Wat was jullie eerste pijp?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Toon

Re: Wat was jullie eerste pijp?

Bericht door Toon »

Mijn allereerste pijp, zo'n ruime 20 jaar geleden toen ik ongeveer 17 jaar was, een Tattoo pijpje. Zo'n raar modern ding met een soort cube-tabak.
Later als student een Amphora met zo'n luchtschuif (geen idee waar die ooit is gebleven).

Daarna een Falcon en een Big Ben met filter, beiden nog in regelmatige roulatie.

en binnenkort een Winslow, Yesssss :sw
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dit was mijn eerste echte pijp, een Hilson Event.

Afbeelding

Ik heb er niet lang uit gerookt, gauw weg gegeven aan Eliminator. Later pas besefte ik me dat dit wel eens een lekker latakia pijpje had kunnen zijn..
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

En is hier één van m'n vaste doordeweekse wandelpijpjes geworden :mrgreen:
*mocht je overigens heel veel spijt hebben Arno, ik rook hem met plezier, maar no prob om hem weer terug te laten gaan naar het oude nest hoor*
Afbeelding

eendrieenzestig
Contacteer:

Bericht door eendrieenzestig »

In 1974 een BigBen, weet bij God niet meer wat voor een, tevens een rechte en een licht gekromde Falcon (geleend van mijn schoonvader maar nooit meer teruggegeven :oops: )
Afbeelding

Het leven dat de natuur ons geeft is kort,
Maar de herinnering aan een welbesteed leven duurt eeuwig.

Cicero

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Arno schreef:Dit was mijn eerste echte pijp, een Hilson Event.

Afbeelding

Ik heb er niet lang uit gerookt, gauw weg gegeven aan Eliminator. Later pas besefte ik me dat dit wel eens een lekker latakia pijpje had kunnen zijn..
Vreemd dat je die weggeeft, ik vind het een erg mooie pijp!

*Niet dat ik ze Eli niet gun hoor, integendeel! :wink: *
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Afbeelding

De bovenste van deze twee was mijn eerste pijp (de rest van de lange steel valt wel voor te stellen gok ik). Een Goudse pijp van Van der Want en Zn. Het model is iets anders dan de tegenwoordig verkochte Goudse pijpen; de steel is recht en dikker, en de kop is veel kleiner (die eronder is meer van het nu gebruikelijke model. De verhoudingen van kop en steel zijn ongeveer zoals ze de eerste halve eeuw bij Goudse pijpen waren. De kleine kop was gebruikelijk omdat tabak nog zeldzaam en erg duur was, en de dikke steel hangt samen met de nog niet helemaal ontwikkelde vaardigheden op het gebied van pijpen maken.

Ik kocht de pijp in 1977. Ze waren toen doorgaans niet bij tabakswinkels tekoop, maar bij zaken die in luxe porselein deden. Het was een bijzonderheid die meer paste bij Delfts blauw en dergelijke. Bij de normale tabakszaken kon je in die tijd wel nog volop gewone Goudse pijpen kopen zoals het onderste model, en kortere klei-pijpen. Ergens in de jaren '80 verdwenen de meeste steengoed pijpen uit de handel (steengoed is de naam van dat soort klei) Tegenwoordig zijn voornamelijk pijpen te koop van gietklei. Pijpen van gietklei zijn veel goedkoper te produceren, bij steengoed klei zat er nog naar verhouding veel handwerk aan een pijp.

