Houten Tampers

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
MilleLuci
Contacteer:

Re: Houten Tampers

Bericht door MilleLuci »

Jooo Dries, mooi hok zeg! Heerljk al die "zooi"!
De pijpboom ook geweldig zeg, heerlijk genieten in je werkplaats. :D
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Fraaie constructie Dolle!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Mfox, ik zou willen dat het een bonzai was, want dan groeien er Terminussen aan hahahah! ;p

En we hebben "strubbelingen" met de draaibank. Adapter past niet. Geen klauw gebruiken dus.
Nu doe ik het op de andere bank, maar die vind ik eigenlijk niet goed genoeg voor de klauw. Gaat allemaal wel, maar ik wil ze echt op die andere bank hebben.

Ow, actiefilmpje van de waaiers.

Werken dus perfect die dingen. En de "stommerikken" uit Hongkong, hebben de bestelling dubbel gedaan hahaha.
Dus ik kreeg ineens nóg een pakje met peltier elementen.
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Jammer dat je de rookgasafvoer buitenom laat lopen. Dat scheelt extreem veel warmte binnen. Maar zal geen keuze zijn geweest neem ik aan.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Da benne pure Steam-Punk Dolle, geweldig! (en functioneel)
=D>
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Dat ziet er goed uit Dolle, wel oppassen voor de kostbare vingers...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

JanSt

Bericht door JanSt »

Dat is een mooi hobbyhok Dolle, daar zul jij best wel wat tijd in doorbrengen. Volgens mij zou jij ook in staat kunnen zijn om zelf pijpen te maken. heb je dat al eens overwogen?
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Dat is een mooi apparaatje.
Even een vraagje hierover... Waar haalt hij zijn stroom vandaan?
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Kijk ook eens op: Furioza.nl

Afbeelding

magicmarcello

furioza schreef:Dat is een mooi apparaatje.
...stopcontact? :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

furioza schreef:Dat is een mooi apparaatje.
Peltier elementen ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

magicmarcello

...o ja, thermo-elektrieke conversietovenarij... :oops:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

magicmarcello schreef:...o ja, thermo-elektrieke conversietovenarij... :oops:
Exact, en daar is die Dolle dan blijkbaar verrekte handig mee. Ze blazen echt als dollen geloof ik.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

magicmarcello

The_Undertaker schreef:
magicmarcello schreef:...o ja, thermo-elektrieke conversietovenarij... :oops:
Exact, en daar is die Dolle dan blijkbaar verrekte handig mee. Ze blazen echt als dollen geloof ik.
Zo ziet het er wel uit op het filmpje... :D
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

furioza
Contacteer:

Bericht door furioza »

Ok duidelijk, maar had natuurlijk ook een batterij kunnen zijn. Vandaar mijn vraag. :P
Toverij werk uitstekend...
Met vriendelijke groet,
Rik aka Furioza

Kijk ook eens op: Furioza.nl

Afbeelding

Dolledokus

Sidekickelvis schreef:Jammer dat je de rookgasafvoer buitenom laat lopen. Dat scheelt extreem veel warmte binnen. Maar zal geen keuze zijn geweest neem ik aan.

Ja klopt, was een keuze. Mede door plaatsgebrek. De kachel komt erg ver van de muur als ik daar nog buis van binnen wil houden. Naast een extra twee bochten, wat de trek ernstig verminderd. Was achteraf gezien niet eens erg geweest, want dat ding trekt als een malle! euh, dolle ;)

Ja klopt, peltier elementjes doen dat. Het verschil in warm en koud zorgt voor Voltage. Zo worden ze aangedreven.
Erg leuk om te doen was dat. En ik had ernstig veel geluk, want de mannen in Hongkong hebben de bestelling dubbel verstuurd, lol!
Dus ik ga proberen een 12V motortje eraan te hangen en eens zien of een elementje of drie á 4 dat gaan redden.
Dus maar weer eens op jacht naar een pc-koeling ;p De rest hebben we wel.

Ja, die grote draait als een malle. Als je ervoor staat voel je het in je nek blazen. Ja dan doet ie het goed naar mijn idee.
Echter doordat ik de vleugels heb moeten aanpassen zit er een kleine afwijking in. (vandaar 4 vleugels, dan heft dat ietsje op, twee zou een ramp zijn) En dus een baksteen bovenop leggen ;)
Maar dat werkt echt perfect moet ik zeggen. Scheelt me een aantal graden achterin mijn hobbyruimte.

@Janst
Jazekers!
En ik heb er ook al wat mooie stukjes voor liggen ook. Dus dat komt er vast nog eens van.
Ben momenteel nog iets te veel bezig met het hok aanpassen, opruimen en herschikken. En tussendoor nog wat spelen hier en daar ;) ,
maar dat komt er vast nog van. Eerst de bestaande dingen wegwerken, dan niks meer aannemen, en dan lekker verder met eigen projectjes ;) En dan komen die pijpjes vanzelf. ;p
Groet Dries,

Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Dolledokus schreef: Dus maar weer eens op jacht naar een pc-koeling ;p De rest hebben we wel.
Ik heb er nog wel een paar liggen, zal ik ze eens boven water toveren voor je?

