Wat was jullie eerste pijp?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Joey Peters schreef:
annie69 schreef:Het is zeker wel een mooie en ik denk dat hij voortreffelijk rookt.
Dat vindt ik zowiezo van mijn oudere bigben's.
Mits goed schoongemaakt. Ik maakte vroeger mijn pijpen niet schoon. Deze is dus een en al aanslag in de pijp.

Laatst een keertje gerookt, rookt wel nog prima.
Iedere pijp maak ik goed schoon als ik hem gerookt heb gaat er een pijpenrager door en de kop even uitvegen.

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Mijn eerste pijp, dat is een heel verhaal. Ik was 12 toen ik stiekem of en toe een sigaret rookte. Dat was in 1968. Mijn vader kwam er achter en we spraken af dat ik elke zondag bij de koffie een sigaret mocht roken als ik zou beloven niet meer stiekem te roken. Nou dat vond ik wel wat. Maar zo'n sigaret was wel erg snel op. Wat deed ik? Ik kocht een pijp voor twee gulden met een pakje Clan. Elke zondag kwam de pijp tevoorschijn. Daar deed ik wat langer mee. Maar toen het pakje tabak eindelijk leeg was, gaf ik de pijp aan Maarten. Ik ging weer op de sigaret over. Toen ik 16 was kreeg ik een vriendje met wie ik samen ging pijproken. Mijn zakgeld was niet toereikend om een duurdere pijp te kopen, maar dat drukte de pret niet. Met goedkope pijpen lukte het ook, al kreeg ik daarvan een tong als leer. Ik abonneerde me op het toenmalige pijprokersmagazine van Niemeijer. We rookten samen verschillende merken tabak. Maar na een jaar emigreerde het vriendje naar Canada. Mijn pijpen, vier in getal, emigreerden naar de kast om er niet meer uit te komen. De sigaret trok weer. Toen ik 21 was, in 1977, begon ik van de sigaretten flink te hoesten. Ik kon er niet meer tegen. Stoppen dus. Maar na een paar dagen probeerde ik een sigaar. Dat was wel aardig. Een paar maanden later liep ik langs een tabaksspeciaalzaak en daar zag ik een rek vol met pijpen. Ik dacht: tja, ik zal eens een pijpje kopen. Met de jeugdherinnering kocht ik een Big Ben voor 25 gulden met een pakje gele Sail. Die pijp rookte veel beter dan die goedkope dingen van vroeger. Ik was verkocht. Mijn verzameling pijpen breidde zich uit. En nu ben ik nog steeds verwoed pijproker. Momenteel heb ik zo'n 10 pijpen voor dagelijks gebruik. Vroeger konden mij pijpen met een gebogen roer bekoren; nu zijn de meeste van een rechte steel voorzien. Mijn voorkeurmerk is nu Big Ben na Stanwell, Butz Chocuin en diverse andere merken. na jaren mixtures gerookt te hebben kwam ik rond 2003 bij Schippers baai en Amsterdamer. Die tabak vond ik erg lekker. Ik kocht die in Luxemburg voor een flink lagere prijs. Zo eens per jaar kwam ik daar en kocht gelijk 100 pakjes. De laatste vijf jaar rook ik vrijwel niet anders dan Stad Ootmarsum extra krul. Maar sinds enige weken waardeer ik de mixtures ook wel weer. Ik heb momenteel in voorraad: 8 pakjes Schippers baai (in september in Luxemburg gekocht), 4 pakjes Stad Ootmarsum, een pakje Neptune en een pakje Borkum Riff Cherry. De laatste vind ik heerlijk. Een heerlijke ontspannen bezigheid, dat pijproken.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mooi verhaal!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Op m'n 15e verjaardag kreeg ik van mijn ouders het groene licht een pijp te mogen roken. Mijn zus die toen toevallig voor een vakantie in Nederland was had mij een pijp beloofd voor mijn verjaardag.

Voor fl. 15,-- heb ik de eerste pijp gekocht, inclusief een pakje amphora bruin. Ik meen dat deze tabak destijds fl 1,25 kostte.
Het was een kromme zwarte pijp met een metalen band. Het merk ben ik vergeten. Niet gezandstraald, maar rustiek. (maar wat dat was leerde ik later)

Niet gehindert door enige kennis van zaken ben ik van wal gestoken. Het staat me niet meer scherp voor de geest, maar ik vermoed dat ik pijproken pas na verloop van een paar jaar ben gaan waarderen.

