Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
hagar666

Re: Afmeting van een filter

Bericht door hagar666 »

Is het niet handiger om gewoon zelf ff wat filters te kopen en deze te vergelijken en zelf te meten?
Ik heb altijd geleerd dat je het beste zelf kan meten.... :D
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Er blijft 2 mm dikte over? Eerder gewoon 2 mm en dat is dus een dikte van 1 mm. En dat is overigens voldoende hoor.

Voor wat betreft de filterruimte van Winsløws:
Hoe beter het filter aansluit, hoe effectiever het filter werkt. PW maakt al ruim 40 jaren filterpijpen en weet langzamerhand wel welk boortje hij nodig heeft, lijkt mij.

En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce? :mrgreen:

Massis
Administrator

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:Er blijft 2 mm dikte over? Eerder gewoon 2 mm en dat is dus een dikte van 1 mm. En dat is overigens voldoende hoor.

Voor wat betreft de filterruimte van Winsløws:
Hoe beter het filter aansluit, hoe effectiever het filter werkt. PW maakt al ruim 40 jaren filterpijpen en weet langzamerhand wel welk boortje hij nodig heeft, lijkt mij.

En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce? :mrgreen:
Inderdaad, 2mm diameter die overblijft is 1 mm materiaal aan elke zijde.

Uiteraard weet Winslow wat hij doet :-) dat was ook maar als geap bedoeld. Ik heb zelf maar 1 winslow maar dat is wel een prachtpijp, zowel estetisch als technisch.

Ik heb momenteel geen zin om een zakje filters te gaan halen, omdat ik ze zelf niet gebruik. Bovendien hoopte ik op verschillende metingen van verschillende merken. En het klinkt misschien zielig, maar momenteel heb ik geen geld op reserve om even wat filters mee te kopen. Elke reserve cent gaat naar materiaal om pijpen te maken...
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Massis schreef:Ik heb momenteel geen zin om een zakje filters te gaan halen, omdat ik ze zelf niet gebruik. Bovendien hoopte ik op verschillende metingen van verschillende merken. En het klinkt misschien zielig, maar momenteel heb ik geen geld op reserve om even wat filters mee te kopen. Elke reserve cent gaat naar materiaal om pijpen te maken...
Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.
Alleen even geduld hebben tot midden volgende week. Ben nu nog even met vakantie.

hagar666

Bericht door hagar666 »

Winslow Collector schreef:Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.
Alleen even geduld hebben tot midden volgende week. Ben nu nog even met vakantie.
Wauw...en daarom hou ik van dit forum....zulke relaxte mensen... enne succes Massis.....!
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

lestat

Bericht door lestat »

Weer een bewijs dat dit forum top is. =D> =D>
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Massis
Administrator

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:
Massis schreef:Ik heb momenteel geen zin om een zakje filters te gaan halen, omdat ik ze zelf niet gebruik. Bovendien hoopte ik op verschillende metingen van verschillende merken. En het klinkt misschien zielig, maar momenteel heb ik geen geld op reserve om even wat filters mee te kopen. Elke reserve cent gaat naar materiaal om pijpen te maken...
Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.
Erg vriendelijk van je Paul, dat had niet gehoeven. Ik hoop wel dat het met een enveloppe kan, met een pakje zou de verzending an sich zo duur zijn dat het te gek voor woorden wordt...
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

maboc

Bericht door maboc »

Ik heb nog een filter liggen uit m'n eerste pijp. Ik zal 'm vanavond even opmeten. ahum .. als ik het niet vergeet.
Het toeval wil dat ik de trotse eigenaar ben van een micro-meter :mrgreen:
--
Cheers maboc

