Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Luys
Moderator

Re: Big-Ben filters

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:Tja Massis, dan kom je (weer) op wat de rookhobby mag kosten. Ik ben mijn uitgaven van mijn rookhobby sinds 1 januari van dit jaar aan het bijhouden. Dus gewoon al mijn aankopen in een lijst bijhouden, in 3 rubrieken: pijp, tabak en accessoires. In de laatste categorie komen dan ook filters en ragers terecht. Helaas staat de lijst thuis op mijn laptop en kan ik hem nu (op mijn werk) niet benaderen.

Maar even anders gerekend:
Gemiddeld € 20 voor 100 gram tabak waar men ongeveer 30 keer van kan roken. Ik weet het, er is duurdere en goedkopere tabak en er zijn kleinere en grotere pijpkoppen. Maar we moeten ergens van uitgaan. Dit is dan gemiddeld € 0,66 per pijp.
Filters € 11,50 voor 200 stuks is € 0,06 per pijp bij 1 x gebruiken.
In mijn geval 2 ragers per schoonmaakbeurt, € 1,50 per 100 stuks is gemiddeld € 0,03 per pijp.

Totaal kost het roken van een filterpijp gemiddeld € 0,75 per pijp.
Daarvan is gemiddeld 88% tabak, 8% filter en 4% ragers.
Wat is 8% prijsverschil nu op het wel of niet genieten van die 88% dure tabak? Verwaarloosbaar, toch? :mrgreen:

Nu moet ik thuis eens kijken of deze cijfers kloppen, want ik kan precies zien hoeveel ik aan pijpen, tabak, filters, ragers en andere rookgrelateerde zaken heb uitgegeven.
En reken dan even wat een cigaret kost (da's simpel. Prijs van een pakje delen door aantal). Volgens mij kost een pakje van 20 Camel filter cigaretten iets van 4.70... Tel uit je winst...
Pijproker des forums

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Luys schreef: En reken dan even wat een cigaret kost (da's simpel. Prijs van een pakje delen door aantal). Volgens mij kost een pakje van 20 Camel filter cigaretten iets van 4.70... Tel uit je winst...
Klopt wel, maar wat ik nu bewust buiten beschouwing heb gelaten zijn kosten voor aansteker/lucifers en de aanschaf van de pijpen, pijpenrekjes, pijpbestekje en andere benodigdheden. Juist omdat dit voor iedereen verschillend is. De ene koopt pijpjes op MP van gemiddeld € 5 per stuk en schrijft zijn schuurpapier, was en polijstmachine op een X-aantal pijpen af, de ander koopt en verzamelt belachelijk dure pijpen.
Dat ik dit bewust buiten mijn berekening gehouden heb is, omdat hoe je de pijp ook aansteekt, welk merk je ook hebt en of het een nieuwe of tweedehandse pijp is, het niet uitmaakt om de filterkosten te berekenen in verhouding met de "verbruikskosten" per rooksessie.
Daarom gaat dan de vergelijking met sigaretten of sigaren ook niet helemaal op, mijns inziens. Want daar heb je geen pijp voor nodig, waar je 1000, 2000 of 10.000 keer uit kunt roken, enz, enz.

Denk ik tenminste.... verbeter me a.u.b. als ik het verkeerd zie.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:
Luys schreef: En reken dan even wat een cigaret kost (da's simpel. Prijs van een pakje delen door aantal). Volgens mij kost een pakje van 20 Camel filter cigaretten iets van 4.70... Tel uit je winst...
Klopt wel, maar wat ik nu bewust buiten beschouwing heb gelaten zijn kosten voor aansteker/lucifers en de aanschaf van de pijpen, pijpenrekjes, pijpbestekje en andere benodigdheden. Juist omdat dit voor iedereen verschillend is. De ene koopt pijpjes op MP van gemiddeld € 5 per stuk en schrijft zijn schuurpapier, was en polijstmachine op een X-aantal pijpen af, de ander koopt en verzamelt belachelijk dure pijpen.
Dat ik dit bewust buiten mijn berekening gehouden heb is, omdat hoe je de pijp ook aansteekt, welk merk je ook hebt en of het een nieuwe of tweedehandse pijp is, het niet uitmaakt om de filterkosten te berekenen in verhouding met de "verbruikskosten" per rooksessie.
Daarom gaat dan de vergelijking met sigaretten of sigaren ook niet helemaal op, mijns inziens. Want daar heb je geen pijp voor nodig, waar je 1000, 2000 of 10.000 keer uit kunt roken, enz, enz.