Te snel roken, nat roken, heet roken, het steeds maar uitgaan van de pijp, vergeten, of je niet realiseren dat een pijp schoongemaakt moet worden na gebruik, een warme pijp opnieuw stoppen en roken maar weer, komt jullie allemaal bekend voor denk ik.

Langzaam maar zeker ontstaat een beetje ervaring en kom je er achter welke soort of soorten tabak je lekker vindt.
Dat je smaak in de loop der jaren anders wordt is goed mogelijk.
Zo'n ontwikkeling kan je ook doormaken met de keuze van de pijp, het merk en de prijs natuurlijk.
Je komt erachter welk model je het best bevalt, of modellen. Het kan zijn dat je een voorkeur voor een bepaald merk krijgt.

Ik heb het nooit als een opgave gezien, maar meer als een ontdekkingreis. Een luxe probleem.

Natuurlijk moest ik ook een churchwarden hebben. Ik merk op dit Forum dat dit model op starters een grote aantrekkingskracht heeft.
Ik had een Peterson, destijds aan mijn neefje gegeven die dacht te willen pijproken en dus ook zo'n pijp wilde.

Nu rook ik in plaats van zo'n lang model liever een groot model. Alleen thuis overigens.
De informatie die je toen als pijproker kon verzamelen beperkte zich grotendeels tot het blad van Niemeijer. Hier keek ik naar uit.
Ik dacht dat het 4x per jaar verscheen. Ik verslond ze. Tegen de feestdagen stond er een pagina suggeties in voor cadeautjes.
Er was een ingezonden brieven rubriek, een algemeen onderwerp, de pijproker van het jaar verkiezing, een puzzel, een verhaal soms en natuurlijk veel reclame, maar dat nam je voor lief.

Eigenlijk is dit Pijprokersforum een veel beter instituut, want degenen die er deel vanuit maken zijn geen partij en hebben dus geen belang.
Een heel behoorlijk aantal beschikt over een ruime tot zeer ruime ervaring en zijn zo is mij gebleken graag bereid deze kennis te delen.
Het is zeer rechtstreeks.
Daarnaast valt mij op dat ze gastvrij zijn, verrassend open, geestig op z'n tijd, onderhoudend, behulpzaam, kortom pijprokers onder elkaar.

Bommel

Bericht door Bommel »

Dat laatste is klip en klaar.
Een waarheid als een goed gevulde en fraai sneulende pijp. :P
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Een "United Colours" van Big Ben #318, een metallic grijze, niet te grote rechte pijp !
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Voor fl. 15,-- heb ik de eerste pijp gekocht, inclusief een pakje amphora bruin. Ik meen dat deze tabak destijds fl 1,25 kostte.

Daarnaast valt mij op dat ze gastvrij zijn, verrassend open, geestig op z'n tijd, onderhoudend, behulpzaam, kortom pijprokers onder elkaar.
fl 1,25??? :shock: Nog voor de tijd dat de regering de (pijp)rokers uitmolk..

Maar mooi verhaal Rob! :D En dat laatste is inderdaad helemaal waar :)
Afbeelding

Toon

Bericht door Toon »

Leuk om de tattoo weer eens tegen te komen.
Was ook mijn eerste pijp, toen ik nog thuis woonde.
Mijn moeder vond het maar een raar ding, maar oke.

Ik herinner me de blokjes tabak (doet een beetje denken aan 'verknipte flakes'). Ik vond hem wel prettig roken, naast de obligate shag en jointjes.

Later als student een amphora gehad met zo'n luchtschuif-systeem. IS ergens verdwenen en geen idee meer waar hij gebleven is.

Daarna op aanraden van een gast-professor Oude-Testament een Falcon gekocht en later nog een Big Ben.
De laatste tijd rust de BB en wordt de falcon het meest gepakt.

