Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
robvoorburg

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door robvoorburg »

Ook bij pijproken heb te maken met de techniek. Na een hoop nattigheid
en vele dikke tongen heb je het plots onder de knie!

Dan loop je nog tegen de variabelen aan. In welke sfeer kan je genieten
van een pijp, dat kan je van te voren niet bepalen of inschatten.
Zo kan ik alleen of in gezelschap enorm genieten van mijn pijp, terwijl een
volgende keer onder min of meer dezelfde omstandigheden het niks wordt.

Toch heb ik met mezelf afgesproken dat iedere volgende keer beter wordt
dan de vorige.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Over het algemene zonder, maar ik heb gister voor het eerst een filter pijp gerookt en ik merkte duidelijk verschil.
Qua smaak was het wat milder, maar ook was het scherpe eraf.
Dit was erg aangenaam en ik zit nu te kijken of ik mijn tabakken wellicht ga splitsen in met en zonder filter.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Robbert

Filter vervangen

Bericht door Robbert »

Ik heb de zoek functie van het forum gebruikt en ben het maar 1 keer tegengekomen, het antwoord op mijn vraag.
Door de zoek functie te gebruiken las ik dat iemand zijn filter na 2 rookbeurten vervangt. Klopt dit ook of is het persoonsgebonden?

Dukdalf

Re: Filter vervangen

Bericht door Dukdalf »

Persoonlijk vind ik een filter tweemaal gebruiken net zoiets als een gebruikt theezakje bewaren voor de volgende keer. Het kan natuurlijk wel, maar een filter is bedoeld als wegwerpartikel dat je eenmalig gebruikt.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ben het met Dukdalf eens, Robbert. Vaak gebruik ik de 9mm filters ook maar 1 keer. Ik gebruik geen meerschuimfilters, maar eigenlijk uitsluitend koolfilters.

Maar in veel pijpen (vooral de rechte modellen) is het filter na 1 x gebruik nauwelijks licht vochtig en niet verkleurd. Dan rook ik zeker een tweede keer die pijp met dat filter. En op erg goede dagen durf ik het filter ook nog wel een derde keer te gebruiken.

Ligt zeker aan mijn rooksessies als ik die met veel aandacht en rust rook en aan het weer; dat laatste klinkt raar, maar als de lucht erg droog is, blijven mijn filters veel droger. En waarschijnlijk (maar nog nooit op gelet) aan het type tabak die ik dan toevallig 2 keer in dezelfde pijp rook.

In ieder geval: schaam je niet als je een filter maar 1 keer kunt gebruiken. Het is een verbruiksvoorwerp. Net als pijpenragers, die gebruik je ook maar 1 keer. Een filtertje kost maar enkele centen en daar ga ik niet op bezuinigen. Liever een paar cent in de vorm van een nieuw filter in een schone pijp, dan een uur zitten pruttelen met een slechte smaak van mijn tabak.

Nog wel een opmerking: ik rook uitsluitend met filter en een pijp heeft bij mij minstens een volle dag rust na een gerookt te zijn.

antonius

Bericht door antonius »

Ik ben het met WC helemaal eens,en nog een bekend voordeel is dat de scherpte van de tabak wat minder wordt en dat ervaar ik ook weer als een plus punt,en dan hebben we het nog niet over de tongbite die ook merkbaar minder wordt met het roken van een pijp met een filter.
het is bij mij ook een verschil in wat voor een tabak ik rook,troost slices geven wat meer aanslag in het filter,dus na een rook sessie vervang ik het filter en met gesausde tabakken of met naturel tabak gaan de filters wel twee maal roken mee.

veel suc6 antonius
Laatst gewijzigd door antonius op 20 okt 2012 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

MfOx

Bericht door MfOx »

Hm, als ik dit alles zo lees misschien toch maar eens een filter proberen...

