TERMINUS

Alles over de pijp zelf...
multiballs

Bericht door multiballs »

Nekker
Erelid

Is dit mogelijk een terminus pijp?

Bericht door Nekker »

Gaat het hier om een terminus pijp of niet? Ik zie een aantal typische kenmerken: Een mondstuk uit hoorn gemaakt, de zilveren ring rondom de kop. Het probleem is dat ik de letters niet meer kan lezen, ik slaag er maar niet in de letters te lezen, deze zijn te ver uitgevaagd. Het enige wat ik kan lezen is: premier. Dit staat net onder de stempel met de merknaam de merknaam is omringd met een cirkel en erboven staat ook nog iets dat onleesbaar is geworden. Voorts denk ik aan de andere zijde te lezen: made in england. Maar daar ben ik absoluut niet zeker van. Het betreft een vondst op de rommelmarkt voor 1 euro... :D

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn excuses voor de niet zo geslaagde foto's, het wou maar niet lukken.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Moeilijk te zeggen zo, de Terminus pijpen die ik hier heb gezien hebben allemaal een iets ingewikkeldere ring (eigenlijk twee ringen tegen elkaar). Maar dat zegt niets, er kunnen ook wel Terminus pijpen zijn met een ring zoals jij hebt, of misschien wel zonder ring, dat weet ik niet.

Maar als je hem open maakt, kom je dan iets ongebruikelijks tegen? Terminus pijpen hebben -of in elk geval hadden- een wat apart binnenwerk:

Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik vermoed van niet... Terminus is een Frans merk...

wink, wink, nudge, nudge... http://pijprokersforum.forum2go.nl/toch ... t1583.html
Koninklijke Eikel Des Forums.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

janneman schreef:Moeilijk te zeggen zo, de Terminus pijpen die ik hier heb gezien hebben allemaal een iets ingewikkeldere ring (eigenlijk twee ringen tegen elkaar). Maar dat zegt niets, er kunnen ook wel Terminus pijpen zijn met een ring zoals jij hebt, of misschien wel zonder ring, dat weet ik niet.

Maar als je hem open maakt, kom je dan iets ongebruikelijks tegen? Terminus pijpen hebben -of in elk geval hadden- een wat apart binnenwerk:

Afbeelding
Ik kan eigenlijk niets bijzonders opmerken als ik de pijp uiteen haal. Ik denk dat ik wat te hard hoopte op een rommelmarkt-gelukje... :P
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

en ondanks dat het geen rommelmarkt gelukje was aangaande terminus pijp zijnde, issie verder wel ok ?

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

metalhead schreef:en ondanks dat het geen rommelmarkt gelukje was aangaande terminus pijp zijnde, issie verder wel ok ?
Ja hoor, prima pijpje, niet op aan te merken. Ik heb hem wel een beetje gekocht met in het achterhoofd dat het mogelijk om een terminus pijpje ging... :P Ik denk dat ik hem ga opkalfateren en dat hij dan weer voor een prikje weg mag. Ik heb iets teveel pijpen, dus deze krijgt toch niet de kans regelmatig gerookt te worden.
Groet, Nekker

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Nekker schreef:
metalhead schreef:en ondanks dat het geen rommelmarkt gelukje was aangaande terminus pijp zijnde, issie verder wel ok ?
Ja hoor, prima pijpje, niet op aan te merken. Ik heb hem wel een beetje gekocht met in het achterhoofd dat het mogelijk om een terminus pijpje ging... :P Ik denk dat ik hem ga opkalfateren en dat hij dan weer voor een prikje weg mag. Ik heb iets teveel pijpen, dus deze krijgt toch niet de kans regelmatig gerookt te worden.
Je hebt niet te veel pijpen te min zelfs ,maar je gaat nu de kwaliteit van een pijp erkennen.
Die een emotionele waarde hebben en die wat fijn roken en natuurlijk wat jouw smaak is.

Generaal

Terminus pijp

Bericht door Generaal »

Beste forumers,
als nieuw lid zit ik ff met 'n vraagje,
in m'n studententijd, ruim 30 jaar geleden heb ik een terminus 50 gekocht gehad.
Toen niet beter wetend, en gebruikt om de resten van m'n roltabak op te roken!!
In feite ben ik 'n sigaren roker..maar onlangs 'n ferme hartoperatie ondergaan en je voelt de bui al hangen...
Dacht ik terug naar de pijp te grijpen, als ik dan toch moet uitgaan!!

