Houten Tampers

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
dArtagnan

Re: Houten Tampers

Bericht door dArtagnan »

Verf laten drogen??? Waarom koop je geen droge pigmenten zoals die 'vroeger' bij de drogist over de toonbank gingen?
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Waarom koop je geen droge pigmenten zoals die 'vroeger' bij de drogist over de toonbank gingen?
Meteen een Technisch vraagje :
Wat is de juiste/ of is een goede "Zwart pigment" om een pijp (opnieuw) te zwarten ?
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Welk gedeelte?
De kop kan met leerverf gedaan worden, de steel met schuurpapier en wat elleboog werk.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Welk gedeelte?
Het houten gedeelte....

De naam van het "Zwart pigment" om een pijp (opnieuw) te zwarten dat in alcohol word opgelost.
en zoals in de filmpjes van pijpmaker , ontstoken wordt voor een directe droging en hechting.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Kan me zomaar voorstellen dat elke pijpenmaker zijn eigen recept hiervoor heeft.
Dat werd vroeger al gedaan met een simpele was. Ik maak ook mijn eigen carnauba mixje. ;p
Gaat prima en je hebt wat speciaals. (dat laatste zit voornamelijk in je eigen hoofd hahaha!)

Dat Kan Heer Jos!
Dan noemen we je Troost denk ik. Anders Ketel of zo ;p

Ja Dàrtagnan, verf laten drogen ja.
Zodat je dikke klompen verf krijgt, harde dikke grote blokken. Dat spul kan je draaien op de draaibank. Zo krijg je de meest prachtige kleuren. (tenminste, ik gok dat het hierover ging) En zoiets leek me erg mooi als Bottelestopper.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Dolledokus

En we doen nog eens een kleine update hier. Altijd leuk om te doen....denk ik dan, lol.

Waar was ik weer mee bezig?
Nou, ik heb aan de pruimenboom gewerkt. erg leuk geworden, maar dat kostte me wel een week vrijheid if you catch my drift. Iets te enthousiast bezig geweest. Samen met de kids, en dan vergeet ik de tijd nog wel es en dan gaat het lekker. Nou ja, in ieder geval, leuk geweest, dus die hebben we in the pocket! ;)

Ook kreeg ik een vraag van iemand, of ik ringen kon draaien. Wil ik best proberen. Maar dan wel van potloden zei de dame. Pfoe, gaan we proberen!
Dus daar zit ik in de probeerfase. Er breken er nogal moet ik eerlijk bekennen. Ben nog bezig aan een klemsysteem. Of je klemt ze te goed en ze breken open van binnenuit. Of te slap en je zet er een beitel op en ze rollen allemaal mee! Ben d`r nog niet uut! Maar wel leuk!

Ook de groene man vordert wat. Doe maar stoer en zeg maar es poep, want wat is dat een werk zeg.
Heb laatst nog weer een cm laten zakken, en ik zal nog dieper moeten zelfs. Ook de buitenkant bijgewerkt en meer weggenomen. Zo is het stuk handelbaarder, en ik heb allemaal pennen in de werkbank staan (die verplaatsbaar zijn) en daar kan ik dan mooi tussen schuiven en klemmen zoveel ik maar wil. Handig!

Ach ja, en 1 spoon was af, en Gandalf de kleine aap ook ;p

Maar het gaat om de foto`s uiteraard.
Ik klats er een aantal neer hier.
Komtie! :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

meindert

Bericht door meindert »

Je bent weer leuk bezig Dries!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

keesvg

Bericht door keesvg »

Dat van die potloden zag ik volgens mij pas langskomen op zo'n melige plaatjes website (9gag ofzo), het eindproduct wat ik daar zag was vrij mooi en apart, het ziet er allemaal veelbelovend uit

Bommel

Bericht door Bommel »

Je bent weer lekker van de straat Dolle.
Afbeelding

Dolledokus

Pcies, als we maar van de straat zijn hè?! :-T

:mrgreen:
Groet Dries,

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Mooi! Heerlijk prutsen!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Dolledokus

