van haar gehad met een gele barnstenen steel. Toen waren ze voor mij nog te betalen.
Heb ik jammergenoeg in een trein ( waar je toen nog mocht roken) laten liggen. Ik moest hals over kop naar Limburg omdat mijn vader in een zorgwekkende toestand was opgenomen in het ziekenhuis. Bij het overstappen in Eindhoven heb ik de pijp in al mijn nervositeit laten liggen.
Hoewel ik bij het eerstvolgende station ( Weert ) aangifte ben gaan doen( formulieren ingevuld) heb ik de pijp nooit meer terug ontvangen. Mijn vrouw vond het de mooiste pijp die ik ook had. Prachtige grain en van model erg stoer. De wanden van de kop waren wel 1 cm dik.
Hier foto's van pijpen van Anne Julie. Ik vind het teveel kunstwerkjes.
ja van die dame heb ik ook gehoord van een deense pijproker,,ze schijnt op een eiland in het kattegat te wonen en laatst heeft ze een pijp in opdracht van een amerikaanse verzamelaar gemaakt te hebben,schijnt dat hij daat toen 25.000 dollar voor heeft moeten neertellen(oef)
gr antonius