Nu wil ik jullie mening over dit speciaal gemaakt rookkanaal, eens lezen.
Wie rookt er zulk exemplaar en wat vinden jullie van de smaak, onderhoud, voor- nadelen enz.
Verder heb ik intussen nog 'n Angelo gekocht, niet zo duur, 'n goeie 25€, maar die ben ik nog aan 't inroken, dus van smaak zal er nog niet zo heel veel te vertellen vallen, ik stop ze met Borkum Riff, Bour on whiskey smaak..(beetje whisky liefhebber).

Uiteraad zijn alle tips welkom!
Ik ben ook ff op volgende site gaan rondneuzen en stond versteld van de uitgebreide collectie.

http://www.haddockspipeshop.com/nl/cms/start/

Nu zit ik niet zo ver van Maastricht en zal zekers ter plaatse gaan ivm de aanschaf van 'n pijp.
M'n oog viel op dit exemplaar..
Pipe Lorenzo Red/Brown 991

'n goede keuze?
Of toch maar beter naar iets anders uitkijken..Zoals 'n handgemaakt exemplaar van Frank Axmacher Chieftain's Brown?

Bedankt voor jullie reactie,
En 'n hardstikke mooi forum!!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Toon

Re: Terminus pijp

Bericht door Toon »

Saluut Generaal,

ik weet zelf niet veel van Terminus pijpen, maar wil je wel van harte welkom heten hier.
Hopelijk zien we meer van je op het forum of op een meeting.

Het terminus rookkanaal is reeds eerder besproken op het forum en ik meen me te herinneren dat de meesten het een zeer fijne pijp vinden.
Uiteindelijk denk ik het ook zelf nog eens te gaan proberen en er een te kopen.

Er komen vast snel meer reacties.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ikzelf heb één terminus pijp, het is er eentje met ivoren steel. Ik ken tegenstanders en voorstanders van het merk. Ik hoor in het laatste rijtje thuis. Mijn Terminus wordt regelmatig gerookt, ik vind het nadeel voornamelijk bestaan in het onderhoud. Het kan natuurlijk aan mezelf liggen. Zoals je weet heeft het nogal een uniek rooksysteem, waarbij de vuiligheid zich o.a. opstapelt naast het buisje dat dicht bij de kop ligt. Met andere woorden je moet regelmatig de hals stevig proper maken met een wattenstaafje, dit verliep echter zo stroef dat ik per ongeluk de ring rond de hals heb afgebroken.

Dit doet geen afbreuk aan zijn kwaliteit, en ik vind het één van de betere "systeempijpen" op de markt. In dat opzicht kan ik je een Terminus warm aanbevelen. Al ben ik eerder geneigd om je te zeggen hiermee te wachten tot je de kunst van het roken en onderhouden wat meer onder de knie hebt. Dat zeg ik, omdat ik mijn Terminus pas echt ben beginnen te waarderen nadat ik de handeling van het roken van een pijp wat beter onder de knie had. Dat is uiteraard vanuit persoonlijk oogpunt gesproken en hoeft daarom geen afbreuk te doen op jouw loopbaan binnen het pijproken.

Ik zie je spreken over al meteen de aanschaf van duurdere, zelfs handgemaakte pijpen? Dan zeg ik resoluut neen. Als ik het goed heb begrepen leer je nog maar net de pijp roken....? In dat geval zeg ik: hou het zo simpel mogelijk en koop je een goede beginnerspijp van Big Ben beginnend bij min. 60 à 70 euro. Dan kan ik je verzekeren dat je een goede pijp hebt die correct rookt. Eens je de smaak te pakken hebt en een beetje beter weet wat je zelf nu precies zoekt, dan kun je nog altijd een smak geld tegen handgemaakte pijpen van pijpenmakers gooien.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Uit nostalgische overwegingen, zou ik wel zeggen indien je het geld kan missen koop je een Terminus en een beginners pijp zoals Big Ben. Dan krijg je misschien zeker de smaak te pakken. Dat hopen wij toch alleszins, met het droevige nieuws dat we vandaag hebben ontvangen dat Big Ben failliet gaat. Is elke nieuwe liefhebber opnieuw een gewonnen strijd, de oorlog hebben we echter op het eerste zicht al verloren. Trouwens die Lorenzo, daar heb ik er zelf één van. Dat zijn zeker geen slechte pijpen!

ps: Wij zien graag nieuwe leden verschijnen en daarbij hoort natuurlijk een voorstelling. In het subforum: 'Stel je even voor', kan je jezelf voorstellen. :wink:
Groet, Nekker

Henk de Jong

Bericht door Henk de Jong »

Welkom Generaal!