Dat is het zeker Mille,

Lekker "deudelen" in je hôk, bezig zijn en even de wereld om je heen vergeten. Helemaal heerlijk! :mrgreen:
De laatste week slechts 1 dag in mijn hôk geweest. Koters hier, met andere dingen bezig. Met wat zin en mazzel zit ik er maandag weer efkes. Maar weer eens opruimen en herschikken. Hoop dan ook dingen terug te gaan vinden, want ik ben veel kwijt. Voordeel van opruimen :) Alles ligt ergens anders en je vind geen kont meer. Eigenlijk zou ik de open kast dicht willen hebben. Dat maakt het nog wat ordelijker en je ziet de bende niet achter de gesloten deurtjes, lol.
Maar ja, dan moet ik een grote kast gaan aanpakken en dicht zien te maken. Het zou verschil maken, dat wel. Maar wat zal dat een klutkarweitje zijn. (dan ben ik liever bezig met frotten en frullen ahhaha) Dus maar de gulden middenweg kiezen en eens zien of we kunnen verdelen. Beetje ruimen, beetje kast, beetje frotten (T)
Volgende week een aantal dagen UK. Daarna zal het wel bijkomen zijn en de hobby "bankhangen"wat beter ontdekken ;) Als we daar weer van bij zijn dan is het bijna behandelen en daarna weer volop frotten. (T)
De "ringen" wil ik afmaken, de Groene man nog wat aanpakken. En ach, ik zag weer een schoon filmke van een trompetvaas op jouwtubbe.
Maar goed, we zullen eerst maar eens in The UK een Pen-Mandrel ritselen (tjah als ik er toch ben, dan meteen meenemen, scheelt me alvast de verzendkosten). Tegelijk met wat pen-blanks. Mooie bubinga, padauk of african blackwood. Ik word al een klein beetje horny als ik eraan denk daar eens goed te kunnen rondsnuffen :mrgreen:
Groet Dries,

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ha, prachtig boomproject!

Voor wat betreft de ringen; misschien is het draaien hierbij meer een kwestie van schuurlinnen dan van beitels gebruiken...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Dolledokus

Das wel een idee Jan! Zal ik us ook zeker proberen.
Tjah, ik heb het grootste probleem met het klemmen. Heb dus een soort doorn gemaakt om ze op te schuiven, maar ik druk ze dus elke keer stuk eigenlijk. Barst uit elkaar. Dus dat schuren is wel een idee zeg!
Gaan we proberen, maar eerst efkes een paar dagen UK! Lator!
Groet Dries,

MfOx

Bericht door MfOx »

Zo, mooi werk heer Dollenstein! =D>

Vooral die lepel vind ik heel mooi gemaakt.

Dolledokus

Moggels ;p

Die zijn ook erg leuk om te doen Heer Foxius van Emmenstein.
Deze waren eigenlijk wat te dik uitgezaagd, maar goed, dan haal je maar wat meer weg hahaha. Moet er eens mee verder trouwens, heb er nog drie liggen die af willen dacht ik.
Groet Dries,

Dolledokus

Mogguh!

Nu ik hier toch ben, dan ook maar even hier aanvullen van de laatste dingen die spelen in Dolle-land. Dan hoef ik niet meteen allerlei andere topics te bevlekken ;p

Goed, wat houd me bezig de laatste tijd. Een aantal dingen.
Meteen de grondig vervelende maar doen, en dan eindigen we met het leuke nieuws. Vriend van ons met kanker geconstateerd. Bam! Zo hard als jullie em kregen, zo hadden wij hem ook. Nah, we hadden een soort vermoeden, maar toch. Petscan komt eraan, lymfes worden gechecked. Ik vermoed niet veel goeds, afwachten waar en hoeveel uitzaaing. Tenminste, dat is wat ik denk, we zullen het af moeten wachten.

Mijn zorgenhondje. Maandag bel ik voor haar. Ze is de weg ernstig kwijt helaas. Niet zichzelf meer, of althans, steeds meer zichzelf kwijt aan het raken. Nu is dat nog grappig en leuk, maar enig moment word het vervelend en ik wil absoluut niet dat ze de boeken in gaat als "die vervelende hond". Dat verdient ze niet. Ze gaat dus slapen binnenkort. Das moeilijk.

M`n body. Dat kan steeds meer aan en hebben. Mwah, ook niet geheel waar, ik denk dat ik er nog weer beter mee om weet te gaan en nog meer mijn grenzen aangeef. (en dan fop ik me nog wel vaak zat hoor, lol! De Eeuwige Leerschool?)

Mijn hobbyhol!
Tjah, daar is veel gaande. Te veel naar mijn smaakje.
Ik had water binnen. Te veel water. Nee, niet van het dak, was het dat maar. Hoewel dat ook aan vervanging toe is. Dus ik ben druk zoekende naar dakpannen. (hopelijk een partij gevonden van 400 stuks) Maar het kwam door de muur naar binnen toe! Oorzaak? Dakgoot en voegen.
Dus ik heb een dakgoot vervangen. (moet je es doen met zo`n rug, lol, das geen porem zeg, pfff, laat staan dat moeder effing voegen!! tsssjjj)
Maar goed, ik heb een deel weten te voegen. Het ergste deel althans. Daar waar de voeg nog hard was en niet loskwam na twee keer tikken, die heb ik laten zitten voor wat ze zijn. Mede omdat ik echt niet meer kon. Twee dagen bezig geweest (met twee dagen pauze ertussen) over een paar meter. Ik gok 3 meter voegen. En best goed gelukt, want ik had dat nog nooit gedaan!

