Dat niet alleen (materiaal en uren), maar wat denk je van de tussenhandel? Gebaseerd op de aantallen die PW (Poul Winsløw) per jaar maakt, met zijn medewerker, zal zo'n pijp netto een uur of 2 kosten om te maken. Dit met inachtneming dat hij een beetje seriematig werkt op de manier: een serie boren, dan die serie grof in model zagen, dan die serie fijner in model schuren, ook in serie polijsten, lakken, afwerken, enz. Hij maakt natuurlijk niet 1 pijp vanaf ruw plateaubruyère tot laatste afwerking... en dan pas aan de tweede pijp beginnen. Dan zou hij er wel een dag per pijp over doen, schat ik.Vandaahl schreef:Veel geld dat klopt. Maar relatief gezien valt het nog wel mee. Ik denk dat Paul zo'n 30-40 Euro aan materiaal voor zo'n pijp kwijt is. Dan komen de uren nog.. en dat zijn er heel wat... Het is wel even wat anders dan een fabriekspijp!Burrey schreef:Mee eens, ik zou het mooier hebben gevonden als de ring bordeaux-rood was geweest...of bloedrood!Luys schreef:
Maar idd mooi pijpje, vind alleen dat oranje ringetje iets te licht.![]()
Maar bwoah, wat een geld voor een pijp!
Dus een beetje filosoferend calculeren en hier zitten zeker (bewust) afwijkingen in, omdat de handel het niet prettig zal vinden hun marges hier te lezen, maar meer omdat jullie ook wel ongeveer kunnen berekenen hoe een prijs tot stand komt. Zeker met jullie kennis van zelf materiaal inkopen om pijpen te maken:
Die 30-40 euro materiaal zal wel ongeveer kloppen.
Pak 2 uur à € 50 per uur (inclusief afschrijving gereedschappen/machines en verbruiksmaterialen) komt totaal, inclusief materiaal, op zo'n € 140 per pijp. Dan volgt er een marge voor de importeur (incl. transport/verzendkosten) van een procentje of 30-40, schat ik zo. Dan is de pijp al ergens rond de 180-190 euro. Dan de winkeliersmarge erop en kom je nog redelijk goedkoop weg met die 360 euro voor die pijp. De meeste winkeliers rekenen aardig door, hoor.
Ik kan het ook terug rekenen, vanaf de verkoopprijs, maar dan geef ik de exacte marges door en dat doe ik liever niet. Ik weet de verkoopprijzen van PW redelijk nauwkeurig en ook die van de importeur. Dus bovenstaande "calculatie" is zeker niet nauwkeurig, maar meer wat jullie zelf ook kunnen verzinnen.
Vergeet niet dat PW meer kosten maakt, dan alleen materiaal en arbeidsuren. Ook zijn reizen voor de inkoop van zijn Corsica-bruyère, de vele reizen die hij ter promotie maakt, enz., moeten ook allemaal uit de verkoop van zijn pijpen komen. Tenminste toch het grootste deel, want ik betwijfel of hij rijk zal worden van zijn tabak. En er zijn veel pijpenmakers die 10-15 jaar geleden dezelfde kwaliteit en prijs als Poul Winsløw maakten, maar nu de nog steeds zelfde kwaliteit voor het dubbele in de winkels laten verkopen, in vergelijking met PW. PW is eigenlijk een van de weinige artisane pijpenmakers die zijn prijzen nog redelijk heeft gehouden en dat wordt niet alleen door de consumenten gewaardeerd, maar ook door de winkeliers (vooral Duitsland) die de pijpen verkopen.