droompijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
antonius

Re: droompijp

Bericht door antonius »

Huub schreef:
Nekker schreef:Overigens is dit de eerste keer dat ik van een haar hoor? Ik heb geen weet van vrouwelijke pijpenmakers, buiten ééntje in Engeland. Maar die maakt geen bruyere pijpen, enkel in klei als ik me niet vergis. Dit is dus een primeur!

We delen trouwens dezelfde liefde, Huub. Gaandeweg heb ook ik ontdekt dat mijn favoriete model een nosewarmer is. Ik hou van het kleine en elegante aan die pijpjes.
Hallo Nekker,

Er zijn wel meer vrouwelijke pijp-designers.
De Deense Anne-Julie Rasmussen en de Tsjechische Radka Hofmannova ( Pearl Bee Pipes).

Anne-Julie Rasmussen maakt nog maar weinig pijpen en wat ze maakt is ontzettend duur. Zij is sedert een tiental jaren ook verdienstelijk schilderes en haar pijpen zijn tegenwoordig ware nogal kunstwerkjes.
In het begin van de tachtiger jaren heb ik een zeer chubby pot van haar gehad met een gele barnstenen steel. Toen waren ze voor mij nog te betalen.
Heb ik jammergenoeg in een trein ( waar je toen nog mocht roken) laten liggen. Ik moest hals over kop naar Limburg omdat mijn vader in een zorgwekkende toestand was opgenomen in het ziekenhuis. Bij het overstappen in Eindhoven heb ik de pijp in al mijn nervositeit laten liggen.
Hoewel ik bij het eerstvolgende station ( Weert ) aangifte ben gaan doen( formulieren ingevuld) heb ik de pijp nooit meer terug ontvangen. Mijn vrouw vond het de mooiste pijp die ik ook had. Prachtige grain en van model erg stoer. De wanden van de kop waren wel 1 cm dik.
Hier foto's van pijpen van Anne Julie. Ik vind het teveel kunstwerkjes.

Afbeelding

Afbeelding
hallo huub
ja van die dame heb ik ook gehoord van een deense pijproker,,ze schijnt op een eiland in het kattegat te wonen en laatst heeft ze een pijp in opdracht van een amerikaanse verzamelaar gemaakt te hebben,schijnt dat hij daat toen 25.000 dollar voor heeft moeten neertellen(oef)

gr antonius

lestat

Bericht door lestat »

geen kandidaat dus voor forumpijp 2014. Jammer. Ik kan zo'n speciale modellen wel waarderen.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Huub

Bericht door Huub »

lestat schreef:geen kandidaat dus voor forumpijp 2014. Jammer. Ik kan zo'n speciale modellen wel waarderen.
Hallo Lestat,

Ik weet helemaal niet dat er al gewerkt werd aan een Forum pijp 2014. Ik heb daar wel enige tijd geleden met Nekker eens contact over gehad, maar verder niets meer gehoord.

Fijne avond,

Huub

Huub

Bericht door Huub »

antonius schreef:
Huub schreef:
Nekker schreef:Overigens is dit de eerste keer dat ik van een haar hoor? Ik heb geen weet van vrouwelijke pijpenmakers, buiten ééntje in Engeland. Maar die maakt geen bruyere pijpen, enkel in klei als ik me niet vergis. Dit is dus een primeur!

We delen trouwens dezelfde liefde, Huub. Gaandeweg heb ook ik ontdekt dat mijn favoriete model een nosewarmer is. Ik hou van het kleine en elegante aan die pijpjes.
Hallo Nekker,

Er zijn wel meer vrouwelijke pijp-designers.
De Deense Anne-Julie Rasmussen en de Tsjechische Radka Hofmannova ( Pearl Bee Pipes).

Anne-Julie Rasmussen maakt nog maar weinig pijpen en wat ze maakt is ontzettend duur. Zij is sedert een tiental jaren ook verdienstelijk schilderes en haar pijpen zijn tegenwoordig ware nogal kunstwerkjes.
In het begin van de tachtiger jaren heb ik een zeer chubby pot van haar gehad met een gele barnstenen steel. Toen waren ze voor mij nog te betalen.
Heb ik jammergenoeg in een trein ( waar je toen nog mocht roken) laten liggen. Ik moest hals over kop naar Limburg omdat mijn vader in een zorgwekkende toestand was opgenomen in het ziekenhuis. Bij het overstappen in Eindhoven heb ik de pijp in al mijn nervositeit laten liggen.
Hoewel ik bij het eerstvolgende station ( Weert ) aangifte ben gaan doen( formulieren ingevuld) heb ik de pijp nooit meer terug ontvangen. Mijn vrouw vond het de mooiste pijp die ik ook had. Prachtige grain en van model erg stoer. De wanden van de kop waren wel 1 cm dik.
Hier foto's van pijpen van Anne Julie. Ik vind het teveel kunstwerkjes.