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

De smaken op dit gebied verschillen; bij mij gaan filters relatief lang mee. Ik neem na het roken en afkoelen van de pijp wel het gebruikte filter uit de pijp, maar dat filter gaat terug in het doosje, kan daar rustig drogen en wordt later weer hergebruikt. Hoe vaak ik doe met een filter is moeilijk te zeggen, ik gooi het weg als het niet een beetje maar serieus bruin begint te verkleuren. Het hangt nogal van de tabak af hoe snel dat gaat.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

janneman schreef:De smaken op dit gebied verschillen; bij mij gaan filters relatief lang mee. Ik neem na het roken en afkoelen van de pijp wel het gebruikte filter uit de pijp, maar dat filter gaat terug in het doosje, kan daar rustig drogen en wordt later weer hergebruikt. Hoe vaak ik doe met een filter is moeilijk te zeggen, ik gooi het weg als het niet een beetje maar serieus bruin begint te verkleuren. Het hangt nogal van de tabak af hoe snel dat gaat.
Merk je dat op den duur niet aan de smaak, Janneman? De koolstof en/of meerschuimen korrels in de filters (en ook het papier) nemen toch fenolen uit de rook op. Maar als jouw ervaringen daarmee goed zijn, gewoon blijven doen zo.

Als ik een beetje uitreken wat een pijp kost (niet het voorwerp, maar de tabak + filter), dan kom ik grofweg uit op 4 gram tabak per rooksessie en 1 filter.
Prijs tabak per pijp gemiddeld € 20,- per 100 gram = 25 pijpjes van 4 gram = circa € 0.80 per volgestopte pijp.
Filter € 15,- voor 200 stuks of € 11.50 voor 150 stuks = circa € 0.08 per pijpje roken.
Filter is ongeveer 10% van de rookkosten per pijp. Dan kies ik graag voor een fris filter voor een goede smaakbeleving.

Om compleet te zijn: pijpenragers 2 stuks per reinigingsbeurt, op basis van € 1.50 per 100 stuks = 3 cent per reiniging.

Totaal dus 1 nieuw filter + 2 ragertjes = 11 cent voor gemiddeld een uur genieten van 80 cent tabak. Mijn keuze: een schone pijp met een schoon filter! :D
En niet 11 cent besparen om 80 cent tabak ploeterend en pruttelend weg te werken. Dat is voor mij dan niet echt genieten. :(

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Ben het geheel met WC eens in deze. Bij mij gaan ze ook na eenmalig gebruik de jiskefet in.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Om te beginnen: als het voor mij een negatief effect op de smaak had zou ik het zeker niet doen, de smaak staat voorop natuurlijk. Maar ik merk, zowel in 'koud roken' als tijdens het roken zelf geen nadelige effect, eerder een positief effect; ik ervaar altijd wat smaakverlies bij filter roken, en dat wordt iets minder als een filter vaker gebruikt is. Als ik een filter heel lang zou gebruiken zou dat vermoedelijk op gegeven moment omslaan naar negatief, maar nu heb ik dat niet.

Een deel van het verschil tussen bijvoorbeeld WC en mij is wel de verschillen in tabakken die we roken; ik geef de voorkeur aan wat minder gesausde tabakken zoals Baai en nu Semois, en ook mijn geliefde Virginia's en Latakia's zijn wat dat aangaat natuurlijk anders dan de zoete tabakken. Een gesausde tabak als Neptune rook ik eigenlijk vrijwel nooit met filter, en bij de wel vaker zwaar gesausde 'zondagse tabakken' die ik rook gaat een filter inderdaad duidelijk merkbaar minder lang mee. Truc is dat je zulke zaken alleen ontdekt door te experimenteren.

Het vaker gebruiken van filters heeft overigens niets met kosten van doen, WC rekent al voor hoe laag die feitelijke kosten zijn, daar is echt weinig winst te halen. Het is meer een algemene hekel die ik heb aan verspilling; ik gooi geen dingen weg die nog prima te gebruiken zijn. Het is iets dat ik wel vaker aanraad, ook als het over bijvoorbeeld de rust die een pijp nodig heeft tussen twee rookbeurten: test en probeer zelf dingen uit. Soms ontdek je dan dat dingen langer meegaan, soms ontdek je dat je niet vroeg genoeg kunt vervangen of zelfs beter zonder filter kunt roken omdat een pijpenrager soms beter werkt. Experimenteren is zo belangrijk bij vele zaken, ook bij pijp roken...
Groet, Janneman

Robbert

Bericht door Robbert »

Heren, dank u allen voor uw reacties.
Ik rook niet vaak pijp. gemiddeld 1maal per 2 weken.
En 15,- voor filters is dan wel wat veel (in mijn ogen) daarom wilde ik dus zuinig aan doen met filters. Zonder karig over te komen natuurlijk.
Maar dat is ook het studenten leven, toch?

