PPMP schreef:En wederom een Hartelijk Welkom!
Zal waarschijnlijk niet lang duren voordat wij de pijp waarmee het allemaal begonnen is zullen mogen aanschouwen... Hoop ik

...
Ik heb er een paar foto's van gepakt:
Het is zoals je zegt de pijp waar het allemaal mee begonnen is, maar ik heb hem nooit gerookt.
Hij had een systeem voor meer luchtcirculatie, wat twee problemen met zich mee heeft gebracht:
- Toen ik hem de eerste keer uitpakte was er nog een plastieken buisje in het mondstuk. Dat is afgebroken zodra ik er met een pijpenrager bij in de buurt kwam. (Zonder dat buisje legt de lucht helemaal geen langere afstand meer af.)
- Zoals je kan zien op de laatste foto is een deel van het luchtcirculatiesysteem van metaal, en helemaal verroest.
Maatregelen die ik getroffen heb:
- ik ben ermee naar Huis Verloo in Antwerpen gegaan. Op mijn vraag, "zou het kwaad kunnen om hem te roken, ondanks het feit dat hij vanbinnen verroest is?" konden ze mij geen antwoord geven. Ze konden hem wel naar een reparateur sturen. Ik dacht: die zal zeker wel ervaring in zulke dingen hebben en weten wat er moet gebeuren om de pijp weer rookklaar te maken; kan de roest kwaad dan de roest verwijderen, kan de roest geen kwaad dan hem dan laten zitten. Zes weken later kreeg ik de pijp terug. De roest was er nog, het plastieken buisje dat ik meegegeven had niet meer. (Er zat overigens nog een beetje 'draad' op, het zou dus mogelijk geweest zijn het het stukje dat was blijven steken te verwijderen en het afgebroken stukje in het mondstuk te vijzen.)
- ik was toch niet helemaal overtuigd dat hij veilig was om te roken. Dus ik heb mijn probleem,
hier, voorgelegd op wetenschapsforum.nl. Daar hebben ze mij gezegd dat het niet schadelijk zou mogen zijn, maar dat er wel eens zo'n roestvlok in de mond zou kunnen belanden. Gevoelsmatig heb ik er echter het idee aan overgehouden: de pijp beter toch maar niet regelmatig roken.
En zo heb ik mij inmiddels tevreden gesteld met mijn bescheiden collectie zelf gekochte pijpen. De pijpen die ik rook zijn:
Mijn eerste pijp, die goed rookt;
een pijp die ik in Jena gekocht heb;
een pijp die ik in Edinburgh gekocht heb;
een kleine pijp van rozenhout;
en een maispijp
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.