Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
robvoorburg

Re: Latakia

Bericht door robvoorburg »

Klopt.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Ik kreeg een sample van Eli, de Sauel Gawith Navy Flake. Zal in de buurt komen niet?
En dan laat ik nog weten hoe die smaakte uiteraard ;p
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Dolledokus schreef:Ik kreeg een sample van Eli, de Sauel Gawith Navy Flake. Zal in de buurt komen niet?
Niet echt. Maar daar kom je wel achter als de postkoets geweest is.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Dolledokus

Sidekickelvis schreef:
Dolledokus schreef:Ik kreeg een sample van Eli, de Sauel Gawith Navy Flake. Zal in de buurt komen niet?
Niet echt. Maar daar kom je wel achter als de postkoets geweest is.
(T) Top SKE, verheug me nu al op grote feestvreugde in Huize Dollenstein.
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Veel proefplezier.... Zorg er wel voor dat de kids en vrouwlief het huis uit zijn... latakia en mensen in de omgeving gaan meestal niet zo goed samen.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Dolledokus

Ja dank je St Patick,
Dat is zeker waar.
Momenteel rook ik die van Eli. Vanmiddag al klaargemaakt, en gestopt, nu oproken op het gemakje. Smaakt echt niet verkeerd moet ik zeggen. Echt even moeten leren waarderen dus. Ben dan ook erg benieuwd naar de rest! Want die kwamen vandaag aan! maar dat staat dadelijk in topic nieuwe aanwinstjes ;p
Groet Dries,

Dolledokus

Okè.
Dollemans zit in de tuin, en die dacht weet je wat! Ik steek er eens eentje op! Wat pakken we dan? Ik grijp een doosje, en ik heb latakia doosje in de handen. Naar buiten toe en maar eens wat kiezen. We doen de Heinrichs Night&Day no3.

Niet veel later komt dochterlief naar buiten toe en komt erbij zitten. Hmm lekker pap. :shock:
Wat schatje? Ja wat je rookt in je pijp, lekker. :shock: Papa? Ja liefje. Mag ik die tabakjes allemaal ruiken en zeggen wat ik lekker vind en wat niet? Ja natuurlijk liefste.
Dus dochtertjelief pakt de doos, trekt alle samples eruit en begint te selecteren. Nu komt het! We hebben 1) Niet Lekker. 2) Gemiddeld. en uiteraard 3) Lekker!
We beginnen maar met Niet lekker dan ;p

1) Niet lekkere Latakia van Dolle`s Dochter! :

-S.G. Navy Flake
-Peter Heinrichs Golden Sliced

2) De Gemiddelde Latakia volgens Dochterliefje!

-S.G Skiff Mixture
-S.G Balkan Flake

3) De Lekkere!! Volgens Dochtertjelief de hartedief ;p

-S.G Perfection
-Peter Heinrichs Night&Day no3
-Peter Heinrichs Night&Day no5
-Cornell&Diehl Strathspey

Nou, ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hier toch wel even de grootste lol om heb gehad. Heel serieus met haar neusje erin en snuffelen maar. Ook uitselecteren en ze is nu naar binnen om een doosje te pakken met de zoete tabakjes! Die wil ze ook nog doen, omdat ik het zo leuk vind. Maar! Zeker omdat zij het zelf ook erg lekker vind!! Mijn kids willen altijd ruiken aan tabak. Ze vinden het lekker ruiken namelijk. Kan ze niet schelen wat het is, altijd willen ze ruiken. Of het nu shag of pijptabak is, dat knalt ze niets!
En nu gaan we een doosje doen met zoete tabakjes hahaha. Wij vermaken ons hier wel.
(overigens ten tijde van dit gezellige gebeuren rookt die Dolle een lekkere Heinrichs no3 ;p Smaakt me toch lekker zeg! Is het vreemd dat je even door de eerste trekjes heen moet? Of is dat herkenbaar?)
Groet Dries,

Ignoro Iste

Bericht door Ignoro Iste »

Peter Heinrichs Golden Sliced bevat geen Latakia, alleen Virginia(s).

Dolledokus

Merci Ignore,
Dan hebben we wellicht de zaakjes niet meer goed bij elkaar gelegd ;p
Ach ja, een kindje van 9 die tabak lekker vind. Schattig toch. Dus die verkeerde geeft helemaal niets. Ik wist het ook niet! ;)
Groet Dries,

robvoorburg

Dit is het eerste jaar dat ik latakia doorrook in de zomer,
normaliter rookte ik het alleen in de maanden met een "r".