Charlie

Bericht door Charlie »

Wanneer ik rook krijg ik soms wel eens wat bitter vocht in mijn mond dat uit het mondstuk komt. Ik sla dit er dan altijd even uit. Dit vind ik toch vreemd omdat later blijkt als ik klaar ben met roken er totaal geen vocht in de ketel zichtbaar is en ik dus droog gerookt heb.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

De kop is een stuk warmer dan de steel, het vocht in de rook condenseert dan ook pas als de rook in het koelere deel van de steel komt. Daarnaast kan het hout van de kop vocht opnemen, en nu net het laatste stuk van de steel (het mondstuk) kan dat niet. Vandaar dat je vochtproblemen eerder in de steel dan in de kop bemerkt.
Groet, Janneman

Charlie

Bericht door Charlie »

Wat is de tip om dat bitter sapje te vermijden? :P

Winslow Collector

janneman schreef:De kop is een stuk warmer dan de steel, het vocht in de rook condenseert dan ook pas als de rook in het koelere deel van de steel komt. Daarnaast kan het hout van de kop vocht opnemen, en nu net het laatste stuk van de steel (het mondstuk) kan dat niet. Vandaar dat je vochtproblemen eerder in de steel dan in de kop bemerkt.
Inderdaad Janneman. helaas heb ik zelf het rapport niet, maar Michael Apitz (een tabaksblender van DTM en helemaal pijptabak-gek) heeft een onderzoek laten verrichten. Hij kent een pijprokende laborant/onderzoeker/wetenschapper en vroeg hem of er al studie was gedaan naar de temperatuur van tabak in de pijp. Brandende tabak uiteraard.
Apitz zei er meteen bij, dat er geen geld was om die studie te financieren, maar wilde de onderzoeker er een nieuwe Winsløw pijp voor aanbieden. Er werd direct toegehapt. (dit terzijde, maar een leuke anekdote).
Nu blijkt, dat smeulende tabak in een pijp in het gloeiende gedeelte een temperatuur heeft van circa 500 °C. Op het moment dat de pijproker een trekje neemt, stijgt de temperatuur ongeveer direct naar 700 °C, om na het trekje weer snel naar die 500 °C te zakken.
Je kunt je wel voorstellen dat er in de ruimte zelf, de pijpenkop dus, geen kans is voor het vocht in de lucht en de tabak om daar te condenseren. Dat gebeurt op een koelere plaats, zoals in het rookkanaal richting de mond.

Male Securus

Bericht door Male Securus »

Trager roken, I presume...?
Als er niet teveel as in de pijp zit, dan blaas ik zelfs voorzichtigjes in de steel. Ik heb het ook regelmatig voor, maar dan meestal in mijn gebogen pijpen, met de smalste stelen. In pijpen met een breed mondstuk heb ik het niet...
Omdat denken zo vermoeiend is, geven velen de voorkeur aan oordelen.