"Ninja des forums"

magicmarcello

Bananabox-Ninja schreef:
Dolledokus schreef: Dus maar weer eens op jacht naar een pc-koeling ;p De rest hebben we wel.
Ik heb er nog wel een paar liggen, zal ik ze eens boven water toveren voor je?
...gij jij ook maar eens toveren... :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Dolledokus

Graag zelfs! =D>
Enige koeling is al goed lijkt me. Die torens zien er gewoon super uit, zeker die grote joekel s erg mooi.
Dan nog wat koelpasta scoren. En dan gok ik een grote te maken, met mogelijk 2 tot 4 elementen. 12V motortje eraan en eens zien wat die kan!
Zal dan wel ernstig moeten nadenken over de voet. Anders word het weer een baksteen,lol.
Groet Dries,

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hee Dries

Ik heb thuis ook zo,n thermo electrisch ding op de houtkachel staan . Alleen moet ik hem altijd een zwengel geven als hij op temperatuur is . Gaat die van jou vanzelf draaien of moet je die ook even een zetje geven ?
Voor de rest werken ze perfect om de warme lucht te verspreiden zonder electronica , stekkers etc . Ook de ruimte is sneller op temperatuur dan alleen met stralingswarmte .

Godfrey

Dolledokus

En precies daarom heb ik ze. Fijn verspreiden, en dat doen ze toch goed.
Als je ze lang genoeg laat staan Godfrey, dan gaan ze echt vanzelf draaien. Het voltage word enig moment zoveel, dat ze aangaan uit zichzelf, maar dit kan oplopen tot makkelijk een 5 tot tiental minuten.
Meestal tik ik ze even aan, gewoon omdat ik het leuk vind en er niet op wil wachten ahhaha!

Ik ben nu zelfs in een verhaal gedoken dat "wind energie" heet ;p
Een kleine windmolen heb ik me bedacht. Kijken of ik een stroompje kan opwekken (en eventueel behouden, accu) om een radio te laten spelen, of iets van verlichting kan draaien. (led is erg goedkoop in verbruik)
Maar goed, of ik dat echt ga doen is nog een tweede.
Momenteel ben ik erg aan het vechten met een adapter voor mijn draaibank. Ik moet binnenmaat M20 hebben, en de buitenmaat M33.
Niet te vinden. En ze zijn er wel, maar als ik die uit het buitenland laat komen, dan ben ik bijna 100 euro kwijt. Voor 1 adaptertje!
En voor een 100 meer heb ik een andere bank, hagelnieuw, waar alles op past zonder enige adapter of wat dan ook. Dus ik ben ernstig in de twijfelfase beland met wat te doen?
Tweedehands weer een bank scoren waar ik een adapter op ga passen ter plekke. Of een adapter laten maken? Of een nieuwe bank bestellen?
Het verschil in nieuw en tweedehands gaat rondom de 100 tot 75 euro zijn denk ik. Moet je daar een nieuwe bank voor laten staan?
Of gebruik je dat verschil voor een adapter te laten maken? Waar ik dan weer van zeg, als ik daar bijna 100 aan kwijt ben, is het dan niet beter die bank aan te schaffen van 200?
Keuzes keuzes, pfff.
Als er een andere bank komt, dan kan de kleine draaibank dus ook weg. En ik bedenk me nu ineens dat als ik daar een leuke cent voor vang, dan is dat net het verschil dat het uit kan maken of ik een nieuwe bank neem ja of nee. Moeilijk.
Groet Dries,

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Kan Meindert of Prutser je niet helpen dolle?
Als ik zie wat die kunnen draaien.

"Ninja des forums"

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Dolle,

Heb je een plaatje,foto,of tekening van de adapter?

Groet,
Werner

Dolledokus

Even kijken, dat moet vast te vinden zijn.
Overigens, de maat van de draad, als ze er niets bij zetten, is dat dan gewoon M20 en M33? Verder geen toevoegingen of zo?
Want ik begreep dat M20 x 1,5 bijvoorbeeld fijne draad is. En M20 zelf is weer geen fijne draad.
En als we echte kenners hebben hier, ligt 3/4W x 16 (dit is engels naar het schijnt en erg oud) erg dichtbij M20 toevallig?
Want om eerlijk te zijn, ik ben totaal een leek met die maten allemaal. Als ik moet gokken welke sleutel voor welke bout ik nodig heb, dan zit ik meestal goed, maar das dan ook het enige dat ik kan hahahaha!

