Eigen kweek Smoorder

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Eigen kweek Smoorder

Bericht door smoorder »

sssssssssst ...
aan niemand vertellen, maar ik ga tabak planten :oops:
net de zaadjes binnengekregen, burley met weinig nicotine
piepkleine bolletjes ... het nederig mosterdzaadje is in vergelijking reusachtig
Vanzelfsprekend heel benieuwd naar het resultaat
Heeft er iemand van jullie al eens tabak gekweekt ?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik ben daar ook juist mee begonnen, mijn eerste zaailingen stonden te dicht op elkaar en zijn allemaal in een doodsstrijd sinds ik ze uit elkaar haalde, de volgende zijn buiten allemaal opgegeten door de slakken, dus daar is het laatste woord nog niet over gezegd :wink:
slakken die betrapt worden op pruimen krijgen overigens ongenadig de zoutstraf :twisted:

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Klinkt interessant en leuk. Weet je ook hoe je ze moet drogen etc? Website?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

er is ergens een amerikaans tabaks kweek forum
je moet het volgens mij laten drogen en laten fermenteren om de nicotine omlaag te krijgen, iedere tabakskwekerij heeft zijn eigen methodes (zon, oven, ...) en dat geeft ook een ander aroma. Meestal nemen ze verschillende soorten verwerkte tabak en mengen deze om een typische smaak te verkrijgen, zelden is tabak in een pakje allemaal op dezelfde manier verwerkt.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

stoffel schreef: slakken die betrapt worden op pruimen krijgen overigens ongenadig de zoutstraf :twisted:
Moet dat nou, doe gewoon met bier op een schoteltje of een speciaal bierdoosje uit de tuinwinkel... verdrinken ze dronken van de dampen...met zout is dierenmishandeling :(

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

dat pruimen is kindermoord :wink:
ik geef toe het is wat sadistisch, het was eerder in een bui van onmacht dat zo'n mooie zaailingen opgegeten waren, meestal strooi ik er wat asse of ander droog materiaal rond, slakken haten dat omdat het hun slijmlaag uitdroogd.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

is het ook illegaal om tabak te verbouwen? waarschijnlijk omdat ze accijns mislopen;-(((

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

In Belgie mag het, een aantal planten voor eigen gebruik, 'k meen een stuk of twaalf, maar dat moet ik eens nakijken.
Op zich is dat natuurlijk gene vette, want als je een halve kilo van een plant haalt heeft hij hard z'n best gedaan; gedroogd blijft daar 50 gram van over .... dan nog een jaar of drie vacuum bewaren voor een optimale smaak ... en na alle moeite hebben we de staat dus voor 25 euro aan accijnzen en BTW in 't zak gezet :evil:
'k ben benieuwd naar de smaak van zuivere tabak

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

:lol: idd maar het kan mss wel een leuke aanvulling zijn om met andere tabakken te mengen. ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel je kweekt zolang je niet verkoopt.

--> nooit zo rauw roken of opeten!!! (tenzij je wil sterven aan de nicotine)
het nicotinegehalte in verse bladeren is zo groot dat je van een blad in een plantenspuit een zwaar gif hebt tegen, insecten, onkruid, ...
eerst laten rotten (fermenteren) zodat het gehalte drastisch omlaag gaat

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

stoffel schreef::lol: idd maar het kan mss wel een leuke aanvulling zijn om met andere tabakken te mengen. ik denk dat het niet uitmaakt hoeveel je kweekt zolang je niet verkoopt.

--> nooit zo rauw roken of opeten!!! (tenzij je wil sterven aan de nicotine)
het nicotinegehalte in verse bladeren is zo groot dat je van een blad in een plantenspuit een zwaar gif hebt tegen, insecten, onkruid, ...
eerst laten rotten (fermenteren) zodat het gehalte drastisch omlaag gaat
waar haal je zaad uberhaupt vandaan?