Winslow Collector

Charlie schreef:Wat is de tip om dat bitter sapje te vermijden? :P
Onder andere (of een mix van):
- Rustig roken, de pijp gewoon netjes brandend houden zonder er elke 3 seconden een flinke "hijs" aan te trekken. Maar proberen met een comfortabele marge in tijd elke 20-30 of 40 seconden een trekje te nemen. Het trucje om te leren de tabak zo zuinig mogelijk te roken. Brandend houden met minimale inspanning.
- Aandacht tijdens het roken. Een pijp die in mijn mond hangt tijdens het computeren, werken of kletsen rookt bij mij vochtiger dan wanneer ik goed geconcentreerd rook.
- Een rechte pijp heeft minder last van vochtproductie. Of beter: die is er wel maar het vocht ligt meer uitgespreid en droogt daarna sneller. Bij een kromme pijp zakt het vocht sneller in een ruimte onder in het rookkanaal en verdampt dan veel moeilijker.
- Niet teveel in de pijp blazen. Velen doen dit om de rook te controleren, maar je blaast dan steeds vochtige lucht uit de mond in de pijp.
- De pijp niet voortdurend tussen de kaken klemmen (= vochtproductie in de mond zelf, die ook de lucht in het rookkanaal bevochtigt), dus de pijp in de hand houden.
- Beoordeel de tabakken eens waar je dat bij hebt. Toevallig de wat meer vochtige tabakken? Dan deze even laten drogen alvorens de pijp te stoppen. Niet het hele pakje/blikje drogen, maar alleen het plukje dat de pijp in moet voor de rooksessie.

Male Securus

WC, ik wou even reageren op je tip 'niet teveel in de pijp blazen'... Ik doe dat constant, maar héél rustigjes aan. De reden is de geur. Als ik dat doe, geniet ik meer van de geur, en word ik andere aroma's gewaar dan als ik dat niet doe. Maar het moet wel heel zachtjes, anders wordt de pijp te heet...

Winslow Collector

Male Securus schreef:WC, ik wou even reageren op je tip 'niet teveel in de pijp blazen'... Ik doe dat constant, maar héél rustigjes aan. De reden is de geur. Als ik dat doe, geniet ik meer van de geur, en word ik andere aroma's gewaar dan als ik dat niet doe. Maar het moet wel heel zachtjes, anders wordt de pijp te heet...
Is ook geen probleem, ik probeerde een mix van mogelijke tips/oorzaken te schrijven, maar het is eigenlijk niet een beregoede oplossing voor Charlie's vraag.

Wat je met blazen doet is het al aanwezige vocht in het rookkanaal richting de hete ketel schuiven. Met de temperaturen die ik hierboven aangaf, zal een deel van dat vocht best wel aan de bovenzijde van de ketel de pijp verlaten. Tot zover missie geslaagd. Maar tegelijkertijd blaas je relatief vochtige lucht uit de mond weer in het rookkanaal. en zit je waarschijnlijk enkele minuten later de handeling te herhalen.

Als je zo een pijp goed droog leeg kunt roken, is er geen vuiltje aan de lucht, natuurlijk. En als je van jezelf al goed droog rookt, is het blazen helemaal geen probleem, denk ik.

En een vraagje: heb je bij een hoge ketel, goed volgestopt, dan geen last van een natte prop onder in de tabak?

Male Securus

Nee hoor, geen last van...
Ik zou er eens moeten op letten, maar ik denk dat het erop neerkomt dat ik de rook heen en weer blaas :?
Nu ja, ik geniet ervan, da's het belangrijkste :mrgreen:

Charlie

Bericht door Charlie »

Ik heb geen bents, ik heb alleen maar straights en daar komt het dus ook vaak voor. Mijn tabakken zijn wel erg gesausd. Misschien moet ik inderdaad nog wat trager roken en het mondstuk niet iederekeer in mijn mond houden.

Berend72

Bericht door Berend72 »

zo te lezen moet ik nog heel wat oefenen... ik rook bij voorkeur gebogen pijpen zonder filter. Als ik de rager naderhand er doorheen haal is deze vochtig, maar niet kletsnat... echt 100 % droogroken is me nog niet gelukt.
Nulla Tenaci Invia Est Via

Winslow Collector

Berend72 schreef:zo te lezen moet ik nog heel wat oefenen... ik rook bij voorkeur gebogen pijpen zonder filter. Als ik de rager naderhand er doorheen haal is deze vochtig, maar niet kletsnat... echt 100 % droogroken is me nog niet gelukt.
Of echt 100% droogroken haalbaar is betwijfel ik. Het vocht in de lucht condenseert nu eenmaal.
Maar zó droog roken, dat je geen hinder ondervindt van het vocht is zeker goed haalbaar.