Ik heb een aantal jaar geleden een Terminus-pijp gehad. Hij rookte prima maar had het grote nadeel dat hij met geen mogelijkheid uit elkaar was te halen om schoon te maken.
De verkoper adviseerde mij om de pijp een tijdje in de koelkast leggen om het uit elkaar halen te vergemakkelijken. :) En inderdaad: na een tijdje koeling lukte het me, na langdurig wrikken aan de steel, die te verwijderen.

Vervolgens was het schoonmaken van de pijp ook niet makkelijk vanwege het Terminus-systeem; je kunt er niet makkelijk even een pijprager doorhalen. Ben persoonlijk geen liefhebber van systeempijpen en ook niet van filterpijpen.

Al dat wrikken om de steel los te krijgen zorgde uiteindelijk voor een scheur erin. Na een paar maanden ongerookt in mijn pijpenrek te hebben gestaan was ik de pijp zat en heb haar weggegooid.

Met het merk Lorenzo heb ik persoonlijk geen ervaring maar lees er goede verhalen over op het forum.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid en hoop dat een pijpje op z'n tijd die niet in de weg staat.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Welkom Generaal *vrot*, over Terminus pijpen kan ik je niet veel vertellen, dat laat ik graag aan anderen over,.. wel kan ik je zeggen dat je met Haddock's een goede en betrouwbare winkel hebt gevonden !

En mocht je voor minder een leuke pijp willen kopen en geen problemen hebben met estate pijpjes (tweedehands, opgeknapt en gereinigd), kijk eens op puffaway, van onze Annie69 !
Afbeelding

multiballs

Bericht door multiballs »

allereerst welkom,
heb zelf ook enige tijd een terminus gehad,
een rotding om schoon te maken,
en mondstuk van hoorn,vond ik ook niets...
verder sprak het model mij wel aan,
maar kon er niet aan wennen....
WINSLOW Waarom niet ?

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Gegroet Generaal,

Een warm en respectvol welkom!

(Als DIT geen Heer van stand is... :wink: )
Laatst gewijzigd door Whitesnake op 07 mar 2012 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Paasei

Bericht door Paasei »

Zelfde ervaring als multiballs...
Mooie pijp, rookt/trekt goed, maar niet mijn ding, de klik kwam niet
Koninklijke Eikel Des Forums.

Generaal

Bericht door Generaal »

Wow..zoveel reacties op zo'n korte tijd en dat van pijprokers, normaal gezien, rustig genietende onthaaste mensen!!

Zoals ik al vermoedde, m'n terminus 2731, in m'n bezit is wel 'n oldtimer met jeugherinneringen, maar het reinigen is geen klein bier, vooral dat je 'n gewone ragger niet door het mondstuk krijgt, daar de opening te dun is, verder ook gezien dat er 2 geboorde rookkanalen zijn tot in de ketel, zijdelings geboord..en op 't eerste zicht zitten deze niet helemaal gelijk met de bodem van de ketel.
En zoals al vermeld, het uit elkaar halen van het mondstuk is opletten geblazen, daar de klemming wel erg vast zit..dus toch maar in de koelkast leggen voor demontage.
Verder heb ik nog 'n zwart Big Ben pijpje 554, maar vind ze te klein in feite.
En er zit ook nog 'n metalen gekruld ding in, dat ik zal proberen eruit te trekken..

Maar ze dampen allen geweldig, nu moet ik het natuurlijk nog leren om alles volgens de regels van de kunst te beoefenen.

En uiteraad zal ik ook in de tabaksoorten m'n gading moeten zoeken.

Nogmaals bedankt voor jullie snelle en acurate reacties, verder veel rookplezier gewenst!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Dat "metalen gekruld ding" is een stalen filter, wat ervoor zou moeten zorgen dat de rook wat afgekoelt word, de meeste halen dat pinnetje er gewoon uit, volgens de kenners zou het geen invloed moeten hebben op de rookeigenschappen (zelf ben ik een (koolstof)filter roken, dus 'van horen zeggen').
Afbeelding

Generaal

Bericht door Generaal »

Hallo,
Tja, ik zal het es proberen voorzichtig eruit te halen.

