Ik ben weer aan het kijken voor een nieuw stukje hout Waar ik een nieuwe zelfgemaakte pijp uit kan halen.St Patrick schreef:Ziet er weer goed uit. Ik hou zelf ook wel van grote pijpen... Op naar de volgende.

Ik ben weer aan het kijken voor een nieuw stukje hout Waar ik een nieuwe zelfgemaakte pijp uit kan halen.St Patrick schreef:Ziet er weer goed uit. Ik hou zelf ook wel van grote pijpen... Op naar de volgende.
Voldoet dit een beetje aan de vraag ?drfretboard schreef:Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?
Is er een pdf voor pijpmakers (hobbyniveau) beschikbaar?
Dat kan best zijn maar in dit geval kan ik gewoon met dit harde hout soort (essenhout) een behoorlijk leuk iets mee maken. En wel een pijp met een onderandere uit de hand gelopen hobby bijna. Ik zal mijn uiterste best doen om een zogenoemde brytére pijp te maken en het te bestellen.Bert van Hell schreef:Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?
Heel fijn om zo veel informatie te krijgen over zo'n hout soort. In dit geval bryéne te kopen en te maken. Ik ga hier wat mee doen om een pijp te maken. Hartelijk dank jannemanjanneman schreef:Je kunt bruyere blokken kopen, en zelfs voorbewerkte blokken kopen, met boring en mondstuk. Verschillende hier op het forum hebben dat wel eens gedaan, en het werkt eigenlijk prima. Een van de plekken voor een goed begin:
http://www.danpipe.de/Bloecke-K_14288.html
Ze hebben ene ruime keuze aan blokken, en ook alle andere spullen voor het afwerken van een pijp[ (beits en was en zo).
Wat je je wel moet realiseren is dat dit geen geweldige eerste kwaliteit blokken zijn. Het is niet erg waarschijnlijk dat je met zo'n blok een perfecte straight grain van de hoogste kwaliteit krijgt. Aan de andere kant zijn de blokken zeker geen afval; in veel gevallen is er een uitstekende pijp mee te maken, met een meer of minder boeiende nervatuur.
De handel in dit soort natuurproducten met grote kwaliteitsverschillen is een behoorlijk gesloten geheel, je kunt het bijna met handel in diamanten vergelijken; de grootste kopers hebben eerste keuze, en zelfs zij kopen niet los de op het oog beste blokken, maar kopen een 'lot', een zak met een behoorlijk aantal blokken in een bepaalde kwaliteitsgroep. Daarbij komt ook nog eens dat hout een natuurproduct is, met verborgen gebreken die vaak pas zichtbaar worden op het moment dat je begint the zagen, raspen en schuren. Het blijft altijd een loterij...
Ga jij een brytèrepijp maken Hendrik? Dan ben je de eerste in Nederland.hendrik schreef:Dat kan best zijn maar in dit geval kan ik gewoon met dit harde hout soort (essenhout) een behoorlijk leuk iets mee maken. En wel een pijp met een onderandere uit de hand gelopen hobby bijna. Ik zal mijn uiterste best doen om een zogenoemde brytére pijp te maken en het te bestellen. :!: :? :!:Bert van Hell schreef:Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?
het is te proberenBert van Hell schreef:Ga jij een bryènepijp maken Hendrik? Dan ben je de eerste in Nederland.hendrik schreef:Dat kan best zijn maar in dit geval kan ik gewoon met dit harde hout soort (essenhout) een behoorlijk leuk iets mee maken. En wel een pijp met een onderandere uit de hand gelopen hobby bijna. Ik zal mijn uiterste best doen om een zogenoemde brytére pijp te maken en het te bestellen.Bert van Hell schreef:Wat ik me afvraag is of je niet gewoon ergens een blokje bruyère kunt kopen om zelf te bewerken tot een pijp. De pijpenmakers komen daar ook aan, dus waarom wij hobby-isten niet?![]()
![]()
als eerste indicatie kan je misschien mijn topic in het opkalefateren gedeelte eens doornemen?jarnogab schreef:Lijkt me een goede vraag, zou me er heel misschien ook wel eens ooit aan wagen.drfretboard schreef:Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?
Moet goed komen! hartelijk dankmassis schreef:als eerste indicatie kan je misschien mijn topic in het opkalefateren gedeelte eens doornemen?jarnogab schreef:Lijkt me een goede vraag, zou me er heel misschien ook wel eens ooit aan wagen.drfretboard schreef:Heeft iemand een stapeltje links naar een relevante opsomming naar minimale benodigdheden voor het zelf maken van zo'n pijp?
http://pijprokersforum.forum2go.nl/mass ... t1605.html
Daar leg ik toch wel ongeveer uit wat je nodig hebt en hoe je van voorgeboord blok (van danpipe in mijn geval) tot afgewerkte pijp raakt.