Zo, that's the whole of it.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Bert van Hell

Ik heb ook ooit nog eens een Falcon gehad. Die beviel me niet. De kop moet op het ijzer geschroefd worden en daar lekte de pijp altijd vocht. M'n handen werden er vies van. En de pijp werd ook loeiheet. Nee, doe mij maar een Big Ben. Zo zie je dat smaken verschillen.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Bert van Hell schreef:Ik heb ook ooit nog eens een Falcon gehad. Die beviel me niet. De kop moet op het ijzer geschroefd worden en daar lekte de pijp altijd vocht. M'n handen werden er vies van. En de pijp werd ook loeiheet. Nee, doe mij maar een Big Ben. Zo zie je dat smaken verschillen.
Zelf heb ik ook een hekel aan Falcon pijpen... Ze zien er onhandig, onpersoonlijk en koud uit. Neen, ze stralen niets van de warmte uit die een goede oude bruyere pijp wel uitstraalt. Toch heb ik hier op het forum al één mooie falcon pijp gezien, als ik me niet vergis was die van smoorder?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Een Big Ben Atlantica. Zeer mooie pijp voor een lekker vanille tabak. Ik rook deze pijp alleen met vanille tabak, en zij geeft mij nog steeds het spannende gevoel van mijn eerste pijp...
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Een Missouri Meerschaum corncob. Met zo'n papieren filter, die er al snel uitging. Het moment kwam alleen dat ik als curieus experiment een 9 mm filter erin had gepropt, wat eigenlijk helemaal niet past. En die er dus later ook weer uit wilde halen, wat ook helemaal niet lukt. Dus probeerde ik het met een tang. En toen zei de steel 'krak'.

Maar goed, echt missen doe ik 'm niet.

mawi

Bericht door mawi »

Dit was mijn eerste pijp. Heb ik bij Rooymans-Müller in Eindhoven gekocht ongeveer 10 of 11 jaar geleden. Het is een Humbry welk gemaakt werd door Gubbels in Roermond, de makers van Big Ben.

Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

mawi schreef:Dit was mijn eerste pijp. Heb ik bij Rooymans-Müller in Eindhoven gekocht ongeveer 10 of 11 jaar geleden. Het is een Humbry welk gemaakt werd door Gubbels in Roermond, de makers van Big Ben.

Afbeelding
Verdorie, heel handig! Ik heb er ook één in mijn bezit, een rommelmarkt vondst. Ik heb me suf gepiektert en gezocht op het internet over de afkomst. Bedankt! :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

mawi

Bericht door mawi »

Graag gedaan Nekker ;-)

Bert van Hell

Wat leuk. Zo'n Humbry heb ik ook. Al heel wat jaren. Hij doet het nog steeds perfekt. Ooit had ik de pijp in de zak van m'n jas tijdens de fietstocht van kantoor naar huis. Opeens hoorde ik iets kletteren op de straatstenen. Het was mijn Humbry die uit m'n zak viel. Sindsdien is de kop voorzien van butsen en schrammen.

willemvb

Bericht door willemvb »

In 1965 een "neusbrandertje" van Big Ben waar ik Semois in stookte. Helaas ben ik dat eerste pijpje kwijt geraakt. Jammer.

Groeten

Willem

Toon

Bericht door Toon »

Ook hier hoor ik weer over de Semois.
Ik herinner me dat ik op vakantie een paar jaar geleden in die buurt in een klein dorp het 'Semois tabaksmuseum' aantrof. Even vluchtig binnen gekeken, want weinig rust, i.v.m. vrouw en kinderen die naar de Franse kastelen wilde.
Ik heb er toen ook weinig aandacht aan geschonken.

Ik betreur nu dat ik niet even de tijd heb genomen om een pakje of wat mee te nemen.

In ieder geval een mooie reden voor een hernieuwd bezoekje aan die prachtige streek. Heerlijk motorrijden daar, dus zeker geen straf om weer eens terug te komen.

willemvb

Bericht door willemvb »

Ja beste Toon, ik denk dat velen, in Belgie zeker, vroeger met deze tabak gestart zijn. Het is bij mij ook jaren geleden dat ik er nog van proefde. Hij is trouwens nog altijd op volgende Belgische site te bestellen: http://www.dominocigars.com/main.php

Groeten

Willem

Paasei

Bericht door Paasei »

Die van dominocigars zou ik nu net niet bestellen.

Je krijgt een veel beter, 'echter' product bij de kleine fabrikanten :

tabaksmuseum dat je noemde :
http://tabac-semois.com/

en de andere uit hetzelfde dorp :
http://tabacsemois.com/

Lijkt dezelfde site, maar je moet bij de tweede dus het streepje weglaten.
Koninklijke Eikel Des Forums.

willemvb

Bericht door willemvb »

Mijn beste Paasei, je hebt overschot van gelijk! Dit is inderdaad pas het echte werk. Bedankt voor de linken!