Ik heb deze en drie anderen van hetzelfde model jaren lang veel gerookt, en ze zijn voor mij het echte begin van pijproken geweest. Ik ben blij dat ze al die jaren overleefd hebben.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

pieterrr
Contacteer:

Bericht door pieterrr »

hier is het voor mij mee begonnen...
zijn via mijn tante bij mijn zus gekomen en waren de pijpen van de vader van mijn oom...
na een avondje voor de lol met de pijp in de hand gezeten te hebben toch maar een zakje tabak gehaald en ondertussen zijn we 2 maanden en aardig wat gerookte pijpjes verder... het lijkt al veel langer geleden :)

Afbeelding
* met dank aan de janneman "zwevende pijp" fotografeer techniek :)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Eliminator schreef:En is hier één van m'n vaste doordeweekse wandelpijpjes geworden :mrgreen:
*mocht je overigens heel veel spijt hebben Arno, ik rook hem met plezier, maar no prob om hem weer terug te laten gaan naar het oude nest hoor*
Nee man! Gewoon lekker eruit doorroken! Blij om te horen dat de pijp goed gebruikt wordt :)
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Arno schreef:Dit was mijn eerste echte pijp, een Hilson Event.

Afbeelding

Vreemd dat je die weggeeft, ik vind het een erg mooie pijp!

*Niet dat ik ze Eli niet gun hoor, integendeel! :wink: *
Tsja, ik had er geen klik mee toen.. Ik zat net in mijn Peterson fase en wilde mijn collectie klein houden. Helaas kan ik nu concluderen dat ik daarin niet geslaagd ben.. -_-'
Afbeelding

Eliminator
Moderator

:mrgreen: klinkt bekend
Afbeelding

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Mijn eerste pijp heb ik in Brazilië gekocht, volgens mij in 2006.
Afbeelding
Ik rook haar eigenlijk nooit meer... Ze is van een ander soort wortelhout.

In dat zelfde jaar of het jaar erop kwam er een Stanwell bij:
Afbeelding
Ik zou deze pijp zo weer kopen (als ik haar niet al had ;) )

Dremel

Bericht door Dremel »

Hier rook ik mijn eerste pijpje een Peterson gestopt met bruine Amphora. Alkmaarder-meer ongeveer dertig jaar geleden.

Afbeelding
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Laat ik nou een foto tegenkomen waar alles zo'n beetje op staat wat betreft het beginnen met het roken van een pijp:

Afbeelding

Bovenaan een kleine Big Ben pijp die nog van mn opa is geweest. Ding zwierf altijd rond in huis. Dus dat is de eerste pijp. Alleen nooit gerookt.

Toen ik besloot pijp te gaan roken heb ik er twee gekocht via Marktplaats. Dat zijn de 2e en 3e van bovenaf gezien, merkloos spul. Het gebogen model is in de kliko geindigd omdat metalen filter de pijp zo'n beetje afsloot, kreeg het filter er niet uit. Daaronder de andere pijp die erbij zat. Die gebruikt mn zoontje nu als speelgoed omdat het ding niet goed te roken is. Krijg er met goed fatsoen geen rager in.

Daaronder een filterpijp van Hilson, nieuw gekocht in een tabakszaak die alle pijpen eruit deed. Dat beschouw ik als mn eerste echte pijp. Die rookte goed en rookt nog steeds goed.

De onderste is een Peterson filterpijp die ik kort daarna in dezelfde winkel gekocht heb. Ook deze maakt nog steeds deel uit van mn verzameling. Rook ik echter niet zoveel meer vanwege de P-lip.
Laatst gewijzigd door Victor Baarn op 03 nov 2011 14:13, 4 keer totaal gewijzigd.

Bommel

Bericht door Bommel »

Leuk te lezen dat vanaf de eerste pijp, nr 1, langzaam gegaan wordt naar de echte eerste pijp. :lol:
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ha, een mooi stukje geschiedenis op een rijtje Victor!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Dremel

Bericht door Dremel »

En de ondergrond in straight grain :) Dat moet haast wel 'aanstekelijk' werken, Victor.
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Dremel schreef:En de ondergrond in straight grain :) Dat moet haast wel 'aanstekelijk' werken, Victor.
Ha ja, mn slaapkamervloer. Eikenhouten vloer die ik zelf gelegd heb op alledrie de slaapkamers.

