Ik heb altijd geleerd dat je het beste zelf kan meten....

Inderdaad, 2mm diameter die overblijft is 1 mm materiaal aan elke zijde.Winslow Collector schreef:Er blijft 2 mm dikte over? Eerder gewoon 2 mm en dat is dus een dikte van 1 mm. En dat is overigens voldoende hoor.
Voor wat betreft de filterruimte van Winsløws:
Hoe beter het filter aansluit, hoe effectiever het filter werkt. PW maakt al ruim 40 jaren filterpijpen en weet langzamerhand wel welk boortje hij nodig heeft, lijkt mij.
En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce?
 dat was ook maar als geap bedoeld. Ik heb zelf maar 1 winslow maar dat is wel een prachtpijp, zowel estetisch als technisch.
 dat was ook maar als geap bedoeld. Ik heb zelf maar 1 winslow maar dat is wel een prachtpijp, zowel estetisch als technisch.Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.Massis schreef:Ik heb momenteel geen zin om een zakje filters te gaan halen, omdat ik ze zelf niet gebruik. Bovendien hoopte ik op verschillende metingen van verschillende merken. En het klinkt misschien zielig, maar momenteel heb ik geen geld op reserve om even wat filters mee te kopen. Elke reserve cent gaat naar materiaal om pijpen te maken...
Wauw...en daarom hou ik van dit forum....zulke relaxte mensen... enne succes Massis.....!Winslow Collector schreef:Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.
Alleen even geduld hebben tot midden volgende week. Ben nu nog even met vakantie.

Erg vriendelijk van je Paul, dat had niet gehoeven. Ik hoop wel dat het met een enveloppe kan, met een pakje zou de verzending an sich zo duur zijn dat het te gek voor woorden wordt...Winslow Collector schreef:Ik stuur je wel een paar filter over de post. Heb momenteel 3 merken koolfilters 9 mm in gebruik. Ik stuur er van elk merk wel eentje op.Massis schreef:Ik heb momenteel geen zin om een zakje filters te gaan halen, omdat ik ze zelf niet gebruik. Bovendien hoopte ik op verschillende metingen van verschillende merken. En het klinkt misschien zielig, maar momenteel heb ik geen geld op reserve om even wat filters mee te kopen. Elke reserve cent gaat naar materiaal om pijpen te maken...
Alleen even geduld hebben tot midden volgende week. Ben nu nog even met vakantie.

Komt voor elkaar, kan gemakkelijk in een luchtkussenenvelopje.Massis schreef:Erg vriendelijk van je Paul, dat had niet gehoeven. Ik hoop wel dat het met een enveloppe kan, met een pakje zou de verzending an sich zo duur zijn dat het te gek voor woorden wordt...
Daar heb ik dus ook van geleerdWinslow Collector schreef: En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce?
 wat ik alleen wilde zeggen is dat dus niet elke filterkamer op de tiende millimeter hetzelfde is,... met Big Ben en Vauen filters e.d. heb ik dan ook uiteraard nooit problemen gehad in Winslows,... alleen met die budget dingen
 wat ik alleen wilde zeggen is dat dus niet elke filterkamer op de tiende millimeter hetzelfde is,... met Big Ben en Vauen filters e.d. heb ik dan ook uiteraard nooit problemen gehad in Winslows,... alleen met die budget dingen   ,... nooit te oud om te leren hé
 ,... nooit te oud om te leren hé  
Ach, gekke dingen gebeuren overal, Eliminator.Eliminator schreef:Daar heb ik dus ook van geleerdWinslow Collector schreef: En natuurlijk goede filters gebruiken. Je gaat toch ook geen stookolie in een Ferrari mieteren? Of Yokohama banden onder een Rolls Royce?wat ik alleen wilde zeggen is dat dus niet elke filterkamer op de tiende millimeter hetzelfde is,... met Big Ben en Vauen filters e.d. heb ik dan ook uiteraard nooit problemen gehad in Winslows,... alleen met die budget dingen
,... nooit te oud om te leren hé

Luys schreef:Op de een of andere manier staat dat hele citaat me tegen, met als klapstuk het bovenstaande! Ik denk dat deze man het niet lang zou uithouden op ons forum, of dat veel forumleden al heel snel die man weg zouden willen hebben... 'Pipe Doctor' pfff, ik hecht meer oordeel aan de woorden van diverse gerespecteerde leden van dit forum!Generaal schreef: Just remember the adage: "Pipe Men do not use filters."[/color]
Waarom? Omdat er in mijn optiek weinig klopt van het verhaal! Ook jouw ervaringen met het filter deel ik niet. Ik ben begonnen zonder filter en heb altijd geroepen dat die dingen niet nodig zijn (sigaren hebben ook geen filter). Toen ben ik op een gegeven moment met filter gaan roken (niet alles, maar sommige pijpen en tabakken). En ik merk wel degelijk verschil tussen eenzelfde tabak en pijp met filter alsook zonder.
Ja, na een rooksessie is het filter inderdaad nat. Al het vocht dat in het filter zit zit niet meer in de tabak en komt niet in je steel of mond. Resultaat: droger roken! Zo is hoe ik het ervaar. Ook het harder moeten trekken aan een pijp omdat je het idee hebt dat 'ie verstopt is merk ik bij de meeste pijpen weinig van. Als ik een pijp heb met beduidend mindere trek met filter, blijf ik toch rustig roken en komt het goed.
Een enkele keer gehad dat ik een filter in een pijp had zitten en dat filter was gewoon niet goed waardoor er bijna geen lucht doorheen te krijgen was.
Tot slot: ik vermoed dat we veel meer niet-mannelijke leden hebben dan we eerst dachten. Er zijn aardig wat filter-rokers onder ons die naar volle tevredenheid hun pijpjes met filter roken!

Generaal bedankt voor de tip.Generaal schreef:Het enige dat voor het drogere roken noodzakelijk is, is dat je geregeld 'n rager door het mondstuk haalt en alzo het vocht wegneemt, dus i.p.v. die natte troep 'n hele rooksessie mee te hebben, haal je hem nu geregeld weg en dat proef je! Ook merk ik dat ik veel kalmer kan roken, rustige trekjes, niets geforceerd en vooral dat de kop geen oververhitting geeft, wat ik met 'n filter erin wel voor had.

En zo is dat. Gebruik die tips om te leren roken. En als je jezelf dan eenmaal bekwaam durft te noemen, dan heb je ook geen ragers meer nodig om het vocht tijdens het roken weg te halen, want dan rook je gewoon mooi droog.gezel schreef:Geweldig, met zoveel ervaren leermeesters zal deze gezel snel een bekwame pijproker worden.

Gaat vast en zeker lukken. Op een dag kom je tot de ontdekking dat je "die laatste 10 pijpen" opeens geweldig lekker gerookt hebt; koel, droog en met de goede tabakssmaak.gezel schreef:Mijn streven is ooit 'de perfecte pijp' te roken.
En dan nog een en nog een en n......... en nog vele andere perfekte pijpen
Voorlopig maar veel oefenen.