Ontwerp een pijp .

Alles over de pijp zelf...
Bananabox-Ninja
Contacteer:

Re: Ontwerp een pijp .

Bericht door Bananabox-Ninja »

Maar ik wel en ik heb een schuifmaat in huis.

Moment.

*Edit*

Je hebt een PB Hagar.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dinck

Bericht door dinck »

Winslow Collector schreef: Misschien blijft het er dan bij eentje
Eentje? Maak maar een intekenlijst! Ik denk dat er behoorlijk wat belangstelling voor bestaat.

hagar666

Bericht door hagar666 »

Winslow Collector schreef:
hagar666 schreef:
Winslow Collector schreef: Hey, grote vriend Hagar. Zie net jouw ontwerp mét filter en toch een puntje van opbouwende kritiek, gebaseerd op ervaring: Het filter zit nu redelijk dicht op de ketel, tenminste, zo lijkt het. Dat rookt niet altijd even fijn.
Tussen de binnenkant van de ketel (daar waar het rookkanaal in de ketel uitkomt) en de voorkant van de filterkamer, mag zeker minstens 2 tot 2,5 cm zitten. Verder weg is alleen maar beter. Dit i.v.m. de warmte van de ketel en het filter dat daar zo kort op zit (vochtproductie is dan hoger).

Maar als het echt het ontwerp teveel verandert, neem ik het risico van een korte filter-ketel maat wel hoor. :wink:

Verder weet ik de risico's niet, om 2 stukken bruyère te verbinden met die teflon filterkoker. Hmmmm, zou ik als ik jou was, eens met een pijpenmaker over praten.
Ola WC.... Wederom thanx...dit is kritiek waar ik wat aan heb.... :-)

Dat is inderaad wel een serieuze afstand....tussen ketel en filter.
Ik denk dat het inderdaad wel wat gevolgen zal hebben voor de lengte cq dikte van de pijp.
We gaan het gewoon proberen.

En twee stukken bruyère koud op elkaar is misschien niet mooi...misschien is een mooie acryll-ring ertussen beter?

En een pijpmaker benaderen....wie zal daar open voor staan..een ontwerp beoordelen en bijschaven van een ander merk? :-)

Maar lijkt me echt waanzinnig om dit ontwerp in de productie te zien gaan......wie niet hahahahaha
Iemand die daar wellicht voor open staat is Jan Erik Dijkhorst, vorig jaar aanwezig op de Heukelum meeting.
Wil je dat ik contact leg tussen jullie? Hij heeft al wat creatieve pijpen op zijn naam en is zeker in voor dit soort vraagstukken, mits hij tijd heeft.

Een acryl ring ertussen zou een oplossing kunnen zijn. Maar houd er wel rekening mee, dat je met een ontwerp uit drie delen (dus 2 naadloos op elkaar te maken verbindingen) niet iedere fabrikant blij gaat maken. Een artisane pijpenmaker wil die uitdaging wellicht aangaan. Ik vind je ontwerp echt mega-mooi en als het niets wordt bij Brog, kunnen we misschien eens babbelen om jouw ontwerp door Jan Erik te laten maken. Misschien blijft het er dan bij eentje, maar met filter is die dan bij voorbaat verkocht. :mrgreen:
En ik heb nog wel 2 pijpmakers in gedachten die ik dit zou kunnen vragen.
Wauw WC...!!
Dit is echt een super compliment! En uiteraard sta ik daar absoluut voor open!
De naam Jan Erik Dijkhorst ken ik van Eli.....die zijn vulcano daar heeft laten maken. En wat een pracht werk levert die man!

Denk dat we maar eens een keer moeten bellen met elkaar..... :-)
Helaas ben ik er niet bij in Heukelum....maar denk dat we wel een leuk idee hebben zo.

En ik heb inmiddels van Bananabox ook wat maten gekregen van een 6 mm filter. thanx Bbn.

Ik ga komende dagen eens even flink schaven en boetseren.

Maar damn wat een super leuke reacties!
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

hagar666

Bericht door hagar666 »

Eliminator schreef:
Winslow Collector schreef: Iemand die daar wellicht voor open staat is Jan Erik Dijkhorst.
Een zeer sympathiek en gepassioneerd pijpmaker,.... met verstand van zaken ! (Hagar, je hebt de Vulcano in handen gehad !)