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik heb het van iemand gekregen, maar je kan het ook via internet bestellen. (of mss sommige tuincentra?)

edit: op azarius (online smartshop) hebben ze ook zaad. maar dat is van nicotina rustica een variant die zeer sterk is

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

beter nooit dan laat ;
de zaadjes zitten nog steeds in het zakje, want gisteren kwam ik voorwaar tabaksplanten tegen bij lieve leentje, mijn favoriet verkooopstertje bij Windels. 1,5 €/stuk, 20 cm hoog.
Zaaien moet op 19 maart gebeuren ( Sint Jozef, patattenplantdag ) of alleszins in die buurt. 't duurt een eeuwigheid eer ze een beetje op een plant beginnen te lijken, dus nu is 't veeeeeeeel te laat om nog te zaaien.
bespeur ik daar al een dor blad aan mijn plant ?
en wil dat blad graag gerookt worden ?
welke redelijke mens verwacht dat je je oogst drie jaar lang onder een meter humus begraaft om te laten rijpen.
Neen, dat lukt nooit - tenzij met een deeltje van 'the crop' ;-)
SSSSSSS

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Mijn tabak groeit

Bericht door smoorder »

plots, sedert vorige week.
Maanden staan mijn planten te verkommeren, worden aangevreten door slakken, als sla aanzien door hanen ...
Slechts vijftien centimeter gegroeid tijdens de zomer ... kortom, overlevers, maar niet meer dan dat.
En vorige week, kwansuis, begonnen ze uit te schieten. Uiterst bizar.
'k Heb onmiddellijk een foto genomen - vaak is er nog een terminale opleving - maar we zijn nu een volle week verder en de toename is voorspoedig.
Dit brengt natuurlijk een ander probleem aan de orde : stel dat ze blijven groeien, dat de oogst overvloedig is .... luxeproblemen komen nooit alleen

S

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Mijn tabak groeit

Bericht door Rob »

smoorder schreef:plots, sedert vorige week.
Maanden staan mijn planten te verkommeren, worden aangevreten door slakken, als sla aanzien door hanen ...
Slechts vijftien centimeter gegroeid tijdens de zomer ... kortom, overlevers, maar niet meer dan dat.
En vorige week, kwansuis, begonnen ze uit te schieten. Uiterst bizar.
'k Heb onmiddellijk een foto genomen - vaak is er nog een terminale opleving - maar we zijn nu een volle week verder en de toename is voorspoedig.
Dit brengt natuurlijk een ander probleem aan de orde : stel dat ze blijven groeien, dat de oogst overvloedig is .... luxeproblemen komen nooit alleen

S
Wow! Wat voor tabak verbouw je? Ik had geen idee dat mensen dat nog doen. Wat een leuk idee!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Wel oppassen met de nicotine in verse bladen. Het moet zorgvuldig worden gefermenteerd. Maar dat wist je zeker al ;)

Kan je die tabaksplanten ook in een pot in je kamer/vensterbank zetten?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

GeneralTrue
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2009 17:06
Locatie: Delft

Bericht door GeneralTrue »

Tabak voor je pijp? zo ja stuur ons is een monstertje wanneer die klaar is?=p

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

mijn planten binnen hebben beter overleeft, wel heb ik zaad van degene die buiten stond
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Een Virginiasoort, maar een nicotinearme versie;
oorspronkelijk in volle grond, maar ingevolge diverse plagen dan toch terug in pot in de serre ... en ziedaar
verwerking is inderdaad geen "klusje van niks" ... zoals ik al zei; een luxeprobleem komt nooit alleen ...

Afbeelding

S

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

En ziehier de rijkelijke oogst ...
een rustig begin, nog geen "balen",
maar dat vind ik geen reden om te " .... "
als alles goed verloopt zal er ongeveer 20 gram gedroogde tabak overblijven, met wat geluk een zevental uren bedachtzaam roken.
àls ...

Afbeelding

Een randbedenking : om ecologisch tegen ongedierte te spuiten gebruikt men een aftreksel van tabak.
Ook onder broedende kippen legt men tabaksstelen om ze luisvrij te houden.
Op geen enkele plant in mijn tuin zat zoveel ongedierte als op mijn tabaksplanten.
De bladeren werden zelfs opgegeten door slakken.
Tabak is dan schijnbaar toch minder ongezond dan gedacht wordt 8)

en omdat dit bloempje nooit zal ontluiken, een tabaksknop

Afbeelding

S

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Hoe kom je aan de tabakszaden of plant, als ik zo vrij mag zijn?
Het lijkt mij een leuke aanwinst in de vensterbank daar mijn vrouw nogal groenevingers blijkt te hebben ben ik wel geintresseerd in een huiskweekje.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

De planten heb ik in m'n tabakswinkel gekocht.
Tabakszaad kan je op marktplaats of kapaza vinden.

