Vandaahl Pipes

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Vandaahl Pipes

Bericht door Martin Romijn »

Zoals ik elders al eerder gepost heb; sinds zaterdag 28 jan. ben ik de trotse bezitter van de eerste Vandaahl pipes.
Dit topic maak ik aan om de pjpen van Vandaahl te bespreken en om foto's er van te posten. Op dit moment ben ik de enige...maar daar zal ongetwijfeld verandering in gaan komen.

Eerst nog even de foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteravond heb ik de Volcano voor het eerst gerookt. Ongeveer voor de helft gevuld met HU - Edward G. en er eens goed voor gaan zitten. Altijd weer spannend zo'n eerste kennismaking. Wat direct opviel was de open trek, ik ben een liefhebber van een wat ruim geboord rook kanaal. Ik denk dat Maurice voor deze een 3mm boor heeft gebruikt. De pijpenrager gaat zonder problemen tot in de ketel door de pijp. Ook bij het aanzuigen kan je merken (horen) dat de luchtstroom nergens belemmerd wordt. De ketel is voorzien van een inrookpasta, wat resulteerd in vrijwel een probleemloze eerste rookbeurt. Geen nare bijsmaakjes, de pijp rookt bijzonder fijn en droog. Het mondstuk heeft een fishtail bit, ligt erg prettig tussen de tanden. De pijp laat zich prima "met losse handen" roken. Niet dat ik het daar een model voor vind, het is eerder een pijpje om op het gemak onderuitgezakt te roken, maar zo af en toe, als je de handen even vrij wilt hebben laat de pijp zich prima tussen de tanden klemmen.
De pijp ligt lekker in de hand, veel hout, dus echt warm worden doet ze niet. Nu ben ik nogal een rustige roker dus heb ik daar over het algemeen sowieso weinig last van...maar deze pijp blijft opvallend koel.
Zoals ik al zei; geen nare bijsmaakjes...de tabak smaakt natuurlijk nog niet zoals ze smaakt in een ingerookte pijp, maar de verschillen zijn niet groot. Veelbelovend...
Na ruim 3 kwartier roken rest er niets meer in de ketel dan wat fijne, grijze, droge as. Een mooie start. Deze pijp en ik gaan beste maatjes worden !
Al met al ben ik zeer tevreden over deze pijp, ik kijk nu al uit naar de volgende rook sessie.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Bommel »

Mooie topic met een evenzeer goede review.
Dit beloofd wat in de toekomst. :lol:
Maar het zijn dan ook zeer fraaie hand made pijpen die een eigen topic verdienen.
En nu maar hopen dat de lijst lekker lang wordt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door St Patrick »

Goed te lezen dat deze pijp je bevalt Martin... Ze zijn beide erg mooi, dus geniet er maar lekker van.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Vandaahl »

Bedankt voor de review! Dit was voor mij ook heel erg spannend! Ik kan ze natuurlijk niet even gaan uitproberen... En ik vind het leuk om te lezen dat ze goed bevalt! Ter informatie, ik boor het mondstuk met 3,5mm. Voor de open draw, heb ik goed gekeken naar veel mondstukken, maar met name naar die van Love Geiger. Hij staat daar bekend om!
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door St Patrick »

Heb je niet eerst een mooie pijp voor jezelf gemaakt??? Dat zou denk ik het eerste zijn wat ik zou doen... Kan je meteen kijken of hetgeen je gemaakt hebt ook voldoet aan de eisen welke jij er aan stelt.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Vandaahl »

St Patrick schreef:Heb je niet eerst een mooie pijp voor jezelf gemaakt??? Dat zou denk ik het eerste zijn wat ik zou doen... Kan je meteen kijken of hetgeen je gemaakt hebt ook voldoet aan de eisen welke jij er aan stelt.
:B
Jawel, maar niet echt een compleet afgewerkte. Bij de één heb ik de afwerking getest, bestendigheid beits etc, bij weer een ander de boring... ga zo maar door.. :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Nekker »

Proficiat Vandaahl, zo te zien heb je het pijpmaken al serieus in de vingers... Als men al kan gaan praten over de excellente rookkwaliteiten. Een eer jouw op het forum te hebben! :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Whitesnake

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Whitesnake »

Ik BLIJF dit volgen want hier gaan we nog wat van horen!!!!

@ Vandaahl: Dikke proficiat man! Prachtig werk! Smaakt naar "nog"! =D>

@ Martin: Succes ermee, veel rookplezier. Mooie dingen!!! :sw

...Doe ik mijn hoed voor af! =D>

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door janneman »

Show your vandaahl...

Ik schreef het al op andere plekken, heel mooi Heeren, de een subtiel, de ander uitgesproken...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Gypscoprotheres »

Nogmaals: erg mooie pijpen! Ik ben echt onder de indruk. Ik ben benieuwd hoe uiteindelijk het logo op de Vandaahl-pijpen eruit gaat zien. Ik heb het al gezien in een ander topic, maar ik bedoel echt op de pijp zelf. Het logo vind ik toch een belangrijk detail en ik verwacht dat het er echt top uit gaat zien. :)

Leuke review om te lezen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Bommel »

Hoe vaker ik de foto's zie bekruip mij een soort Golempje.
Ze worden steeds mooier.
Hebbe, hebbe, hebbe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Burrey »

Dat Vandaahl lid is van dit mooie forum, wil nog niet zeggen dat er geen kritiek noten zijn toegestaan.....

Maurice, waarom zijn die pijpen zo mooi? Leg dat eens uit? :lol:

Prachtig werk.

Whitesnake

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Whitesnake »

Nekker schreef:Proficiat Vandaahl, zo te zien heb je het pijpmaken al serieus in de vingers... Als men al kan gaan praten over de excellente rookkwaliteiten. Een eer jouw op het forum te hebben! :D
"Met een Vandaahl ben je 'n apart gevaahl!": zeggen ze in Limburg. :wink:

"Voor een Vandaahl vallen ze allemaahl!" :)

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Bommel »

Whitesnake schreef:
Nekker schreef:Proficiat Vandaahl, zo te zien heb je het pijpmaken al serieus in de vingers... Als men al kan gaan praten over de excellente rookkwaliteiten. Een eer jouw op het forum te hebben! :D
"Met een Vandaahl ben je 'n apart gevaahl!": zeggen ze in Limburg. :wink:

"Voor een Vandaahl vallen ze allemaahl!" :)
Een Romijn is er met twee aan de haahl. :evil:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Martin Romijn »

:twisted:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4039
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Martin Romijn »

Vanavond rook ik de Vandaahl met de zilveren ring. Heb hem gestopt met Edward G. van HU. Ook dit Vandaahl pijpje rookt erg fijn. Wat opvalt is dat dit een erg...hoe zal ik het noemen..."elegant" pijpje is. Mooie lijnen, lekker licht...prima balans. Mooi sierlijk vorm gegeven en de zilveren ring completeert de pijp als de bekende kers op de taart. Fraaie nervatuur, mooie birdseye op de rand van de kop en onderop de pijp. De kleur beits die gebruikt is accentueert de grain perfect en contrasteert mooi met de zilveren ring.
Het mondstuk van deze pijp is ook weer erg fijn gesneden uit eboniet, erg comfortabel. Het is vrij slank, mooi van vorm en ligt prettig tussen de tanden.
Ook deze pijp heeft weer een prettige "open draw" of open trek...hoe je het noemen wil.... en laat zich haast vanzelf roken. Inroken is ook geen straf door de inrookpasta die gebruikt is. Geen gepruttel, geen bijsmaakjes...gewoon genieten. Behalve een zeer fraai uiterlijk is ook de constructie...boring etc...prima in orde bij deze pijp. Rookanaal is perfect geboord en komt mooi onderin de ketel uit. De pijpenragertest doorstaat de pijp probleemloos. Vandaahls pijpen kunnen wat mij betreft concureren met de andere handmade's in mijn collectie. Als zijn pijpen nu al op dit niveau zitten belooft dat heel wat voor de toekomst...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14872
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaahl Pipes

Bericht door Bommel »

Weer een mooie review Martin.
Ik zie als het waren je al zitten in de fauteuil met een verlekkerd gezicht.
Trekje aan de pijp, even terug kijken naar het artisaine object waarbij je langzaam de rook uitblaast.
In gedachten mompel je, wat een lekker ding.
Een ding is duidelijk, je hebt er plezier van want het zijn hele, hele mooie pijpen en de omschrijving van de rookeigenschappen belooft wat voor de toekomst.
Afbeelding

Plaats reactie