Winslow Collector schreef: Ik vind je ontwerp echt mega-mooi en als het niets wordt bij Brog, kunnen we misschien eens babbelen om jouw ontwerp door Jan Erik te laten maken. Misschien blijft het er dan bij eentje, maar met filter is die dan bij voorbaat verkocht. :mrgreen:
En maatje,........ hoe zit dat nou, met zo'n veer in je reet :lol: :lol:
Zit verrotte lekker!!! :-)

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

hagar666 schreef:Heren en dame,

Zie hier de boattail 2013.
Een ontwerp waarbij ik me erg happy voel.....recht, lang, dun en een combi van een prince en een mini-vulcano.
Althans dat is wat ik geprobeerd heb.... ;-)

Voel vrij om uw ongezouten mening er op los te laten!

Afbeelding

vind hem geweldig en zou de onderkant donker en zandstralen en bovenkant licht kleuren.
als ik straks weer ga beginnen met pijpjes maken is dit de pijp die ik ga proberen te maken.
houd zelf ook van een rechte pijp en vind model mooi.
als er patent op zit hoor ik het graag Hagar666
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Mooi ontwerp Hagar! Graag een filterloze uitvoering :wink:
Afbeelding

hagar666

Bericht door hagar666 »

kees liebherr schreef:

Een ontwerp waarbij ik me erg happy voel.....recht, lang, dun en een combi van een prince en een mini-vulcano.

Afbeelding

vind hem geweldig en zou de onderkant donker en zandstralen en bovenkant licht kleuren.
als ik straks weer ga beginnen met pijpjes maken is dit de pijp die ik ga proberen te maken.
Dat is wat ik ook voor ogen had....zeg maar de waterlijn van een boot.
Onderkant donker.....bovenkant licht....met een mooi donker groen acgryll mondstuk.

Enne pattent......ehum.....tjsa.....dat wordt flink aftikken voor je hahahahaha....

Bommel

Bericht door Bommel »

Heb ik het mis of gloort hier al de forumpijp 2015 aan de horizon?
Afbeelding

Geloof

Bericht door Geloof »

hagar666 schreef:
kees liebherr schreef:

Afbeelding

Onderkant donker.....bovenkant licht....met een mooi donker groen acgryll mondstuk.

Enne pattent......ehum.....tjsa.....dat wordt flink aftikken voor je hahahahaha....
Gaat deze helemaal uitgevoerd worden zonder roze??
Das toch niet Hagar waardig zekers....

hagar666

Bericht door hagar666 »

Geloof schreef:
hagar666 schreef:
kees liebherr schreef:

Afbeelding

Gaat deze helemaal uitgevoerd worden zonder roze??
Das toch niet Hagar waardig zekers....
Wahahaha...zal ik eerlijk wezen....het is mijn wel zekers door mijn gedachen geschoten.... :-)

teunis

Bericht door teunis »

Nu dan het heikele woord PATENT gevallen is.....

Wat mij verbaast in dit hele gebeuren is dat de beloning voor het ontwerpen van een pijp alleen maar de eerste productiepijp is. Geen percentage van elke verkochte pijp of een (forse) vergoeding om het ontwerp te kopen of zo...

In de muziekwereld is er zelfs een waakhond (BUMA/STEMRA) die erg sterk in de gaten houdt dat de bedenker van een liedje en/of de producent voldoende geld beuren voor de creatie.

De te ontwerpen pijp mocht niet te veel op een al bestaande pijp lijken, dus mijn vermoeden is dat er wel degelijk patenten of ontwerp- en productierechten op pijpen bestaan. Ik heb geen inzicht in de werkwijze bij het creëren en in productie nemen van een pijp, maar het komt op mij over dat ná het sluiten van de "wedstrijd" een ontwerp in productie wordt genomen, de bedenker wordt "afgescheept" met een pijp en de producent op een heel goedkope manier aan een ontwerp is gekomen. Zeker als de creatie ook nog succesvol blijkt....

Begrijp mij goed, ik beweer niet dat het niet correct is of verboden of zo, maar ik krijg er voor mijzelf betreft een wat wrange smaak in de mond....
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

hagar666

Bericht door hagar666 »

teunis schreef:Nu dan het heikele woord PATENT gevallen is.....

Wat mij verbaast in dit hele gebeuren is dat de beloning voor het ontwerpen van een pijp alleen maar de eerste productiepijp is. Geen percentage van elke verkochte pijp of een (forse) vergoeding om het ontwerp te kopen of zo...

In de muziekwereld is er zelfs een waakhond (BUMA/STEMRA) die erg sterk in de gaten houdt dat de bedenker van een liedje en/of de producent voldoende geld beuren voor de creatie.

