Het grote 'latakia' topic
- Ribbon
Re: Latakia Ghost

Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
De meeste tabakken, ook "pure" Virginia-blends, bevatten meerdere Virginia's. Waarbij grote verschillen kunnen zitten in het nicotine- en suikergehalte van de Virginiasoorten onderling.Robb schreef:...rook ik ook graag ongecompliceerde virginia tabakken en waardeer ze juist om die subtiele zoetheid die ik toch het liefst puur ervaar.
Daarbij is "puur" een relatief begrip. ELKE pijptabak ondergaat een casing van (soms een combi van) maple-sugar, laurier, witte chocolade, o.i.d.
Dit gewoon ter info.
- Nekker
- Erelid
Je hebt denk ik voor 99% gelijk, WC, maar ik meen mij te herinneren dat de Semois enkel geroosterd werd, valt dit dan ook onder casing? Semois is maar één soort tabak (Kentucky of Burley? Ben even niet zeker) en het wordt in zijn meest pure vorm gerookt. Dus ik weet niet zeker, of je helemaal gelijk hebt over ELKE pijptabak. Daar ben ik wel héél erg benieuwd naar. Uiteindelijk heb jij al veel meer gezien, dan ik, van het produceren en verwerken van tabak.
De reden die je hierboven aanhaalt, is waarom ik het heb laten varen voorlopig om mijn eigen tabak te kweken. Zoals je zegt bestaat de meeste pijptabak uit meerdere soorten tabak. Sommige Virginia's bevatten wel 10 soorten Virginia. Daar moet je al een aardige tijd in steken om al die verschillende Virginia's te laten groeien. Om nog maar te zwijgen over het proces dat nodig is, om deze rook klaar te krijgen. Ik probeer nu uit te zoeken uit welke soort tabak Semois wordt gemaakt. Want indien die bestaat uit één soort tabak, en enkel maar geroosterd wordt, of gedroogd, dan is die wel een haalbare kaart om voor mezelf in het groot te kweken.
De reden die je hierboven aanhaalt, is waarom ik het heb laten varen voorlopig om mijn eigen tabak te kweken. Zoals je zegt bestaat de meeste pijptabak uit meerdere soorten tabak. Sommige Virginia's bevatten wel 10 soorten Virginia. Daar moet je al een aardige tijd in steken om al die verschillende Virginia's te laten groeien. Om nog maar te zwijgen over het proces dat nodig is, om deze rook klaar te krijgen. Ik probeer nu uit te zoeken uit welke soort tabak Semois wordt gemaakt. Want indien die bestaat uit één soort tabak, en enkel maar geroosterd wordt, of gedroogd, dan is die wel een haalbare kaart om voor mezelf in het groot te kweken.
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- Ribbon
Helemaal mee eens WC. Het is allemaal heel relatief. Het is dan ook niet mijn bedoeling om alles zo 'puur' mogelijk te roken doch wel in enige mate. Hiermee bedoel ik dus virginia blends los van onder andere latakiahoudende blends.Winslow Collector schreef:De meeste tabakken, ook "pure" Virginia-blends, bevatten meerdere Virginia's. Waarbij grote verschillen kunnen zitten in het nicotine- en suikergehalte van de Virginiasoorten onderling.Robb schreef:...rook ik ook graag ongecompliceerde virginia tabakken en waardeer ze juist om die subtiele zoetheid die ik toch het liefst puur ervaar.
Daarbij is "puur" een relatief begrip. ELKE pijptabak ondergaat een casing van (soms een combi van) maple-sugar, laurier, witte chocolade, o.i.d.
Dit gewoon ter info.
Maar sowieso bedankt voor de info. Dit soort bijdragen zorgen er voor dat ik me steeds bewuster van mijn rookgedrag wordt.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
Oh ja, dat spul is er ook nogNekker schreef:Je hebt denk ik voor 99% gelijk, WC, maar ik meen mij te herinneren dat de Semois enkel geroosterd werd, valt dit dan ook onder casing? Semois is maar één soort tabak (Kentucky of Burley? Ben even niet zeker) en het wordt in zijn meest pure vorm gerookt. Dus ik weet niet zeker, of je helemaal gelijk hebt over ELKE pijptabak.