Volgens mijn bescheiden mening, blijft 'n gewoon systeem dat goed is uitgevoerd nog 't best en het filter gedoe, zie ik niet zo direct zitten, maar denk dat je de filter altijd er wel kan uitlaten mocht je keuze vallen op 'n filter voorziene pijp.
MVG.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Generaal schreef:Hallo,
Tja, ik zal het es proberen voorzichtig eruit te halen.

Volgens mijn bescheiden mening, blijft 'n gewoon systeem dat goed is uitgevoerd nog 't best en het filter gedoe, zie ik niet zo direct zitten, maar denk dat je de filter altijd er wel kan uitlaten mocht je keuze vallen op 'n filter voorziene pijp.
MVG.
Vanuit mijn eigen ervaring, en de weinige filter-pijpen die ik bezit, vind ik ze altijd slechter roken (als ik er geen koolstoffilter in doe). Een simpel adapter'tje kan dat oplossen. Ik weet je zo niet meteen te zeggen waar je die kan vinden. Ikzelf heb ze van da zaakvoerder van Big Ben gekregen. Het komt erop neer dat dit gewoon een adapter is, die van je filterpijp een niet-filterpijp maakt. Heel erg handig, en de pijp rookt heerlijk. Dat is tenminste, als je zoals ik geen filterroker bent.
Groet, Nekker

Generaal

Bericht door Generaal »

Hmm,
'n heel goede tip!
Dus als je geen voorstander van 'n filter bent en waarschijnlijk ook geen adapter kan vinden, best kiezen voor 'n filterloze pijp.
Hetgeen ik her en der lees, ivm brandend tonggevoel, dat zou verholpen worden door allerhande gemonteerde hulpmiddeltjes, lijkt me niet geloofwaardig..ik bezie het 'n beetje als 'n kachel..je kan er altijd de vlam doorjagen, of ze net juist rustig laten branden..
En 'n pijp rook je niet als je in 'n haastsituatie bent.

Of verder de lengte of de dikte van het een of ander onderdeel 'n rol kan spelen, ben ik nog niet achter.
En 'n waterpijp, zie ik niet zitten, ik kook m'n patatten wel appart, hahahah.

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen, ik hou er rekening mee bij m'n aanschaf!

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

en nog een hartelijk welkom!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Welkom generaal, uw naam komt mij bekend voor.
The eagle flies alone!

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

pijpliefhebberrobin schreef:Welkom generaal, uw naam komt mij bekend voor.
Uiteraard, het is de titel waarmee je mij dient aan te spreken, beste Robin. Ik zal hier in de toekomst dan ook streng toezicht op houden.

(Uiteraard komt die titel achter Meester-kringblazer = Meester-kringblazer Generaal Nekker)
Groet, Nekker

pijpliefhebberrobin

Nekker schreef:
Uiteraard, het is de titel waarmee je mij dient aan te spreken, beste Robin. Ik zal hier in de toekomst dan ook streng toezicht op houden.

(Uiteraard komt die titel achter Meester-kringblazer = Meester-kringblazer Generaal Nekker)
Ik meen het, van een ander forum.
The eagle flies alone!

Generaal

Bericht door Generaal »

pijpliefhebberrobin schreef:
Nekker schreef:

Beste Robin,
ik denk het niet, maar alles kan, koffiekan..enz..
Mocht je van mening zijn dat we elkaar in de een of andere ruimte ooit ontmoet hebben, lees ik het wel.
Thnx voor de reacties.

pijpliefhebberrobin

Generaal schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:
Nekker schreef:

Beste Robin,
ik denk het niet, maar alles kan, koffiekan..enz..
Mocht je van mening zijn dat we elkaar in de een of andere ruimte ooit ontmoet hebben, lees ik het wel.
Thnx voor de reacties.
Ik had het op het ander forum gevraagd maar het blijkt niet zo te zijn. Ik dacht namelijk dat u Generaal van nederlandsemilitaria.com was.
The eagle flies alone!

Henk de Jong

Bericht door Henk de Jong »

Robin, er zijn meer hondjes die Fikkie heten.

pijpliefhebberrobin

Henk de Jong schreef:Robin, er zijn meer hondjes die Fikkie heten.
Klopt, maar er zijn mensen die een en dezelfde naam gebruiken op verschillende forums. DAt doen heel veel mensen. Daarom had ik iets van, is dat dezelfde man?
The eagle flies alone!

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Weet er iemand of de Terminuspijpen nog gemaakt worden? Ik vind er zééééér weinig van terug op Internet.

Plaats reactie