De te ontwerpen pijp mocht niet te veel op een al bestaande pijp lijken, dus mijn vermoeden is dat er wel degelijk patenten of ontwerp- en productierechten op pijpen bestaan. Ik heb geen inzicht in de werkwijze bij het creëren en in productie nemen van een pijp, maar het komt op mij over dat ná het sluiten van de "wedstrijd" een ontwerp in productie wordt genomen, de bedenker wordt "afgescheept" met een pijp en de producent op een heel goedkope manier aan een ontwerp is gekomen. Zeker als de creatie ook nog succesvol blijkt....

Begrijp mij goed, ik beweer niet dat het niet correct is of verboden of zo, maar ik krijg er voor mijzelf betreft een wat wrange smaak in de mond....
Ja dat vroeg ik mijn gister inderdaad ook even vluchtig af.....maar bij mij gaat het meer om de fun.
Laatst gewijzigd door hagar666 op 28 okt 2013 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

hagar666

Bericht door hagar666 »

Luitjes,

Zie hier....met pattent :mrgreen: de 9mm filter-uitvoering van de boattail!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door hagar666 op 28 okt 2013 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Calinero

Bericht door Calinero »

Werkelijk een beauty, Hagar! =D> =D>
Wat mij betreft moet dit 'm worden!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

dinck

Bericht door dinck »

Goed werk, Hagar, maar de filterloze zou toch mijn voorkeur hebben...

Major_Tom

Bericht door Major_Tom »

teunis schreef:Nu dan het heikele woord PATENT gevallen is.....

waarvan ze dan weer 80% voor zichzelf houden.
Vieze vuile steeldieven zijn het!
(sorry voor dit offtopic stukje maar t moest ff)
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Los van de patenten is dit anders voor iemand als mij wel een héél leuk topic. Alles wat Godfrey niet gebruikt maak ik zelf en verpats ik dan aan de bedenkers hier als uniek stuk :lol:

(uiteraard alleen in geval van toestemming en wens van de bedenkers in kwestie :wink: )
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Als iemand denkt recht te hebben op patenten, moet hi/zij ook wel zo flink zijn die aan te vragen en daarvoor te betalen. Hebben jullie enig idee hoeveel een patent kost? Voor alleen Nederland, bijvoorbeeld. Of voor Europa? Of wereldwijd? Je moet wel een heel grote pijpenfabrikant zijn om dat te willen betalen, want een pijp (-vorm) bestaat uit vele componenten en die moet je misschien wel stuks voor stuk vast laten leggen.

En, beste Teunis, in de pijprokerswereld zijn maar zeer weinig patenten op de vorm (ik heb er nog geen kunnen vinden, in ieder geval). Hier en daar vind je een patent op een systeem en heel zelden op een bepaalde behandelmethodiek. Maar op vormen zul je als een naald in de hooiberg naar patenten moeten zoeken. Ik heb hier in een ander topic al eens een en ander over beantwoord aan Laafke, maar weet niet meer welk topic. Daar heb ik zelfs een lijstje met de schaarse patenten m.b.t. de tabakspijp die ik kon vinden opgetekend, dacht ik.

Als iemand zijn idee wil beschermen, is dat iemand's goede recht natuurlijk. Je bent als ontwerper in die zin "eigenaar van het idee". En we kennen allemaal zo goed onze rechten, dat velen hun plichten vergeten. Want wat is er nieuw aan een pijp, dat werkelijk een patentrecht verdient? Het systeem dat je er aan de ene kant tabak in stopt en er aan een andere kant aan loopt te zuigen is niet patentwaardig. De gebruikte materialen zijn al door anderen uitgevonden (of je moet een nieuw materiaal ontwikkelen). Waar haal je de maatvoeringen vandaan, voor de filterkamer bijvoorbeeld? Zelf verzonnen of gekopieerd van andere pijpen?

En dan kom je aan de kern van een patent: hoe ga je het vastleggen? Waar ga je nu precies het patent op aanvragen? Dat een andere pijpmaker niet zonder jou te betalen een bepaalde curve van een specifieke diameter en lengte mag gebruiken? En is die curve al niet eens door een ander verzonnen?

Mijns inziens is er geen waakhond voor nodig (en zéker niet een zoals die roofclub Buma/Stemra). We zien dat bijvoorbeeld aan de Old Boy aanstekers en de goedkope klonen daarvan. De consument kiest zelf wel wat hij wil.