Nee, van Semois weet ik het niet zeker. Weet ook niet welke plant(en) daarvoor gebruikt wordt/worden. Is dit een Virginia-soort? Geen idee.
Uit mijn lectuur (Boek over Wervickse tabakken, leuk boek trouwens) lees ik dat Semois wel met water en stoom wordt bevochtigd alvorens te kerven; logisch, anders zouden de gortdroge bladeren in de verdere productie tot stof vergaan. Of hier toevoegingen bij zitten is niet duidelijk.
Het kan zijn dat Semois, net als Latakia, door het droogproces en de eigenschappen van de plant haar aroma krijgt.
Dus voor Semois moet ik het antwoord schuldig blijven. Mijn bewering "elke" gaat dan vooralsnog alleen op voor Virginia's en Burley's.
-
zware Latakia gezocht
Heeren,
Momenteel heb ik Peterson Old Dublin en Samuel Gawith Skiff Mixture open en rook deze beide graag maar ik zoek een zwaardere Latakia tabak. Dus ja, wie kent deze beide maar weet ook wat de sterkere Latakia blends zijn?
Momenteel heb ik Peterson Old Dublin en Samuel Gawith Skiff Mixture open en rook deze beide graag maar ik zoek een zwaardere Latakia tabak. Dus ja, wie kent deze beide maar weet ook wat de sterkere Latakia blends zijn?
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
- dewitte
Re: zware Latakia gezocht
dunhill nightcap is mijns inziens een zware maar heerlijke latakia tabak. Misschien ook de SG squadron leader eens proberen.
- pipealicious
Tabak met een behoorlijke hoeveelheid latakia zijn: Nightcap, Ashton Artisan's blend, Penzance, Mc Baren HH Vintage Syrian.
Wat ik ook bvb erg vol en lakkere combinatie van Va en Latakia vind is Samual Gawith Chocolate flake: uitproberen die tabak!
Als je hier wat rondkijkt zie je nog wat interessante zware latakia blends, de Lancers slices van Jos en de Holly's Discovery van DTM (janneman's recente favoriet).
Wat ik ook bvb erg vol en lakkere combinatie van Va en Latakia vind is Samual Gawith Chocolate flake: uitproberen die tabak!
Als je hier wat rondkijkt zie je nog wat interessante zware latakia blends, de Lancers slices van Jos en de Holly's Discovery van DTM (janneman's recente favoriet).
Laatst gewijzigd door pipealicious op 18 nov 2012 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Upper Ten
Ik begrijp je vraag Bruyere.
Ook Ik ben een liefhebber van wat stevige Latakia tabakken.
Ik ken er wel een paar maar die zijn alleen in de USA te krijgen.
Ik kan je wel een tip geven.
Koop een paar tins Sir Wiliam English Latakia. Hierin zit 40% Latakia.
Als je dit niet voldoende vind dan deze raad.
Koop nog een blik pure Latakia voeg 12,5 gram per tin bij de Sir William
en je zal zeker niet teleurgesteld worden.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie
- Bart Iron
- Moderator
Als dat overeen komt met de mixture die ik van je overgenomen heb met de Canadian Blend, dan is dat een TOP tabak!!!Upper Ten schreef:Ik begrijp je vraag Bruyere.
- Upper Ten
Nee Bart die Upper Ten mixture met Canadian blend is een andere. Maar het mixen gaat me redelijk goed af en deze kan iedereen samenstellen.Bart Iron schreef:Als dat overeen komt met de mixture die ik van je overgenomen heb met de Canadian Blend, dan is dat een TOP tabak!!!Upper Ten schreef:Ik begrijp je vraag Bruyere.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie
- Bart Iron
- Moderator
Ah, OK Upper.
Deze zal ik onthouden.
Black Mallory van Rattrays vind ik ook erg lekker. Niet perse zwaar, maar wel zwaarder dan Old Dublin.
Deze zal ik onthouden.
Black Mallory van Rattrays vind ik ook erg lekker. Niet perse zwaar, maar wel zwaarder dan Old Dublin.
-
Perfection van Samuel Gawith rook ik graag.
- janneman
- Contacteer:
Ik vond de Balkan flake van Samuel Gawith wel ernstig de moeite waard als je een kamer naar Latakia wilt laten ruiken. Roken is niet nodig, gewoon het blik open zetten om hem wat aan te laten drogen doet al wonderen...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
- Dubois
Squadron is lichter dan Skiff.dewitte schreef:dunhill nightcap is mijns inziens een zware maar heerlijke latakia tabak. Misschien ook de SG squadron leader eens proberen.
De zwaarste latakia die ik ooit heb gerookt blijft Cornell & Diehl Da Vinci
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein
-
Dit wordt al een aardige selectie 

