Faillissement en doorstart Gubbels Pijpenfabriek

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Whitesnake

Re: Alarm, alarm!!!! Pijpenfabriek Roermond failliet?

Bericht door Whitesnake »

Immler schreef:Ik kwam onderstaande Tweet tegen op het web.
Normaal gesproken zijn Tweets niet een goede nieuwsbron maar de afzender is de curator van de failliete gubbels.
Het bericht is van 14 mei.

Afbeelding
"Leve de Jeroen en hij mag er wezen!..." :sw

Toon

Bericht door Toon »

Fijn dat iemand Twitter in de gaten houdt.
Een doorstart zou mooi zijn.
Persoonlijk zou ik het jammer vinden als ze 'slechts' een groothandel worden.
Een doorstart van de pijpenfabriek zou het allermooist zijn natuurlijk.

Maar beter iets dan niets natuurlijk.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Voor mij zou Big Ben niet meer bestaan als de pijpenkoppen en andere niet meer worden gemaakt en bewerkt in Nederland door de werknemers van Big Ben. Met Peterson is het ook mis gelopen vanaf de moment dat ze besliste de productie naar Italië te verhuizen. Ze waren gewoonweg niet meer dezelfde...

Ik denk dat ik dan nog enkel uit oude voorraad en tweedehands zou kopen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Daar zou ik wat minder streng in zijn. Voordat Peterson de produktie naar Italie verhuisde werden de koppen in Spanje gedraaid. Stanwell laat ze nu ook in Italie draaien en zelfs als je een Dunhill koopt kan de ketel ook best in Spanje of Frankrijk voorbewerkt zijn.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Misschien heb je wel gelijk, Dukdalf. Veel ervan zal in mijn hoofd zitten. Maar de Peterson's die ik bezit stammen allemaal vanuit de jaren '60 of zelfs iets vroeger. En toen zat hun productie nog in Ierland. Ik heb nog maar éénmaal een moderne Peterson gerookt en die heb ik meteen terug weggegeven.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Sluit me aan bij Nekker, vind het vanuit puristische visie (imho een niet geheel onbelangrijke mentale component in de totale genotsbeleving) altijd te prefereren om 'origineel' materiaal te gebruiken.
Het komt regelmatig voor in allerlei takken van industrie dat productie gaat verschuiven naar andere locaties/landen vanwege hoofdzakelijk financiële aspecten.
Dat hierdoor de oorspronkelijkheid verloren gaat (los van kwaliteitsaspecten) is voor mij genoeg reden om het strikt bij organiek materiaal te houden.
Daarom ben ik blij dat ik nog niet zo lang geleden een aantal zeer fraaie en ongerookte handmade Big Ben pijpen uit oude productie kon aanschaffen voor een schandalig weggeefprijsje.
De Stanwells en K&Petersons uit mijn collectie zijn ook oude productie uit Denemarken en Ierland.
De rest idem dito strictly original stuff!
:B
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

maboc

Bericht door maboc »

Zolang de kwaliteit niet veranderd zie ik er niet zo'n probleem in (afgezien van meer economische/arbeidsmarkt motieven).
Of die pijpen nu in Roermond, Leeuwarden, Spanje of desnoods Bangkok worden gemaakt, terwijl de kwaliteit gelijk blijft, maakt mij niet zo veel uit. Tuurlijk het heeft iets nostalgisch..een pijp die nog door mevrouw Gubbels aan de keukentafel in de was is gezet. Maar dat is voor mij meer verhaal of productbeleving, en heeft voor mij met kwaliteit niet zoveel te maken.

Als de firma Gubbels verder kan, met pijpen geboord in Honkong of Roermond maakt mij niet zo veel uit. Ik vermoed (let wel .... specullatief) dat het boren van die pijpen toch al grotendeels machinaal wordt uitgevoerd. Van dat aspect van het fabriceren van de pijp is denk ik alle romantiek wel af.

Dat brengt mij bij een andere vraag..wat is precies oorspronkelijkheid (en waarom is dat belangrijk)? Is dat plaats-, persoons-, productiemethode- en/of materiaalgebonden?
--
Cheers maboc