In de pijpenwereld zie je daar ook voorbeelden van. Pak eens die zeer specifiek model pijp in ons PRF logo: de Harlekin van Poul Winsløw. Gewaagd, gekleurd, populair, zeldzaam (want slechts enkele honderden wereldwijd) en toch is er nog geen enkele pijpfabrikant geweest, die deze vorm heeft proberen te benaderen. We praten hier niet over een beetje afwijking van een standaardvorm, maar toch van een uniek ontwerp. (en voor de zeikerds: nee, het gaat er nu even niet om, of JIJ hem wel of niet mooi vindt :wink: :mrgreen: )
Zouden er dan misschien toch nog een paar mensen zijn, die uit beleefdheid of fatsoen niet ongeoorloofd lopen te kopiëren?

En heel simpel: als jij niet wilt, dat er iets van jou gekopieerd wordt, zorg dan voor een copyright of patent (betaald en wel als je zo nodig die waakhond nodig hebt, zomaar "patent" roepen is inhoudsloos) of zet je ontwerpen dan niet in de publiciteit (op internet).

Net als Teunis, doe ik hier geen uitspraken of ik zelf voor of tegen patenten ben (ik ben zéér voor bescherming van eigendom, maar zwaar tegen organisaties die dat centraliseren), maar zoek eerst in de materie, voordat er rare dingen geroepen worden. Ik ben zelf bezig een boek te schrijven over whisky. Daar zal zeker een vorm van copyright op gaan komen, al ben ik wars van organisaties die dit nu onder hun beheer hebben, want ik voel me eigenaar van alle arbeid en het resultaat dat er uiteindelijk uitkomt. Maar ik heb nog jaren de tijd dit te onderzoeken voor mijn eigen boek.
Maar ik worstel hier en daar ook met dit verhaal tijdens het schrijven van dat boek, want al die whisky-feitjes en wetenswaardigheden heb ik niet zelf in een Zen-momentje verzonnen: dat komt van bestaande publicaties, eigen onderzoek in de (door een ander ontworpen) distilleerderijen, combineren en checken van door anderen gedane onderzoeken, enz. Kortom: door research in het werk van anderen.

Als dit een discussie gaat worden, kunnen de moderatoren dit misschien beter afsplitsen in een "patent-topic" om dit ontwerp-topic niet teveel te vervuilen. Als zijn de topics "ontwerpen" en "patent" zeer nauw met elkaar verbonden. :roll:

hagar666

Bericht door hagar666 »

Nou ik hou het wel gewoon bij het mee doen aan deze leuke wedstrijd....
Pattent of niet.....is allang leuk als je ontwerp gewaardeerd wordt... ;-)

De hele disccusie van pattenten enzo laat ik in dit opzicht aan mijn voorbij gaan.....

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Denk dat patenten hier verder niet toe doen, de uitleg van Paul verklaart waarom.

Overigens ben ik zelf met een project bezig met enkele anderen. Binnen dat project zijn we momenteel patenten aan het schrijven, aanvragen en afhandelen.
Niet alleen moet je patent in meerdere landen aangevraagd worden, het moet ook goedgekeurd worden, iets waarvoor je patentadvocaten nodig hebt (die zo duur zijn dat ze geen uurtarief maar een minutentarief hanteren).

Als je al een patent zou vastkrijgen voor een vorm van een pijp, wat me zo goed als onmogelijk lijkt, zo het je vele duizenden euro armer maken om dat patent te verkrijgen, waarna het overigens alleen geldt in de landen waar je het patent hebt aangevraagd (of andere landen onder hetzelfde verdrag).

Overigens kent iedereen het chinese gezegde wel "copylight is the light to copy!" :lol:
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Bommel

Bericht door Bommel »

Zit nu te denken aan Porsche design, is deze uitvoering niet ergens vastgelegd?
Afbeelding

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:Zit nu te denken aan Porsche design, is deze uitvoering niet ergens vastgelegd?
Geen idee. De licentie om een naam te mogen gebruiken staat los van een patent op vorm van de pijp.
Google op patentbureau's, zoek daarbinnen op allerlei termen en je vind dan ergens wel een lijstje. Heb effe snel gezicht en niets gevonden,

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Bommel schreef:Zit nu te denken aan Porsche design, is deze uitvoering niet ergens vastgelegd?
Geen idee. De licentie om een naam te mogen gebruiken staat los van een patent op vorm van de pijp.
Google op patentbureau's, zoek daarbinnen op allerlei termen en je vind dan ergens wel een lijstje. Heb effe snel gezicht en niets gevonden,

Graaf graaf graaf:

Laafke schreef:@WC

Op de Terminus 1300 rust een patent.
Op de Büttner pijpen rust een patent
OP de Bryson (imitatie van Kirsten) rust een patent
Op de Falcon rust een patent
Op de Yello-Bole (second van Kaywoodie) rust een patent
Op de P-lip en het Dry System van Peterson rust een patent

Dus zo gek was mijn vraag nog niet.
Nou, heb je meteen je antwoord: van de Tattoo heb je geen patent kunnen vinden, blijkbaar.

