BIG BEN

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Winslow Collector

Re: Het grote Big Ben topic

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:@ WC

Pipedia noemt de merken Humbry en Tattoo nog. Beide zouden inmiddels niet meer geproduceerd worden.
Humbry ken ik niet en Tattoo was inderdaad een vlaag van "breng de jonge roker aan de pijp". Heeft niet echt gewerkt.

Ben volgende week bij Heinrichs, als ik het niet vergeet zal ik eens vragen wat ze hebben liggen van Gubbels' merken.

Immler

Bericht door Immler »

Afbeelding

Ik wist niet dat Douwe Egberts de Tattoo in de markt heeft geintroduceerd.
Maakte gubbels deze toen ook?
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Yep, dat is de tattoo en de bijbehorende korrel-tabak. Het pijpje is, ongeacht wat je van de vorm vindt, verbazend rookbaar.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

diego

Bericht door diego »

had deze al een tijdje liggen maar had nog geen foto geplaatst
is een goede roker met een vrij grote ketel
bij deze enkele foto's van deze aanwinst

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

antonius

Bericht door antonius »

diego schreef:had deze al een tijdje liggen maar had nog geen foto geplaatst
is een goede roker met een vrij grote ketel
bij deze enkele foto's van deze aanwinst

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lijkt me een uitstekende flake pijp

gr antonius

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik heb eigenlijk 3 vragen aangaande het Tattoo pijpje.
Van wanneer tot wanneer is dat pijpe in de handel geweest?? En waarom is het uit de handel gehaald??
Nu heeft Vauen een naar mijn weten een bijna exact pijpje in het assortiment onder de naam pipoo.
Is dat in overleg gegaan met Douwe Egberts of is het een roofkopie waar misschien zelfs wel rechtszaken over zijn gevoerd.......?
Bijgaand een foto van een Vauen pipoo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Uit de losse pols en op basis van een reeds licht aangetast geheugen dateert de Tattoo van eind jaren tachtig tot begin jaren negentig, de Pipoo is uitgekomen tegen het einde van de levensduur van de Tattoo en daarvan is de verkoop gestaakt wegens slechte resultaten. Rechtszaken zijn er bij mijn weten nooit over gevoerd.

Winslow Collector

Volgens een simpele Google-zoekopdracht blijkt de Tattoo in de negentiger jaren verkocht te zijn. Opgevolgd door de Tupoo met een iets grotere kop. (Google-opdracht "tattoo pijp", eerste hit van De Oude Leeuw en daar verder zoeken. Echt: internet is soms zó simpel http://www.deoudeleeuw.nl/?p=producten&md=det&prod=816 ).

Reden van niet meer gemaakt worden: het liep niet storm met die handel. Als iets uit de handel genomen wordt heeft dat bij 90% van de dingen doorgaans maar 2 redenen: óf het loopt gewoon niet met de verkopen, óf de overheid lanceert weer eens een verbod op iets.

Vauen heeft wel degelijk (al jaren geleden, ik zag deze al 6-7 jaar geleden op de beurs, dacht dat ze in 2006 geïntroduceerd werden) een ander pijpje gemaakt als je de Pipoo naast een Tattoo legt. En een ander tabaksprincipe voor hun Pipoo.
Qua tabak: Vauen heeft voorgevormde kant-en-klare blokjes tabak (komen van Kohlhase & Kopp) die precies in de Pipoo passen. Die tabakspropjes worden verkocht in metalen tubes met daarin 5 x 1 gram van die blokjes voor net boven de € 2,=. Dit als verschil met de kleine losse cubes die D.E. voor de Tattoo maakte.