Bovenstaande opmerkingen waren meer bedoeld als tips voor iemand die echt "slokken" sap naar binnen werkt tijdens het roken, of zoveel vochtproductie dat het hinderlijk en/of goed merkbaar is.

Charlie

Bericht door Charlie »

Slokken sap. Haha. Een drankje erbij is dan ook niet meer nodig. Wel wat suiker natuurlijk. :P

gezel

Bericht door gezel »

Charlie schreef:Ik heb geen bents, ik heb alleen maar straights en daar komt het dus ook vaak voor. Mijn tabakken zijn wel erg gesausd. Misschien moet ik inderdaad nog wat trager roken en het mondstuk niet iederekeer in mijn mond houden.
Met mijn ervaringen als beginner is mijn voorlopige conclusie dat de kwaliteit van het stoppen van de pijp, grotendeels de kwaliteit van de rooksessie bepaalt.
Ik kan nu wel stellen dat ik maandenlang de pijp te vast en onregelmatig gestopt heb, met alle gevolgen vandien.
Recent ergens een stukje gelezen waarbij men "een pijp stoppen" een verkeerde uitdrukking vind en dat het beter "een pijp vullen" genoemd kan worden.
Kleine beetjes tabak in de pijp laten vallen en met een vinger zachtjes tegen de zijkant van de kop tikken.
Dat zorgt ervoor dat de tabak zich iets comprimeerd.
Zo vul je de hele pijp en legt er nog 1 a 2 mm bovenop die je héééél zachtjes aanduwt.
(meer deppen dan duwen)

Het makkelijkst gaat het vullen , met een tabak die uit kleine stukjes bestaat.
Een ready rubbed tabak verklein ik nog iets om de pijp op genoemde wijze te kunnen vullen.
Niet iedere tabaksnede zal zich voor deze methode lenen, maar eenmaal een pijp goed gevuld en goed gerookt, heeft men dan wel de ervaring, hoe vast een goed gevulde pijp aanvoelt.

Met een goed gevulde pijp rook ik droger tot zelfs droog.
Denk dat meer dan 90% van de problemen die een beginner ondervind opgelost zijn met het goed vullen van de pijp.

Dus niet meer de pijp stoppen maar vullen.

Winslow Collector

gezel schreef:Een ready rubbed tabak verklein ik nog iets om de pijp op genoemde wijze te kunnen vullen.
Het uit elkaar plukken van grotere stukjes tabak kan zeker helpen bij het gelijkmatig vullen/stoppen van de pijp. Maar let wel: die grotere stukjes (soms zelfs stukjes geperste flake) zitten er niet voor niets in. De fabrikant doet dit namelijk om de tabak niet te snel te laten branden (waardoor hij ook heter rookt). De dikkere stukken, stukjes geperste flake of delen van die geperste medaillons zitten er juist in, om de tabak trager te laten branden. En dat is ook weer fijn voor de beginnende (en trouwens ook gevorderde) roker. Dus alles uit elkaar plukken kan ook nadelig werken.

Dit niet om jouw wijze van pijpstoppen te beïnvloeden, maar alleen als verduidelijking waarom een tabaksfabrikant dit soort zaken in zijn tabak verwerkt. Je moet uiteraard stoppen en roken zoals het voor jezelf het beste werkt.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Veel pijprokers geven de voorkeur aan flakes om redenen die WC zojuist
aangaf, van alle bewerkingen van tabak geeft deze je het grootste
rookgenot door de volle, intense smaak.

Je pijp ermee vullen vereist een beetje oefening, maar dat was voor mij
gelijk de uitdaging het te proberen.

gezel

Bericht door gezel »

Ja o.k. Winston C. en Rob
Ik neem dat zonder meer van jullie aan.

gezel

Bericht door gezel »

gezel schreef:Ja o.k. Winston C. en Rob
Ik neem dat zonder meer van jullie aan.
Ha, wat een verschrijving, ik bedoel dus 'Winslow Collector'.
Winston C. is iemand anders en had denk ik liever een sigaar dan een pijp. :mrgreen:

Plaats reactie