2e ZELFGEMAAKTE PIJP VAN ESSENHOUT

Alles over de pijp zelf...
hendrik

Bericht door hendrik »

St Patrick schreef:Ziet er weer goed uit. Ik hou zelf ook wel van grote pijpen... Op naar de volgende.
:B
Ik ben weer aan het kijken voor een nieuw stukje hout Waar ik een nieuwe zelfgemaakte pijp uit kan halen. :P
Laatst gewijzigd door hendrik op 21 mei 2011 21:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Val maar niet in slaap als je een tukje hout zoekt.
En nu niet de tekst veranderen, hè.

hendrik

Bericht door hendrik »

word automatisch bijgewerk na een 10 min. OOMPJE :D

Bert van Hell

:roll:

endevos

Bericht door endevos »

:lol: :lol:

Je moet hem quoten, dat kan hij niet aanpassen :wink:
Laatst gewijzigd door endevos op 21 mei 2011 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

hendrik

Bericht door hendrik »

Bert van Hell schreef::cry:
Wat is dat vergeten de BBCode uit te schakelen!!! :P 8)

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Mooie robuuste dikzak heb je daar gemaakt, Hendrik! Dit is iets wat ik een van onze voorouders in zijn grot zie roken, in de meest positieve zin van dat beeld natuurlijk. Erg mooi dat je als beginnende pijproker ook al zo bedreven bent in het maken van pijpen. Ik hoop dat je ooit bruyere en/of olijfhout in je handen krijgt en daarmee je krachten test. Ga zo door!

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ha, ferme jongen, die nieuwe aanwinst. Ziet er goed uit ja.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

witte rasta

Bericht door witte rasta »

hoe precies heb je ze zo zwart gekregen?

grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Bert van Hell

Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Je kunt bruyere blokken kopen, en zelfs voorbewerkte blokken kopen, met boring en mondstuk. Verschillende hier op het forum hebben dat wel eens gedaan, en het werkt eigenlijk prima. Een van de plekken voor een goed begin:

http://www.danpipe.de/Bloecke-K_14288.html
Ze hebben ene ruime keuze aan blokken, en ook alle andere spullen voor het afwerken van een pijp[ (beits en was en zo).

Wat je je wel moet realiseren is dat dit geen geweldige eerste kwaliteit blokken zijn. Het is niet erg waarschijnlijk dat je met zo'n blok een perfecte straight grain van de hoogste kwaliteit krijgt. Aan de andere kant zijn de blokken zeker geen afval; in veel gevallen is er een uitstekende pijp mee te maken, met een meer of minder boeiende nervatuur.

De handel in dit soort natuurproducten met grote kwaliteitsverschillen is een behoorlijk gesloten geheel, je kunt het bijna met handel in diamanten vergelijken; de grootste kopers hebben eerste keuze, en zelfs zij kopen niet los de op het oog beste blokken, maar kopen een 'lot', een zak met een behoorlijk aantal blokken in een bepaalde kwaliteitsgroep. Daarbij komt ook nog eens dat hout een natuurproduct is, met verborgen gebreken die vaak pas zichtbaar worden op het moment dat je begint the zagen, raspen en schuren. Het blijft altijd een loterij...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bert van Hell

Heel interessant. Bedankt, Jan.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?

Is er een pdf voor pijpmakers (hobbyniveau) beschikbaar?

jarnogab

Bericht door jarnogab »

drfretboard schreef:Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?

Lijkt me een goede vraag, zou me er heel misschien ook wel eens ooit aan wagen.
Groeten,
jarnogab

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

drfretboard schreef:Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?

Voldoet dit een beetje aan de vraag ?
http://pipedia.org/index.php?title=Pipe_Making

Of dit ?
http://www.pimopipecraft.com/book.html
Afbeelding

hendrik

Bericht door hendrik »

Bert van Hell schreef:Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?
Dat kan best zijn maar in dit geval kan ik gewoon met dit harde hout soort (essenhout) een behoorlijk leuk iets mee maken. En wel een pijp met een onderandere uit de hand gelopen hobby bijna. Ik zal mijn uiterste best doen om een zogenoemde brytére pijp te maken en het te bestellen. :!: :? :!:

hendrik

Bericht door hendrik »

janneman schreef:Je kunt bruyere blokken kopen, en zelfs voorbewerkte blokken kopen, met boring en mondstuk. Verschillende hier op het forum hebben dat wel eens gedaan, en het werkt eigenlijk prima. Een van de plekken voor een goed begin:

http://www.danpipe.de/Bloecke-K_14288.html
Ze hebben ene ruime keuze aan blokken, en ook alle andere spullen voor het afwerken van een pijp[ (beits en was en zo).