Terminus patent nr. 8493 alleen op de drie rookkanalen, niet op vorm.
Büttner op zijn materiaalgebruik, niet op vorm.
Bryson inderdaad op de vorm en de zeskantige steel. Overigens een bijzondere bruyère kop, die niet uit een stuk bruyère gemaakt was, maar van samengeperst bruyère-poeder, zonder lijm of hars maar louter met hoge druk vormgegeven. Op dát procedé heeft hij dan weer geen patent gevraagd.
Falcon op het schroefvormige stuk in de steel om koeler te roken, niet op de vorm of überhaupt het systeem met uitwisselbare koppen.
Yello-Bole alleen op het metale rooster, dus ook weer op het (deel van het) systeem, niet op de vorm.
Peterson ook op het systeem en inderdaad de P-lip, niet op de vormen van de pijpen.

Dus je had simpelweg op een patent op de Tattoo kunnen google'en, er geen gevonden, dus geen reden tot rechtszaken. En zelfs al zou er een patent op rusten, dan had iemand gewoon kunnen betalen voor het gebruik ervan, zonder rechtszaak.

Om zo het patentverhaal weer wat te verduidelijken.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

dinck

Bericht door dinck »

Het fijne weet ik er niet van, maar bij ontwerpen is er vaak niet zozeer sprake van patenten als wel van beeldrecht.

hagar666

Bericht door hagar666 »

Nou luitjes....geen zorgen hoor.....ik ga geen gedoe met pattenten doen ...
Dus Massis......voel je vrij hoor ;-)

Trouwens wat ik vergeten was te vermelden:
Mijn laatste ontwerp is mede tot stand gekomen dankzij de info van grote vriend WC!!
Want dankzij zijn schuifmaat ben ik tot deze laatste aanpassingen gekomen w.b.t. de filter-uitvoering van de Boattail.

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Hagar666 je kunt altijd nog een roze mondstuk nemen om in stijl te blijven.
of roze filters.
of heel de pijp roze maken
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Massis schreef:Denk dat patenten hier verder niet toe doen, de uitleg van Paul verklaart waarom.

Overigens ben ik zelf met een project bezig met enkele anderen. Binnen dat project zijn we momenteel patenten aan het schrijven, aanvragen en afhandelen.
Niet alleen moet je patent in meerdere landen aangevraagd worden, het moet ook goedgekeurd worden, iets waarvoor je patentadvocaten nodig hebt (die zo duur zijn dat ze geen uurtarief maar een minutentarief hanteren).

Als je al een patent zou vastkrijgen voor een vorm van een pijp, wat me zo goed als onmogelijk lijkt, zo het je vele duizenden euro armer maken om dat patent te verkrijgen, waarna het overigens alleen geldt in de landen waar je het patent hebt aangevraagd (of andere landen onder hetzelfde verdrag).

Overigens kent iedereen het chinese gezegde wel "copylight is the light to copy!" :lol:
Ha beste forumleden , leuk dat er weer getekend wordt .
Patent op een model pijp bestaat niet en is ook geen patent op aan te vragen . Zo worden er modellen van Dunhill door andere merken nagemaakt enz . Patent op een werkingswijze / filter o.i.d van een pijp is wel mogelijk en mag ook niet nagemaakt worden ( terminus systeem . E.a Carey magic inch , en nog diverse droogrook systemen ).

Godfrey

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Back on topic:

De Boattail zou ik zelfs wel willen kopen, mits gefilterd, en dat is bij alle andere ontwerpen(behalve het mijne) niet het geval.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

hagar666

Bericht door hagar666 »

Eliminator schreef:Ik denk niet dat het een volwaardige concurrent is van de Hagar pijp, maar zo maar een hersenspinsel,..... en tevens een ode aan iemand die hier toch elke keer weer prachtige exemplaren van pijpen toont !

Afbeelding

Edit: CRAP, is er net hierboven al een 'Huubje' geplaatst,... tot zover mijn originaliteit :roll:
Huub's Sphere meets Boattail... :mrgreen:

Afbeelding

jeroen.s

Bericht door jeroen.s »

De boatsphere??
Lid van de Terminus-club

Ik denk,dus ik ben....denk ik...

Het leven is een pijpkaneel,ieder zuigt er aan en krijgt zijn deel.

Iedereen wist dat het niet kon, tot er iemand kwam die dat niet wist.

Plaats reactie