En waarom zouden er rechtszaken geweest zijn of waarom moest er overleg zijn tussen Vauen en D.E.?
Leg eens 50 verschillende Stanwell pijpen naast 50 pijpen van andere merken en je ziet erg veel overeenkomsten (aan de ene kant moet je de tabak erin doen, aan de andere kant de rook aanzuigen). Als merk X een Canadian model maakt en merk Y ook, zijn er toch ook geen rechtszaken? Leg eens van 10 merken hun Canadians naast elkaar, of hun Apples, die merken bestrooien elkaar toch ook niet met rechtszaken?
En als iemand ooit eens begonnen is met een zilveren ring op een pijp, gaat dat merk de rest van de volgers toch ook niet met rechtszaken bestoken?
En de basis van alles: zo lang een fabrikant geen patent/copyright vastlegt, is zijn ontwerp gewoon vrij. Aangezien dat vastleggen (zeker wereldwijd) nogal centen kost, zijn pijpfabrikanten blijkbaar niet genegen dat allemaal te betalen. Als Stanwell bijvoorbeeld 30 series pijpe produceert, met elke serie 6 modellen/afwerkingen, gaan zij echt niet voor 180 wereldwijde patenten aanvragen. Blijkbaar is het goedkoper om met andere kenmerken/kwaliteiten jouw merk onerscheidend te maken en voor verkoop te zorgen. Bovendien: wát ga je vastleggen als pijpenfabrikant?

Kortom: ik begrijp die vraag over "roofkopie" niet helemaal. Alleen al het verschil tussen vierkant afgewerkte kop, versus de afgeronde kop, maakt die vraag volledig overbodig, al zouden er patenten op de Tattoo hebben gerust.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Die 'cubes' vielen er bij mij altijd net zo hard weer uit als dat ik ze erin gestopt had. De introductie van de Pipoo heb ik over geschreven, ik zal eens kijken welk jaar het precies was maar het zou inderdaad wel eens later geweest kunnen zijn dan de produktiestop van de Tattoo. Er zijn overigens meer technische verschillen tussen de beide pijpjes dan die W.C. al aandraagt: de Tattoo was meen ik helemaal van kunststof met een keramische ketelinzet, de Pipoo is 'gewoon' bruyere.

Laafke

Bericht door Laafke »

@WC

Op de Terminus 1300 rust een patent.
Op de Büttner pijpen rust een patent
OP de Bryson (imitatie van Kirsten) rust een patent
Op de Falcon rust een patent
Op de Yello-Bole (second van Kaywoodie) rust een patent
Op de P-lip en het Dry System van Peterson rust een patent

Dus zo gek was mijn vraag nog niet.

Winslow Collector

Laafke schreef:@WC

Op de Terminus 1300 rust een patent.
Op de Büttner pijpen rust een patent
OP de Bryson (imitatie van Kirsten) rust een patent
Op de Falcon rust een patent
Op de Yello-Bole (second van Kaywoodie) rust een patent
Op de P-lip en het Dry System van Peterson rust een patent

Dus zo gek was mijn vraag nog niet.
Nou, heb je meteen je antwoord: van de Tattoo heb je geen patent kunnen vinden, blijkbaar.

Terminus patent nr. 8493 alleen op de drie rookkanalen, niet op vorm.
Büttner op zijn materiaalgebruik, niet op vorm.
Bryson inderdaad op de vorm en de zeskantige steel. Overigens een bijzondere bruyère kop, die niet uit een stuk bruyère gemaakt was, maar van samengeperst bruyère-poeder, zonder lijm of hars maar louter met hoge druk vormgegeven. Op dát procedé heeft hij dan weer geen patent gevraagd.
Falcon op het schroefvormige stuk in de steel om koeler te roken, niet op de vorm of überhaupt het systeem met uitwisselbare koppen.
Yello-Bole alleen op het metale rooster, dus ook weer op het (deel van het) systeem, niet op de vorm.
Peterson ook op het systeem en inderdaad de P-lip, niet op de vormen van de pijpen.

Dus je had simpelweg op een patent op de Tattoo kunnen google'en, er geen gevonden, dus geen reden tot rechtszaken. En zelfs al zou er een patent op rusten, dan had iemand gewoon kunnen betalen voor het gebruik ervan, zonder rechtszaak.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Sinds kort ben ik in het bezit van een bent billiard van Big Ben, model Populair. Er staat een registratienummer op (althans, ik ga er vanuit dat het een registratienummer is) en ik ben benieuwd of iemand me daar iets meer over kan vertellen. Wellicht is het jaar van herkomst te herleiden, maar alle info is welkom

Natuurlijk kan ik een mailtje naar de fa. Gubbels sturen, maar misschien is hier iemand die al iets weet. Het gaat om het volgende:

Afbeelding

Afbeelding
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Geloof

Bericht door Geloof »

Ik heb geen idee, maar op mijn BB Populair staat aan de ene zijde 3420, en aan de andere zijde exact hetzelfde als bij jou. Reg 45933.