- smoking-rob
Als je gewoon een zwaardere, dus met veel nicotine, tabak zoekt met latakia probeer dan de Robert McConnell Latakia Flake.
Veel van mijn geld gaat in rook op...
- Luys
- Moderator
Vind ik op zich wel een interessante opmerking rob, en wel om de volgende reden:smoking-rob schreef:Als je gewoon een zwaardere, dus met veel nicotine, tabak zoekt met latakia probeer dan de Robert McConnell Latakia Flake.
Mij is altijd geleerd om de 'behoefte achter de vraag' te achterhalen. Veelal word een vraag gesteld die op meerdere manieren te interpreteren valt. Zo ook hier. Word er met zware Latakia tabak een tabak bedoeld met veel Latakia (of toch in ieder geval een duidelijk aanwezige Latakia-smaak en/of geur)? Of is er de wens naar een hoger nicotine gehalte?
Bij shag word met 'zwaar' volgens mij het nicotinegehalte aangeduid (kan het mishebben ben geen shagroker). En dan zou dus zware Latakia tabak ook een tabak met hoog nicotinegehalte kunnen zijn...
Kortom, ik kan de vraag niet volledig beantwoorden want ik weet niet welke interpretatie de juiste is

Wel weet ik dat Black Duck (C&D) en diverse G.L. Pease Latakia-mixtures een mooie volle smaak afgeven.
Pijproker des forums
-
wat ik nog mis is de Commonwealth van SG 50% latakia
-
Ik bedoelde dus wel degelijk een hoog gehalte Latakia, het nicotine gehalte heeft geen belang.
- dewitte
Of misschien een blikje Wellauer's Latakia, zo kan je naar eigen believen blenden.
-
- Rob
- Bommel
Lekker goedkoop dan met de huidige en komende accijnzen.

- Wowbagger
Zou niets voor mij zijn. Heb dan toch altijd een beetje het idee dat ik iets op zit te stoken dat de hond net in het bos heeft gedeponeerd
.

-
Bij Verloo in ntwerpen hebben ze Samuel Gawith, ik denk daar eens een blikje Commonwealth te gaan halen. Laat ons stap per stap te werk gaan, hier zit 50% Latakia in, lijkt me wel al wat.
- Upper Ten
Antonius,
Ik denk dat je je vergist want volgens mij zit hier geen grammetje Latakia in.
Ik heb deze plug ook eens besteld. Nu ben ik heel wat gewend op het gebied van zware tabakken maar deze is me absoluut niet bevallen. Hoofdpijn en het ontnam me de lust om dit verder te roken.
Via dit forum heb ik dit aan een geïnteresseerde gestuurd. Deze heeft nooit aangegeven wat hij er van vond hoewel ik hem hierover nog eens een PB gestuurd heb.
Hiervoor moet je een ervaren roker zijn, van asfalt houden, zoals hierboven vermeld, en een sterke maag hebben.
Maar ieder zijn smaak.
- Bart Iron
- Moderator
En dan te bedenken dat Jos dit per kilo koopt met de spijkers er nog in, aangeleverd in een scheepston. (of gaat mijn fantasie weer met mij lopen?Upper Ten schreef: Hiervoor moet je een ervaren roker zijn, van asfalt houden, zoals hierboven vermeld, en een sterke maag hebben.
Maar ieder zijn smaak.

Ik heb het als zeer onervaren roker ook geprobeerd net als alle ander samples, je ruikt er angstvallig aan en met knikkende knieën stop je een zeer klein keteltje halfvol.
Bij de 5e trek op half vermogen dan wat je bij andere tabakken zou doen, breekt de paniek uit. Lichaamssappen werden geforceerd uitgedreven en daar was geen priester voor nodig.
Mijn gelaatskleur was het zelfde als in de film en het was mijn maag ipv mijn hoofd welke 3 slagen maakte.
Advies: Kies je gevecht en weet wanneer je nederlaag toe te geven!!!
Maar het is inderdaad geen Latakia volgens mij.