Waterpijp in Turkije

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
ernstig

Waterpijp in Turkije

Bericht door ernstig »

Kort geleden tijdens vakantie in Turkije een waterpijp uitgeprobeerd. Dat was nog niet zo een succes. Is geheel nicotine vrij roken. Gaat met verschillende smaken tabak en zelfs de mogelijkheid om het water vervangen door melk of iets dergelijks om de smaak te combineren. Omdat de waterpijp niet echt mobiel is, gebonden aan een plaats. Dus in een gezelschap gebruiken. Volgende vakantie nog maar eens opnieuw proberen.

Zijn er nog andere ervaringen of tips?

Ernst

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Nekker »

Ik heb ook in Turkijke vorig jaar een waterpijp gekocht. Buiten het feit dat ik nooit meer van mijn leven nog een voet in dit land zet, is ook die aankoop tegengeslagen. Ik ben iemand die absoluut niet van toeristische zaken houd, maar tja om mijn vriendin tevreden te houden toegestemd om een hotel vakantie te doen. Om je maar een idee te geven, ik trek er graag op uit zonder te weten waar ik naartoe ga. In het verleden deed ik dat door middel van liften, nu ik over een rijbewijs beschik doe ik het met de wagen. Maar mijn eigen wagen onder mijn gat hebben is al een luxe op zich vind ik. In dat luxe hotel ben ik 1 week lang enorm ziek geweest van het water, vermoedelijk de ijsblokjes die ze in de cola's daar doen.

Ik rookte toen al pijp en wou graag thuis komen met een waterpijp. Ongelooflijk, overal waar je rondom je keek zag je de toeristische prullen staan. Nee ik wou een echte traditionele turkse waterpijp, na lang zoeken op een marktje, eindelijk één gevonden. Toen ik ermee thuis kwam, bleek er niet uit te roken. Het zal er ééntje worden om op de kast te zetten.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5386
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Paasei »

Nicotinevrij? Serieus fabeltje hoor...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Nekker »

Paasei schreef:Nicotinevrij? Serieus fabeltje hoor...
Inderdaad, overigens heb ik ooit ergens gelezen, dat van alle rookmiddelen de waterpijp de meest schadelijke vorm van roken is!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door janneman »

Ik rook met enige regelmaat een waterpijp. Het is tegenwoordig blijkbaar een beetje in de mode geraakt, want 10 jaar geleden moest ik echt stad en land afzoeken om ergens in een wel zeer Turkse winkel wat tabak en kooltjes te vinden. Nu heeft zelfs mijn tabaksboer hier in Sittard wat tabak, en elke Turkse winkel, zelfs die met een zachte G, hebben een keur aan tabak, kooltjes en andere spullen.

Afbeelding

Over het nicotinegehalte en de gezondheid kan ik niet zo heel veel zeggen, ik merk in elk geval niet veel van nicotine. Bij die hele keur aan smaakjes (appel, aardbei, banaan, koffie en noem maar op) beperk ik me doorgaans tot de meest neutrale tabak die ik kan vinden. Er zijn zeer handzame 'zelfbrandende' kooltjes te krijgen voor gebruik in de waterpijp; een soort van damschijven van geperste kool die gemakkelijk aan te steken zijn. Ik leg op de tabak een stukje aluminiumfolie waar ik gaatjes in geprikt heb, zodat de tabak wat minder verkoold. Zeer sterke koffie in plaats van water geeft een wat zwardere smaak aan de tabak. Melk en dergelijke kan ik van harte afraden; melk gaat vrij snel 'rotten' (dat is wat anders dan zuur worden) en levert dan een bijsmaak op die je voorgoed van een waterpijp zou kunnen genezen...

Het roken is wel een aparte ervaring, je bent ineens inderdaad niet meer mobiel. Rust, en eventueel iets om naar te kijken of te luisteren is het beste wat je kunt hebben. Bij ontstentenis van een roedel buikdanseressen beperk ik me doorgaans tot een film op tv.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Kynikos »

Paasei schreef:Nicotinevrij? Serieus fabeltje hoor...
Je hebt tegenwoordig, omdat waterpijp roken zo'n hype is, ook 'tabakloze tabak'. Dan zit je in feite alleen maar fruit en zoetigheid te verstoken. Bij de echte waterpijp tabak merkte ik echter meer dan genoeg van de nicotine, bij sommige varianten in zoverre dat als je zo'n heel kreng over je longen rookt dat beter liggend gedaan kan worden als een ouwe sultan.

