Show hier je nieuwe aanwinsten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gesloten
Jacq66

Bericht door Jacq66 »

Prachtige pijpen allebei! Veel plezier ermee!

culann

Bericht door culann »

Zo, die laatste twee pijpen hier getoond zijn om jaloers op te worden...
Belgianpiesmoker, Die Dunhill: mooi strak model en hoewel ik de zwarte vaak mooier vind is deze eigenlijk ook wel erg mooi van kleur. Ben zelf sowieso wel fan van de vormgeving van Dunhill.
En mawi, Das echt wel een heel bijzonder stuk dat je daar heb weten te bemachtigen... Super! Een waar museumstuk! Maar zelf zou ik 'm zeker roken, daar is 'ie immers voor gemaakt, maar uiteindelijk ligt die keuze natuurlijk bij jezelf :)

Heren, Beiden veel plezier met de nieuwe aanwinsten!!!

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Bart Iron schreef: Ik heb dit gescoord op Koninginnenmarkt. Voor één hele euro. En de Tattoo kreeg ik er gratis bij.
Als iemand interesse heeft stuur ik die op. Dat ga ik nooit gebruiken.
Afbeelding
Het ging mij om het blikje die nog vol bleek en de Pijp.
Een <BBB> Best British Briar, model Neptune 307s.
Het is volgens mij een systeempijp, met een extra vochtkamertje onder het rookkanaal. :?:

Afbeelding
Wel verdroogt, maar nog wel in goede ferme staat. Het verkruimelt niet.
Bij wijze van probeersel maak ik het vochtig en probeer het te roken.
Vervolg...
(ik heb even zitten twijfelen om een nieuw draadje bij tabaksoorten te openen, maar aangezien dit toch echt een archeologische tabakservaring betreft en de tabak niet meer verkrijg maar is hou ik het maar even in dit draadje).

Na een paar dagen hartstochtelijk snuffelen was het vanavond zover. Tijd om mijn trouwe Big Ben Billiard eens te vullen met hoogbejaarde Niemeyer Danish Blend. Zoals ik al in een eerdere post schreef, de geur is direct herkenbaar, zeer verrassend voor een tabak-familie die ik al op z'n minst 25 jaar niet meer gerookt heb (mogelijk 30 jaar). Meer dan alleen tijd; ik weet dat ik vroeger voor een liefhebber was van de Scottish blend, ik vond de Irish blend iets scherper. En die Danish blend dan? Het rare is dat ik hem vast wel eens gehad moet hebben, maar ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit gekocht of gerookt heb. Waarvan ken ik die geur dan zo goed?
De geur is misschien zo herkenbaar omdat toen meer tabakken zo roken; meer tabaksgeur dan saus of topping (de Niemeyer-blends waren wel degelijk gesausde tabakken, maar veel zachter gesausd dan tegenwoordig gebruikelijk is). De geur doet wat denken aan baai of zo, en ook de kleur van tabak doet wel wat denken aan baai. Alleen is de tabak veel minder fijn gesneden, dit is toch echt een normale pijptabak, geen baai.
Bart heeft een prima klus met herbevochtigen gedaan. De tabak oogt en voelt volstrekt normaal, niets doet vermoeden dat het hier om antiek gaat. Stoppen en opsteken verloopt dan ook volstrekt probleemloos. De3 tabak brandt prima, niet te snel of te traag, en blijft ook tot het einde toe goed branden.
De smaak... Tsja... Ik ben niet goed in smaken beschrijven. De tabak smaakt als een heel lichte baai, maar dan zonder een spoortje van scherpte. Ik proef in de eerste plaats een natuurlijke tabakssmaak, en dan, op de achtergrond, twee bijsmaakjes. Één heeft misschien met de leeftijd van de tabak te maken. Er zit namelijk een heel licht muffig smaakje aan. Niet op de manier van een vochtige kelder, maar misschien iets van kaas of zo. Zeker aangenaam, maar ik weet niet of dat smaakje er van origine bij hoort, ik heb ergens het gevoel dat dit wel eens de leeftijd kan zijn. En het andere smaakje? Iets heel licht parfum-achtigs. De naam 'Danish Blend' doet vermoeden dat ditt de zoetste van de drie Niemeyer blends geweest moet zijn, maar het is een veel zachter, beheerster zoet dan ik doorgaans bij zoet gesausde tabakken tegenkom. Is een dele van de saus-smaak verdwenen, of waren tabakken toen gewoon subtieler? Ik kan het me niet herinneren...

