Van welke pijp droom jij ?

Alles over de pijp zelf...
Winslow Collector

Re: Van welke pijp droom jij ?

Bericht door Winslow Collector »

Vandaahl schreef:
Burrey schreef:
Luys schreef:
Maar idd mooi pijpje, vind alleen dat oranje ringetje iets te licht.
Mee eens, ik zou het mooier hebben gevonden als de ring bordeaux-rood was geweest...of bloedrood! :lol:

Maar bwoah, wat een geld voor een pijp! :shock:
Veel geld dat klopt. Maar relatief gezien valt het nog wel mee. Ik denk dat Paul zo'n 30-40 Euro aan materiaal voor zo'n pijp kwijt is. Dan komen de uren nog.. en dat zijn er heel wat... Het is wel even wat anders dan een fabriekspijp!
Dat niet alleen (materiaal en uren), maar wat denk je van de tussenhandel? Gebaseerd op de aantallen die PW (Poul Winsløw) per jaar maakt, met zijn medewerker, zal zo'n pijp netto een uur of 2 kosten om te maken. Dit met inachtneming dat hij een beetje seriematig werkt op de manier: een serie boren, dan die serie grof in model zagen, dan die serie fijner in model schuren, ook in serie polijsten, lakken, afwerken, enz. Hij maakt natuurlijk niet 1 pijp vanaf ruw plateaubruyère tot laatste afwerking... en dan pas aan de tweede pijp beginnen. Dan zou hij er wel een dag per pijp over doen, schat ik.

Dus een beetje filosoferend calculeren en hier zitten zeker (bewust) afwijkingen in, omdat de handel het niet prettig zal vinden hun marges hier te lezen, maar meer omdat jullie ook wel ongeveer kunnen berekenen hoe een prijs tot stand komt. Zeker met jullie kennis van zelf materiaal inkopen om pijpen te maken:
Die 30-40 euro materiaal zal wel ongeveer kloppen.
Pak 2 uur à € 50 per uur (inclusief afschrijving gereedschappen/machines en verbruiksmaterialen) komt totaal, inclusief materiaal, op zo'n € 140 per pijp. Dan volgt er een marge voor de importeur (incl. transport/verzendkosten) van een procentje of 30-40, schat ik zo. Dan is de pijp al ergens rond de 180-190 euro. Dan de winkeliersmarge erop en kom je nog redelijk goedkoop weg met die 360 euro voor die pijp. De meeste winkeliers rekenen aardig door, hoor.

Ik kan het ook terug rekenen, vanaf de verkoopprijs, maar dan geef ik de exacte marges door en dat doe ik liever niet. Ik weet de verkoopprijzen van PW redelijk nauwkeurig en ook die van de importeur. Dus bovenstaande "calculatie" is zeker niet nauwkeurig, maar meer wat jullie zelf ook kunnen verzinnen.

Vergeet niet dat PW meer kosten maakt, dan alleen materiaal en arbeidsuren. Ook zijn reizen voor de inkoop van zijn Corsica-bruyère, de vele reizen die hij ter promotie maakt, enz., moeten ook allemaal uit de verkoop van zijn pijpen komen. Tenminste toch het grootste deel, want ik betwijfel of hij rijk zal worden van zijn tabak. En er zijn veel pijpenmakers die 10-15 jaar geleden dezelfde kwaliteit en prijs als Poul Winsløw maakten, maar nu de nog steeds zelfde kwaliteit voor het dubbele in de winkels laten verkopen, in vergelijking met PW. PW is eigenlijk een van de weinige artisane pijpenmakers die zijn prijzen nog redelijk heeft gehouden en dat wordt niet alleen door de consumenten gewaardeerd, maar ook door de winkeliers (vooral Duitsland) die de pijpen verkopen.