Bolle
Contacteer:

Bericht door Bolle »

Mijn Chacom Bruyere Brun 31 (€39.95, Havana House Haarlem):
Afbeelding
Deze pijp was een "toevalstreffer" en tegelijk mijn allereerste échte pijp. Niet eens zozeer gespitst op het kopen van een pijp liep ik mijn favoriete tabakszaak in Haarlem binnen, en mijn oog viel op deze Chacom. Nu wist ik dat Mus mij hier al eens op gewezen had (het forum), en zodoende dat ik de verkoper vroeg om deze pijp eens wat fysieker te mogen aanschouwen. Ik had de pijp nog niet in mijn handen of er was een "klik". De manier waarop de pijp in de hand lag was alsof hij voor me gemaakt was. Alsof ik een goede vriend een hand gaf. Ik heb de pijp dus eigenlijk niet meer "losgelaten" anders dan om deze in te laten pakken en als begin van mijn collectie te doen gelden. Ik ben deze nu nog aan het inroken, maar hij rookt subliem. Ik gebruik deze pijp nu voornamelijk voor licht gesausde tabakken, en hij zit permanent in mijn collectie.
Ik kon mijn verhaal zo kopieren en plakken vanuit mijn collectie... Aanvullen hoeft niet, ik denk dat dit verhaal eigenlijk wel mijn pijprokers-carrière heeft aangezwengeld. ;p
"Een tevreden roker is geen onruststoker..."
"After Monday and Tuesday, even the calendar says W T F"

- Mijn Pijpen - Mijn Tabak -

superpelic
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Mijne was ne spitfire...een goedkope pijp (aftakking van het merk Lorenzo)...Daarna is het hard gegaan...
“If you are going through hell, keep going.”

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Een kalken pijpke. Van mijn tante en nonkel gekregen onder 't mom dat 't moest dienen om zeepbellen mee te blazen. :wink: 't Kwam uit een gerenommeerde pijpenwinkel in Brussel. Mijn nonkel kocht geen rommel. Hoe meer ik pafte (pikte mijn nonkel zijn Gosset n°1...loodzware tabak en stinken), hoe mooier het verkleurde en stilaan verscheen er een mooie paardenkop op. Spijtig genoeg is 't pijpke gesneuveld. :oops: :cry: :sherlock: Heb er nog spijt van. Zou een mooie jeugdherinnering geweest zijn.

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Nekker schreef:Omdat ik verbaasd was dat op dit forum dit onderwerp nog niet de revue is gepasseerd (verbeter me indien ik fout zit). Heb ik besloten dat het wel eens leuk kan zijn om eens te horen hoe jullie aan het roken zijn geraakt en welk model jullie meteen verliefd heeft gemaakt op onze oeroude bezigheid: het pijp roken.
Ik ben begonnen met pijp- en sigaarroken omdat mijn grootvader dat altijd rookte, en ik raakte er gefascineerd door, die geur, het stoppen van de pijp,... Ook wilde ik origineel zijn. Heel veel van mijn leeftijdsgenoten rookten sigaretten, maar niemand pijp of sigaar. Mijn eerste pijp heb ik gekocht toen ik 16 of 17 jaar was, toen wist ik nog nauwelijks van pijp- en tabakssoorten af. Die pijp heb ik enkele jaren later weggedaan. Toen mijn grootvader overleden was, heb ik enkele van zijn pijpen een paar jaar gebruikt. Daarna ging ik verder met sigaarroken. Op een keer schold iemand mijn sigaar voor sigaret uit, het gaat dus al zo ver dat sommige mensen niet eens meer het verschil zien tussen een sigaar en een sigaret. :? Dat heeft me doen besluiten opnieuw te gaan pijproken, ik redeneerde: als sommige mensen een sigaar voor een sigaret aanzien, benieuwd of ze een pijp dan ook een sigaret zouden noemen! :mrgreen:
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Je eerste pijp

Bericht door Bananabox-Ninja »

Naar aanleiding van een vraag van Jessee.