Ik kan me niet herinneren ooit Danish blend gekocht te hebben, en de smaak doet me op dit moment ook nog geen licht op gaan van 'Ach ja, dat was het'. Maar het is een aangename tabak, een heel aangename tabak. Als hij te koop zou zijn zou hij zeker vaker gekocht worden om verder te onderzoeken. Ik heb nog een stuk of twee pijpen te gaan met deze gulle gift, en ik zal er zuinig op zijn; dit is in elk geval een geweldige ervaring...

Nogmaals dank, Bart...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Fijn te lezen dat het je bevalt janneman.
O ja, in verband met de vochtige kelder die je aanhaalt. Je schrijft dat dit voor een wat muffere smaak zou kunnen zorgen. Maar is een vochtigere kelder dan geen goede plaats om tabak te bewaren, gezien de vochtigheidsgraad. Je creëert een soort humidor als het ware?
Groeten,
jarnogab

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi verhaal Janneman! :)

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Aardig te weten dat (sommige?) tabak na zo'n lange tijd nog goed rookbaar is.
Met deze 3 blikjes zette Niemeyer destijds iets in de markt waar zij boven zichzelf uitstegen. Ik begrijp nog niet waarom deze er in de vaart der volkeren verdwenen zijn en de (veel mindere) andere zoals b,v Sail en Flying Dutchman wel overleefden.
Het enige dat ik kan verzinnen dat men vroeger minder interesse had verder te kijken dan de neus lang was en men het wel goed vond zo. Er kwam rook uit en het smaakte redelijk. Slechts weinigen deden meer aan smaakontwikkeling en keken verder dan de horizon, maar dat is voor tabaksverkoop te weinig zodat vaak het beste niet door het grote publiek herkend werd en zodoende weer van het toneel verdween.

Gelukkig zie je vandaag de dag een veel grotere belangstelling naar alles wat er aan tabak voorhanden is.
Zo'n kennisuitwisseling als op dit forum was er niet vroeger. Nu zijn we eenvoudig in staat ervaringen en ideeen door te geven.
Al met al een goede ontwikkeling.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

daar ben ik het wel mee eens voor zover mijn kennis nu gaat, als je het verhaal lees van janneman, die een pijpenrek kreeg van een vriend geloof ik. kun je lezen dat er 1 pijp helemaal aan gort gerookt werd in de loop der jaren, daar werd naar mijn beleving 1 tabak uit gerookt elke dag, en dan 4 extra pijpen voor een bijzondere gelegenheid. maar of daar ook andere tabakken uit gerookt werd is nog maar de vraag. nu was het vroeger meestal iets van een baai dus kan ik goed begrijpen dat die 3 mixtures van niemeyer in het duurdre sigment zaten( mooie blikje) en sail of flying dutchmen( simpele pouch) iets goedkoper waren. misschien daarom zijn die er nu nog wel, en die 3 mixtures niet.
Groet,
Tom

robvoorburg

In prijs ontliepen ze elkaar niet in die mate dat dit het grootste struikelblok geweest moet zijn. (Flying Dutchman zat vroeger ook in blik)
Ik meen, maar ik vaar nu blind op mijn geheugen dat een pakje Sail grofweg 1 1/2 gulden kostte en zo'n blikje Schotse of Ierse 3 1/2 gulden.