Ik volg mijn gevoel, maar geen idee waar deze omslag
vandaan komt.

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik heb het in verband met Latakia al meermaals gemeld : hier in huis wordt de Latakia meestal op de meeste bijval onthaald.
Va/per of de occasionele aromatic kunnen op heel wat minder bijval rekenen.
Waarschijnljk ligt de verklaring in het feit dat we uit rokersfamilies komen, waarvan er eentje zware Johnson rolde en rookte, en ook wel in het bijzijn van de kinderen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Bommel

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Dit is het eerste jaar dat ik latakia doorrook in de zomer,
normaliter rookte ik het alleen in de maanden met een "r".

Ik volg mijn gevoel, maar geen idee waar deze omslag
vandaan komt.
ZomeR, heRfst, winteR.
Wordt dus alleen zoet roken in de lente. :mrgreen:
Afbeelding

robvoorburg

:lol:
Ik had het over maanden Bommel, niet zijnde seizoenen,
toch klopt jouw opmerking enigszins.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik denk Rob, doordat de herfstige winterlente van dit jaar je ongemerkt bij de neus heeft genomen en je ongemerkt met Latakia bent verder gegaan.
Het brein en je smaak denkt, och dat maandje warm weer kan die ook wel door komen.
Afbeelding

robvoorburg

Verrek daar schrijf je zowat.

Dolledokus

Kan niet echt zeggen dat ik dat heb. Vind het wel apart eigenlijk. Wat dat betreft grijp ik waar ik zin in heb op dat moment.
En Latakia begint me zowaar steeds meer te smaken ;p
Gisteren hebben we de Peter Heinrichs gerookt. erg smakelijk moet ik zeggen. Niet te heavy, niet te zacht. Prima tabakje!
Nu word hier toch al buiten gerookt, dus wat betreft de geur, daar hebben ze hier geen last van. ;)
Groet Dries,

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Paasei schreef:Ik heb het in verband met Latakia al meermaals gemeld : hier in huis wordt de Latakia meestal op de meeste bijval onthaald.
Va/per of de occasionele aromatic kunnen op heel wat minder bijval rekenen.
Hier zo ongeveer hetzelfde. Ik heb 1 maal commentaar gehad, en dat was bij Peterson's Irish Flake.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Godfrey59

Syrische latakia ?

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

Ik ben op een blikje aan het lezen met de huismerk tabak van Brebbia en hierop geven ze aan dat er Syrische latakia in zit :shock:
Naar mijn mening kan dat helemaal niet meer , of zouden ze een oude voorraad Syrische latakia hebben ?

Godfrey

kiske

Re: Syrische latakia ?

Bericht door kiske »

Godfrey59 schreef:Hoi

Ik ben op een blikje aan het lezen met de huismerk tabak van Brebbia en hierop geven ze aan dat er Syrische latakia in zit :shock:
Naar mijn mening kan dat helemaal niet meer , of zouden ze een oude voorraad Syrische latakia hebben ?

Godfrey

In de havenstad Latakia wordt inderdaad flink gevochten begreep ik. Gezien de vele vluchtelingen en het land dat compleet op z'n gat ligt zal de Syrische Latakia wel voornamelijk Cypriotische worden. Maar ik neem aan dat men nog wel wat voorraad heeft, hoop ik, eigenlijk, enzo......

dinck

Bericht door dinck »

Ik heb van Danpipe een blikje Torben Dansk special blending tobacco waarop een stempel met 'Latakia Syrien'. Ik vroeg me hetzelfde af als jij... Ik meende begrepen te hebben dat er al jaren geen tabak meer in Syrië wordt geteeld.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik meen in de Blog van Arno gelezen te hebben dat de gehele voorraad Syrische Latakia in rook is opgegaan door een flinke brand in de opslag.
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Ha, dat is de klepel van de bel die ik hoorde!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