Winslow Collector

Massis schreef:Erg vriendelijk van je Paul, dat had niet gehoeven. Ik hoop wel dat het met een enveloppe kan, met een pakje zou de verzending an sich zo duur zijn dat het te gek voor woorden wordt...
Komt voor elkaar, kan gemakkelijk in een luchtkussenenvelopje.
En die postzegel schrijf ik wel af op mijn bedrijfje, dat zijn de kosten niet.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Winslow Collector schreef: En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce? :mrgreen:
Daar heb ik dus ook van geleerd :oops: wat ik alleen wilde zeggen is dat dus niet elke filterkamer op de tiende millimeter hetzelfde is,... met Big Ben en Vauen filters e.d. heb ik dan ook uiteraard nooit problemen gehad in Winslows,... alleen met die budget dingen :roll: ,... nooit te oud om te leren hé :wink:
Afbeelding

Winslow Collector

Eliminator schreef:
Winslow Collector schreef: En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce? :mrgreen:
Daar heb ik dus ook van geleerd :oops: wat ik alleen wilde zeggen is dat dus niet elke filterkamer op de tiende millimeter hetzelfde is,... met Big Ben en Vauen filters e.d. heb ik dan ook uiteraard nooit problemen gehad in Winslows,... alleen met die budget dingen :roll: ,... nooit te oud om te leren hé :wink:
Ach, gekke dingen gebeuren overal, Eliminator.
Zo kocht ik laatst mijn eerste (en waarschijnlijk laatste) Dunhill. En daar wilde ik een filter in steken. Ging de pijp niet meer dicht. Dus kon ik met een ruimertje eerst het inwendige van het mondstuk (daar waar het filter ingaat) gaan ruimen. Om het acryl of resten van de boring in de fabriek te verwijderen zodat het filter wél past.
En dat voor een nieuwe pijp, van VIERHONDERDACHTENDERTIG euro, waar ik niet eens een mooie nerf te zien krijg.

Roken doet hij prima, maar niet beter als mijn Winsløws. Waarschijnlijk door het dunne rookkanaal in het mondstuk.

Maar goed, dit terzijde. Een dure Dunhill waar meteen filterproblemen opgelost moeten worden??? Dat kan dus niet!

grotn

Re: Wie rookt hier met of zonder filter?

Bericht door grotn »

Domme vraag misschien maar, die kleine "kurkentrekker" die in de pijp zit en die ik altijd goed schoonmaak is dat een filter?

Male Securus

Bericht door Male Securus »

Grotn, domme vragen bestaan niet.
Er is een spreekwoord dat zegt: een domme kan meer vragen stellen dan een wijze kan beantwoorden. :mrgreen:
Ik weet evenveel als jij, dus ik ben benieuwd naar het antwoord op je vraag :?:
Omdat denken zo vermoeiend is, geven velen de voorkeur aan oordelen.

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Dat is een soort filter die de rook wat afkoelt en teer laat neerslaan. Mesfilters heten die geloof ik.
De meeste mensen halen ze uit de pijp en gooien ze weg, omdat het van die ondingen zijn.

De filters waar we het hier over hebben zijn ronde papieren hulzen, al dan niet gevuld met actieve koolstof. Er zijn ook filters van balsa hout.
Die gooi je ook weg, maar na gebruik.

bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Het lijkt me dat je over een metalen filter hebt grotn, klopt dat? Je hebt je in allerlei soorten. Het merendeel van de pijprokers is het er trouwens over eens dat deze filtertjes meer kwaad dan goed doen vanwege oxidatie en andere ongemakken.

Het advies zal dus voornamelijk zijn : wegmikken dat ding :wink:
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

@ Grotn: dat is inderdaad zo'n metaalfilter. Ze komen in vele vormen:

Afbeelding

Die kleine metaalfrutsels worden ook wel 'systeempjes' of 'mesjes' genoemd, en net als Rob Voorburg ken ik ook de nodige pijpen uit de jaren '50 waar ze al in zaten. Ik ken maar weinig pijprokers die daar echt positief over waren. Begin jaren '70 van de vorige eeuw was eigenlijk overal het advies om ze zo snel mogelijk eruit te halen. Mijn eigen experimenten leidden inderdaad al snel tot de conclusie dat ik beter af was zonder die dingen fluitend en gorgelend in de pijp.