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

maboc schreef:Ik vermoed (let wel .... specullatief) dat het boren van die pijpen toch al grotendeels machinaal wordt uitgevoerd. Van dat aspect van het fabriceren van de pijp is denk ik alle romantiek wel af.
:mrgreen: Waar zijn toch die gouden tijden gebleven dat pijpmakers het rookkanaal en de ketel boorden met de zwengelende handboor..? :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk dat nu net een van de grote kwaliteiten van Big Ben is/was dat hun pijpen technisch zo perfect waren doordat ze een fors aantal dingen machinaal deden. Als je een systeem met mallen en routers opzet om je pijpen te boren en de grove vorm te geven voorkom je veel problemen die andere pijpenfabrikanten vaak hadden. En degenen die Big ben bezocht hebben kunnen getuigen hoeveel handwerk er vervolgens toch nog in het afwerken van een pijp gaat zitten. Ook grootschalig en machinaal geprioduceerde pijpen zijn nog wel degenlijk voor het grootste deel handwerk, en er zit -al was het dan geen mevrouw Gubbels aan te keukentafel- nog wel degelijk een hoop liefde en aandacht in elke pijp die je uiteindelijk in handen krijgt. Er bestaan nog geen machines waar je aan de ene kant een berg houtblokjes en plastic ingooit opdat er aan de andere kant kant en klare pijpen uitrollen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Mooi geschreven, Janneman. Zo heb ik mijn bezoek aan de "fabriek" (=lees: Atelier) ook ervaren. =D>
Groet, Nekker

maboc

Bericht door maboc »

janneman schreef:Ik denk dat nu net een van de grote kwaliteiten van Big Ben is/was dat hun pijpen technisch zo perfect waren doordat ze een fors aantal dingen machinaal deden. Als je een systeem met mallen en routers opzet om je pijpen te boren en de grove vorm te geven voorkom je veel problemen die andere pijpenfabrikanten vaak hadden.
Helemaal mee eens.
Ik wilde dan ook niet zeggen dat machinale fabricage niet aan de kwaliteit bijdraagt...juist wel. De rookeigenschappen, waar het mij in eerste instantie om gaat, worden machinaal gecontroleerd. Tuurlijk een pijp moet/mag er goed uitzien (gelukkig verschillen de smaken) maar moet ten eerste gewoon goed roken.
En degenen die Big ben bezocht hebben kunnen getuigen hoeveel handwerk er vervolgens toch nog in het afwerken van een pijp gaat zitten. Ook grootschalig en machinaal geprioduceerde pijpen zijn nog wel degenlijk voor het grootste deel handwerk, en er zit -al was het dan geen mevrouw Gubbels aan te keukentafel- nog wel degelijk een hoop liefde en aandacht in elke pijp die je uiteindelijk in handen krijgt.
Ook dat zal ik niet bestrijden. Afwerking etc. vergen een behoorlijke/forse inspanning. Dat mijn eerste BB rond de 39 Euro (of daar omtrent) kostte, verbaasd mij dan ook bijzonder. Zoveel handwerk maakt een product al snel duur. Als de mensen in de fabriek zo'n 20,- euro per uur verdienen, kunnen ze 2 uur aan mijn pijpje werken. Dan rekenen we nog maar geen overhead (directie/ontwerp/huur/gereedschap/......) of materiaal.
Mijn eerste pijpje is dan ook denk ik grotendeels machinaal gemaakt. En dat vind ik (maar he...da's persoonlijk he) prima.
Er bestaan nog geen machines waar je aan de ene kant een berg houtblokjes en plastic ingooit opdat er aan de andere kant kant en klare pijpen uitrollen.
Da's alleen omdat wij niet genoeg pijpen kopen. Zodra de markt groter wordt zal men naar productie-optimalisatie gaan neigen. Dan zullen er steeds meer stappen worden geautomatiseerd/gemachinaliseerd worden.
--
Cheers maboc

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Je kan maar zoveel van het proces automatiseren.

Boren, ruwe vorming, mondstuk en zilverwerk wordt allemaal automatisch gedaan, maar automatisch wil zeggen dat iemand manueel het blok in het juiste toestel plaatst en de hendel overhaalt.

Echter fijne vormgeving en polijsten moet je met de hand doen, dat is zulk precisiewerk dat je het onmogelijk volledig automatisch kan doen.

Ook het beitsen moet met de hand,je kan een pijp niet zomaar onderdompelen in de beits, zelfs als je met een kurk alle gaten zou afdichten. Je krijgt gewoon een erg slechte afwerking op die manier.

En vanwege de minimale verschillen in alle blokken moet je ook het stempelen met de hand doen. Dat gaat relatief snel hoor (op topsnelheid vlot 5 stuks per persoon per minuut denk ik, dat zijn 300 pijpen per uur)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Jozias

Bericht door Jozias »

Goed nieuws:

http://www.l1.nl/l1-business/192932-doo ... n-roermond

"deze week is de produktie weer op gang gekomen"

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

ik had er al van gehoord, blij dat het officieel is!