Afbeelding

Afbeelding
hallo huub
ja van die dame heb ik ook gehoord van een deense pijproker,,ze schijnt op een eiland in het kattegat te wonen en laatst heeft ze een pijp in opdracht van een amerikaanse verzamelaar gemaakt te hebben,schijnt dat hij daat toen 25.000 dollar voor heeft moeten neertellen(oef)

gr antonius
Hallo Antonius,

Anne Julie woont in Versterbrø op het eiland Laesø. Ik heb haar in 1995 onmoet bij Jens " Tao " Nielsen thuis in Svendborg. Een fantastische en zeer humoristische vrouw. Maar haar pijpen, die werkelijk kunstwerkjes zijn, dat valt niet te ontkennen hebben niet zo'n grote rookkwaliteiten als b.v. pijpen van Manduela, Poul Ilsted Blech, Tao, Peter Heeschen en de Zweed Love Geiger.

Groet Huub
Laatst gewijzigd door Huub op 16 dec 2012 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

lestat

Bericht door lestat »

daar wordt ook nog niet echt aan gewerkt huub. Toch niet zover ik weet. Maar eventuele namen van pijpmakers kunnen altijd worden doorgegeven worden aan Nekker. Die zal dan de mogelijkheden bekijken en contacten leggen.
Het officiële gebeuren is nog veraf. Eerst genieten van de prachtige 2013 versie gemaakt door Dirk.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Laafke

Bericht door Laafke »

Mocht ik ooit geld over hebben en mocht het zo zijn dat deze pijp nog geproduceerd wordt (naar die informatie ben ik driftig op zoek) dan zou ik een Dunhill Clay aanschaffen.

prettige jaarwisseling!

PS: ik kan wakker worden, van deze pijp zijn er slechts een paar gemaakt en die zijn reeds lang verkocht. Dat zegt tevens wat over de prijs mocht er een exemplaar op ebay opduiken :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Laafke op 06 jan 2013 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

dewitte

Bericht door dewitte »

Mocht ik ooit geld teveel hebben een ukulele/eskimo.
Zo eentje bijvoorbeeld :

Afbeelding

Immler

Bericht door Immler »

Mooi, maar erg kort, niet?
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

dewitte schreef:Mocht ik ooit geld teveel hebben een ukulele/eskimo.
Zo eentje bijvoorbeeld :

Afbeelding
Zeer mooie pijp... wat zijn de kosten als ik vragen mag???

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Huub, Antonius en Nekkar,

Bij mijn weten (en volgens de informatie op esterval) heeft Anne Julie ook voor Stanwell gewerkt. Zij is daar mee gestopt toen Sixten Ivarsson te oud werd om nog leerlingen te begeleiden en Anne Julie de wens had om voor zichzelf te beginnen. Nu staat me bij, maar ik kan me door mijn geheugenverlies, vergissen dat zij recentelijk een pijp voor Stanwell heeft ontworpen die op een teleurstelling is uitgelopen. Maar het kan ook heel goed Nanna Ivarsson geweest zijn dat moet ik even nazoeken.......

Aanvulling: ik zat ernaast, het was Nanna Ivarsson die recentelijk een pijp ontwierp voor Stanwell.
Op de foto te zien in één van de vele uitvoeringen die er van dit model bestaan.
Laatst gewijzigd door Laafke op 06 jan 2013 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

dewitte

Bericht door dewitte »

St Patrick schreef:
dewitte schreef:Mocht ik ooit geld teveel hebben een ukulele/eskimo.
Zo eentje bijvoorbeeld :

Afbeelding
Zeer mooie pijp... wat zijn de kosten als ik vragen mag???

:B
Van deze gerusticeerde weet ik het niet exact. Maar de gladde van Jack Howell heb ik gezien rond de 700 dollar.

Huub

Bericht door Huub »

Beste Gerrit Jan.

Enige aanvulling op de je laatste bericht over Anne Julie Rasmussen.
Zoals ik al eens eerder schreef in mijn reactie van 16/12-2012 had ik ooit een prachtige chubby pot van haar in het begin van de 80-tiger jaren gekocht.
Toen maakte zij slechts pijpen in de klassieke shapes. Ik heb haar in 1990 ontmoet tijdens een etentje bij Jens " Tao " Nielsen, waar wij toen logeerden. Mijn vrouw en Jens hadden het eten bereid en we hebben toen ontzettend gelachen. Anne Julie heeft een enorme humor.