In mijn collectie zit alleen het 'pionnetje' nog in de Big Ben Pipo. Een hels ding om schoon te maken en schoon te houden, maar de belemmering in luchtstroom doet die pijp gek genoeg wel goed.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paasei

Bericht door Paasei »

Grotn, ik neem aan dat het om een gewone bruyere pijp gaat waar een stukje metaal in zit?
Doorgaans levert dit meer ergernis op dan nut. Netjes in een doosje bewaren en een aparte verzameling van aanleggen, zou ik zeggen. Maar laat het uit je pijp. Als er toch wat vocht doorsijpelt naar je mondstuk, even een rager erdoor. Dat kan ook makkelijk tijdens het roken.
Koninklijke Eikel Des Forums.

grotn

Bericht door grotn »

Bruyère is een houtsoort toch? Mijn pijp is een bigben 410. En inderdaad ik herken het op de foto van janneman. Omdat het nogal "vast" zat dacht ik dat het iets was dat gewoon bij de pijp hoorde. En dat gorgelende geluid is mij inderdaad ook al opgevallen maar ik dacht dat het kwam doordat en ik te snel rookte en er daardoor teveel vocht in de pijp kwam.
Bedankt overigens voor de uitleg :)

Paasei

Bericht door Paasei »

Bruyere is idd een houtsoort, en je bigben is een bruyerepijp.

Roan Barré

Bericht door Roan Barré »

Luys schreef:
Generaal schreef: Just remember the adage: "Pipe Men do not use filters."[/color]
Op de een of andere manier staat dat hele citaat me tegen, met als klapstuk het bovenstaande! Ik denk dat deze man het niet lang zou uithouden op ons forum, of dat veel forumleden al heel snel die man weg zouden willen hebben... 'Pipe Doctor' pfff, ik hecht meer oordeel aan de woorden van diverse gerespecteerde leden van dit forum!

Waarom? Omdat er in mijn optiek weinig klopt van het verhaal! Ook jouw ervaringen met het filter deel ik niet. Ik ben begonnen zonder filter en heb altijd geroepen dat die dingen niet nodig zijn (sigaren hebben ook geen filter). Toen ben ik op een gegeven moment met filter gaan roken (niet alles, maar sommige pijpen en tabakken). En ik merk wel degelijk verschil tussen eenzelfde tabak en pijp met filter alsook zonder.

Ja, na een rooksessie is het filter inderdaad nat. Al het vocht dat in het filter zit zit niet meer in de tabak en komt niet in je steel of mond. Resultaat: droger roken! Zo is hoe ik het ervaar. Ook het harder moeten trekken aan een pijp omdat je het idee hebt dat 'ie verstopt is merk ik bij de meeste pijpen weinig van. Als ik een pijp heb met beduidend mindere trek met filter, blijf ik toch rustig roken en komt het goed.

Een enkele keer gehad dat ik een filter in een pijp had zitten en dat filter was gewoon niet goed waardoor er bijna geen lucht doorheen te krijgen was.

Tot slot: ik vermoed dat we veel meer niet-mannelijke leden hebben dan we eerst dachten. Er zijn aardig wat filter-rokers onder ons die naar volle tevredenheid hun pijpjes met filter roken! :mrgreen:

je verhaal +1/ Ik ben ook een filter roker daar waar het vroeger niet mogelijk was omdat er eenvoudigweg geen pjjpen waren met filter. Tegenwoordig bijna niet zonder en ik vaar (rook) er wel bij. Pijp iets losser stoppen en rustig genieten,

greetz Roan

Deadl0ck

Hoe nuttig is dit filter?

Bericht door Deadl0ck »

De vraag in mijn hoofd is eigenlijk: Hoe nuttig is dit filter? Maar de topic titel zou net zo goed kunnen zijn "Waar Deadl0ck allemaal wel niet over nadenkt."