Burrey

Bericht door Burrey »

Vandaahl schreef:
Burrey schreef:
Luys schreef:
Maar idd mooi pijpje, vind alleen dat oranje ringetje iets te licht.
Mee eens, ik zou het mooier hebben gevonden als de ring bordeaux-rood was geweest...of bloedrood! :lol:

Maar bwoah, wat een geld voor een pijp! :shock:
Veel geld dat klopt. Maar relatief gezien valt het nog wel mee. Ik denk dat Paul zo'n 30-40 Euro aan materiaal voor zo'n pijp kwijt is. Dan komen de uren nog.. en dat zijn er heel wat... Het is wel even wat anders dan een fabriekspijp!
Begrijp ik volkomen, Maurice. Een ambachtelijk gemaakte pijp heeft zijn prijs en ik zou het er zo voor betalen. Helaasch heb ik het geld niet! :mrgreen:

Mijn reactie is misschien verkeerd geformuleerd. Een handgemaakt kozijn is ook duurder als een plastic massaproductie-kozijntje, maar het verbaasde me dat er in de langzaam verdwijnende pijprookwereld nog zulke pijpen kunnen worden gemaakt én verkocht!

Vandaahl
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Burrey schreef:Mijn reactie is misschien verkeerd geformuleerd. Een handgemaakt kozijn is ook duurder als een plastic massaproductie-kozijntje, maar het verbaasde me dat er in de langzaam verdwijnende pijprookwereld nog zulke pijpen kunnen worden gemaakt én verkocht!
Dan gaat er nog een wereld voor je open Burrey! Ik denk dat het 'pijprokerswereldje' levendiger is dan ooit! Niet qua aantallen maar zeker qua intensiteit! Door het internet kunnen pijpmakers en pijprokers nu heel makkelijk wereldwijd met elkaar communiceren. Zie dit forum. Maar zo zijn er nog talloze. Er worden met name in Duitsland en de Verenigde Staten Pipeshows georganiseerd, sommige zelfs als meerdaagse evenementen. Waar 'oude' en 'nieuwe' pijpmakers hun pijpen showen, tabaksfabrikanten nieuwe blends presenteren en mensen van over de hele wereld komen kijken.

@Paul,
In Duitsland heeft de winkelier vaak zelfs 100% marge! Dit geldt in ieder geval voor de kleine pijpenmakers. Ik weet zeker dat Estervals Pipehouse en Peter Heinrichs zo werken. Dit is ook zo voor een pipeshow. Peter Heinrichs organiseert bijvoorbeeld ieder jaar zo'n evenement in Keulen. De pijpmaker bepaalt zijn prijs en draagt de helft van de verkoopprijs af aan Peter Heinrichs.
Natuurlijk kan je ook zelf je pijpen verkopen via je eigen internetsite maar het voordeel van het verkopen van je pijpen aan dit soort winkels is je naamsbekendheid en je hebt o.a. ook geen gezeur over betalingen of 'zoekgeraakte' verzendingen.
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

culann

Bericht door culann »

Ik ben al weer een tijdje het internet aan het afstruinen naar mooie pijpen, heb het gevoel dat er toch nog wat in mijn collectie ontbreekt... :roll: Hoe mooi de Winslows ook zijn, (en echt ik vind ze super mooi!) toch is het niet waar ik van droom on nog eens te hebben... Elke keer weer kom ik toch uit op de Dunhill Shell Briar... En dan een recht model als een rechte Billard of Canadian. Maarja, die prijzen... Dat zal voorlopig wel dromen blijven... Echter hier op het forum zag ik een setje Parker van Janneman, WOW dat is ook een mooi setje zeg, dus na wat gegoogle, ben ik eruit, volgende aanschaf zal een Parker Sandblast worden :D Nu nog even zorgen dat ik geld bij elkaar gesprokkeld kan krijgen... en dan snel eens in de UK gaan shoppen (via het internet, helaas niet in het echt...) :D
Nu zijn er nog vele andere soorten en merken die ook mooi zijn, maar dit is toch wel waar ik voorlopig mijn zinnen op gezet heb, alleen eerst dat verdraaide geld :? Maaruh een Parker komt zeker nog eens hier in huis! En hopelijk niet over een al te lange tijd...