Mijne heeft oberigens geen ringetje, en die van jou wel zo te zien.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ja, klopt. Het zegt volgens mij niet veel over het type pijp. Op marktplaats staat deze en dat is een heel ander model.

Hier nog even een foto van mijn pijp:

Afbeelding

Het nummer lijkt dus meer te zeggen over de serie 'Populair'.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Goedemorgen,

Weet iemand hoe de Tupoo zich verkoopt?? Zijn daar cijfers van?? En hoe valt deze pijp bij vrouwen....zijn er vrouwen die dit pijpje roken???

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Laafke schreef:Goedemorgen,

Weet iemand hoe de Tupoo zich verkoopt?? Zijn daar cijfers van?? En hoe valt deze pijp bij vrouwen....zijn er vrouwen die dit pijpje roken???
Bij van Renssen hangen er 3. Al heeeeeul lang! Gaat niet zo snel met de Tupoo denk ik.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Laafke schreef:Goedemorgen,

Ja, daar zijn vast en zeker cijfers van. In de boekhouding van de fabrikant en de verkooporganisaties. Die zullen exact weten hoeveel Tupoo's er verkocht zijn. Dus daar hoef je je in ieder geval geen zorgen over te maken. Dat klusje doen anderen al voor je.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik maak mij daar ook geen zorgen over, dat zijn jouw gedachten. Ik was alleen benieuwd of het model zich verkocht. En m.i mag dat gewoon hier in Nederland.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Verkoopcijfers zijn over het algemeen een zeer goed bewaard geheim bij pijpmakers. Een enkeling wil wel wat onduidelijks zeggen over produktiecijfers, maar daar blijft het vaak bij. Mordechai Ezrati van Upshall was er jaren geleden al erg duidelijk in: 'als ik jou vertel hoeveel ik er verkoop en jij publiceert dat, dan heeft dat invloed op de prijs en die wil ik helemaal zelf bepalen'. Voor een Tupoo zal dat misschien niet opgaan, maar ik heb nooit een pijpmaker ontmoet die er openheid van zaken over wil geven. En dat is hun goed recht, vind ik.

Winslow Collector

Dukdalf schreef:Verkoopcijfers zijn over het algemeen een zeer goed bewaard geheim bij pijpmakers. Een enkeling wil wel wat onduidelijks zeggen over produktiecijfers, maar daar blijft het vaak bij. Mordechai Ezrati van Upshall was er jaren geleden al erg duidelijk in: 'als ik jou vertel hoeveel ik er verkoop en jij publiceert dat, dan heeft dat invloed op de prijs en die wil ik helemaal zelf bepalen'. Voor een Tupoo zal dat misschien niet opgaan, maar ik heb nooit een pijpmaker ontmoet die er openheid van zaken over wil geven. En dat is hun goed recht, vind ik.
:mrgreen:

Laafke

Bericht door Laafke »

Uit diverse bronnen vernomen dat de Tupoo een mislukking is geworden. Slaat ook niet bij vrouwen aan. Verder bij de tabakelier een paar exemplaren uit de nieuwe collectie gezien. Stel er zo mijn vragen bij. Het zijn typische BB's voor een m.i forse prijs, e doen mijn hart in ieder geval niet sneller slaan. Dan vond ik de Hilsons uit de oude productie een stuk aantrekkelijker....maar ja wie ben ik??

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Laatst in Rijswijk geweest bij de Oude Leeuw die had/heeft een paarse. Vind het totaal niks. Krijg er dit gevoel bij, plastic-not-fantastic. Dus ik begrijp dat dit niet aanslaat bij de dames. Het straalt niet veel uit, kan het niet beter zeggen.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ben het helemaal met je eens Monique,

Ik heb zelf vroeger de Tattoo gehad (gekocht in een setje met bijbehorende tabak en een stampertje, doosje filters) Nou ik vond het één en al ellende. Was bijna met pijproken gestopt. En ik hoor over de de Pipoo van Vauen precies dezelfde verhalen. Mag ik vragen wat voor pijpen jij bezit??