Maar er zijn ook aanwinsten. Zie hier wat een mooi ding man!
Zoek nog een motor voor deze dame. Twijfel of ik de motor zal nemen van mijn andere zaag. Hoewel ik die wil verpatsen, en er ook al een koper voor heb ook. Maar goed, moet nog berekenen wat het motorgeweld moet zijn. Poelie-berekening o.i.d. Heb daar iets voor, maar Joost mag weten waar dat ligt/staat!

Afbeelding

Afbeelding

Iemand een idee waar die zaag voor dient? en hoe dat gebruikt werd? Nergens iets te bekennen van een werkvlak. Nou ja, dat kan je ook zien hè ;)
Afbeelding

Verder ben ik bezig aan een urn voor Mika. Segmentwerk. Omdat de kids er zijn ben ik niet verder gegaan. Maar die zijn binnenkort weer foetsie en dan kan ik verder ermee. Ik hoop dat het me lukken gaat. Heb dit niet eerder gedaan. Heb het simpel gehouden voor een eerste keer. Dus we zullen wel zien wat `t word.
De ringen liggen er nog. Loop stuk op de klemming. Druk de ringen uit elkaar, of net niet vast zat. Dus ik ben wat aan het bedenken nog. Urn gaat even voor nu. Ook een tijdje niks kunnen doen, maar dat komt wel weer. De 8e Aug mag ik weer prikken, paar weken erna zal het wel weer okay zijn!

Hier wat foto`s van het segmentwerk. En dan stelt dit nog niks voor overigens. Het echte segmentwerk, das pas zagen!
Maar goed, de urn word nu dus lengte-blok (verschillende kleuren, maar in lengte), en de dekselt zal checkerd-blokt (allerlei kleuren, maar dan echt vierkante blokjes) zijn. En ik heb nog een neven project lopen voor als ik dat toch niet mooi zou vinden. Heb getracht een letter erin te krijgen, maar dat ging me net boven de pet. Dat doe ik wel een x als ik er met de kop wel bij ben ;p Dan lukt dat vast wel, lol.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zooo, en nu gaat die malle aap efkes roken buiten, koffie doen. Even languit op de bank en gamen voor de kids wakker zijn. Zit hier al snel een uurtje gok ik, en zo vroeg in de morgen is het lekker kalm hier in huize Dollenstein.
Geniet v/d dag mensen, ga ik ook doen. Paf ze, niet te veel (zelf ook maar eens opvolgen die raad ;) ) , maar geniet er wel van!
Groet Dries,

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Dolle leuk weer een bericht van je te lezen alhoewel dat niet alles goed nieuws.
Heel veel sterkte de komende tijd.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Jij vraagt niet graag om hulp hè?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

MfOx

Bericht door MfOx »

Ha, goed om te zien dat u leuke projectjes hebt lopen in het graafschap Dollenstein, dat belooft veel goeds. Doe rustig aan, maar we zien de resultaten natuurlijk graag :)

Sterkte met uw kameraad, dat is immer vervelend nieuws.

meindert

Bericht door meindert »

Goed om jou weer eens te horen , alhoewel jammer dat je slecht nieuws moet vertellen over je naasten!
Hier veel sterkte voor gewenst.
Als ik bij je in de buurt zou wonen ,kwam ik je eens helpen!
Groeten van uit Friesland
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Sluit me aan bij mijn voorgangers, leuk je weer eens te lezen kerel, je hebt het er maar druk mee,.... jammer dat niet alles leuk nieuws is, integendeel zelfs !
Sterkte met de te nemen beslissingen binnenkort !
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Eindelijk weer eens een flinke lap tekst van Dolle.
Fijn dat je je weer eens meld hier.
Jammer dat er een beslissing genomen moet worden van droevige aard.
Ik wens jullie daarin veel kracht en sterkte.
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ha, dank voor de update Dolle, altijd goed om even te horen hoe het gaat. Sterkte, voor jou en iedereen om je heen. Gelukkig zie ik tegelijk dat je wel aan de slag blijft met fraaie projecten!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Dolledokus

Dank allemaal, zal de sterktes goed gebruiken. In ieder geval leuk om ook weer eens van jullie te horen.
Ik heb overigens het forum nu zo ingesteld dat dat opent zodra ik internet open gooi. Kan ik altijd nog kiezen voor "klik", of voor "bekijk je eigen berichten". Lijkt me niet verkeerd. :)
Sidekickelvis schreef:Jij vraagt niet graag om hulp hè?
Niet snel nee. Denk dat dat opvoeding naast een harde kop is. Ook anderen niet lastig vallen. (terwijl het dat nooit is) Ach ja, word je hard van zullen we maar zeggen ;p