Winslow Collector

Vandaahl schreef:@Paul,
In Duitsland heeft de winkelier vaak zelfs 100% marge! Dit geldt in ieder geval voor de kleine pijpenmakers. Ik weet zeker dat Estervals Pipehouse en Peter Heinrichs zo werken. Dit is ook zo voor een pipeshow. Peter Heinrichs organiseert bijvoorbeeld ieder jaar zo'n evenement in Keulen. De pijpmaker bepaalt zijn prijs en draagt de helft van de verkoopprijs af aan Peter Heinrichs.
Natuurlijk kan je ook zelf je pijpen verkopen via je eigen internetsite maar het voordeel van het verkopen van je pijpen aan dit soort winkels is je naamsbekendheid en je hebt o.a. ook geen gezeur over betalingen of 'zoekgeraakte' verzendingen.
Okay, wat denk je van "inkoopprijs exclusief BTW" maal 2 tot 2,4 is de "verkoopprijs incl. BTW"? (dus 100-140% waar dan 16-21% BTW in zit, afhankelijk van het land).

Pieter

Bericht door Pieter »

Afbeelding
http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?a=1688

Kijk al maanden naar deze pijp... Maar een hoop geld.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

culann

Bericht door culann »

Nice! Heeft iets ruws maar toch subtiel en stijlvol!

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Erg mooi en lekker compact. Inderdaad: stijlvol(klassiek?) en ruw. Aparte combinatie.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Pieter schreef:Afbeelding
http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?a=1688

Kijk al maanden naar deze pijp... Maar een hoop geld.
Idd een heel mooie pijp. Echt eentje om eens een paar weken voor te sparen en dan jezelf eens goed in het zonnetje te zetten...
Succes met sparen en als het zonnetje dan jouw kant op schijnt ben ik benieuwd naar de foto's...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Droompijp is het niet, maar wel een érg fraaie Crown:

Afbeelding

culann

Bericht door culann »

Hmmm... Zeker niet verkeerd, ondanks dat ik de Winslow en Crown pijpen zeker erg mooi vind, zal ik er niet gauw eentje aanschaffen, deze echter... Daar zie ik mezelf toch wel mee lopen (zitten) :D
Nice!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

culann schreef:...... zal ik er niet gauw eentje aanschaffen
Mag ik vragen wat daar de reden van is ??
Afbeelding

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik gok dat het is dat ze nogal flamboyant kunnen zijn. Deze Winslow is, net als die ene die jij laatst kocht, wat meer ingetogen qua model, kleuren en opsmuk. Als ik Culann's avatar zie lijkt 't me dat hij wat meer van de klassieke stijl is.

culann

Bericht door culann »

Eliminator schreef:
culann schreef:...... zal ik er niet gauw eentje aanschaffen
Mag ik vragen wat daar de reden van is ??

Tuurlijk mag dat! :D
Het is zoals Kynikos al opmerkt, ik ben idd meer van de ingetogen modellen, staat wat dichter bij wie ik zelf ben denk ik. Ik zal zelf als ik dan toch een duurdere pijp zal aanschaffen eerder gaan voor een Dunhill, dan voor een Winslow. Hoewel ik zeker echt wel kan genieten bij het zien van een mooie Winslow hoor, begrijp me niet verkeerd... En ja zeker, ook dan denk ik hoe zou zo'n exemplaar mij staan, en dat is het moment dat ik denk van nee, die past mij niet...

multiballs

Bericht door multiballs »

ik mis nog steeds een winslow die ik erg apart vind...
eerst twijfelde ik erg over de aanschaf,
maar krijg steeds meer een gevoel ervoor,
de winslow stumpi ,dus toch maar eens rondkijken naar een mooie....

Afbeelding
WINSLOW Waarom niet ?

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Een heel prettige pijp, rookt fantastisch.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Afbeelding

Weer zo'n mooie, donkere Crown Viking.