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Ik heb 1 Big Ben pijp. Die bevalt me heel goed en steeds beter eigenlijk. Ook is hij nu een beetje goed ingerookt wat scheelt natuurlijk.
De pijp is een Big Ben gold medal 504 gekocht bij de oude leeuw. Ik kan niets over deze pijp terug vinden, helemaal nergens. Is er hier iemand die er meer over vertellen kan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Laafke

Bericht door Laafke »

Goedemorgen eka,

Misschien datje Gubbels aan kunt schrijven met je vraag, zij hebben die pijp tenslotte geproduceerd.... Gubbels heeft een wesite (even googeln) met daarop een email adres: info@gubbelsfactory.com Als het goed is en de man hart voor de zaak heeft krijg je antwoord.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

In verreweg de meeste gevallen is er niet zo heel veel over Big Ben pijpen te vertellen, ook door de fabrikant zelf niet. De meeste modellen hebben ze heel lang gemaakt, en in tal van uitvoeringen, met verschillende beitsen en vaak ook zowel pararubber- als acryl mondstukken (de overgang is geleidelijk, maar de acryl mondstukken komen pas later, in de jaren '80 of '90 van de vorige eeuw. Er staan geen aanduidingen op de pijp die het mogelijk maakt om ze echt te dateren. De hebben verschillende logo's en fabrieksstempels die jaren lang door elkaar gebruikt werden. De nummers die wel op de pijp staan hebben soms met een serie, soms met een model en soms met een afwerking te maken, ook daar zit geen vaste lijn in. Ze maakten hun pijpen nu eenmaal voor rokers, niet voor verzamelaars (achteraf altijd jammer, maar dat geldt toch voor verreweg de meeste fabrikanten).

Als modellen speciaal ergens voor gemaakt zijn staat dat doorgaans ook wel erop, maar veel vaker kwamen die dan onder andere merknamen uit. Big Ben was gedurende het grootste deel van zijn bestaan de fabrikant van de grote aantallen; voor een special edition van 20 of 50 stuks werden doorgaans andere fabrikanten aangezocht. Big Ben was meer iets voor grote winkelketens en bijvoorbeeld tabaksfabrikanten die een paar duizen of meer pijpen onder hun eigen naam wilden uitbrengen.
Groet, Janneman

eka_nl

Bericht door eka_nl »

Hallo Laafke,
Had ik ook aan gedacht maar mischien wist hier iemand er wat over :-)
Er staat ook niets anders op dan Big Ben Made in holland.
Ik kijk nog wel ff of ik ze aanschrijf. Het is wel een lekker pijpje

Laafke

Bericht door Laafke »

@ Janneman,

Ik heb 2 Big Bens de ene staat yearpipe 2005 op, maar die zal dan ook maar in een beperkt aantal gemaakt zijn en een black spigot waar dan ook Big Ben Black en geen nummer op staat.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik weet niet of het van alle jaarpijpen hetzelfde was, maar van één jaarpijp -vergeten van welk jaar- was de oplage 500 stuks.

Naarmate we in tijd dichterbij komen (2000-2005-2010) werden oplagen wel kleiner geloof ik; Big Ben was/is bezig met een omschakeling van grote productieaantallen naar veel kleinere aantallen veel beter afgewerkte pijpen, zoals bijvoorbeeld de Hilson-Barbi reeks. Een hele stap, en of het uiteindelijk gaat lukken blijft nog maar de vraag. Maar ik blijf het internet afstruinen, en ik die die Hilson-Barbi's inderdaad steeds meer her en der opduiken en verkocht raken. Het wachten is nog even op het model en de finish die ik wil hebben...
Groet, Janneman

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Janneman,

Als het perse een Hilson-Barbi moet zijn kan ik je niet van advies dienen. Wat ik wel veel zie in de nieuwsbrief van Al Pascia zijn de "gewone" Hilson pijpen. (Ws oude productie) Zowel met als zonder meerschuim inlay en naar mijn mening bijzonder elegante pijpen die er absoluut niet als een BB uitzien. En dat voor prijzen van rond de 100,= euro ex verzending. Ze zitten er niet niet elke week bij maar wel geregeld.

Sorry ik zie net dat hij op de site een reeks Hilson Barbi heeft staan: http://www.alpascia.com/group.asp?detail=23183
Misschien zit jouw model erbij........maar als ik jou was zou ik een abonnement op de nieuwsbrief nemen

Plaats reactie