Denk ik tenminste.... verbeter me a.u.b. als ik het verkeerd zie.
Klopt. Maar zoals je zelf aangeeft is die pijp een 'eenmalige' aanschaf. Ik zou een berekening kunnen maken voor, laten we zeggen, 7 pijpen a 150,- per stuk. En dan even kijken naar mijn levensverwachting (was niet van plan vrijwillig te stoppen met roken). Dan doen we de te bereiken leeftijd minus de huidige leeftijd. En uiteindelijk kunnen we uitrekenen wat de prijs per rookbeurt is inclusief pijpen... Daarbij dan ook gelijk maar rekening houden met het feit dat een sigaret na 5 minuten (?) op is, en een gemiddelde pijp een uur meegaat...

Ga ik nu even niet doen, moet eigenlijk wat werk verzetten (zit op kantoor). Maar even beginnen met een database toevoegen aan de monitoring, om er weer in te komen :P
Pijproker des forums

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

probeer de janneman methode met de filters geregeld, maar merk toch dat ik vaak liever een nieuw filter gebruik per keer.
Ik gebruik de filters van compaenen. ( koolstof filters )
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Voorkeur een filter 1x te gebruiken.

vongus

Bericht door vongus »

Bedankt voor alle tips en uitgebreide berekeningen :D Heb vandaag een doosje Big-Ben filters gekocht,
40 stuks voor €5,50 bij een tabakswinkel in DenBosch.
Ik gebruik ze nu maar 1 keer (zeker omdat het doosje nog zo lekker vol zit, de frequentie kan later minder
worden haha) ook omdat ik nogal 'ruikerig' aangelegd ben, een eenmaal gebruikte filter stinkt behoorlijk...

En zoals een van jullie al opmerkte; ik voel al een sterke drang om een tweede pijp te gaan 'bekijken' haha,
ik kon namelijk al niet kiezen bij de eerste aanschaf, nu het pijproken me wel erg goed bevalt mag er best een
tweede bij vind ik !

Master-Fan

vongus schreef:Bedankt voor alle tips en uitgebreide berekeningen :D Heb vandaag een doosje Big-Ben filters gekocht,
40 stuks voor €5,50 bij een tabakswinkel in DenBosch.
Ik gebruik ze nu maar 1 keer (zeker omdat het doosje nog zo lekker vol zit, de frequentie kan later minder
worden haha) ook omdat ik nogal 'ruikerig' aangelegd ben, een eenmaal gebruikte filter stinkt behoorlijk...

En zoals een van jullie al opmerkte; ik voel al een sterke drang om een tweede pijp te gaan 'bekijken' haha,
ik kon namelijk al niet kiezen bij de eerste aanschaf, nu het pijproken me wel erg goed bevalt mag er best een
tweede bij vind ik !
zeker als je weet dat je maar 1 keer per dag uit een pijp mag roken ;)
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

annie69
Contacteer:

filter wil er niet uit

Bericht door annie69 »

Wie heeft het wel eens meegemaakt dat je na het roken de filter er niet meer uit kreeg.
Moet hem echt er uit peuteren tot hij in stukjes eruit komt.Het betreft de db holger danske nr 13
Heb dit al aan gegeven aan verkoper,hij zou het met vertegenwoodiger er over hebben.

Paasei

Re: filter wil er niet uit

Bericht door Paasei »

Ook eens een keertje gehad.
Mij is het toen gelukt met een stijve rager via het mondstuk de filter er uit te duwen.
Geen idee wat de oorzaak is, en verder nooit meer gehad. Misschien dat het filter net op dat moment net wat meer vocht vangt en zich daarmee vast zet of zo...
Koninklijke Eikel Des Forums.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Het probleem is keer op keer.
In het begin ging het nog maar nu blijft het probleem steeds denk toch aan een fout in het mondstuk.

