Het grote 'filter' topic

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Zonder filter. Simpel, rookt fijner en beter smaak :)
Afbeelding

remi

Bericht door remi »

Rook alleen maar met filter, ik koop ook geen pijpen waar geen filter in kan hoe mooi ze ook zijn, misschien toch vanwege mijn astma :P

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Er is bij mij maar een tabak waar ik filters mee gebruik: rode ster.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

The Pipe
Contacteer:

Bericht door The Pipe »

Ik rook alleen pijp met een filter en ben soms genoodzaakt om zonder te roken omdat ik geen nieuwe filters bij heb. Roken met filters vind ik persoonlijk een genot.

mawi

Bericht door mawi »

Na iedere keer gerookt te hebben doe ik het volgende:

1. Ik laat de pijp afkoelen (+/- een uur) Open nooit een pijp als die heet is!!! GOUDEN REGEL!!! Zo voorkom je dat je mondstuk op den duur los komt te zitten...
2. Als je pijp afkoelt is haal je de filter eruit en maak je de pijp schoon aan de binnenkant met een ragger. Na +/- 7 keer gerookt te hebben maak je het mondstuk schoon met wat alcohol. Dip de ragger in alcohol en doe de ragger door het mondgaatje (smalle kant erin) en trek het draaiend door de andere kant. In de pijp zelf smeer je aan de binnenkant van de smalle einde een beetje olie voordat je deze reinig met alcohol op een ragger, zo voorkom je dat de hout uitdroogt.
3. Ik gebruik NOOIT dezelfde filter opnieuw. Ik gooi deze altijd weg en gebruik een verse filter.

Nu denk je wellicht, duur om iedere keer de filter te vervangen, maar ik zie het zo. Een filter werkt net als een filter op een sigaret, er zit teer, nicotine en smaken in van je wat je voorheen gerookt heb. Ik vergelijk het met bijvoorbeeld het aansteken van een verse sigaret met een gebruikte filter van de vorige, is gewoon smerig! Dat doe je toch ook niet? Smaakt gewoon niet en is volgens mij ook niet gezond. Beter gewoon na iedere keer de filter vervangen. Je pijp zal je ook dankbaar zijn ;) Daarnaast voorkom je dat je pijp op den duur "zuur" wordt.

Hou het gewoon fris en schoon!

belgianpipesmoker

Bericht door belgianpipesmoker »

hier ook na elke keer een nieuwe filter erin.

zo duur zijn ze niet, zeker niet als je ze in bulk koop.
ik hoop morgen een bestelling binnen te krijgen waar en 210 inzitten en kost 13.95 met aktieve kool is dus 7 cent per filter.
daar kan ik het niet voor laten.

een voordeel van de filter vind ik dat wanneer er een klein borreltje in de pijp zit ik een heel klein beetje in de pijp via het mondstuk blaas.
het vocht komt zo op de filter en de borrel is weg.

een ander voordeel is dat je minder tongbeet hebt. maar hierdoor heb je de neiging om sneller te gaan roken.
vandaar dat ik een nieuwe pijp zonder filter rook. zodat ik niet te snel rook totdat ik een mooie cake heb.

het zal mss ook iets gezonder zijn?
ik heb zowel filter als filterloze pijpen maar rook ze 50/50 door elkaar.

Ronnie de Ponnie

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Een tijdje geleden heb ik 3 van die plastic filteradapters van Stanwell besteld via Esterval's.
Een ervan gebruik ik alleen nog in een Peterson system pijp, omdat het mondstuk dan iets langer wordt.
In ander Peterson filterpijpen vond ik het geen succes.
Ten eerste voegt het weinig toe, qua roken. Ik had niet het idee dat de pijp dan 'strakker' trekt ofzo.
Ten tweede zit je dan met het ongemak dat je elke keer na het roken die adapter uit de pijp moet halen en moet reinigen. En die adapter zit meestal redelijk vol met troep. Ik heb het idee dat er zo meer smerigheid in je mondstuk e.d. komt dan als je helemaal zonder rookt.
Voor mij dus geen filter c.q. adapter meer.
I'm thinking, Lewis...

derkbait
Contacteer:

Bericht door derkbait »

Ik rook het meest mijn Stanwell pijp en daar doe ik echt geen filter in!! Mijn beleving gaat het ten koste van de smaak en trekt het zwaarder.. Mijns inziens nutteloos dus.... Vind het jiust lekker zo ligt mogelijk te hoeven trekken aan de pijp... En wanneer de koollaag genoeg is geen probleem verder met nat roken hoor.. Geduld is het enige wat wel eens ontbreekt en dus een natte pijp...

