janneman schreef:Ik denk dat nu net een van de grote kwaliteiten van Big Ben is/was dat hun pijpen technisch zo perfect waren doordat ze een fors aantal dingen machinaal deden. Als je een systeem met mallen en routers opzet om je pijpen te boren en de grove vorm te geven voorkom je veel problemen die andere pijpenfabrikanten vaak hadden.
Helemaal mee eens.
Ik wilde dan ook niet zeggen dat machinale fabricage niet aan de kwaliteit bijdraagt...juist wel. De rookeigenschappen, waar het mij in eerste instantie om gaat, worden machinaal gecontroleerd. Tuurlijk een pijp moet/mag er goed uitzien (gelukkig verschillen de smaken) maar moet ten eerste gewoon goed roken.
En degenen die Big ben bezocht hebben kunnen getuigen hoeveel handwerk er vervolgens toch nog in het afwerken van een pijp gaat zitten. Ook grootschalig en machinaal geprioduceerde pijpen zijn nog wel degenlijk voor het grootste deel handwerk, en er zit -al was het dan geen mevrouw Gubbels aan te keukentafel- nog wel degelijk een hoop liefde en aandacht in elke pijp die je uiteindelijk in handen krijgt.
Ook dat zal ik niet bestrijden. Afwerking etc. vergen een behoorlijke/forse inspanning. Dat mijn eerste BB rond de 39 Euro (of daar omtrent) kostte, verbaasd mij dan ook bijzonder. Zoveel handwerk maakt een product al snel duur. Als de mensen in de fabriek zo'n 20,- euro per uur verdienen, kunnen ze 2 uur aan mijn pijpje werken. Dan rekenen we nog maar geen overhead (directie/ontwerp/huur/gereedschap/......) of materiaal.
Mijn eerste pijpje is dan ook denk ik grotendeels machinaal gemaakt. En dat vind ik (maar he...da's persoonlijk he) prima.
Er bestaan nog geen machines waar je aan de ene kant een berg houtblokjes en plastic ingooit opdat er aan de andere kant kant en klare pijpen uitrollen.
Da's alleen omdat wij niet genoeg pijpen kopen. Zodra de markt groter wordt zal men naar productie-optimalisatie gaan neigen. Dan zullen er steeds meer stappen worden geautomatiseerd/gemachinaliseerd worden.