maboc schreef:Da's veel geld.
Ik geloof dat ik dan een wat goekoper pijpje zou kopen en van het restant tabakken.
Klopt, Maboc, het is veel geld. En er zijn nóg duurdere merken, waarbij je dan een gezandstraalde of gelakte versie hebt, dus niet eens de nervatuur van het hout te zien krijgt.
Maar als je een echt perfect stuk bruyère rookt, zonder een foutje met een mooie straight grain en foutloos gemaakt en geboord, is me dat toch ook wel wat waard. Ik moet er wél bij zeggen, dat ik nooit het "volle pond" voor mijn Winsløws betaald heb (op een enkele uitzondering na, onder andere {en nota bene} een pijp die ik ooit van mevrouw Winsløw op een beurs in Kopenhagen kocht). Had ik er de volle prijs voor moeten betalen, had ik er nooit zoveel gekocht, hoor. Ook mijn centen zijn niet van blik gemaakt (hoewel, die euro is als munt niet veel méér waard, tegenwoordig

).
Je ziet gewoon de uitstraling. Als ik tussen mijn Grade E's , D's en C's één of enkele Grade PC's leg, pikt iedereen ze er onmiddelijk uit. Zelfs mensen die zelf geen pijproker zijn, zien meteen het bijzondere van een Grade A of een Grade PC.
Maar het is ook, zoals robvoorburg al meerdere malen heeft aangegeven: op een gegeven moment vind je een bepaalde kwaliteit en een merk (of meerdere merken) dat je qua esthetica aanspreekt (die je aanspreken). Zonder verdere bijbedoelingen, maar dan koop je niet zo gauw meer een BigBen van € 65,- (een voorbeeldje, meer niet), hoe goed die ook mag roken.
Er is hier al veel geschreven over het verschil in prijzen van pijpen, soms zelfs tot het niveau van het verdedigen van de dure of goedkope pijp. Volgens mij blijft de basis toch wel beperkt tot enkele belangrijke factoren:
1. Wat KUN je en wat WIL je besteden aan een pijp. Is jouw budget voor een nieuwe pijp beperkt tot bijvoorbeeld € 80,- dan zul je niet snel een nieuwe Winsløw of Dunhill bezitten. Of je moet kiezen om "3 pijpen van € 80,- te wachten" om dan een Winsløw Grade E aan te schaffen. Wat is het je waard?
2. Wat is belangrijk voor je, bij de aanschaf (en uiteraard het roken) van een pijp? Wil je een gereedschap om tabak te verbranden, zoek je bepaalde kwaliteiten in een pijp, een bepaalde schoonheid, vind je het gerechtvaardigd om na jaren pijproken je smaak en budget te evalueren en te verhogen?
Zelf geef ik aardig wat geld uit aan mijn rookhobby. Maar iedereen, ook ik, bepaalt zijn grenzen. Ik koop jaarlijks op de Intertabac-beurs in Dortmund voor enkele duizenden euro's aan Winsløw pijpen, maar ik heb geen € 1200 - € 1400 over voor een geschilderde of gezandstraalde Dunhill. Hoe mooi ik het model van de Dunhill ook vind en hoe goed de kwaliteit ook mag zijn. Ik zou dan eerder een bijzondere Steven Downie kopen voor dat geld.
Ach, gelukkig zijn er voor al die individuele pijprokers, met al hun individuele wensen, eisen en beperkingen, enorm veel merken en typen tabakspijpen. Het moet nogal vreemd lopen, wil je niet een pijp kunnen vinden die zowel bij jouw smaak, als wel jouw budget past. Mooie zoektocht, toch?