dArtagnan schreef:Soms heb je een buitenkansje, en dan moet je het er ook maar van nemen. Ik was op zoek naar een italiaanse pijp en nadat heel wat Savinelli's de revue waren gepasseerd viel ik voor de eenvoud van deze L' Anatra 'freehand', klassiek maar toch speels. Robust door de extra brede steel maar zonder lomp te worden. Wat je bij zoveel freehands tegen komt: het is al snel een flink blok rookhout. Nu is daar met uitzondering van het gewicht wellicht niets mis mee maar ik ga zelf meer voor de wat klassiekere vormen. Die zijn niet voor niets zo ontwikkeld denk ik dan maar. Deze pijp heeft beiden, het wijkt af maar is wel gebaseerd op de het meest klassieke model.
Ik ben na thuiskomst wat gaan zoeken naar het merk en vond dat de twee heren van L' Anatra zich inderdaad onderscheiden door speelsheid in combinatie met traditionalisme. Klassiek maar toch net iets anders dan de norm. Maar het degelijke vakmanschap staat voorop! Wat mij vooral aansprak was de eenvoud van deze pijp. En net even anders waardoor je toch nieuwsgierig wordt. Ze streven er niet naar om indruk te maken, maar wel naar een werkelijk heerlijke en aangename pijp om te roken. L'Anatra pijpen, zijn pas onlangs ook geïntroduceerd in de Verenigde Staten en worden steeds populairder. Heel eenvoudig, L'Anatra pijpen vertonen alles van de prachtige kenmerken van het fijnste van de Italiaanse makers, maar zonder het al te forse prijskaartje.
Op internet stuitte ik onverwachts op een door een pijp-tourist gemaakte foto uit 2011 (foto 1). Het zou toch niet ....? Gegeven de extra brede steel en het feit dat ze geen series produceren doet mij toch vermoeden dat het zomaar mogelijk is dat ik hier 'mijn' pijp tegen kwam. Ik heb een tijdje naar de nervatuur zitten staren.....: het is mogelijk. Wat denken jullie? Afijn heren, bij deze de foto's. Oordeelt u zelf!
Mag ik vragen waarom je deze – overigens prachtige – pijp een freehand noemt?