Verder ben ik zelf het waterpijp roken, ondanks dat ik een goed exemplaar bezit, een beetje zat geworden. Het prepareren en roken is te omslachtig in verhouding met de beloning. Toen ik later de ouderwetse, Westerse bruyere pijp heb ontdekt is dat Oosterse een beetje in ongenade geraakt. Ik mis het roken het roken ervan niet. Het ritueel is mooi, het smaakt wel lekker maar uiteindelijk ontbreekt de verfijning wat mij betreft.

Voor de diehard aromatic rokers is het misschien wel een mooie beleving. Omdat er constant een kooltje nabij de tabak smeult in plaats van dat je deze aansteekt kan je er nog veel meer nattige zoetigheid in kwijt. Ik moet altijd m'n handen wassen nadat ik een waterpijp gestopt heb. Volgens mij heeft de gehele Islamitische wereld een 'sweet tooth' die naar mijn pallet aan het absurde grenst. Zo is half koffie half suiker in je brouwsel daar volgens mij ook geen uitzondering.

churchwardensmoker
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jul 2011 21:24

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door churchwardensmoker »

Zeer sterke koffie in plaats van water



:shock: meen je dat. koffie????? :shock:

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1162
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Pieter »

Nekker schreef:
Paasei schreef:Nicotinevrij? Serieus fabeltje hoor...
Inderdaad, overigens heb ik ooit ergens gelezen, dat van alle rookmiddelen de waterpijp de meest schadelijke vorm van roken is!
In ieder geval hoogste nicotinegehalte...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door janneman »

@ churchwardensmoker: Je drinkt die koffie niet, de rook blubbert er een beetje doorheen. Om ook maar iets van smaak mee te krijgen mag je voor die gelegenheid de sterkste koffie zetten die je voor elkaar krijgt en die toch nog vloeibaar genoeg is om in de pijp te gieten :D

@ Pieter: in elk geval minder nicotine dan bijvoorbeeld de Kendall rope tabak die ik heb; daar merk ik wel nicotine bij, bij de waterpijp en de tabakken die ik daarvoor gebruik merk ik er eigenlijk weinig van, net als bij de meeste andere pijptabakken. Overigens rook ik een waterpijp niet over de longen maar net als een gewone pijp, alleen via mond en voor de smaak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1162
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Pieter »

Waar dat het nicotinegehalte van waterpijptabak lager is dan van andere tabakssoorten... Maar ik bedoelde meer dat men met de wijze van roken (inhaleren door het water) blijkbaar toch de meeste nicotine binnen krijgt, of zo heb ik me laten vertellen. Zal natuurlijk onzin zijn, daar het water toch als een soort filter werkt, en deze in bijvoorbeeld in shag niet aanwezig zijn, maar toch...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Kynikos »

Toen ik nogal eens waterpijp rookte inhaleerde ik wel. Dit waren al snel flinke hijsen met zo'n ding, gigantische wolken kon ik uitblazen. Tel daarbij op dat je een drie kwartier zoet bent met zo'n ding en je bent tamelijk high na 't roken. Ik heb nog geen andere manier van tabaksgebruik ervaren waarbij ik dermate onder invloed raakte. Het lijkt me dus heel goed mogelijk dat je zo meer nicotine binnenkrijgt dan bij andere vormen van roken. Alhoewel het misschien ook alle suikers en wat er nog meer in zit kan zijn voor een gedeelte.

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Turin »

Wat ik wel eens begrepen heb is dat niet zo zeer de tabak van je waterpijp schadelijk is maar vooral de zooi die in de kooltjes zit om ze makkelijk aan te kunnen steken en dat een gewoon houtkooltje beter zou zijn maar vergeef me als het niet waar is ik heb geen water pijp.
Ik weet wel dat er tabaks loze water pijp tabak is.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Winslow Collector

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Winslow Collector »

