Show hier je nieuwe aanwinsten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Gesloten
dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Interessant om jullie marktplaats pijpen te zien. Het is me echter onduidelijk of er echte merkpijpen tussen zitten. Misschien zijn het wel allemaal mandjespijpen? Ik heb vaak getwijfeld of ik ze zou aanschaffen. Ik heb het niet gedaan omdat ik ook graag wat variatie in mijn pijpen wil hebben. Misschien een idee om tijdens een bijeenkomst pijpen uit te wisselen zodat elk wat wils heeft.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

In het geval van mijn nieuwe set: Ik heb grote verwachtingen. Ga vanavond nog beginnen met 2 pijpen in te roken.

Ik acht het heel waarschijnlijk dat ze vanwege "minor blemishes" de A-selectie voor de betere merken niet hebben gehaald en daarom 'merkloos' ofwel gewoon "Bruyere Garantie" zijn.

Chacom en Rossi zijn toch wel bekendere merken. Niet perse duur, maar toch fatsoenlijk.

Dit zijn pijpen die bij mij passen. Simpel en eenvoudig, solide en robuust, recht-toe recht-aan, werkpaarden. Al die tierelantijntjes hoeven niet van mij, vind ik te gauw afleidend.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Ik heb nog een paar pijpjes liggen die ik weg wil doen, maar ik heb ze voor niets ontvangen van mijn begeleider. En Christus leert; wat u om niet gekregen heeft, geeft dat om niet.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

stoffel

Bericht door stoffel »

ik merk hier en daar vullingen en onefenheden, dus zowieso geen a klasse, er staan wel merken op maar zijn mij onbekent, eentje ken ik van de sigaren: balmoral (de straight buldog)
heil Donar god van de donder!

stoffel

Bericht door stoffel »

buiten de gewone schuilnamen voor 2e klassepijpen zoals imorted briar, of garantie of zoiets kom ik deze merken tegen: chacom, lecor, ascot, balmoral(ook van de sigaren) magneet
zelf ken ik er geen van.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Chacom is/was ooit een van de grotere merken, uit de Jura en Saint Claude, het hart van alle bruyere pijpen. Dat zou ik geen B-merk durven noemen, ook al ben ik zelf niet zo gelukkig met de enige Chacom die ik heb (ik vermoed eigenlijk dat die pijp ooit door iemand met een veel te grote ruimer mishandeld is).
De zoektocht naar echte B-merken is overigens wel de moeite waard; het gaat inderdaad vaak over goeie pijpen van ene goeie fabricant, maar dan met één of meer foutjes die voornamelijk de esthetische waarde aantasten (Zo was Parker of London ooit een B-merk voor Dunhill).
Mijn wantrouwen begint ergens bij de verder merkloze pijpen die alleen 'Real Briar' of 'nogiets Bruyere' als tekst hebben. Als men je via tekst moet gaan overtuigen dat deze pijp niet van waaibomenhout is, wordt het griezelig...

Groet, Janneman

stoffel

Bericht door stoffel »

de chacom is die canadian op de foto, (lange houten steel met kort mondstukje noemje zo toch?)
hij ziet er kwalitatief wel goed uit, in die steel zit echt de langste metalen filter dat ik ooit heb gezien, een buisje met gaatjes erin van zeker 4 cm!
voorlopig er even inlaten en zien wat dat geeft :)

weet iemand trouwens hoe je die glans als nieuw weer op een pijp krijgt?
ik heb de chacom nieuw gevonden op www maar daar glanst hij echt als gek
leuk weetje: nieuw kost die ene pijp al €20 meer dan dat ik al de pijpen samen betaald heb 8)

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Ik heb ooit in 2007 twee pijpen gekocht via Marktplaats (volgens mij van dezelfde verkoper). Waren pijpen van het merk Lecor (waar ik via google niets over kon vinden). Waren eigenlijk allebei slechte pijpen. Eentje trok er zelfs niet door de metalen filter die erin zat. Daar heb ik toen eerst een stukje van af moeten knippen met een tang (niet wetend dat zo'n filter er best uit mag).
Van beide werden de mondstukken plat zodat ik er bijna geen rager meer doorkreeg. Sta nu dus nogal huiverig tegenover al die pijpen op marktplaats van onbekend merk.