Het is puur een theoretische vraag, omdat mijn pijp er niet minder om rookt, en ik me prima vermaak met zowel filter als non-filter pijpen, afhankelijk van mijn gemoedstoestand van dat moment. Maar goed, om te komen tot het vraagstuk.

Ik heb recentelijk een nieuwe Winsløw gekocht. Rookt als een droom. Maar, het viel me op na de pijp twee of drie keer gerookt te hebben dat er op mijn filters op 1 plek een erg donkere vlek zat, en het filter veel meer egaal verkleurde dan van het schone einde naar het gebruikte einde zoals ik uit mijn andere pijpen met filter gewend ben.

Nu blijkt na het inspecteren van de pijp dat het rook kanaal min of meer uitkomt op de bovenkant van het filter, wat in ieder geval de vlek verklaard. Zie bewerkte foto met schema van rook kanaal en gephotoshopt filter.

Afbeelding

Als ik kijk naar mijn (lang geleden) geleerde (en grotendeel weer vergeten) natuurkundige kennis lijkt het me dat, net zoals water en elektriciteit, lucht het pad van de minste weerstand neemt. Een vector aanpassing van richting vanuit het rook kanaal om langs het filter op naar het mondstuk te gaan is volgens mij dus veel aannemelijker dan dat de lucht stroom in die kleine ruimte volledig omkeert, om door het meer weerstand biedende filter door het mondstuk uiteindelijk in mijn mond terecht te komen.

Nou hebben mijn andere filterpijpen dit ook wel op deze manier, maar die komen (op 1 pijp na) wel allemaal uit bij de boven rand van het filter, de rechte lijn valt niet pas op 1/3de van het filter.

Nou is dit natuurlijk op te lossen door met stevig aandrukken het filter vast in het mondstuk te zetten, zodat er gewoon geen lucht langs het filter kan, maar dat lijkt me niet bevorderlijk voor het mondstuk, gezien de kapjes en het filter door hitte en vocht ook uit zullen willen zetten.

En zoals gezegd, het is meer een uitvoering in denken dan dat ik het een probleem vind, want ze is een droom om te roken. Ik denk echter nou eenmaal graag na, en was benieuwd naar wat jullie gedachten zijn hierover.
Groet, Mark

Pieter

Re: Hoe nuttig is dit filter?

Bericht door Pieter »

Heb dat ook in een van mijn Petersons.

Het papier is in principe luchtdicht, en hoewel dus veel van de rook die bovenop de filter wordt getrokken daar aanslag op zal afgeven, zal het allemaal uiteindelijk toch door de filter heen moeten alwaar het door de koolstof of wat je dan ook in je filter hebt behandeld wordt. Als je de rook in dit geval gewoon langs je filter zou kunnen trekken betekent dat gewoon dat je filterboring te ruim is, dit betwijfel ik als het om een Winslow gaat.

Kan dus geen kwaad lijkt mij.

Overigens vind ik het leuk dat je hier allerlei natuurkundige principes op los laat, maar ik denk eerlijk gezegd dat bij een luchtdruk die zo laag is als bij een pijp (immers, zachtjes trekken) dat allemaal niet op gaat. Ook hoef je niet te rekenen op uitzetting van de kapjes op je filter, die zijn (bij de goede filters) van keramiek en dat heeft maar een zeer kleine uitzettingscoëfficiënt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Paasei

Bericht door Paasei »

Hoe ben je eigenlijk tot die conclusie gekomen, kan je zo goed zien hoe je filter in de pijp zit?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik ben geneigd te denken dat dat egaal verkleuren er toch op duidt dat het filter wel degelijk in z'n geheel werkt. De donkere vlek is de plek waar alle hitte uit de kop binnenkomt, dus die wordt inderdaad zwarter, maar als de lucht een omweg zou vinden dan zou een deel van het filter wit en droog moeten blijven...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Paasei: Ja, wel met de camera van mijn telefoon waar een fel lampje naast zit als licht voor video / flitser... of met gewoon een zaklampje.

