Mondstuk van eboniet of acryl...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Charlie

Re: Mondstuk van eboniet of acryl...

Bericht door Charlie »

Ja, ik snap dat het niet ideaal is, maar als je aan het schrijven bent, moet je toch echt twee handen gebruiken, om maar iets te noemen. Mijn hoektanden zijn, in tegenstelling tot sommigen, puntig, dus hierdoor komt er al snel een gat (geen bijtafdrukken, dat is weer iets anders) in mijn mondstuk. Op een gegeven moment zit ik met een mondstuk met 3 gaten erin (boven, onder en achter). Dat lijkt me ook niet te bedoeling. Nu heb ik dus die rubberen mondstukjes van BJ Long, wat geweldig is dat.

Alleen ik moet dus wel nog even een pijp opsturen (is 50 jaar oud) voor een nieuw eboniet mondstuk. Iemand een adresje, afgezien van Rudi dus? Overigens, als Rudi dit leest, niets ten nadele van jouw vakmanschap, maar het mondstuk dat jij een jaar geleden erop hebt gezet is nu al bijna weer gatenkaas. Dit terwijl ik helemaal niet hard bijt op mijn mondstukken ofzo, het zijn louter die verdomde hoektanden.

dinck

Bericht door dinck »

Bij Danpipe heb je de keuze uit voorgevormde (gegoten) en dan bijgewerkte mondstukken of mondstukken die uit een stang worden gemaakt. Die laatste optie zou kwalitatief beter zijn, omdat de stang onder druk geëxtrudeerd wordt is de samenstelling en de dichtheid veel homogener. Ik vermoed dat zulke mondstukken ook (iets) ongevoeliger zijn voor oxidatie.

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

dinck schreef:Bij Danpipe heb je de keuze uit voorgevormde (gegoten) en dan bijgewerkte mondstukken of mondstukken die uit een stang worden gemaakt. Die laatste optie zou kwalitatief beter zijn, omdat de stang onder druk geëxtrudeerd wordt is de samenstelling en de dichtheid veel homogener. Ik vermoed dat zulke mondstukken ook (iets) ongevoeliger zijn voor oxidatie.
Ik lees juist overal dat gegoten kunstof beter als mondstuk kan dienen omdat geëxtrudeerd kunstof meer luchtbellen zou bevatten. :-T
Hmmm.
"To the Internet!!!"
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dinck

Bericht door dinck »

Bananabox-Ninja schreef: Ik lees juist overal dat gegoten kunstof beter als mondstuk kan dienen omdat geëxtrudeerd kunstof meer luchtbellen zou bevatten. :-T
Hmmm.
"To the Internet!!!"
Oeps, nou ga ik ook twijfelen. Bij acryl en plexiglas is dat geloof ik wel zo maar bij meer plastische materialen weer niet. Van aluminium weet ik bijvoorbeeld zeker dat geëxtrudeerd sterker is dan gegoten, maar dat kan ook aan de kristalstructuur liggen. Ben benieuwd wat je vindt...

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik quote even van de PerlaPlast website:
Gegoten acrylaat is in velerlei opzichten de betere versie van het geëxtrudeerde acrylaat.
Het materiaal is beter geschikt, ook voor de minder ervaren bewerker, om intensief bewerkt te worden.

Gegoten mag dan, technisch gezien, betere eigenschappen hebben dan de geëxtrudeerde plaat.
Geëxtrudeerde acrylaat plaat is echter prima te gebruiken voor allerlei beglazingstoepassingen
en is prijstechnisch interessanter dan acrylaat plaat gegoten.
Als ik andere websites hierover op nasla kun je de conclusie trekken dat gegoten idd minder 'vervuild' is als geëxtrudeerd kunststoffen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Acryl heeft verschillende hardheden en dus ook verschil in slijtage . Zo zijn er ook twee productie methoden voor acryl mondstukken . Het goedkopere spuitgieten , en het duurdere moulding .

Bij spuitgieten kun je niet veel wijzigen in hardheid en structuur , Bij Moulding kun je dit wel van zeer zacht tot zeer hard en alles wat ertussen zit .

Godfrey

Plaats reactie