n.b. net als Janneman: eerst de Schotse, dan de Ierse, dat waren de beste.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk toch dat Metaltommy de nagel op de kop slaat; de drie blikjes van Niemeyer vielen onder de luxe tabakken. In de jaren '70 rookte verreweg de meeste mensen pakjes, of blikken die gewoon een verdubbeling (in hoeveelheid en in prijs) van die pakjes waren.
Je had pakjes van 50 gram (en papieren pakken van 250 en 500 gram, sommige tabakken (Neptune, de meeste MacBaren's) waren in 50 gram pakjes en 100 gram blikken te krijgen, en je had ook nog kartonnen kokers van 200 of 250 gram (in elk geval van MacBaren). Blikjes van 50 gram waren hier in Nederland ongebruikelijk, en golden als luxe, een beetje vergelijkbaar met hoe wij nu jaartabakken kopen en zo. Zeg maar dubbele prijs van normale tabak... Dat die hele prijs inderdaad hallucinant laag was verandert niets aan de prijsverhouding.

Aangaande die vochtige kelder: net zoals het een kunst is om schimmelvorming uit een humidoir of grootverpakking tabak te houden, zo is het ook moeilijk (en vermoedelijk nog veel moeilijker) om schimmel uit een echt vochtige kelder te houden. Ik zou dat niet als de ideale plek voor tabaksopslag zien (iedereen die wel eens een vochtige kelder geroken heeft weet denk ik wel wat ik bedoel). Zolang de tabak in vacuum blikken zit denk ik niet dat er überhaupt iets mee gebeurd, maar dan heb je dus ook geen vochtige omgeving nodig.

Overigens bedoelde ik nu net niet dat deze Niemeyer in een vochtige kelder gelegen heeft of daar de geur van heeft. Er zit wel een geurtje aan dat me doet denken aan iets dat lang bewaard is, maar nu net geen schimmel-geur!

Heb jij de tabak al gerookt Bart?
Groet, Janneman

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Nee, ik rook niet zo heel veel en de keren dat ik na mijn werk onderweg een pijpje opsteek komen niet zo heel veel voor.

Ik wil er voor deze ook zeker even rustig voor kunnen zitten.
Bovendien heb ik nog zoveel samples liggen, dat ik moeilijk een keus kan maken als ik eenmaal de tijd heb.
De geur doet mij ook aan baai denken en dat houd mij dan weer tegen en zorgt ervoor dat ik eerder iets anders pak. Maar ik ben wel nieuwsgierig.

Leuk om te lezen dat het bevochtigen ok was. Dat heeft toch ongeveer anderhalf weekje werk gekost.
Ik heb bijna elke dag voor een week lang een koffiefilter (2 x 3 cm) voor 2/3 bevochtigd (maar niet druipend) bijgedaan en elke keer een schone filter gebruikt, om schimmels geen kans te geven.
Af en toe een dagje niet om het de kans te geven om het vocht te laten verdelen (In de gieterij wereld heet dat bij kleigebonden vormzand 'mauken') en natuurlijk wel steeds een beetje door elkaar husselen.
Het binnenzakje is van plastic, dus voorzichtigheid is geboden dat er zich geen condens gaat vormen.
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 15 mei 2011 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

janneman schreef:
Overigens bedoelde ik nu net niet dat deze Niemeyer in een vochtige kelder gelegen heeft of daar de geur van heeft. Er zit wel een geurtje aan dat me doet denken aan iets dat lang bewaard is, maar nu net geen schimmel-geur!
OK, verkeerd begrepen. Dank voor de opheldering.
Overigens: zoals opgemerkt, is een kelder een goed idee voor het bewaren van tabakken, en bij uitbreiding pijpen?
Groeten,
jarnogab

Paasei

Bericht door Paasei »

Voor tabak misschien wel, als je alles maar goed afsluit om vocht en schimmels buiten te houden.
Voor pijpen zou ik het niet doen tenzij je een verwarmde droge kelder hebt. Na het roken is het zaak om je pijp zo droog mogelijk te bewaren, maar wel 'open' zodat de lucht er aan kan. Doe je dat in een kelder, denk ik dat je eerder vocht zult vangen met je pijp dan dat ze zal drogen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me aan bij Paasei; een verwarmde en droge kelder kan geen kwaad, maar ik zou mijn pijpen niet in een vochtige kelder bewaren. En mijn tabak trouwens ook niet, alleen al uit angst dat met name de niet ingeblikte tabakken iets van de geur van de kelder zouden overnemen.
Groet, Janneman

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik heb een pijp gekregen van mij vader?! ik post zo dadelijk een foto.