Groeten,

Willem

Toon

Bericht door Toon »

Dank voor de linken.
Ik herken inderdaad de gevels uit Corbion.

Jammer dat ik het zo weinig aandacht schonk.
Ik denk zo dat beiden een bezoekje kunnen verwachten :lol:

Gewoon een ideetje, maar als er meerdere van zulke kleine(re) tabakshandelaren/-producenten/-telers zijn, zou het dan niet leuk zijn om een jaarlijkse forum-tabak te maken.
Het ene jaar een Réserve de Patron, het andere jaar weer iets heel anders uit en ander land/streek.
Het wordt natuurlijk wel moeilijk met alle diverse smaken en voorkeuren, maar ik meen op te merken dat er veel forumleden zijn die graag wat experimenteren. Nou ja, gewoon een ideetje.

Toon

Bericht door Toon »

Dank voor de linken.
Ik herken inderdaad de gevels uit Corbion.

Jammer dat ik het zo weinig aandacht schonk.
Ik denk zo dat beiden een bezoekje kunnen verwachten :lol:

Gewoon een ideetje, maar als er meerdere van zulke kleine(re) tabakshandelaren/-producenten/-telers zijn, zou het dan niet leuk zijn om een jaarlijkse forum-tabak(mixture) te maken.
Het ene jaar een "Réserve de Patron PRF 2010", het andere jaar weer een mooie flake of iets heel anders uit en ander land/streek.
Het wordt natuurlijk wel moeilijk met alle diverse smaken en voorkeuren, maar ik meen op te merken dat er veel forumleden zijn die graag wat experimenteren. Nou ja, gewoon een ideetje.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

leuk idee toon ! die PRF-tabak.

De Pelvin

Bericht door De Pelvin »

De eerste keer dat ik een pijp kocht, kocht ik er meteen 3. Ik had namelijk de tip gekregen om te beginnen met een tweedehands pijp, omdat dat goedkoper is en omdat hij dan al ingerookt is. Dan kun je beter oefenen. Goed, ik heb dus gelijk 3 pijpen gekocht, een licht gebogen Billiard, een diep gebogen Billiard en een leespijp. Ze kostten 5 euro per stuk.
Echter, ze zijn zo oud, dat ik na een week of twee een nieuwe pijp ben gaan kopen. Dat was bij Smokiana, in Amsterdam. Het was een merkloze pijp van 40 euro. Het is een rechte Billiard, helemaal zwart, gezandstraald en een vrij grote kop.
Toevallig heb ik hem gisteren nog gerookt. Ik had hem helemaal vol gestopt met Seven Seas van Mac Baren. Heerlijk...

Master-Fan

Re:

Bericht door Master-Fan »

Joey Peters schreef:
multiballs schreef:de rolletjes zijn binnen 8)

Afbeelding

Afbeelding
Die pipos heb ik ook. Best lekkere tabak, maar het bestellen uit Duitsland hing me de nek uit :P
hij kan dus prima gevuld worden met alle andere tabakken. :D
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

culann

Re: Wat was jullie eerste pijp?

Bericht door culann »

Mijn eerste pijp was een Big ben Tattoo, een blauwe. Meer dan 10 jaar geleden inmiddels. Voor 25 gulden gekocht toentertijd als ik me goed herinner. Echter deze niet lang gehad, al snel een 'echte' pijp gekocht, een Chacom Pilot, vrij kleine pijp overigens, maar nog steeds een van m'n favorieten. De tattoo heb ik toen weggegeven aan iemand die er liever wat anders uit rookte...

Turin

Bericht door Turin »

Vauen LOTR niet gekocht om te roken de eerste pijp die ik rookte was een vauen recht model met filter.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Mijn eerste pijp is een big ben smokey. Had bij hajenius als 6 jarige jochie een een keer een startset gekocht.
The eagle flies alone!

Marc Den Haag

Bericht door Marc Den Haag »

Mijn eerste pijp was eigenlijk een set van drie Franse Magneet-pijpen, die ik tegen een schappelijk bedrag kon kopen, waarbij de bovenste ook mijn eerste keus was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle drie roken ze uitstekend en ik beleef er nu al ruim drie maanden veel genoegen aan! :P

Plaats reactie