Overigens vind ik het roken van de pijp tijdens de vorst een heerlijkheid!!!! Net nieuwe mac baren Golden blend gekocht en die is mij lekker zeg!!!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Derkbait, dat zat ik gisteren ook te bedenken. Het smaak veel aromatischer.
Hoog zomer in de volle zon zie je mij geen pijp roken.

teunis

Bericht door teunis »

Ik rook uitsluitend met filter, in de pijpen zonder filter (vooral mandjespijpen), is de tabak mij te scherp.
Op advies van Mawi de filters laten drogen buiten de pijp, dit is een hele verbetering! Mijn dank!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Exxos

Bericht door Exxos »

Heb een 3-tal pijpen zonder filter, de rest is met.

Ik koop mijn filters in bulkverpakkingen (200 stuks) en na elke rookbeurt vliegt het filter ook de vuilbak in.

Voorlopig verkies ik toch de filters met pijp, zoals bij teunis is het mij net iets te scherp zonder ;)

Ronnie de Ponnie

Nou ik heb het alweer gehad met die winter.
Al een week niet gerookt omdat het niet erg trekt om met -5 een uur in de schuur te gaan staan.
Ik geef toe, roken bij 36 graden is ook niet ideaal.
Ik benijd de mensen die binnen kunnen roken...
I'm thinking, Lewis...

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ronnie de Ponnie schreef:Nou ik heb het alweer gehad met die winter.
Al een week niet gerookt omdat het niet erg trekt om met -5 een uur in de schuur te gaan staan.
Een uurtje wandelen daarintegen, gewapend met muts en sjaal, in deze kou met een pijp in de mondhoek ervaar ik als geweldig !
Afbeelding

The Pipe
Contacteer:

Bericht door The Pipe »

Ronnie de Ponnie schreef:Nou ik heb het alweer gehad met die winter.
Mag je dan niet roken in je eigen huis :?:

Dat zou het laatste zijn waar ik in zou toestemmen. Sterker ik vermijd feestjes bij "vrienden" waar roken taboe is omdat het bijvoorbeeld stinkt of de muur vuil wordt. Daar kom ik alleen zomers als we buiten kunnen zitten. Ik vind het al erg genoeg dat ik niet op mijn werkplek mag roken en daar na buiten moet. De reden om regelmatig thuis te werken als het kan :)

Ronnie de Ponnie

Tsja, als je samenleeft moet je toch rekening houden met anderen.
En ik kan me goed indenken dat m'n vrouw of m'n dochter het niet echt lekker vindt om een paar uur in de lucht van Peterson Irish Flake of SG Commonwealth te zitten, als niet roker...
Zelf ben ik trouwens ook geen fan (meer) van een rookaanslag die zich in de loop der tijd afzet op plafond, muur en gordijnen.
Daarbij, als ik te pas en te onpas een pijp zou kunnen opsteken, zou ik continu aan het roken zijn. Mijn eigen onmatigheid kennende...

Toch vraag ik me wel eens af of deze tijd van anti-rookbeleid zo zinvol is.
Als ik terugdenk aan de jaren 70 en 80, waar iedereen overal liep te paffen aan sigaren, sigaretten en pijpen...
Bizar dat die tendens in 20 jaar zo is omgeslagen.
I'm thinking, Lewis...

Eliminator
Moderator

[quote="The Pipe"]Mag je dan niet roken in je eigen huis :?:
quote]

Jammer dat dat altijd het eerste is wat in de mensen op komt als er gezegd wordt dat er binnen niet gerookt wordt, of het hele pijprokende mannenvolk onder de plak zit !

Vaker is het zo (in ieder geval in mijn situatie) dat men niet WIL binnen roken, is echt iets anders, ook ik baal van de bruin aangeslagen wanden en plafonds die je echt elk jaar kan behangen/witten omdat je anders van die gore bruin/zwarte randen rond alles wat aan de muur hangt ziet.

Wij roken thuis beide, en als je dat binnen doet is het echt in een jaar tijd aan een opknapbeurt toe, terwijl als je biede de disipline hebt om buiten te roken blijft de boel netter en frisser, daar kan ik net zoals van mijn pijp ook van genieten.

En of dit nu de reden is, of omdat je partner het vind stinken, ook dan kan het een kwestie van respect zijn om het roken naar buiten te verplaatsen, niet omdat dat moet, maar omdat je dat wilt en/of voor elkaar over hebt.

Sorry voor mijn misschien geirriteerde reactie, maar de buitenroker wordt soms geforceerd in een onderdanig hokje geplaatst waar ik mij niet op mijn gemak voel !
Afbeelding

Ronnie de Ponnie

Nou, naast mijn bovenstaande uiteenzetting is het ook wel zo dat ik thuis geen fuck te vertellen heb hoor...
Dus dat speelt ook wel in enige mate mee.
I'm thinking, Lewis...