Mijn eerste pijp was een Peterson's 305XL die ik kocht voor een knappe 70 gulden op het vogelplein in dordrecht.
Samen met een pouch Borkum Riff Cherry.
De pijp heb ik nog steeds en hij wordt nog wel eens gerookt.

Afbeelding

Wat was de jouwe?
Laatst gewijzigd door Nekker op 22 jun 2014 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: ONDERWERP SAMENGEVOEGD OP 22 juni 2014
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

St Patrick

Re: Je eerste pijp

Bericht door St Patrick »

Mijn echte serieuse "zelf gekochte" pijp is de Petersons St Patricks Day XL02. Een prachtige pijp die hier vooral op de meest relaxte momenten wordt genoten. Blijft toch een heel speciale pijp...

:B
Laatst gewijzigd door St Patrick op 23 mei 2014 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Eliminator
Moderator

Nadat ik m'n aller-allereerste twee pijpjes ooit eens weggegooid heb (het kortstondige pijprokersleven destijds in de wilgen gehangen, achteraf nog steeds jammer) heb ik, toen het weer begon te kriebelen een BB United Colors gekocht, de rest is geschiedenisn (hier te lezen: http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=60&t=2882 )

D'n deze
Afbeelding
Afbeelding

Enrique

Bericht door Enrique »

Mijn eerste pijpje, besteld bij Elie uit België. Ik rookte in die periode (2009) alleen sigaren en wilde me ook eens verdiepen in de pijp. Mede dankzij Jannemans pijpenboek en het vriendelijke advies van Elie zelf heb ik de start kunnen maken. Het pijpje is erg klein (zie maar hoe diep hij in de pipestand wegzakt) en toen ik later bij een faillissement van een tabakszaak in Den Haag een Peterson System pipe op de kop heb kunnen tikken ging er een wereld voor me open. Toen liet ik de teugels van het pijproken vieren en ik rook tegenwoordig nauwelijks nog sigaren. Mijn eerste pijpje wordt nog steeds gerookt, al is het maar zelden.

Afbeelding

Enrique

Bericht door Enrique »

Mooie pijp trouwens voor een eersteling BBN!

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Zoals al gemeld, mijn eerste was een Big Ben Dusk.

Afbeelding
Afbeelding

Eigenlijk nog steeds een hele fijn rokende pijp, die te weinig aandacht krijgt. Na wat omzwervingen in de latakia-tabakken is ze nu mijn pijp voor zoetigheid geworden! Dus als er zo nu en dan aanspraak op word gemaakt is het ook wel iets speciaals.

Stevie Ray Vaughan

Bericht door Stevie Ray Vaughan »

Mijn eerste pijp was deze Big Ben Crosley. Het is in 1 woord een geweldig pijpje. ik had nog nooit pijp gerookt en dus ook nog nooit van inroken gehoord. De eerste keer gelijk helemaal vol gestopt met Amphora full aroma en vort met de geit.

Afbeelding

Stevie
Behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden.

Timmy

Bericht door Timmy »

Mijn eerste pijp was een amphora tattoo. Op grond daarvan stopte ik meteen met m'n Drum shag, en kocht al spoedig een Big Ben en een Hilson. (beiden al lang overleden wegens slecht onderhoud en tegen de muur uitkloppen). Vanaf dat moment verwoed pijproker met af en toe sigaartje tussendoor.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Helaas verloren gegaan en ook is er geen afbeelding van te vinden maar deze heer van stand is begonnen met het roken van de pijp middels een sigarenpijpje met een kopje in de vorm van een egel.
Het was een klein half bentje maar rookte verbazingwekkend droog.
Er paste maar een klein plukje tabak in maar ik was toen al een goede minuut of 20 lekker aan de paf.
De rest is historie en te lezen in de topic " Starters verhalen ", " van kleine pijp naar grote pijp".
Afbeelding

Plaats reactie