Rob

Bericht door Rob »

erasmus59 schreef:Ja... De steel kun je over de kop draaien en dan wordt-ie wel heel erg klein. Zeer geschikt om mee te nemen, inderdaad. Ik heb hem inmiddels een paar keer gerookt en dat valt reuze mee. Hij weegt ook amper iets en hangt dus gemakkelijk in de mond. Waar ik wel aan moet wennen is de ovale uitboring van de kop : dat is heel anders stoppen en aansteken.
Leuke pijp hè, erasmus59? Ik moest ook wennen aan die ovale ketel. Maar sinds een tijd stop ik m'n pijpen alleen nog maar met de Achim Frank methode ( en dan maakt het niet uit dat de ketel niet rond is. Probeer het eens.

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

prachtige pijpjes
@erasmus : doet me een beetje aan een lekstok, of in 't beschaafd : een lollie denken ... een praktisch zoethoudertje ... met ongekende mogelijkheden
- " aan 't roken ? ik ? dan zou ik toch een pijp vasthebben, mijnheer ... "

@stoffel : een knappe set; al zijn 't dan niet dé merkpijpen, toch een mooie afwisseling en zeker een paar interssante modelletjes zoals de twee onderste links.

@drfretb : een hoop identieke pijpen kunnen tot betrouwbare statistieken leiden. Nu nog enkel een passende drank kiezen, en je kan van start ... :-)

S

Tati60

Bericht door Tati60 »

Rob schreef:Leuke pijp hè, erasmus59? Ik moest ook wennen aan die ovale ketel. Maar sinds een tijd stop ik m'n pijpen alleen nog maar met de Achim Frank methode ( en dan maakt het niet uit dat de ketel niet rond is. Probeer het eens.
Inderdaad Rob... Hij is vanmorgen (vooraf gestopt) mee naar het werk gegaan en oogstte in de rookkamer wel wat bijval. (De geur van Davidoff Blue ook trouwens). Ik heb hem in twee beurten probleemloos uitgerookt. Toch iets anders dan vlug een sigaretje gaan inhalen...
Jij hebt ook zo'n Roley... Hoe lang rook je hem al ? En zijn er dingen waar ik best nu al rekening mee houd ?

Toeval wil dat ik dit weekend die Frank-methode die je aangeeft voor stoppen op een Amerikaans forum terugvond. Ik probeer het nu ook zo te doen, maar veel verschillen met mijn vroegere manier (die op dit forum circuleert) merk ik niet. Aansteken is nog wat onhandig : ik probeer de brandende lucifer naar me toe (dus met de opening mee) te houden, dan krijgt die ovale opening in één beweging vuur. Als ik het op de klassieke manier probeer, krijg ik de Roley veel moeilijker aan.

En nog iets : die Cavendish die ik cadeau kreeg, vind ik puur niet te roken. Iemand een idee met wat ik hem kan mengen om tot iets rookbaars te komen?
Vriendelijke groet,
B.

Tati60

Bericht door Tati60 »

smoorder schreef:prachtige pijpjes
@erasmus : doet me een beetje aan een lekstok, of in 't beschaafd : een lollie denken ... een praktisch zoethoudertje ... met ongekende mogelijkheden
- " aan 't roken ? ik ? dan zou ik toch een pijp vasthebben, mijnheer...
:P :P
Vriendelijke groet,
B.