Paasei

Bericht door Paasei »

Als je het keer op keer hebt is er inderdaad iets mis.
Als het mondstuk koud en geraagd is, en je steekt er een vers, droog filter in, kan je die er dan makkelijk uit nemen, of zit die dan ook gelijk zo vast?
Koninklijke Eikel Des Forums.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Dan zit hij zo vasr dat ik hem er net nog kan er ui kan halen maar na roken zit hij muurvast.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

annie69 schreef:Dan zit hij zo vasr dat ik hem er net nog kan er ui kan halen maar na roken zit hij muurvast.
Dan lijkt het mij dat de ruimte waar het filter ingaat gewoon te krap is, of er moeten 8.8mm filters in?!?!?!
Pijproker des forums

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Heb bij sommige pijpen wel dat hij er lastiger uit gaat dan bij andere, zo vast dat je hem er kapot uit haalt heb ik (nog) niet gehad.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Heb je wel de juiste filters?
Het kan zijn dat je een filter moet gebruiken die een andere vulling heeft of geheel van papier is gemaakt.
Afbeelding

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Bommel schreef:Heb je wel de juiste filters?
Het kan zijn dat je een filter moet gebruiken die een andere vulling heeft of geheel van papier is gemaakt.

Gewoon 9mm filters zoals bij al mijn andere pijpen.

Bommel

Bericht door Bommel »

MMhm, misschien voorzichtig een beetje weg schuren?
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Heb hier zelf een setje handruimers voor. Eigenlijk om een incidenteel "hapertje" weg te kunnen halen. Lijkt erop dat de boring een fractie te ondiep is. Iets ruimen met de goede diameter verlengt de filterkamer.
Neem wel handruimers die ook aan de punt snijden, dus voor blinde gaten. Veel handruimers hebben de eerste 15mm geen snijvlakken en zijn dus ongeschikt.
Neem de pijp anders mee naar de derde PRF meeting op 30 oktober, dan neem ik mijn ruimers even mee.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Oke w.c moet nog ff afwachten wat haddocks zegt anders gaat hij mee naar Leerdam daar ben ik ook aanwezig.

antonius

Bericht door antonius »

vongus schreef:Deze vraag zal al vele malen eerder zijn gesteld maar het echte antwoord kon ik op
dit forum (nog) niet vinden ?

Hoe lang gaat de 9mm Big-Ben filter mee in mijn pijp ? Alle adviezen van eenmalig tot
'zo lang als je wilt' komen voorbij, sigarenhandel Piet van Kuyk adviseert me maximaal
10x...

Als ik de filter nu 's kritisch bekijk en besnuffel (na zo'n 5 a 6 rookbeurten) vind ik 'm er
toch al behoorlijk opgebruikt uit zien.

Wat is jullie eigen ervaring ?

Thanks, Gus
Ik rook hooguit twee en als de tabak droog rookt misschien een dere ker maar echt niet meer,na drie maal roken is het filter echt wel zwart als kool.
En wat ook belangrijk is hoe groot is de inhoud van de kop.
Bij een grote winslow 1 a 2 keer roken is ie echt wel zwart.
Dan doe ik er (als de pijp goed is afgekoeld) snel een nieuw filer er in.
Ik koop die filters in een plastiek zak van 200,das voordeliger.

gr antonius

Master-Fan

antonius schreef:
vongus schreef:Deze vraag zal al vele malen eerder zijn gesteld maar het echte antwoord kon ik op
dit forum (nog) niet vinden ?

Hoe lang gaat de 9mm Big-Ben filter mee in mijn pijp ? Alle adviezen van eenmalig tot
'zo lang als je wilt' komen voorbij, sigarenhandel Piet van Kuyk adviseert me maximaal
10x...

Als ik de filter nu 's kritisch bekijk en besnuffel (na zo'n 5 a 6 rookbeurten) vind ik 'm er
toch al behoorlijk opgebruikt uit zien.