Turin schreef:Wat ik wel eens begrepen heb is dat niet zo zeer de tabak van je waterpijp schadelijk is maar vooral de zooi die in de kooltjes zit om ze makkelijk aan te kunnen steken en dat een gewoon houtkooltje beter zou zijn maar vergeef me als het niet waar is ik heb geen water pijp.
Ik weet wel dat er tabaks loze water pijp tabak is.
Precies Turin, dat heb ik me ook laten vertellen. Een jaar of 3 geleden, zat Willem Schimmel in de organisatie van een rookdag. Niet alleen pijproken, maar ook vlees en vis roken en andere dingen die met roken te maken hebben. Was op een terrein van de brandweer. Ik ben daar toen met Rudi v.d. Waart geweest. Rudi en Willem hadden het natuurlijk druk met de "gewone" pijpen en tabak, dus vroeg Willem of ik die hele dag de waterpijpen wilde showen, laten proeven, er wat over vertellen, enz. Zo kwam het, dat ik die dag met tussenpauzes toch zeker een uurtje of 5 aan die waterpijpen heb zitten lurken. Dat resulteerde in een ontzettend prikkelige keel. Volgens mij van die kooltjes.

Ik rook mijn eigen waterpijp eigenlijk maar zelden, terwijl ik het best lekker vind roken. Een beetje de reden die Kynikos al aangaf: best veel werk met opbouwen voor dat uurtje op 1 plek zitten roken. Hopelijk is volgend jaar onze tuin + terras helemaal gereed volgens onze wensen. Dan lijkt het me wel weer lekker om 's zomers in de tuin, op een zwoele avond, een beetje aan dat ding te zitten roken.

drfretboard

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door drfretboard »

Waterpijp kun je eigenlijk niet roken zonder te inhaleren, daarmee moet je wel haast een flinke teug over de longen nemen. Dat gaat overigens prima, omdat het heel koel en mild rookt, maar een flinke hijs over de longen hakt er goed in qua nicotine, zoals Rob (Kynikos) al zei.

Inderdaad wordt er van alles als vocht gebruikt, je kunt ook vruchtensap gebruiken. Het beïnvloed de smaak, dus men gebruikt wat men wil naar voorkeur. Ook thee bijvoorbeeld.

Dat van die kooltjes; ik deed het altijd met een zilverfolie met gaatjes daarin geprikt. Dat doe je over de tabak heen en daarbovenop het kooltje (of anderhalf). Prikkende keel komt volgens mij gewoon door de tabaksrook...

Hier precies hetzelfde verhaal: De bruyerepijp heeft zoveel minder gedoe en logistieke rompslomp en geklieder met die nattige tabak, dat deze de waterpijp geheel verdrongen heeft.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Joey Peters »

Ik heb in een enthousiaste bui ook zo een ding ooit gekocht; 4 keer gebruikt en nu staat ie maar wat stof te vangen.

Op marktplaats is er een overkill aan die dingen.

Doe mij maar :B
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Kynikos »

Winslow Collector schreef:
Turin schreef:Wat ik wel eens begrepen heb is dat niet zo zeer de tabak van je waterpijp schadelijk is maar vooral de zooi die in de kooltjes zit om ze makkelijk aan te kunnen steken en dat een gewoon houtkooltje beter zou zijn maar vergeef me als het niet waar is ik heb geen water pijp.
Ik weet wel dat er tabaks loze water pijp tabak is.
Precies Turin, dat heb ik me ook laten vertellen
Volgens mij zijn het niet per se die makkelijk aansteekbare kooltjes (dat spul verbrand immers en er blijft houtskool achter) maar kooltjes in het algemeen. Je zit toch je lucht door een barbecue heen te trekken en dat is niet al te best. Tegenwoordig heb je schijnbaar ook electrische verwarmingselementen voor de waterpijp. Voor een waterpijp kan dit volgens mij best werken, aangezien het daar draait om de hitte van het kooltje en niet om het daadwerkelijke verbranden van de tabak.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1162
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waterpijp in Turkije

Bericht door Pieter »

Joey Peters schreef:Ik heb in een enthousiaste bui ook zo een ding ooit gekocht; 4 keer gebruikt en nu staat ie maar wat stof te vangen.

Op marktplaats is er een overkill aan die dingen.

Doe mij maar :B
Nare van Marktplaats: ze maken nu gebruik van een categorie voor artikelen genaamd '(water)pijpen', dus vandaar dat je ze zo veel tegen komt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie