pijp en mondstuk slaan wit uit na poetsen
- Wallace
pijp en mondstuk slaan wit uit na poetsen
HELP!!!!!!! Ik heb gebruikte pijpen ontvangen en deze schoongemaakt omdat ze erg smerig waren. Dit heb ik gedaan met cif en een schuursponsje. Nu zijn de mondstukken maar ook de pijpen wit uitgeslagen.
Wat kan ik hier tegen doen?
Bedankt voor jullie tips en trucs
Wat kan ik hier tegen doen?
Bedankt voor jullie tips en trucs
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- Bart Iron
- Moderator
Re: pijp en mondstuk slaan wit uit na poetsen
Het beste is om ze daarna meteen met carnoubawax in te smeren (met een polijstschijf in de boormachine bv), maar het kan ook met een beetje bijenwas of zelfs een drupje olijfolie kan die uitslag tegengaan.
Voor de koppen bestaat er speciale olie daarvoor of ook weer met carnoubawax oppoetsen.
Maar heb je de koppen ook met cif gedaan dan? Dan heb je de beschermende waxlaag er denkelijk afgepoetst.
Voor de koppen bestaat er speciale olie daarvoor of ook weer met carnoubawax oppoetsen.
Maar heb je de koppen ook met cif gedaan dan? Dan heb je de beschermende waxlaag er denkelijk afgepoetst.
- Wallace
Ja, ik heb ook de koppen met Cif gepoetst, misschien stom maar er zat zoveel aanslag op. Heb de mondstukken ontsmet met alcohol 96% en ga zo met de olijfolie aan de slag
-
Cif uitsluitend voor stelen.
- Bommel
Een gootstenen.robvoorburg schreef:Cif uitsluitend voor stelen.
- Terpentijn
werkt olijfolie werkelijk? is dat niet plakkerig daarna, of slijt dat niet er heel snel af?!
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'
- Wallace
Olijfolie blijkt te werken
De pijpen hebben hun oude glans weer terug gekregen.

Olijfolie is OK. Eerst schuur ik de steel heel lichtjes op met hééééél fijn schuurpapier. Daarna inwrijven met een vodje gedrenkt in olijfolie. Lijkt me het beste resultaat te geven. Misschien weet er iemand nog iets beters, ik ben er zelf naar benieuwd. 

- Massis
- Administrator
- Contacteer:
schuurpapier tot korrel 1200, polijstschijven met voorpolijstpasta, polijstpasta en carnaubawas.
Dat werkt veruit het beste.
Maar dat vergt natuurlijk wel een investerinkje... (pakweg een €80-90 om je hele leven verder te kunnen)
Maar dat vergt natuurlijk wel een investerinkje... (pakweg een €80-90 om je hele leven verder te kunnen)
- Wallace
Is deze carnaubawas overal te koop (drogisterij, supermarkt) of alleen in speciaalzaken?massis schreef:schuurpapier tot korrel 1200, polijstschijven met voorpolijstpasta, polijstpasta en carnaubawas.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
voornamelijk in speciaalzaken maar soms ook wel in hobbyzaken e.d.
Het grote probleem aan goede carnauba is dat hij steenhard is, je krijgt hem dus nooit met de hand goed uitgewreven, daar heb je machinale wrijving (polijstschijven) voor nodig...
Het grote probleem aan goede carnauba is dat hij steenhard is, je krijgt hem dus nooit met de hand goed uitgewreven, daar heb je machinale wrijving (polijstschijven) voor nodig...
- Nekker
- Erelid
Bij Danpipe is waar de meeste leden hun Carnaubawas halen: http://www.danpipe.de/Pfeifen-Zigarren- ... 17219.htmlWallace schreef:Is deze carnaubawas overal te koop (drogisterij, supermarkt) of alleen in speciaalzaken?massis schreef:schuurpapier tot korrel 1200, polijstschijven met voorpolijstpasta, polijstpasta en carnaubawas.
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
Bij willy van houten industriepark 11 B-8730 Beernem
Of bij Baptist in Arnhem
Of bij Baptist in Arnhem
- Terpentijn
maar massis, welke polijstschijven heb jij dan en voor welke prijs? althans, ik heb geen idee hoe duur dit soort zaken zijn.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'
- janneman
- Contacteer:
De witte uitslag is doorgaans een kwestie van even met een vochtig doekje afnemen; resten CIF dus. Ik zou daar normaal inderdaad niet de koppen mee schoonmaken, alleen de stelen. Cif, vim en dergelijke gaan namelijk om het heel fijn schuren, in feite opnieuw met de hand polijsten van een steel. Voor de kop zou ik aan de buitenkant eventueel met een druppeltje afwasmiddel en een tandenborstel wat doen om vet en vuil van handen kwijt te raken, maar voor het overige beperk ik me voor de houten buitenkant tot wat was en goed opwrijven. Ik doe al mijn halve leven met zo'n klein doosje als wat hier staat: http://www.hetpijpenhuis.nl/index.php?i ... 15&lang=NL
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Mus
Zwarte aanslag op de bovenrand van de ketel laat zich prima verwijderen met een oude sok met een beetje speeksel. Water werkt om een of andere reden een stuk minder goed.
♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
- Bart Iron
- Moderator
Enzymes, Mus. It's all in the enzymes.
Dat in combinatie met de hechtende werking van een slijmerig mondvocht en een glazuurcraquelerende zuurtegraad doet wonderen.
Dat in combinatie met de hechtende werking van een slijmerig mondvocht en een glazuurcraquelerende zuurtegraad doet wonderen.
- superpelic
- Contacteer:
Je mondstuk 24 uur onderdompelen in isopropylalcohol (verkrijgbaar bij de apotheker).
Alles gaat er dan gegarandeerd af...let wel je mondstuk zal wel mat worden..dit moet je dan wel polijsten.
Maar als het je niet stoort (zoals bij mij) kan je het zo laten.
succes!
Let wel! enkel mondstuk en niet de kop!!
Alles gaat er dan gegarandeerd af...let wel je mondstuk zal wel mat worden..dit moet je dan wel polijsten.
Maar als het je niet stoort (zoals bij mij) kan je het zo laten.
succes!
Let wel! enkel mondstuk en niet de kop!!
“If you are going through hell, keep going.”