Rob

Bericht door Rob »

erasmus59 schreef:Inderdaad Rob... Hij is vanmorgen (vooraf gestopt) mee naar het werk gegaan en oogstte in de rookkamer wel wat bijval. (De geur van Davidoff Blue ook trouwens). Ik heb hem in twee beurten probleemloos uitgerookt. Toch iets anders dan vlug een sigaretje gaan inhalen...
Jij hebt ook zo'n Roley... Hoe lang rook je hem al ? En zijn er dingen waar ik best nu al rekening mee houd ?
Wat ik zelf lastig vind, is schoonmaken. Met name de tige is niet te doen: de opening vanuit de steel is extreem klein, en vanuit de ketel is een moeilijk bocht. Dus eigenlijk maak ik die nooit schoon.
Verder nog een kleine tip: mijn zoon verzamelde een paar jaar geleden Miyu stenen. Volgens mij zijn ze nog steeds te koop, in ieder geval in Nederland. De grap is dat die stenen verkocht worden in grappige buideltjes. En je voelt 'm al aankomen: de Roley past daar precies in! Die buidel is niet te groot, niet te klein, alsof 'ie er voor gemaakt is! (zie http://www.miyumagicstones.com/en/Misce ... ucten/163/) Mocht je aan eentje kunnen komen, dan zou ik die er omheen doen zodat er geen krassen op komen. In ieder geval draag ik mijn zakken ook sleutels, een zakhorloge en ander materiaal dat kan krassen. Ik zal wel een fotootje posten als ik er aan toekom.
erasmus59 schreef:Toeval wil dat ik dit weekend die Frank-methode die je aangeeft voor stoppen op een Amerikaans forum terugvond. Ik probeer het nu ook zo te doen, maar veel verschillen met mijn vroegere manier (die op dit forum circuleert) merk ik niet. Aansteken is nog wat onhandig : ik probeer de brandende lucifer naar me toe (dus met de opening mee) te houden, dan krijgt die ovale opening in één beweging vuur. Als ik het op de klassieke manier probeer, krijg ik de Roley veel moeilijker aan.
Zoiets doe ik ook: de lucifer in de lengte leggen of met de aansteker even op en neer bewegen. Om eerlijk te zijn zit ik nu te denken hoe ik dat nou doe. Tegenwoordig neem ik m'n corncob overal mee naar toe en gebruik de Roley niet meer zoveel. Ik moet gewoon weer eens aan de Savinelli! Daar heb ik 'm toch voor?

drfretboard

smoorder schreef: @drfretb : een hoop identieke pijpen kunnen tot betrouwbare statistieken leiden. Nu nog enkel een passende drank kiezen, en je kan van start ... :-)
S
Precies, dat idee bevalt me ook erg aan deze set! Misschien moet ik maar eens gaan registreren hoe ik ze inrook. Een soort pijpendagboek?!?!?

Ben nu de pijp met de wijde boring aan't inroken en ik moet zeggen tot dusver: Niks mis mee! Ik denk dat ik een erg goede koop heb gedaan, voor jaren plezier.

AlbertE

Bericht door AlbertE »

Weekje geleden besteld bij Aristocob (drfretboard, bedankt voor de link) en vandaag binnen. Missouri Meerschaum Co MacArthur pijp. Ik lag in een deuk toen ik de doos open deed. Dat ding is groot. Mijn eerste gedachte was: "Als ik deze volstop met flake kan ik denk ik de hele dag nonstop roken". Het valt wel mee want het is een smalle pijp.

Afbeelding

(sorry voor de crappy telefoonfoto, ik zal nog wel een keer mijn echte camera op los laten).

Tabak erin en roken maar. Ligt heerlijk in de hand en rookt geweldig. Om de een of andere reden voelt het goed zo'n pijp te roken. Smaakt ook prima, schoonmaken zal wel wat lastiger zijn. Mondstukje is van plastic en moet in nog even bijschuren want er zitten wat gietrandjes aan, maar voor een tientje inclusief verzendkosten uit de VS hoor je mij niet mopperen.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

AlbertE schreef:Weekje geleden besteld bij Aristocob (drfretboard, bedankt voor de link) en vandaag binnen. Missouri Meerschaum Co MacArthur pijp. Ik lag in een deuk toen ik de doos open deed. Dat ding is groot. Mijn eerste gedachte was: "Als ik deze volstop met flake kan ik denk ik de hele dag nonstop roken". Het valt wel mee want het is een smalle pijp.

Afbeelding

(sorry voor de crappy telefoonfoto, ik zal nog wel een keer mijn echte camera op los laten).

Tabak erin en roken maar. Ligt heerlijk in de hand en rookt geweldig. Om de een of andere reden voelt het goed zo'n pijp te roken. Smaakt ook prima, schoonmaken zal wel wat lastiger zijn. Mondstukje is van plastic en moet in nog even bijschuren want er zitten wat gietrandjes aan, maar voor een tientje inclusief verzendkosten uit de VS hoor je mij niet mopperen.
Schoonmaken moet niet zo'n groot probleem zijn als je wat churchwarden pijpragers op de kop tikt. Maar wat een gigantisch monster, zeg! Je mag wel eens aan een verlengstuk voor je tamper gaan denken.

Ik moet zelf ook maar weer eens snel wat cobs bestellen, zodra m'n paypal account geactiveerd is. Dat hele kopen op internet is, op bol.com na, nogal nieuw voor me, dus ik ben er ietwat huiverig over. Maar als je ziet wat er allemaal voor mooie (en vooral goedkope!) dingen je online tegenkomt is de stap toch snel gemaakt.

Victor Baarn

@ AlbertE: wat een ding zeg! ;-) Tientje inclusief verzendkosten is idd niet veel.

Zelf ben ik mn nieuwe aanwinst misgelopen. Was vandaag voor mn werk in de stad waar ik een pijp besteld heb. Kwam er, toen ik in de stad was, pas achter dat ik mn portemonnee niet bij me had. :evil: Dat gaat dus pas ergens in november worden dat ik er weer kom. :cry:

Mortimer

Bericht door Mortimer »

Afbeelding
Jawel de nieuwe aanwinst is binnen. Een genuine Roger Wallenstein balance pijp met mooie metalen koker. ik weet niet of jullie bekend zijn met Wallenstein. voor degenen die hem niet kennen Roger Wallenstein is eenschotse officier van justitie die in zijn vrije tijd pijpen maakt en niet zomaar pijpen maar ware kunstwerken. je vidt ze of vreselijk mooi of terrible afschuwelijk. het zijn verre van standaard modellen. De pijp die ik gekocht heb is speciaal door hem voor chieftains gemaakt in een gelemiteerde oplage in drie uitvoeringen. Ik heb de sandblast uitgekozen omdat ik die het mooiste vond. De pijp is perfect in balance als een zogenaamde one finger pipe. Depot loopt conisch naar beneden wat hem uitermate geschikt maakt voor flake tabak. Op de website www.otto-kopp.de staanmeer van zijn modellen maar ook van andere exclusieve top pijpmakers waaronder b.v. tsuge. Ook staan er filmpjes op va Wallenstein en Peterson hoe pijpen gemaakt worden. Een leuke website om op rond te neuzen. Zo ik ik ga mijn Wallenstein eens lekker op z.n schots inroken.
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

drfretboard

Mortimer schreef:Op de website www.otto-kopp.de staanmeer van zijn modellen maar ook van andere exclusieve top pijpmakers waaronder b.v. tsuge. Ook staan er filmpjes op va Wallenstein en Peterson hoe pijpen gemaakt worden. Een leuke website om op rond te neuzen. Zo ik ik ga mijn Wallenstein eens lekker op z.n schots inroken.

Wooooh, de Meerschuim Churchwarden!

http://www.otto-kopp.de/ottoe.html

Afbeelding

Mortimer

Bericht door Mortimer »

drfretboard schreef:
Mortimer schreef:Op de website www.otto-kopp.de staanmeer van zijn modellen maar ook van andere exclusieve top pijpmakers waaronder b.v. tsuge. Ook staan er filmpjes op va Wallenstein en Peterson hoe pijpen gemaakt worden. Een leuke website om op rond te neuzen. Zo ik ik ga mijn Wallenstein eens lekker op z.n schots inroken.

Afbeelding
Hei fret,

Wanneer mogen we hem aanschouwen :P :?:
There are two kind of people in this world my friend, those who smoke pipe and those who doesn´t.