S

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

ik heb zaad van iemand gekregen maar je kan het ook op de freeseedring bestellen (grattis offcourse)
http://www.freeseedring.nl/
als je zelf zaden oogst liefst een deel (meer dan je kreeg) terug te sturen zo kan dit fantasttisch initiatief blijven bestaan!

een plant heb ik buiten gezet, deze is afgebloei en heeft verschillende zaaddoosjes met honderden zaden erin :D , na dat de plant bevrucht is sterft hij af. In theorie zou ik de planten binnen die niet bevrucht zullen worden in leven kunnen houden, en af en toe een blaadje pikken :wink: (deze staan in een veranda en doen het zeer goed!)
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Hoe lang duurt het fermenteren?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

tot de amoniakgeur weg is denk ik, regelmatig vochtig houden, ik vind het een riscante zaak wegens schimmelgevaar (alhoewel zo de beroemde schimmelhash is uitgevonden, misschien schimmeltabak? :roll: )

zonder te fermenteren zit er zéér veel nicotine in, misschien leuk om gewoon te drogen en te mengen met andere tabakken, ik vermoed dat de tabak ook zeer neutraal gaat zijn.
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1254
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

't was té mooi weer om te niksen ...
de druivelaars zijn gesnoeid, en met de takjes heb ik een prachtig smeulend houtvuurtje gemaakt,
en daarboven, mijn min of meer droge tabaksbladeren
geen snertvuurtje, een echt rokend ding, zo efficient dat héel de serre meedeelde in de vreugde

Afbeelding

tegen de avond voelde ik me als een gerookte paling en zagen de bladeren er zó uit
De tabak heeft er helaas weinig van meegedragen; misschien moet hij er drie weken bovenhangen in plaats van drie uur

Afbeelding Afbeelding

De oogst is "verwerkt"; 80 % tabak, 3 % glycerol, 17 % water,
in een PE - zak op de chauffage, dan haal ik dagelijks toch wel een aantal uren 55°.
Theoretisch zou dit een aërobe gisting moeten zijn om de ammoniak te laten ontsnappen, maar dat geeft kans op schimmels ;
dus ga 'k de bladeren elke week stomen, dan dan terug veilig in het vacuumzakje.

Geef toe, 68 gram .... een niet te versmaden hapje
misschien maak ik er zelfs een rope van
a very short rope :-)

Harmen
Berichten: 448
Lid geworden op: 17 sep 2009 18:02
Locatie: Lelystad

Bericht door Harmen »

Mooi werk Smoorder!
Een wel bestede dag zo te zien :lol:

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

leuk, ik laat mijn planten in de veranda staan, ze blijven zo nu en dan eens een blaadjes geven (afsterven), ik rol ze op een rolletje en rol ze strak in plastiek, na een tijd lijkt het wel 'vettig' te worden, het rookt wel lekker
heil Donar god van de donder!

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Enkele jaren geleden heb ik ook eens een poging gedaan om met zelfgekweekte tabak te experimenteren.
Dit echter zonder kennis van zaken.
Bladeren geoogst.... gedroogd ..... gefermenteerd ..... nogmaals gedroogd......
terug vochtig gemaakt tussen nat keukenpapier en sigaren van gerold.
Nu het roken ! Het aroma mocht er zijn, de smaak redelijk, maar na een vierde van een sigaar ben ik een uur moeten gaan liggen.
Mijn hoofd tolde, de kamer draaide, boven leek onder en men maag en ingewanden leken een eigen zwevend bestaan te leiden.
De moraal van dit verhaal ..... zelf gemaakte sigaren waar je een paard mee omlegt zijn niet geschikt voor een ezel :P :P

Jef
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

of niet geschikt om er vier achter elkaar te roken :roll:
heil Donar god van de donder!

Blue Brain
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 okt 2009 11:04
Locatie: Opglabbeek (B)
Contacteer:

Bericht door Blue Brain »

Niet na de vierde sigaar, maaaaaaar...... na 1/4 sigaar
De helft van een halve dus. :roll: :roll:

JEF
Pluk elke dag...... het kan je laatste zijn.

Plaats reactie