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

:?
Afbeelding

metaltommy

Bericht door metaltommy »

dat ik thuis geen fuck te vertellen heb
ontfrutseld mevrouw de pony de deegroller en geeft um aan ronnie.

Eliminator
Moderator

Ronnie de Ponnie schreef:Nou, naast mijn bovenstaande uiteenzetting is het ook wel zo dat ik thuis geen fuck te vertellen heb hoor...
Dus dat speelt ook wel in enige mate mee.
Dat zal je dus altijd zien, spring ik in de verdedigingsstand, is het net bij iemand die wel een deukje in z'n hersenpan heeft van de duim van moeder de vrouw :?
Afbeelding

Ronnie de Ponnie

Ik overdrijf natuurlijk wel een beetje.
Ik heb een lieve vrouw, alleen je moet er flink bij drinken.

(die laatste is van Martin van Waardenberg).
I'm thinking, Lewis...

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Toen ik mijn huidige vriendin leerde kennen, rookte ik al zo'n 15 jaar pijp. Haar collega kende mij al en zij heeft ons min of meer gekoppeld. Haar collega vertelde mijn vriendin "Hij rookt wel pijp", waarop het antwoord was "dat leer ik hem wel af".
Alles met een lach hoor, maar ik stelde wel dat ik een pijproker was, ben en zal blijven. Vanuit de situatie van "elkaar nog leren kennen" en de grote liefde er nog niet is, is het heel gemakkelijk om hier duidelijk over te zijn.
Ze heeft er dan ook geen problemen van gemaakt dat ik binnen rook. In ieder geval de pijp. Sigaren houdt ze echt niet van. Dat respecteer ik dan natuurlijk ook. Ik rook alleen binnen een sigaar wanneer zij al op bed ligt of in het weekeinde eens een middagje weg is. Met zo'n luchtreiniger als Lampe Berger zijn de sigarengeurtjes trouwens ook zo weer weg.

Maar goed, in dit geval een tip aan alle pijprokers die nog geen relatie hebben: wees vooraf gewoon duidelijk. Blijf wie je bent en als de prille liefde (het net ontstane contact) dat niet accepteert, kap het dan af voordat de liefde te diep gaat zitten.

En de meeste mannen zijn domme wezens. De eerste maanden van samenwonen of verkering zitten ze avond aan avond met hun liefje op de bank. Tjsa, als je dan na maanden eens met je vrienden de kroeg in wilt, naar de voetbal wilt of welke andere dingen je ook normaal met je vrienden deed, dan is het poppetje dat niet gewend. Nee, poppetje was gewend dat jij lekker op de bank zat. Mannen: redt jullie zelve en vanaf dag 1 van de verse verkering, gewoon ook met je maats blijven stappen/sporten, e.d. Daar is poppetje dan aan gewend, niet aan zo'n kleffe bankzitter.

(zo, zal mij benieuwen hoeveel kritiek ik hier op krijg, :twisted: )

Ander voorbeeldje: ik rook in huis mijn pijp. Punt.
Mijn heel lieve, charmante en aardige buurvrouw kan niet tegen rook in huis. Vanzelfsprekend rook ik niet bij hun in huis, dat is logisch. Maar als zij bij ons is, rook ik gewoon wel. Misschien iets minder, maar ik rook wel.
Ik leg thuis voor niemand mijn pijp opzij, dat moet ik al op veel teveel plekken buiten mijn huis doen.

Exxos

Bericht door Exxos »

Kritiek? Hear hear zou ik zeggen Winslow :)

teunis

Bericht door teunis »

Thats the way to go!

Your home stays your castle! :lol: :lol: :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Winslow Collector schreef:Toen ik mijn huidige vriendin leerde kennen, rookte ik al zo'n 15 jaar pijp. Haar collega kende mij al en zij heeft ons min of meer gekoppeld. Haar collega vertelde mijn vriendin "Hij rookt wel pijp", waarop het antwoord was "dat leer ik hem wel af".
Alles met een lach hoor, maar ik stelde wel dat ik een pijproker was, ben en zal blijven. Vanuit de situatie van "elkaar nog leren kennen" en de grote liefde er nog niet is, is het heel gemakkelijk om hier duidelijk over te zijn.
Ze heeft er dan ook geen problemen van gemaakt dat ik binnen rook. In ieder geval de pijp. Sigaren houdt ze echt niet van. Dat respecteer ik dan natuurlijk ook. Ik rook alleen binnen een sigaar wanneer zij al op bed ligt of in het weekeinde eens een middagje weg is. Met zo'n luchtreiniger als Lampe Berger zijn de sigarengeurtjes trouwens ook zo weer weg.