Even foto pikken ergens hoor ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ikzelf heb altijd het idee dat dit easypeasy te maken valt. Nou ja, je bent er vast even mee bezig, daar niet van. Maar bedrijven doen altijd een beetje van, we zijn er minstens een dag aan bezig meneer. En dat geloof ik simpelweg niet. Kijk maar naar die laatste foto. Dat is toch je reinste zelfbouw niet? Grote bout genomen, uitgeboort en opgetapt. Het klinkt easy, maar misschien valt het wel heel erg tegen.
Of vergis ik me dan ernstig Pruts?
En andere vraag. Heb je er iets aan als je een bout hebt waar de M33 al aanzit? Dan hoef je alleen de binnenkant. (ik heb er ik dacht 2 om te vermeubelen) Waar ik me dan weer van af vraag, hoe krijg je dat in godsnaam kaarsrecht? Want elke mm vooraan, zwabbert je 2cm achteraan. Maar ja, dat ken je vast. ;p
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Ha Dolle,

Voor een fabriek is dit inderdaad redelijk snel te maken.
Als ze eenmaal een machine hebben ingesteld, poept die ze zo uit.
Denk dat ik er wel wat mee kan, al moet ik wel even op zoek gaan voor de grote maat tap.

Ik ga je even pben.

Groet,
Werner

Dolledokus

Haa die Prutsmans,

Dat geloof ik direct, als dat eenmaal ingesteld is, dan zal zo`n machine ze er idd wel uitpoepen ja.
Maar ik doel meer op de thuisman zoals jij bijv. Of zijn dit toch geintjes waar je je flink op verkijkt?
Ik weet dat velen denken ow, die doet dat vaker, dus dat zal zo klaar zijn. Maar in werkelijkheid werkt dat zo niet. Er gaat iets mis, kan je opnieuw. Je moet het voorwerken etc etc, afwerken etc etc.

Beetje zoals met hout, ben nu bezig een houder te maken voor iemand. Maar die droogt as we draai! Dus draaien, dan twee dagen drogen. Draaien...drogen...draaien. En ik hoop maar dat het verschil in vocht niet te hoog is, want dan breekt het alsnog in twee stukken. Hoppaaa, daar gaan al een hoop uren. Ik bedoel maar, het lijkt zo gedaan, maar in werkelijkheid!
Maar dit is onderhand ook al de derde die erop zit. De andere twee knapte elke keer iets af. Verkeerde richting? Te onvoorzichtig? Wie zal het zeggen, maar de mooie ronding kreeg ik er toch niet in! Tot je enig moment geen hout meer over hebt om nog te corrigeren. Dan kan je weer totaal opnieuw. Hout selecteren, voorwerken.................
Nu droogt ze weer, maar ik moet eens even mailen voor de maat, want volgens mij is ze erg groot! LOL! Kan je weer opnieuw hahaha.
Ach, we zijn van de stroat aaf! :mrgreen:

Zeg Pruts, je zegt ik moet die tap zoeken. Maar is M20 dan niet gewoon een standaard maat in ons metrische systeempje?
En is M20 dan ook meteen duidelijk qua draad? Of moet je dan nog weten hoe ver dat uit elkaar staat?
Ik bedoel meer te zeggen dat M20 meteen die twee maten is? Klopt dat?
Groet Dries,

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

Hoi Dolle,

Ja, soms kun je je er op verkijken.
Ik had laatst nog een leuk geintje, 3 uur werk, klein foutje en...........opnieuw beginnen. :evil:
Beiteltje bot, effe slijpen, af en toe de boel weer opruimen en schoonmaken om het een beetje overzichtelijk te houden enz.
Vaak moeten de thuisprutsers meer vindingrijk zijn, zelf hulpstukken maken.
Maarja, piep in de bek en prutsen maar! :mrgreen:

De tappen die ik het meeste gebruik zijn m2 tot m12, m20 heb ik niet in mijn set zitten.
Vandaar dat ik op zoek moet naar een m20 tap.
En ja, je hebt meerdere soorten draad dus zodra ik het spul van je binnen heb weten we meer.

Groente,
Werner

yorrick

Bericht door yorrick »

Die maat m20 en m33 zijn gewoon te krijgen maar het kost wel wat heb ze voor me werk
groeten yorrick

Prutser
Contacteer:

Bericht door Prutser »

(T) Yorrick!

Groet,
Werner

Dolledokus

yorrick schreef:Die maat m20 en m33 zijn gewoon te krijgen maar het kost wel wat heb ze voor me werk
Dat meen je niet!
Nou, ik vind die dus schijnbaar niet.
Ik gok op inkopen voor bedrijven en particulier kan daar dus niet aankomen dan.
Binnenmaat m20, buitenmaat m33? Dat is dus gewoon te krijgen. Pffff, zucht!

Waar haal je die dan in godsnaam vandaan Yorrick?
Groet Dries,

yorrick

Bericht door yorrick »

Ik zal het na me vakantie is ff navragen bij de inkoop van me bedrijf
groeten yorrick

Plaats reactie