Pieter: er zit altijd wel iets speling tussen een filter en het mondstuk, anders zou het moeilijk plaatsen en verwijderen zijn van het filter. En het toepassen van natuurkundige wetten, bij mijn weten is het zo dat bij de meeste principes het zo is dat dingen niet afhankelijk zijn van de snelheid. Actie vergt altijd een reactie. Goed, de reactie zal bij lage snelheden inderdaad een stuk minder intens zijn, maar ze is er wel. Nou moet ik eerlijk zeggen dat natuurkunde bij mij ondergeschikt was aan Chemie wat ik eigenlijk studeerde, dus helemaal zeker weet ik dat niet.

Janneman: het is bij mij zo geweest dat eigenlijk altijd er meer verkleuring was aan de kant van de kop dan aan de kant van het mondstuk. Wat ik me nu pas realizeer, is dat dat nog steeds zo is, maar dat alle verkleuring nu veel meer op die ene plek zit waar de rook het filter raakt.

Ik heb ook even een klein testje gedaan met een Dr. Perl filter, het plastic capje eruit gehaald, deze geblokkeerd met papier en weer terug gestopt, om deze vervolgens in de pijp te stoppen en te kijen of er lucht te trekken was. er komt wat "valse" lucht doorheen, maar dat is zo miniem, en vereist zoveel kracht in vergelijking met het trekken door een normaal filter, dat het inderdaad te verwaarlozen is, en weet ik zeker dat alle lucht daar doorheen zal komen.
Groet, Mark

gezel

Bericht door gezel »

Mijn eerste pijp had geen filter.
Mijn tweede, derde en vierde pijp gekocht bij Schneiderwind in Aken.
Die adviseerden een filterpijp. Bijna alle pijpen die ze verkopen zijn met filter.

Als echte beginner had ik te maken met zo'n beetje alle beginnersproblemen.
Nat, te vast of te los gestopt.
Verbaasd was ik, dat mijn goedkope beginnerspijpje beter rookte dan de 'dure' filterpijpen. :roll:
Nadat ik me hier ingelezen had en met name het pijpenboek van janneman, heb ik alle filters weggelaten.

De kwaliteit van mijn rooksessies verbeterden aanzienlijk.
Ik denk hoofdzakelijk omdat ik zonder filter, met een rager door de steel kon om vocht te verwijderen en bij een te vast gestopte pijp, met de rager wat ruimte creeer onder in de kop.

De volgende grote verbetering ondervond ik toen de pijp beter gestopt werd.
De handpalmmethode geeft bij mij een goede en iedere keer gelijkgestopte pijp.
Mijn 'dure' filterpijpen, die ik nu zonder filter rook, roken nu zeker zo goed als mijn goedkope beginnerspijpje. :D

Mijn ervaring leert mij dat het voor een beginner met rookproblemen, handig is om de filters weg te laten.
Mogelijk dat wanneer ik meer ervaren ben en consequent goede pijpen rook, weer eens met filter zal roken.
Ben benieuwd of ik dan ook verschil zal merken.

gezel

Bericht door gezel »

Generaal schreef:Het enige dat voor het drogere roken noodzakelijk is, is dat je geregeld 'n rager door het mondstuk haalt en alzo het vocht wegneemt, dus i.p.v. die natte troep 'n hele rooksessie mee te hebben, haal je hem nu geregeld weg en dat proef je! Ook merk ik dat ik veel kalmer kan roken, rustige trekjes, niets geforceerd en vooral dat de kop geen oververhitting geeft, wat ik met 'n filter erin wel voor had.
Generaal bedankt voor de tip. :D
Bovenstaande doe ik nu een dag of twee.
Bevalt prima, mijn rookgenot is er duidelijk door verbeterd.
Eerder haalde ik de rager erdoor wanneer het begon te pruttelen.
Maar dan ben je in feite al te laat.
Gewoon af en toe de rager erdoor halen.
Je voelt dan de warme-vochtige damp aan de rager kleven zonder dat de rager vies is.
De volgende teug is het verschil onmiddelijk merkbaar.
Koele en zachte rook.
Voor degene die op de kleintjes let:
Ik heb zelfs geen extra rager nodig.
De rager die ik hiervoor gebruik spoel ik effe onder lauw water en is zo weer droog.