Maar goed, in dit geval een tip aan alle pijprokers die nog geen relatie hebben: wees vooraf gewoon duidelijk. Blijf wie je bent en als de prille liefde (het net ontstane contact) dat niet accepteert, kap het dan af voordat de liefde te diep gaat zitten.

En de meeste mannen zijn domme wezens. De eerste maanden van samenwonen of verkering zitten ze avond aan avond met hun liefje op de bank. Tjsa, als je dan na maanden eens met je vrienden de kroeg in wilt, naar de voetbal wilt of welke andere dingen je ook normaal met je vrienden deed, dan is het poppetje dat niet gewend. Nee, poppetje was gewend dat jij lekker op de bank zat. Mannen: redt jullie zelve en vanaf dag 1 van de verse verkering, gewoon ook met je maats blijven stappen/sporten, e.d. Daar is poppetje dan aan gewend, niet aan zo'n kleffe bankzitter.

Mijn heel lieve, charmante en aardige buurvrouw kan niet tegen rook in huis. Vanzelfsprekend rook ik niet bij hun in huis, dat is logisch. Maar als zij bij ons is, rook ik gewoon wel. Misschien iets minder, maar ik rook wel.
Ik leg thuis voor niemand mijn pijp opzij, dat moet ik al op veel teveel plekken buiten mijn huis doen.
Amen.

By the way zo een luchtreiniger werkt dat echt, en is het kostelijk? Want dan kan dit misschien wel eens de oplossing zijn om uit mijn rol als de sloef van het huis te komen en toch de pijp op te steken binnen. :P Het probleem is dat ik nog geen pijp rookte toen ik mijn vriendin leerde kennen. Dus dat maakt het natuurlijk allemaal wat moeilijker.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hallo Nekker,

Ja, die Lampe Berger, daar ben ik heel tevreden over.
Het is niet goedkoop, ook de alcohol niet die je erin verbrandt. En eigenlijk is een half uurtje tot 3 kwartier gebruiken van de Lampe Berger genoeg voor de werking.
Maar vaak vergeet je het dan weer en staat het apparaat 2-3 uur zijn kostbare inhoud weg te dampen. Zeker omdat wij de aromatische brandstoffen mengen met de neutraal geurende om de woonkamer niet in een toiletsimulatie of zeepfabrieksimulatie te laten veranderen.
Dan is het eigenlijk best duur.

Maar ach, wat kost het nu werkelijk? Het is natuurlijk allemaal betrekkelijk: een sigaar van 10, 20 of 40 euro wegroken en dan moeilijk doen om 20 centjes Lampe Berger aroma???

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Winslow Collector schreef:Hallo Nekker,

Ja, die Lampe Berger, daar ben ik heel tevreden over.
Het is niet goedkoop, ook de alcohol niet die je erin verbrandt. En eigenlijk is een half uurtje tot 3 kwartier gebruiken van de Lampe Berger genoeg voor de werking.
Maar vaak vergeet je het dan weer en staat het apparaat 2-3 uur zijn kostbare inhoud weg te dampen. Zeker omdat wij de aromatische brandstoffen mengen met de neutraal geurende om de woonkamer niet in een toiletsimulatie of zeepfabrieksimulatie te laten veranderen.
Dan is het eigenlijk best duur.

Maar ach, wat kost het nu werkelijk? Het is natuurlijk allemaal betrekkelijk: een sigaar van 10, 20 of 40 euro wegroken en dan moeilijk doen om 20 centjes Lampe Berger aroma???
Het is alleszins het overwegen waard, bedankt voor je uitleg winslow collector. :)
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Ronnie de Ponnie

Of zoals Gerard Cox alias Jaap Kooiman zegt: "Waar de man woon draagt hij de kroon."

:D :D :D
I'm thinking, Lewis...

metaltommy

Bericht door metaltommy »

(zo, zal mij benieuwen hoeveel kritiek ik hier op krijg, Twisted Evil )
welke kritiek verwacht je dan ? ik ben het roerend met dat stuk eens en das positieve kritiek :lol:

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Winslow Collector schreef:Toen ik mijn huidige vriendin leerde kennen, rookte ik al zo'n 15 jaar pijp. Haar collega kende mij al en zij heeft ons min of meer gekoppeld. Haar collega vertelde mijn vriendin "Hij rookt wel pijp", waarop het antwoord was "dat leer ik hem wel af".

Dat is pas karakter tonen en zal ook beter werken op de langere termijn.

Plaats reactie