Bij Sixten Ivarsson heeft zij nooit het vak geleerd. Dat was ook helemaal niet nodig omdat haar man Poul Rasmussen in de 60-tiger jaren samen met Ivarsson werd gezien als de beste pijpenmaker van Denemarken.
Poul Rasmussen, van het bekende logo met een beeltenis van een muis aan de onderkant van de steel op zijn pijpen, overleed in 1967 op nog jonge leeftijd.
Er moest brood op de plank komen en Anne Julie heeft de werkplaats voortgezet. Zij kreeg daarbij hulp van andere pijpenmakers o.a. van P.H. Vigen.
Het belang van haar overleden echtgenoot voor de wereld van pijpmakers blijkt wel uit deze tekst:
When Poul Rasmussen died from a weak heart in 1967 one of his pupils wrote: "His biggest importance for the future of Danish handmade pipes is that from his workshop has come many of our most skilled pipe artists, who can thank Poul Rasmussen for their knowledge and ability. They now work individually on the basis he created."
Some names to be mentioned from this school are Emil Chonowitsch (father of Jess), Björn Bengtsson, Tom Eltang and of course, Anne Julie, widow of Poul Rasmussen.

Anne Julie heeft wel degelijk een pijp ontworpen voor Stanwell. Die werd door Stanwell gemaakt voor Peter Heinrichs in Keulen. Werd daar twee jaar geleden verkocht voor een prijs van een normale Stanwell.
Stanwell-Peter-Heinrichs-Design-Anne-Julie-925er-2.jpg
Stanwell-Peter-Heinrichs-Design-Anne-Julie-925er-1-281x300.jpg
Laatst gewijzigd door Huub op 07 jan 2013 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Laafke

Bericht door Laafke »

Dank je wel Huub voor je aanvulling. Dan laat mijn geheugen me toch minder in de steek dan ik vermoedde.
De informatie over het leerling zijn komt van Esterval, ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet echt verdiept had in Anne Julie. Wel in Sixten (omdat zijn modellen mij zo aanspreken, voor dat ik wist wie hij was had ik al een aantal modellen van hem aangeschaft) en ook Nanna probeer ik te volgen. Het deens design spreekt me erg aan.

Huub

Bericht door Huub »

Laafke schreef:Dank je wel Huub voor je aanvulling. Dan laat mijn geheugen me toch minder in de steek dan ik vermoedde.
De informatie over het leerling zijn komt van Esterval, ik moet eerlijk bekennen dat ik me niet echt verdiept had in Anne Julie. Wel in Sixten (omdat zijn modellen mij zo aanspreken, voor dat ik wist wie hij was had ik al een aantal modellen van hem aangeschaft) en ook Nanna probeer ik te volgen. Het deens design spreekt me erg aan.
Hallo Gerrit,

Zijn de pijpen die je hebt gemaakt door Sixten Ivarsson zelf of zijn het ontwerpen voor o.a.Stanwell en Larsen.
Als ze door hem zelf zijn gemaakt dan heb je goud in je handen. Ik zag enige tijd geleden twee estates op Ebay die werden verkocht voor resp. $ 4500 en $ 3900.
Ook pijpen van Poul Rasmussen, die bijna helemaal niet te vinden zijn worden als estates verkocht voor prijzen tussen de $ 3000 en $ 4000.
Hier 3 pijpen van Poul Rasmussen uit een catalogus uit het begin van de 60-tiger jaren van het destijds beroemde Pibe Dan in Kopenhagen..
Freehand Pfeifen Bild 11.jpg
Laatst gewijzigd door Huub op 07 jan 2013 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Huub,

Nee het zijn pijpen die voor Stanwell zijn ontworpen. De originele Sixtens die ik later zag lagen ruim boven mijn budget.(Hetzelfde fenomeen zie je bij de speciale uitvoeringen van Dunhill, ook exorbitante prijzen) Pijpen van Larsen ben ik volgens mij weleens tegengekomen maar ik zou echt niet meer weten waar.
De modellen van Rasmussen (deze 3 althans) spreken mij wat minder aan alhoewel die bamboe een schoonheid in zijn klasse is.

Godo

Bericht door Godo »

Accent op 'droom', ze zijn helaas nét ietjes te duur voor me,
met als groot voordeel dat ik nu niet kiezen moet tussen al dit prachts :?
'k vind ze (bijna allemaal) hemels mooi ;p

http://photos.geigerpipes.com/

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Godo schreef:Accent op 'droom', ze zijn helaas nét ietjes te duur voor me,
met als groot voordeel dat ik nu niet kiezen moet tussen al dit prachts :?
'k vind ze (bijna allemaal) hemels mooi ;p

http://photos.geigerpipes.com/
Ha..de pijpen van Love Geiger...ik volg Love (is zijn voornaam) al van voor hij bekend werd...mooi spul !!
Afbeelding Pijpmaker.

dewitte

Bericht door dewitte »

IK zie hier veel fraai en duur spul voorbijkomen. Al een geluk dat men voor een veel bescheidener bedrag ook kan pijp roken.