Wat is jullie eigen ervaring ?

Thanks, Gus
Ik rook hooguit twee en als de tabak droog rookt misschien een dere ker maar echt niet meer,na drie maal roken is het filter echt wel zwart als kool.
En wat ook belangrijk is hoe groot is de inhoud van de kop.
Bij een grote winslow 1 a 2 keer roken is ie echt wel zwart.
Dan doe ik er (als de pijp goed is afgekoeld) snel een nieuw filer er in.
Ik koop die filters in een plastiek zak van 200,das voordeliger.

gr antonius
wat voor filters koop je, want de inhoud van de filters die ik gebruik is altijd zwart.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ik gebruik de filters hooguit tweemaal,maar soms zijn ze zo vervuild dat ik ze gelijk weg gooi.

antonius

Bericht door antonius »

wat voor filters koop je, want de inhoud van de filters die ik gebruik is altijd zwart.quote

Meestal koop ik big ben filters,dat zijn acteive koolstof filters,dus die zijn al zwart aan de binnekant,de buitenkant is wit als die nieuw is .

gr uit de dk antonius

Jordybrinkmann

Bericht door Jordybrinkmann »

ik sluit me aan bij de eenmalig gebruikers
Salt water licks my face, And wind fills the sails, We head for wars on distant shores!

vongus

Bericht door vongus »

@ antonius, ik gebruik de witte Big-Ben filters, na een keer gaan ze bij mij nu ook de prullebak in..

Sven

Bericht door Sven »

Euh ik vervang de filter pas na de 5de/6de rookbeurt , als de filter al erg bruin ziet :oops:

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Voor de echt zuinigen onder ons kan je ook deze keramiekfilters gebruiken. Gaan jaren lang mee. Na gebruik in de vaatwasser, 2 dagen laten drogen en kan weer gebruikt worden. Ik rook meestal filterloos. Maar voor de filterpijpen die ik heb gebruik ik ze regelmatig. Werkt prima.

http://www.diekeramieker.at

Afbeelding
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Vandaahl schreef:Na gebruik in de vaatwasser, 2 dagen laten drogen en kan weer gebruikt worden.
Grappig, als je het zo zegt klinkt het alsof je een filter voor je vaatwasser in je pijp stopt. Denk dat je bedoelt dat je ze reinigt in de vaatwasser :P

Vertekent die foto overigens? Het lijken tamelijk forse, niet geheel ronde filters (maar volgens de verpakking zijn ze wel voor een pijp bedoeld...).
Pijproker des forums

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Luys schreef:
Vandaahl schreef:Na gebruik in de vaatwasser, 2 dagen laten drogen en kan weer gebruikt worden.
Grappig, als je het zo zegt klinkt het alsof je een filter voor je vaatwasser in je pijp stopt. Denk dat je bedoelt dat je ze reinigt in de vaatwasser :P

Vertekent die foto overigens? Het lijken tamelijk forse, niet geheel ronde filters (maar volgens de verpakking zijn ze wel voor een pijp bedoeld...).
Inderdaad, de filters moeten in de vaatwasser en niet je pijp... :lol:

Het zijn 9mm filters en zijn inderdaad niet helemaal rond, maar passen prima. Ik denk dat ze ook meer bedoeld zijn om droog te roken dan om veel schadelijke stoffen tegen te houden. Maar er komt toch heel wat troep uit als je ze bijvoorbeeld met een beetje heet water schoonmaakt ipv in de vaatwasser.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

jarnogab

Re: denicool

Bericht door jarnogab »

Ik had nog nooit gehoord van of gelezen over dergelijke kristallen. Hoewel ik erin slaag steeds droger te roken, valt het me op dat ik af en toe nog steeds te nat rook - vooral als ik eerder onbewust rook tijdens het handenarbeiden hier thuis (dan hangt ie ook vaker dan dat ik 'm ter hand neem). Misschien dat in zo'n geval een kristalletje vooraf wel handig kan zijn. Even in het achterhoofd houden dus.

@Kynikos: sorry dat het topic bij deze weer naar boven komt :mrgreen:
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie