Ah, even terug springen naar een oude koe, reviews / meningen.
Dit word lang, sla gerust over!
Winslow Collector schreef:capricorn schreef:Aardig dat ze gereed staan maar ze zullen de verkoop wel ook nodig hebben als ze zoveel tijd over hebben.
Precies, want "eenzaam aan welke top"?
Er worden hier soms beweringen gedaan waarvan ik denk: wie bepaalt dat? Wat zijn de objectieve criteria voor die bewering? Worden alle fabrikanten en AL HUN TABAKKEN volgens diezelfde criteria gemeten? .... Of is het een kwestie van "die vind ik wel aardig" of "staat klaar voor mij" en staat daardoor dan "eenzaam aan de top"?
En dat is precies het knel punt. De reviewer bepaalt dat voor hem, en draagt zijn mening uit. Maar is dat gebaseerd op gedegen onderzoek? Is dat gesponsord? And so on, and so on. Vandaar dat bij video reviews van games tegenwoordig gemeld moet worden of het gesponsord is. Zo is de lezer / kijker op de hoogte van eventuele belangen verstrengeling.
Winslow Collector schreef:
Zo ook in mijn ander passie: whisky. Waar ene Jim Murray elk jaar de arrogantie heeft een "best whisky of the year" uit te roepen. Volgens wie, meneer Murray? Die beweringen hebben soms grote bedrijf-economische gevolgen.
Volgens die meneer Murray dus. En een bekende reviewer kan inderdaad een groot gevolg hebben. Blijkbaar heeft deze meneer Murray dus of mensen die zijn mening delen, na zich ingelezen te hebben op vorige reviews en zijn smaken en ideeën delen, of schapen die zijn mening voor waar aan nemen zonder verder ook maar iets anders van de man te weten.
En hier op dit forum zullen de bedrijf-economische gevolgen niet groot zijn, maar dergelijke beweringen kunnen wel een sfeer oproepen waardoor iemand op een andere wijze naar een bepaald merk kijkt. En dat dan geheel onterecht aangepraat.
Klopt. Volledig waar. Zo hebben we Arno, die van latakia houd, en die mening ook uitdraagt. Balkan Sobranie is voor mij een voorbeeld daarvan. Maar ik als geen latakia roker zal er waarschijnlijk bar weinig mee kunnen. Iets dat weet omdat ik Arno ken, en zijn smaak heb leren kennen door wat hij over tabak schrijft. Andere kant van het spectrum is uzelf, heer Collector. U bent iemand die van een zoetje houd, dus als U spreekt over een nog niet uitgekomen DTM tabak die bijzonder zoet is, zijn mijn oren en ogen paraat omdat ik weet dat deze informatie voor mij boeiend is, omdat ik mijzelf veelal in dezelfde smaak groep als U zie vallen. Dat is nou eenmaal de manier waarop reviews werken. Zo heb ik eens op reviews gebaseerd Old Dublin van Peterson gekocht. Zelden zoiets vies in mijn pijp gestopt. Of ben ik tegen aanraden in eens aan een Rum Maple tabak begonnen, en ondertussen heb ik daar al 50 extra gram van verstookt.
Winslow Collector schreef:Sorry voor mijn onvriendelijke commentaar

, maar er lezen hier ook nieuwe pijprokers mee, die denken dat (omdat het hier door een "veteraan" geschreven wordt) zulke beweringen waarheid zijn. Terwijl ze juist nonsens zijn, omdat de objectiviteit niet aantoonbaar is en de beweringen doordrenkt zijn van persoonlijke voorkeur en sympathie.
Denk dat niemand je kwalijk neemt dat je een uitgesproken mening hebt. Maar het probleem dat je hebt in deze situatie is iets wat met elke review zo is. Een bespreking van een product zal ALTIJD gekleurd zijn door de persoonlijkheid en sympathie van de persoon die het reviewt.
Winslow Collector schreef:Maar ik heb moeite met beweringen die door minder goed lezende (en dat zijn tegenwoordig nogal wat mensen, die lezen zonder de woorden die ze lezen te overdenken en op hun waarde te schatten) zonder pardon als waarheid worden gezien, vooral op een informatie-verstrekkend forum als dit.
Persoonlijk heb ik meer een probleem met mensen die niet goed lezen, en een review (al dan niet verkapt als bewering) gewoon voor waar aannemen. Soms ga ik ook nog de fout in met dingen. Maar door je eraan te branden, leer je wel de mening van een ander beter op waarde te schatten, en denk je de volgende keer wel na.
Godfrey59 schreef:
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Kijk eens naar alle tobacco revieuws op diverse fora en op internet. Ik mag toch hopen dat SG die door de jaren heen honderden goede revieuws heeft gehad en sommige van hun blends zelfs tig keren goed zijn beoordeeld daar een kern van waarheid in zit .
Een kern van waarheid, vast wel. Maar een "Gooi alles op een hoop en trek er een gemiddelde uit" is een bijzonder slechte manier van reviews bekijken. Want wat nou als al die mensen een andere smaak hebben dan jou? Dan spendeer je een boel poen aan iets dat spontaan tegen valt, alleen omdat het gemiddelde hoog is.
Godfrey59 schreef:
Of het altijd lekker is en de smaak bij je past dat is een persoonlijke keuze en moet je zelf ervaren .
Ik blijf van mening dat ambachtelijke ( familie ) bedrijven met liefde voor hun vak en op kleine schaal geproduceerde tabak de beste is . Van welk merk dan ook .
En dat is jouw mening. Een dapper statement gezien je nooit alle ambachtelijke tabak van de wereld zal kunnen proberen, dus in dit geval zal de oplettende lezer jouw review van alle ambachtelijke bedrijven dan ook wel met een korrel zout nemen. Want zoals WC al aanstipt, misschien is een bedrijf wel klein en ambachtelijk gebleven omdat ze troep produceren, en nooit verder hebben kunnen groeien daardoor, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Mac Baren. No hard feelings overigens, maar een groot generalizerende mening zoals deze, zonder enige vorm van nuance is hetzelfde als roepen "alle vormen van water zijn goed om te drinken!"
Dus een ambachtelijk familiebedrijf is goed omdat het een ambachtelijk familiebedrijf is? Ook al maken/leveren ze shitzooi?
Dus de bedrijfsVORM bepaalt de kwaliteit van het product???
Okay, dan ga ik, met mijn familie, tabak maken van huisafval, waarvan je na 10 seconden roken dood neer valt. Maar omdat ik het met liefde voor afvaltabak en maar een paar kg per week in mijn FAMILIEBEDRIJF maak, is het PER DEFINITIE de beste tabak, van welk merk ook.
Zoals ik al schreef, weinig objectief.
Zoals al eerder aangestipt, reviews zijn nooit objectief. Mensen moeten review niet voor waar aan kunnen nemen omdat ze objectief zijn. Een review is namelijk een mening over een product, niks meer en niks minder. Wat mensen moeten doen is bekend worden met de reviewer, door informatie te krijgen over zijn of haar voorkeuren en negatieve punten, en daarbij een beeld vormen, en weten hoe hun eigen mening verschilt met de mening van de reviewer.
Dat is de reden dat als ik naar tobacco review ga, ik een goed beargumenteerde review zoek van een tabak die ik niet ken, vervolgens ga kijken wat voor reviews die persoon nog meer geplaatst heeft van tabakken die ik WEL ken, en in hoe verre zijn of haar mening met de mijne schaart. Vinden zij tabakken die ik niks vind geweldig? Dan ben ik geneigd tabakken te proberen die zij slecht vinden. zijn ze lyrisch over tabakken die ik graag rook? Dan ga ik op zoek naar wat ze nog meer geweldig vinden.
Zo ook met muziek, films, games, smartphones, drank, en zo voorts.
Winslow Collector schreef:Dus wie heeft de arrogantie iets dan de beste tabak, whisky, auto, smartphone, boormachine, wat dan ook te noemen? Hoeveel pijprokers kennen bepaalde tabakken niet? Hoeveel van die reviewers houden er dezelfde absurde argumentatie op na (familiebedrijf, kleinschalig, DUS GOED) of zijn merkgeil (oh, als het van ... komt, moet het wel goed zijn)?
De reviewer geeft zijn mening. Wat je ermee doet is aan jou. Asburde argumentatie, merkgeil, gesponsord, kom je snel genoeg achter als je de andere reviews en meningen van iemand even doorleest. Ik herriner me nog iemand die helemaal gek was van Wallenstein pijpen, en daar opeens helemaal vanaf was omdat die persoon geen antwoord meer kreeg. Per direct geleerd om me niets meer van zijn meningen aan te trekken, een reviewer die uit mijn boekje verdween omdat deze dus duidelijk merkgeil EN wispelturig was.
Winslow Collector schreef:Ik bepaal zelf wel wat de beste [vul hier uw artikel/product/dienstverlening in] voor mij is, net zoals een ander dat voor hem/haar doet.
En dat is de gezonde houding. Maar als je daarbij reviews links laat liggen in plaats van ze te gebruiken als ondersteundende informatie bron voor de vorming van je mening mis je een aanzienlijke hoeveelheid informatievoorziening.
Winslow Collector schreef:Ik denk dat ik maar helemaal stop met hier op dit forum mijn gedachten neer te zetten/te onderbouwen. Want tegen dergelijke "logica" (zoals ook in vele andere topics) is geen enkel kruid gewassen en worden veel dingen beweerd die compleet nonsens zijn.
Ik erger me nooit aan een mening, als die niet de mine is. Ik erger me wel aan beweringen, die (laat ik het beleefd zeggen) niet stroken met de intelligentie die ik van de beweerder had verwacht.
Jammer. Ik lees graag je meningen, juist omdat ik weet dat we vaak op dezelfde golflengte zitten. Door de meningen van anderen te filteren leer je ze beter kennen, en krijg je meer informatie. Niet alleen over producten, maar ook over het leven, mits je ervoor open staat. En als jij iemand tegen komt waarvan je de mening absoluut niet deelt, en deze je dermate stoort, dan moet je je niet afzetten tegen het hele informatie platform, maar dan maak je gewoon een mentale notitie om volgende meningen en informatie voorziening van die persoon te negeren.
Winslow Collector schreef:Ik ga hier geen discussie starten/ruzie zoeken of wat dan ook, ik kan tegen dergelijke "argumenten" toch niet op. Want als iemand zijn gelijk wil halen, kan hij ook zeggen "ja maar er zit blauw in huh logo, daarom maken zij de beste tabak".Hopelijk is het voor de objectieve denkers en rationelen onder u wél duidelijk waarom ik hier op deze manier aandacht aan besteed.
Kap hier maar bakken commentaar overheen, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, ik denk ook onderbouwd, en maak er verder geen woorden meer aan vuil. D.w.z. dat ik dit topic simpelweg niet meer open.

Mocht je dit lezen, hoop ik dat je snapt dat ik het totaal niet oneens met je ben, maar dat ik probeer te zeggen dat je ageert op iets waar je geen invloed op zult hebben, en daardoor wellicht geirriteerd raakt. Iemand die een mening gevormd heeft laat die vaak moeilijk los, zeker als deze gebaseerd is op emotionele overwegingen. Daar kun je je wel tegen afzetten, maar zoals je zelf al zegt heeft dat geen nut, want tegen "diwaterstofoxide* moet verboden worden want het is dodelijk als je het inhaleert" of "Ze gebruiken pyramide thee zakjes dus is het beter dan tabak uit platte zakjes" begin je inderdaad niet veel. Het is het niet waard om je er over op te winden. Mensen zijn nou eenmaal overtuigd van hun eigen meningen, zeker als er emoties bij komen. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn of vervelend zijn. Het enige is dat jullie mening op dat gebied niet overeen zal komen.
Wat vervelend is, is dat er zoveel schapen zijn die dat soort dingen klakkeloos aannemen. Dat zijn de mensen die we moeten leren om dat juist niet te doen. Mensen die te leren hebben dat reviews en meningen soms vermomd zijn. Mensen die moeten leren om zelf te denken. je hebt er meer aan jezelf tot die mensen te richten dan proberen af te zetten tegen mensen die verknocht zijn aan hun mening. Dat gezegd hebbende, het moet natuurlijk geen verplichting zijn, en je moet er zelf niet slechter van worden. Maar een heel forum verlaten omdat je het met een paar mensen niet eens bent... tja. Zoals gezegd, ik zou het jammer vinden je meningen en reviews te moeten missen.
*
diwaterstofoxide is water. Puur, simpel water. Inhaleren ervan veroorzaakt verdrinking.
Om toch nog een BEETJE ontopic te blijven... (Sorry als dit echt te veel is, maar ben nogal filosofisch aangelegd vanavond blijkt... dus als het teveel is, mik de bende vooral weg...)
Hoop ik dat iemand mij op de lijst wil zetten voor een blikje. (wil ik zelf ook wel doen maar dan word deze post NOG langer!)
Als naamvoorstel: PAPSMEAR. Pipesmoker Arno's Plug Smoked Moderately Easy After Rubbing.
of anders: PRF Pup! Pretty Unique Plug! (of prettig unieke plug) Artwork voor een puppy is prettiger voor het oog ook dan mijn andere suggestie.
Of Misschien PRF's (of Arno's, of om het even wie) Point of View. (P.O.V., Perique, Oriental, Virginia.)
Dutch Delight, Evening Enjoyment, Terrificly Intreresting To Smoke.
...zijn er toch 2 bij waar ik even serieus over nagedacht heb.