We komme d`r wel (T)
Zal in elk geval zo nu en dan weer eens de pen ter hand nemen hier. Nooit verkeerd natuurlijk.
Zo, nu gaan we de koffie grabbelen en even buiten paffen. Kan ik meteen de kliko binnen halen, "de mannen" zijn net geweest.
Groetsels!
Groet Dries,

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

Dolledokus schreef:En we doen nog eens een kleine update hier. Altijd leuk om te doen....denk ik dan, lol.

Ook kreeg ik een vraag van iemand, of ik ringen kon draaien. Wil ik best proberen. Maar dan wel van potloden zei de dame. Pfoe, gaan we proberen!
Dus daar zit ik in de probeerfase. Er breken er nogal moet ik eerlijk bekennen. Ben nog bezig aan een klemsysteem. Of je klemt ze te goed en ze breken open van binnenuit. Of te slap en je zet er een beitel op en ze rollen allemaal mee! Ben d`r nog niet uut! Maar wel leuk!

http://s4.postimg.cc/6ybxzmi61/IMG00890_20140519_1049.jpg[/img]

hee dolle
Als je deze rondjes wilt maken moet je een stukje draadeind met twee moertjes gebruiken,..

je schuifd de potloodringen over het draadeind(de gaten heb je al geboord) draai de schroefjes en de twee ijzeren sluitringen aan en klem dan het draad eind in de bek, dan kan je ze allemaal tegelijk, en van de zelfde diameter draaien,..gebruik geen vijl of schuurpapier want dan worden ze ovaal,..
Begrijpje!!

niet te zacht draaien want dan sla je ze stuk,...
of gebruik een gaten zaag op je boormachine of staande kolomboor.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
of anders even PBen
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

Dolledokus

Mogguh Marco, en de anderen uiteraard.

Ik heb hier aan zitten denken, maar wat als ik met een beitel een ring raak, of een moer?
Ik heb het liefste zo min als mogelijk staal of ijzer in de buurt. Dan slaan ze ook niet bot. Zelf dacht ik een pen te maken die past, conisch misschien. De ellende is dat je ze uit elkaar drukt.
Maar goed, ben ook met andere dingen bezig op dit moment, dus die ligt nog efkes in de kast en kijk ik later een keer naar.

Wat ben je dan aan het doen Dolle, hoor ik er een aantal al zeggen. Welnu, mijn lieve bruine poolse platbekboxertje gaat ons verlaten, zoals sommigen van jullie wel weten. Ze gaat a.s maandag spelen op de eeuwige jachtvelden. En nu ben ik bezig een urn te maken voor haar.
Dat wilde ik doen met segmentwerk, omdat dat veelal mooie resultaten oplevert. Alleen is dit mijn eerste werkje daarin (had hier en daar iook wel wat foutjes hoor, geeft niet, al doende...), en ik weet van toeten nog blazen en ben dus maar gewoon begonnen.
Eerlijk is eerlijk, het is een pracht werkje aan het worden. Ik zal wat foto`s delen met jullie.

Voor haar is het.

Afbeelding

Afbeelding

En zo begint het, ach ja zie foto`s, das een soort van begin tot eind.
Moet nog afwerken e.d, dus nog niet helemaal klaar, maar we zitten ver aan het eind.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En ik ben dus nu bezig de deksel passend te maken, ietwat klemmend, maar dat komt wel goed.
Erg leuk om te doen. Veel werk, dat wel, maar het resultaat is ronduit prachtig.
Misschien vandaag verder, ben nog wat beurs na een prachtige duikvlucht, met helaas een noodlanding. Knie bont en blauw, en de rug een duw gekregen die ik vandaag iets té goed voel. Twijfels dus of ik iets doe ja of nee. Ik kijk wel, even relaxen daar en ontspannen is ook wel fijn ofcourse.
Zeker omdat ik gisteren ontdekte dat latakie in een corncob toch wel erg lekker smaakt!
Ik verdenk mijzelf er dan ook van dat vandaag wat latakia mee zal gaan ;p Paffie-time!!

Geniet van je dag, ik ga koffie doen en even roken buiten. Enjoy! Life`s Good.
Groet Dries,

gezel

Bericht door gezel »

Dries, dat ziet er bijzonder mooi uit.
Echt mooi. :sherlock:

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

mooi werk en mooie opstelling zo!!

Ga zo door
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

+1
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Plaats reactie