Wat je je wel moet realiseren is dat dit geen geweldige eerste kwaliteit blokken zijn. Het is niet erg waarschijnlijk dat je met zo'n blok een perfecte straight grain van de hoogste kwaliteit krijgt. Aan de andere kant zijn de blokken zeker geen afval; in veel gevallen is er een uitstekende pijp mee te maken, met een meer of minder boeiende nervatuur.

De handel in dit soort natuurproducten met grote kwaliteitsverschillen is een behoorlijk gesloten geheel, je kunt het bijna met handel in diamanten vergelijken; de grootste kopers hebben eerste keuze, en zelfs zij kopen niet los de op het oog beste blokken, maar kopen een 'lot', een zak met een behoorlijk aantal blokken in een bepaalde kwaliteitsgroep. Daarbij komt ook nog eens dat hout een natuurproduct is, met verborgen gebreken die vaak pas zichtbaar worden op het moment dat je begint the zagen, raspen en schuren. Het blijft altijd een loterij...
Heel fijn om zo veel informatie te krijgen over zo'n hout soort. In dit geval bryéne te kopen en te maken. Ik ga hier wat mee doen om een pijp te maken. Hartelijk dank janneman :!: :) :!:

Bert van Hell

hendrik schreef:
Bert van Hell schreef:Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?
Dat kan best zijn maar in dit geval kan ik gewoon met dit harde hout soort (essenhout) een behoorlijk leuk iets mee maken. En wel een pijp met een onderandere uit de hand gelopen hobby bijna. Ik zal mijn uiterste best doen om een zogenoemde brytére pijp te maken en het te bestellen. :!: :? :!:
Ga jij een brytèrepijp maken Hendrik? Dan ben je de eerste in Nederland.

hendrik

Bericht door hendrik »

Bert van Hell schreef:
hendrik schreef:
Ga jij een bryènepijp maken Hendrik? Dan ben je de eerste in Nederland.
het is te proberen

endevos

Bericht door endevos »

hendrik schreef:
Bert van Hell schreef:
hendrik schreef:
Bert van Hell schreef:...
....
...
het is te proberen
Volgens mij doen jullie er om.
Jullie hebben afgesproken dat hendrik steeds 1 typfoutje maakt en dat bert er dan een grapje over maakt, en daarna is het improvisatie...
:wink:

Bert van Hell

Nee hoor, we doen het er niet om. Maar telkens als ik een schrijffout zie kan ik het niet laten om te reageren.
Ik zal me hierin wat meer inhouden in het vervolg.

endevos

Bericht door endevos »

Bert van Hell schreef:Nee hoor, we doen het er niet om. Maar telkens als ik een schrijffout zie kan ik het niet laten om te reageren.
Neeee!!
Niet doen, ik vind het juist hilarisch! :D

hendrik

Bericht door hendrik »

endevos schreef:
Bert van Hell schreef:Nee hoor, we doen het er niet om. Maar telkens als ik een schrijffout zie kan ik het niet laten om te reageren.
Neeee!!
Niet doen, ik vind het juist hilarisch! :D
nou dad gebeurd nied denkd ik :!: :D :?:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

John de Wolf vliegt met zijn zoon over het Kanaal. Ineens vraagt hij wat is dat daar papa? O, dat is een hoover-craft. Hij spel je dat?
John kijkt nog eens naar beneden en zegt o, nee het is een boot.

culann

Bericht door culann »

Bert van Hell

Als je het verschil niet weet tussen een Hoover Craft en een boot, zit je mooi in het schip.

hendrik

Bericht door hendrik »

:!: :D :-? :!:

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

robvoorburg schreef:John de Wolf vliegt met zijn zoon over het Kanaal. Ineens vraagt hij wat is dat daar papa? O, dat is een hoover-craft. Hij spel je dat?
John kijkt nog eens naar beneden en zegt o, nee het is een boot.
Whoehahaha Afbeelding
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

jarnogab schreef:

als eerste indicatie kan je misschien mijn topic in het opkalefateren gedeelte eens doornemen?

http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html

Daar leg ik toch wel ongeveer uit wat je nodig hebt en hoe je van voorgeboord blok (van danpipe in mijn geval) tot afgewerkte pijp raakt.

hendrik

Bericht door hendrik »

massis schreef:
jarnogab schreef:

als eerste indicatie kan je misschien mijn topic in het opkalefateren gedeelte eens doornemen?

http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html

Daar leg ik toch wel ongeveer uit wat je nodig hebt en hoe je van voorgeboord blok (van danpipe in mijn geval) tot afgewerkte pijp raakt.
Moet goed komen! hartelijk dank

Plaats reactie