Rob

Bericht door Rob »

drfretboard schreef:

Afbeelding
Ook wooooh: de Tsuge Fatboy 1 en de Tokyo Braun! Ik heb een zwak voor pijpen met bamboe. Vroeg of laat krijg ik er eentje in m'n collectie!
Afbeelding Afbeelding

drfretboard

Mortimer schreef: Hei fret,

Nah, het is nu echt effe 'uit' met de pijpkoperij....

stoffel

Bericht door stoffel »

ik heb bij die nieuwe oude pijpen een heleboel gelige aanslag op de eens zwarte stelen (pararubber?)
onder de forum tip schuren met cif werden ze zwart, tot ze droogden...
nog geler! :cry:

drfretboard

stoffel schreef:ik heb bij die nieuwe oude pijpen een heleboel gelige aanslag op de eens zwarte stelen (pararubber?)
Heb ik ook een beetje, maar niet storend (voor mij). Vraag me af of ze ook echt 100% zwart (moeten) zijn. Misschien met een schuurpapiertje (super fijn) behandelen. Ga ik nog wel een keer doen.

Wat ik ook wel doe tegen de stroefheid enzo is een heeeel klein beetje vaseline erop. Maakt het hanteren of in de mond nemen net wat aangenamer. Ik ben al enkele dagen bezig (inroken) met 1 pijp (die met de wijde boring) en ik moet zeggen: YES! Echt een succes.

stoffel

Bericht door stoffel »

bij mij gaan ze de okerkleurige kant op, zal het maar zo laten :?

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Allereerst Albert E, van harte met uw nieuwe rookgevaarte! Het is me nogal een ding...

En ook Mortimer gefeliciteerd; dat is wel een heel fraai exemplaar! Hier gaan de we serieuze kant op, dit zijn kunstobjecten die ook nog ergens voor dienen.

Kijk, dat is nu zo aardig aan een forum als dit, spotgoedkoop en serieuze kunst, en allebei bijzonder...

Stoffel: langer poetsen, afspoelen en drogen, en zo maar door. En waramee poets je? Ik gebruik inderdaad Cif of Vim poeder, in combinatie met een stevige tandenborstel. Als de stelen niet bruin horen te zijn (cumberland, bestaat ook) dan worden ze ooit zwart... En ze gaan er zowaar beter van smaken ook.

Groet, Janneman

Victor Baarn

drfretboard schreef:
Mortimer schreef: Hei fret,

Nah, het is nu echt effe 'uit' met de pijpkoperij....
Ik herken dat. :wink:

stoffel

Bericht door stoffel »

janneman schreef:Allereerst Albert E, van harte met uw nieuwe rookgevaarte! Het is me nogal een ding...

En ook Mortimer gefeliciteerd; dat is wel een heel fraai exemplaar! Hier gaan de we serieuze kant op, dit zijn kunstobjecten die ook nog ergens voor dienen.

Kijk, dat is nu zo aardig aan een forum als dit, spotgoedkoop en serieuze kunst, en allebei bijzonder...

Stoffel: langer poetsen, afspoelen en drogen, en zo maar door. En waramee poets je? Ik gebruik inderdaad Cif of Vim poeder, in combinatie met een stevige tandenborstel. Als de stelen niet bruin horen te zijn (cumberland, bestaat ook) dan worden ze ooit zwart... En ze gaan er zowaar beter van smaken ook.

Groet, Janneman
hellaas, ze zijn zwart, met aan het uiteinde een duidelijke verkleuring met slechte smaak wat er niet hoort, na het poetsen( nep merk van cif) zien ze volledig bruin

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Morgen ga ik roken uit:

Afbeelding

met deze kop:

Afbeelding

Dat zal ook mijn eerste ervaring met meerschuim zijn. 8)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Tati60

Bericht door Tati60 »

stoffel schreef:ik heb bij die nieuwe oude pijpen een heleboel gelige aanslag op de eens zwarte stelen (pararubber?)
Gelezen, maar zelf nog niet geprobeerd : laat de steel weken in een bleekmiddel. Ze zouden er dan zwart moeten uitkomen na enkele uren. De glans krijg je terug door de steel nadien met een polijstmiddel (er bestaan er speciale voor pijpenstelen, bv. van Savinelli) te bewerken. Ik geef het voor wat het waard is.
Vriendelijke groet,
B.

Gesloten