dinck schreef:Ik heb van Danpipe een blikje Torben Dansk special blending tobacco waarop een stempel met 'Latakia Syrien'. Ik vroeg me hetzelfde af als jij... Ik meende begrepen te hebben dat er al jaren geen tabak meer in Syrië wordt geteeld.
Volgens mij werd er door de Duitse tabaksfabrieken (DTM maakt Torben Dansk) al jarenlang gesjoemeld met Syrische latakia. Neem bijvoorbeeld Ashton's Artisan's Blend. Er wordt gezegd dat er Syrische latakia in zit maar als je de smaak kent van de echte Syrische latakia dan weet je dat er gewoon Cyperse in zit. Nu hebben ze het tenminste veranderd op de site, nog niet op het blik.. http://kohlhase-kopp.com/ceemes/?articl ... eifentabak
Toen ik mijn blogpost over Syrische latakia had geschreven (http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/) ben ik eens gaan mailen met Hans (van HU tobacco) aangezien hij enkele blends had met daarin Syrische latakia. Ik had hem erop gewezen dat het eigenlijk niet meer kon waarop hij contact heeft gehad met de 2 tabaksfabrieken waar zijn tabakken vandaan komen, DTM en K&K. En inderdaad, DTM gaf toe geen Syrische latakia meer te hebben en K&K gaf het schoorvoetend toe met de nadruk om het vooral niet al te wereldkundig te maken.. Sorry! :mrgreen: Als je nu kijkt in de nieuwe catalogus van DTM zie je ookd at het blikje Torben Dansk Syrische latakia niet meer verkrijgbaar is..
De enige fabriek die nog pretendeert Syrische latakia te gebruiken is Planta in Berlijn (Wellauer, Ying & Yang, Petersen & Sorensen). Maar daar heb ik geen inside information van.. En ik denk niet dat als ik ze mail ze beleefd gaan zeggen van, oh sorry meneer, we hebben inderdaad geen Syrische latakia meer..
In zoverre ik weet zijn de enige 2 tabaksfabrieken die nog blends maken met echte Syrische latakia McClelland en MacBaren. En ook hun voorraad is niet oneindig..
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Aha, dacht ik het niet! Op de site van Danpipe wordt de tabak nu Torben Dansk Latakia Spezial genoemd mat tussen haakjes (Ehemals Latakia Syrien), op het bijgevoegde plaatje is nog even vrolijk gewoon sprake van Latakia Syrien... Zeker nog geen tijd gehad de foto aan te passen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

dinck schreef:Aha, dacht ik het niet! Op de site van Danpipe wordt de tabak nu Torben Dansk Latakia Spezial genoemd mat tussen haakjes (Ehemals Latakia Syrien), op het bijgevoegde plaatje is nog even vrolijk gewoon sprake van Latakia Syrien... Zeker nog geen tijd gehad de foto aan te passen.
Ah, dat had ik nog niet gezien! Latakia Spezial.. Jaja...
"Auch pur ein Genuß!" Nou, niet voor de gemiddelde pijproker hoor..
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Pur ein Genuss? Ik moet het nog proberen...

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Voor wie dacht dat het helemaal gedaan was met de Syrische latakia heb ik goed nieuws; er wordt momenteel hard gewerkt aan nieuwe productie!
De eerste resultaten over de smaak en kwaliteit worden in deze prille fase nog niet bekend gemaakt maar als Magus des Forums heb ik zo mijn bronnen dus kan ik u allen toch een klein kijkje achter de schermen bieden bij het vooraanstaande proefpanel...

Afbeelding

Meer nieuws hierover zit in de pijplijn... :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

dinck

Bericht door dinck »

Nou ja, het gebied is wel bevolkt door een van de meest fundamentalistische facties en noch de VS noch Rusland hebben een daar ooit een overtuigend succes mee geboekt.

spitfire

Bericht door spitfire »

In de USA is een paar jaar geleden (ik dacht in 2010) een grote opslagplaats met alle Syrische Latakia voor het Amerikaanse continent in rook opgegaan. Spijtig dat ik daar toen niet aanwezig was, moet hemels geweest zijn . In Denemarken echter beschikt MacBaren nog over een aanzienlijke hoeveelheid Syrische Latakia. Verder wordt er in Syrië momenteel uiteraard geen nieuwe aangemaakt (de laatste hadden ze blijkbaar gebrukt in hun "chemische wapens", daarmee konden ze alle vrouwelijke tegenstanders direct uitschakelen). Het is ook zo dat de verbouwing ervan reeds vele jaren op een laag pitje stond door gebrek aan geschikte bomen voor het roken van de tabak en dat de boeren daarenboven naar andere gewassen waren overgegaan die blijkbaar meer opbrengst verzekerden. We zullen het in de toekomst vrees ik enkel nog met de Cypriotische Latakia kunnen doen.

Laten we ondertussen nog genieten van hetgeen voorhanden is.

Eliminator
Moderator

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door Eliminator »

Diverse topics samengevoegd
Afbeelding

Plaats reactie