Wel jammer van de 9 mensen die hun job verloren hebben...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Berend72

Bericht door Berend72 »

ja, hoorde t van tabakswinkel in Den Haag (in de passage). Hij had een aantal 'verse' pijpen van Big Ben net binnengekregen...Had eerdere berichten al gelezen van doorstart, maar nu dus echt officieel :)
Nulla Tenaci Invia Est Via

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Mooi zo, en nu snel een Barbados model 652 in sandblast maken, mijn verjaardag is tenslotte al over 3 maanden en kan nu nergens zo'n ding vinden voor een leuke prijs en makkelijk verkrijgbaar.
Afbeelding

Eliminator
Moderator

Re: Faillissement en doorstart Gubbels Pijpenfabriek

Bericht door Eliminator »

Topictitel een wat positievere boodschap meegegeven :D
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Attent.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Ziet er inderdaad beter uit Eli!

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Super om te lezen.... Hopen dat ze in deze setting kunnen blijven bestaan...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Bommel

Bericht door Bommel »

Attent.
Afbeelding

Immler

Bericht door Immler »

Voor de geïnteresseerden: hier kun je het faillissementsverslag van de curator lezen

http://www.wijlimburg.nl/public/site/pdf/17967.pdf
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Dat verslag leert ons dat Gubbels ge*d is door Rabo Roermond, maar dat vermoedden we al. Er rijst ook een vraag uit op: van 120.000 winst in 2010 naar 400.000 verlies een jaar later op een balans van amper twee miljoen?
Afijn, ze maken weer pijpjes dus het zal wel...

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Dukdalf schreef: van 120.000 winst in 2010 naar 400.000 verlies een jaar later op een balans van amper twee miljoen?
...
Nieuw pand en de bijbehorende verhuizing?

Immler

Bericht door Immler »

Trouwens ook een aardige achterstand van 161.000 euro bij het UWV.
Afbeelding

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef:Nieuw pand en de bijbehorende verhuizing?
Dat andere pand was juist bedoeld om de kosten te drukken :mrgreen:

Winslow Collector

Dukdalf schreef:
Winslow Collector schreef:Nieuw pand en de bijbehorende verhuizing?
Dat andere pand was juist bedoeld om de kosten te drukken :mrgreen:
Snap ik. Was ook gehuurd, geloof ik. Maar ja: machines verhuizen, inrichten, enz. Dat kost ook handen vol met klauwen. :roll:

Maar hoe dan ook: het stukje geschiedenis blijft voorlopig nog even bestaan. Hopelijk nog voor jaren.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Winslow Collector schreef:Maar hoe dan ook: het stukje geschiedenis blijft voorlopig nog even bestaan. Hopelijk nog voor jaren.
Daar sluit ik me graag bij aan, ook al heb ik mijn twijfels. Niet over het faillissement of de bedrijfsvoering, maar omdat het me erg moeilijk lijkt voldoende pijpen te verkopen. In het verslag wordt ook enkele keren melding gemaakt van het voornemen om de produktie van pijpen naar het buitenland te verplaatsen. Misschien kan dat de redding zijn van dit stukje geschiedenis. Ik ken nog een dorp ergens in de Franse Jura waar ze wel ruimte over hebben :mrgreen:

Winslow Collector

In St.Claude is het pijpenmaken ook geen weelde meer, Dukdalf. De "gouden tijden" lijken eventjes voorbij.

Of wij met dit forum, en andere fora in andere landen, met genoeg jonge pijprokers de boel weer op de "pijprokende rails" kunnen krijgen, moet ook nog blijken.

Een eerlijk gezegd is een doorstart vaak een uitstel van executie in andere markten/takken van sport. Laten we hopen dat de pijpenindustrie een dermate unieke markt is dat een doorstart een gezonde basis is voor een lang vervolg.

Ook al is BigBen niet mijn merk, toch gun ik elke ondernemer en zijn personeel een gezonde en lange continuïteit in bedrijfsvoering.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Toen ik in Saint Claude was stond al de helft leeg en het zal niet veel beter geworden zijn in de afgelopen tien jaar. Ooit en ergens heb ik het al eens geroepen maar de industriele fabricage van pijpen heeft weinig toekomst meer, denk ik althans. Overdreven gezegd: een dertig jaar oude en half gespleten Big Ben uit de nalatenschap van ome Henk wordt nog opgepoetst en in gebruik genomen door zijn nazaten, of zelfs doorverkocht voor een prijs die soms dicht bij een derde ligt van wat een nieuw exemplaar kost. Het is dus zeker een unieke markt en je moet een wel heel sterk marketingplan ontwikkelen om daar tegenop te kunnen. Daarom ben ik blij dat mijn naam niet Elbert Gubbels is, maar dat laat onverlet dat ik zowel de firma als E.G. persoonlijk alle succes gun want beide ken ik niet anders dan als uiterst sympathiek.

Plaats reactie