Geweldig, met zoveel ervaren leermeesters zal deze gezel snel een bekwame pijproker worden. :sherlock:

Winslow Collector

gezel schreef:Geweldig, met zoveel ervaren leermeesters zal deze gezel snel een bekwame pijproker worden. :sherlock:
En zo is dat. Gebruik die tips om te leren roken. En als je jezelf dan eenmaal bekwaam durft te noemen, dan heb je ook geen ragers meer nodig om het vocht tijdens het roken weg te halen, want dan rook je gewoon mooi droog.

Mét en zónder filter. Ik ben een filterroker, heb pijproken geleerd met 9 mm filter en zo rook ik nog steed mijn pijpjes. De reden hiervan is dat ik altijd zoete mixtures rook en het koolfilter haalt net even de scherpte van de tabak weg.

Ik lees hier veel: "met 9 mm filter kun je geen rager door je pijp halen om het vocht weg te nemen".
Nee, dat klopt inderdaad. Enerzijds neemt het filter het vocht op, anderzijds leer je dan maar eens om goed droog te roken. Iemand die altijd maar een rager nodig heeft om vocht tijdens het roken uit zijn pijp te halen, rookt naar mijn mening niet goed. Behoudens een enkele nieuwe tabak die men moet leren kennen of een keertje met minder aandacht roken. Heb je altijd problemen met vocht, dan doe je simpelweg iets niet goed. Sorry als mensen dit niet graag horen of lezen, maar het is niet anders.

Soms gaat het bij mij ook wel eens mis (vind mezelf dan ook echt geen bekwaam roker, maar zit nog steeds in de oefenfase) en rook ik een filter in 1 rooksessie zeiknat. Maar in 95% van de gevallen is het filter na 1 sessie een klein beetje verkleurd aan de zijde van de ketel, maar nog nagenoeg geheel droog. En zo smaakt mijn tabak dan ook het beste: roken met een droogblijvend filter.

Mijn conclusie/advies is dan ook: gebruik inderdaad al die tips om te LEREN roken, maar het streven zou mijns inziens moeten zijn om droog te roken en dan heb je geen ragers nodig om vocht af te nemen.

gezel

Bericht door gezel »

[quote="Winslow CollectorMijn conclusie/advies is dan ook: gebruik inderdaad al die tips om te LEREN roken, maar het streven zou mijns inziens moeten zijn om droog te roken en dan heb je geen ragers nodig om vocht af te nemen.[/quote]

Prima advies, dank daarvoor.
Mijn streven is ooit 'de perfecte pijp' te roken.
En dan nog een en nog een en n......... en nog vele andere perfekte pijpen :D
Voorlopig maar veel oefenen. ;p

Winslow Collector

gezel schreef:Mijn streven is ooit 'de perfecte pijp' te roken.
En dan nog een en nog een en n......... en nog vele andere perfekte pijpen :D
Voorlopig maar veel oefenen. ;p
Gaat vast en zeker lukken. Op een dag kom je tot de ontdekking dat je "die laatste 10 pijpen" opeens geweldig lekker gerookt hebt; koel, droog en met de goede tabakssmaak.

Er zijn veel trucjes om dingetjes te verbeteren, handige tips, vuistregels en weetjes. Maar het komt uiteindelijk neer om vanuit die tips jouw eigen "trucje" onder de knie te krijgen.
En dat is het mooie van deze hobby: je bent er nooit te oud voor dus kunt er alle tijd voor nemen.

Plaats reactie