Godo

Bericht door Godo »

Dewitte, zeker weten! en gelukkig maar 8)
Martin, is de man (en zijn vrouw) ooit betaalbaar geweest of is ie altijd een dure vogel geweest ?

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo dewitte,

Daarom worden de pijpen droompijpen genoemd. Voor de meesten, voor mij tenminste wel, zal het altijd bij een droompijp blijven.......

Godo

Bericht door Godo »

idem dito, laafke :)

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Godo schreef:Dewitte, zeker weten! en gelukkig maar 8)
Martin, is de man (en zijn vrouw) ooit betaalbaar geweest of is ie altijd een dure vogel geweest ?

zoals vaak stijgen de prijzen mee met het succes...maar ik moet zeggen dat hij bijzonder mooie pijpen maakt...en tja...daar hangt vaak een prijskaartje aan.
Afbeelding Pijpmaker.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Mijn ouders ben ik nog altijd dank verschuldigd dat zij mij geleerd hebben gekregen
nu eens eindelijk tevreden te zijn.
Het mag (maakt niet uit wat) goed, soms zelfs heel goed zijn, exorbitant niet.

Die als het ware ingebouwde luxe rem, daar heb ik tot op de dag van vandaag
plezier van.
Prachtig die pijpen, echt waar, maar die honger er zo eentje te bezitten ben
ik in mijn jonge jaren kwijtgeraakt.
Mocht zoiets je in de schoot geworpen worden, dan spring ik niet opzij.

Godo

Bericht door Godo »

robvoorburg schreef:...die honger er zo eentje te bezitten ben
ik in mijn jonge jaren kwijtgeraakt...
gezonde instelling zou ik zeggen...
en die honger heb ik evenmin, het aanschouwen van pure schoonheid maakt me al gelukkig 8)
en dat er vaak een prijskaartje aanhangt, mijn vermogen te boven, deert me niet en lijkt me bovendien niet zo onlogisch...

dewitte

Bericht door dewitte »

robvoorburg schreef:Mijn ouders ben ik nog altijd dank verschuldigd dat zij mij geleerd hebben gekregen
nu eens eindelijk tevreden te zijn.
Het mag (maakt niet uit wat) goed, soms zelfs heel goed zijn, exorbitant niet.

Die als het ware ingebouwde luxe rem, daar heb ik tot op de dag van vandaag
plezier van.
Prachtig die pijpen, echt waar, maar die honger er zo eentje te bezitten ben
ik in mijn jonge jaren kwijtgeraakt.
Mocht zoiets je in de schoot geworpen worden, dan spring ik niet opzij.
Groot gelijk Rob. Ik ben ook tevreden met al wat ik heb en meer hoeft dat niet te zijn.
Ik haal mijn voldoening uit het windowshoppen, daar geniet ik ook al met volle teugen van.

Bommel

Bericht door Bommel »

Mijn ouders hebben mij geleerd dat overal waar TE voorstaat nooit goed is behalve TEVREDEN.
En verrek ze hebben het weer eens bij het rechte eind. :lol:
Afbeelding

maboc

Bericht door maboc »

Bommel schreef:Mijn ouders hebben mij geleerd dat overal waar TE voorstaat nooit goed is behalve TEVREDEN.
En tehuis is mij altijd geleerd.
--
Cheers maboc

Paasei

Bericht door Paasei »

Laafke schreef:Mocht ik ooit geld over hebben en mocht het zo zijn dat deze pijp nog geproduceerd wordt (naar die informatie ben ik driftig op zoek) dan zou ik een Dunhill Clay aanschaffen.

prettige jaarwisseling!

PS: ik kan wakker worden, van deze pijp zijn er slechts een paar gemaakt en die zijn reeds lang verkocht. Dat zegt tevens wat over de prijs mocht er een exemplaar op ebay opduiken :shock:
Rattray's biedt een mooi alternatief, aan een betaalbare prijs :

http://www.danpipe.de/Pfeifen-Rattray-s ... Perth.html
Koninklijke Eikel Des Forums.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Bommel schreef:Mijn ouders hebben mij geleerd dat overal waar TE voorstaat nooit goed is behalve TEVREDEN.
en Tequila ! :wink:
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Paasei,

Ik kwam via danishpipeshop.com achter het bestaan van deze serie (ik meen dat hij in 4 uitvoeringen wordt verkocht) Elders in Europa was hij niet verkrijgbaar. Een droompijp! Alleen lag de prijs in Denemarken een stuk hoger dan wat ze er nu bij Danpipe voor vragen..... :?

Plaats reactie