Pieter

Bericht door Pieter »

Uitstekende keuze! Mooi stuk bruyère.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

hans de vries

Bericht door hans de vries »

Een kirsten :D Helaas is het me nog steeds niet gelukt om er op een normale weg aan te komen,het lukt gewoon niet :(
Nu ga ik het rechtstreeks via Amerika proberen,maar eerst moet ik zo.n bankpasje aan schaffen want die heb ik niet. :oops:

Yakob

Bericht door Yakob »

Een Porsche design pijp, die zijn gewoon te mooi om te roken :P

Ik wil jullie dit filmpje niet onthouden

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Yakob schreef:Een Porsche design pijp, die zijn gewoon te mooi om te roken :P

Ik wil jullie dit filmpje niet onthouden

He, die is in een ander topic ook al eens voorbij gekomen... Van auto's hebben ze meer verstand, maar ook daar klooien ze wat mee aan :P
Pijproker des forums

Winslow Collector

Yakob schreef:Een Porsche design pijp, die zijn gewoon te mooi om te roken :P
Dat is juist zonde, Yakob. Mocht je er ooit een kopen, zul je merken hoe prettig deze rookt.

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Helemaal geen grote dromen. Gewoon een goede pijp van Big Ben, de Royal Light. De gebogen versie is namelijk mn lievelingspijp.

Afbeelding

diego

Bericht door diego »

hey
zou eigenlijk eens een assortiment winslows willen zie en dan......
daarom vertrekken wij donderdag richting bergheim (peter heinrich) voor een dag of 4 met de motorhome
misschien vindt ik daar wel iets dat mij aanspreekt,want naar ik hoor is dat een winkel met een groot assortiment en zie ik wel iets moois
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Winslow Collector

diego schreef:hey
daarom vertrekken wij donderdag richting bergheim (peter heinrich) voor een dag of 4 met de motorhome
misschien vindt ik daar wel iets dat mij aanspreekt,want naar ik hoor is dat een winkel met een groot assortiment en zie ik wel iets moois
Misschien heb je dan ook nog tijd om even bij Quaedvlieg in (net buiten) Euskirchen te kijken. Die schijnt een flink assortiment Winslows te hebben. Moet daar binnenkort ook eens langs.

http://www.pfeifenhaus-shop.de/

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:
diego schreef:hey
Misschien heb je dan ook nog tijd om even bij Quaedvlieg in (net buiten) Euskirchen te kijken. Die schijnt een flink assortiment Winslows te hebben. Moet daar binnenkort ook eens langs.

http://www.pfeifenhaus-shop.de/
Kan jij niet beter gewoon thuis blijven om een flink assortiment Winslows te bekijken? :twisted:
Pijproker des forums

Winslow Collector

Luys schreef:Kan jij niet beter gewoon thuis blijven om een flink assortiment Winslows te bekijken? :twisted:
:oops: Wist niet dat je kwaad zou worden. :wink:

Half september ga ik naar Elie in België. Die heeft nog wel wat droompijpen (vind ik, tenminste) op zijn website staan.
Misschien een mooie gelegenheid om eens door te karren naar Euskirchen of Peter Heinrichs in Bergeheim. Afhankelijk van de tijd die ik bij Elie kwijt ben, natuurlijk.

diego

Bericht door diego »

thuis blijven????
een mens mag zijn zelven ook eens verwennen
heb nog geen verlof gehad(het voordeel van zelfstandig te zijn :oops: )en de vrouw wil der eens uit ,het aangename aan het aangename koppelen
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Winslow Collector schreef:
Luys schreef:Kan jij niet beter gewoon thuis blijven om een flink assortiment Winslows te bekijken? :twisted:
:oops: Wist niet dat je kwaad zou worden. :wink:
Och, ik ben de kwaadste niet :P Je moet je forumnaam ook eer aandoen!
Pijproker des forums

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Winslow Collector schreef: Misschien een mooie gelegenheid om eens door te karren naar Euskirchen of Peter Heinrichs in Bergeheim.
Dat klinkt als een uitje waar je best wel eens wat blikken Green Velvet tegen zou kunnen komen,.... mocht dat zo zijn en de naam "Eliminator" comes in mind :oops: :wink:
Afbeelding

Plaats reactie