EDIT: De foto's

Afbeelding

Afbeelding

Een echte pipex uit griekenland die mijn vader heeft gekocht na zijn werk, de dag wedstrijd van de ecc zeilen. Het is een filter pijp.
The eagle flies alone!

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi pijpje!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Leuk Robin, gefeliciteerd ermee !
Fraaie standaard ook trouwens !
Afbeelding

pijpliefhebberrobin

Eliminator schreef:Leuk Robin, gefeliciteerd ermee !
Fraaie standaard ook trouwens !
Dank je, de standaard zat er bij.
The eagle flies alone!

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Mooi, geniet er van! !
Afbeelding Pijpmaker.

robvoorburg

Ja, geniet ervan Robin, zitten die dingen er standaard bij tegenwoordig?

pijpliefhebberrobin

Denk ik wel. Zat er bij toen ik hem kreeg.
The eagle flies alone!

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

robvoorburg schreef:Ja, geniet ervan Robin, zitten die dingen er standaard bij tegenwoordig?
Je bent me voor :lol:

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Mooi, en nu maar roken!
Groeten,
jarnogab

metaltommy

Bericht door metaltommy »

mooi werk van je pa, nu nog wat tabak erin en roken maar
Groet,
Tom

multiballs

Bericht door multiballs »

ook die steun is super,en mooie pijp!!

culann

Bericht door culann »

Idd mooi exemplaar :) zowel pijp als standaard, veel plezier ermee!
In dit draadje komen toch wel erg mooie aanwinsten voorbij zeg... Elke keer weer om jaloers te worden, en dan te bedenken dat ik helemaal niet jaloers ben aangelegd...

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Mooie pijp, Robin!

Ik meen mijzelf te herinneren dat je waarschijnlijk thuis bonje kreeg als je eraan ging beginnen, maar dat je vader dit voor je meeneemt is een goed teken.
(T)

Bommel

Bericht door Bommel »

Mooi werk weer mannen.

Een fraaie Dunhill die nu voor "weinig" in bezit is van Belgianpiesmoker moet wel geweldig roken.

Het stukje geschiedenis dat Mawi wist te bemachtigen is in een woord een uniek exemplaar.
Dat deze ooit gevuld zal worden met tabak en daarin ook de vlam gaat zullen we de komende tijd wel vernemen.

Janneman heeft zicht gewaagd aan een tabak met Roqeufort allures.
Althans dit gelezen te hebben in zijn uitvoerig verslag.
Maar zo bourgondisch als Janneman is, hij laat het zich goed smaken.

Robin heeft nu zijn eigen pijp met een fraaie standaard en driepoot.
Ik hoop dat het pijproken hem gaat bevallen.

Allen veel plezier met jullie ontdekkingen van de nieuwe aanwinsten.
Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Ik was opzoek naar een mooi Latakia pijpje. En vond deze, natuurlijk weer bij Annie. Een Elsi.
Allereerst wil ik weer benadrukken wat voor een topservice hij levert.

Dit is wat ik vanmiddag vond na een drukke dag hard werken:

Afbeelding

En hier was het om te doen:
Afbeelding
Afbeelding
De BigBen kreeg ik gewoon kado!! Net als de samples.

En de volgende foto vond ik gewoon leuk:
Afbeelding

pijpliefhebberrobin

Oooooooooooooooooooh mooie standard.
The eagle flies alone!

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Die kreeg ik er niet bij, hoor Robin! :lol:

Gesloten