Erfgenaam van een Pijproker

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
upinsmoke

Erfgenaam van een Pijproker

Bericht door upinsmoke »

Beste allemaal,

Ik ben de dochter van een zeer excentrieke, luide, liefdevolle en eigenzinnige verzamelaar. Mijn vader was anesthesist, motorrijder, duiker en zendamateur, om maar een paar dingen te noemen. Hij rookte dagelijks pijp en sigaren en de kans is groot dat hij dit forum zelf ook bezocht heeft. In 2016 overleed hij plotseling, niet lang nadat ik 18 werd. Bij het uitruimen van zijn huis zijn er vele collecties door mijn handen gegaan, waaronder zijn verzameling pijpen, tabak en toebehoren. Ik ben nu op een punt waar ik kritisch moet gaan kijken naar wat ik mee kan nemen naar mijn nieuwe, kleinere woning en heb besloten dat het tijd is om afstand te doen van een aantal objecten die me zeer nauw aan het hart gaan. Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, en wil niet zomaar klakkeloos dingen weggooien, zeker als deze mogelijk ook nog waarde kunnen hebben voor iemand anders.

Mijn vraag is: is er hier op dit forum iemand die bereid is om met mij mee te kijken naar de verzameling en eventueel tips kan geven over welke objecten een nieuw huisje verdienen? Ik zou het enorm waarderen. Het gaat om een aantal doosjes vol met verschillende items; sommige tabak heeft zelfs nog verzegeling. Misschien is het niks, misschien zitten er objecten die voor jullie gemeenschap van waarde zijn tussen. Hoe dan ook vind ik het de moeite waard om er aandacht aan te besteden en op deze manier hopelijk ook mijn vader eer aan te doen.

Ik hoor het graag.

Heb een fijne dag en alvast bedankt voor jullie tijd ❤️

Eva

oehoe

Re: Erfgenaam van een Pijproker

Bericht door oehoe »

Welkom Eva,

Meestal betreft 't hier zaken die forumleden vaak doen watertanden. Er zouden juweeltjes bij kunnen zitten. Ik ga me er persoonlijk niet mee bemoeien maar foto's hier (liefst gedetailleerd) zullen echt wel reacties opleveren bij zowel de tabak en pijpen. Bij de pijpen graag ook even 'n foto van de merknaam. Natuurlijk ook foto's van de accessoires. We zien de plaatjes met interesse tegemoet en eenieder hier zal je van raad en duiding kunnen voorzien denk ik.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

GR69

Bericht door GR69 »

Ik ben wel bereid om mee te kijken. Maar ik denk dat er andere leden zijn die meer kennis hebben.
Zomaar weggooien is in ieder geval geen goed idee.
Laat maar weten heren, zo niet dan ben ik beschikbaar voor hand en spandiensten in dezen.
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer

oehoe

Bericht door oehoe »

Meekijken in ieder geval ook hier Georg. Ik ben geen deskundoloog echter. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Om een eindeloze reeks foto's te voorkomen, mag ik vragen waar ongeveer je woont.
We hebben leden tot in de verre uithoeken van Nederland en Vlaanderen, misschien kan iemand in de buurt je even bijstaan.
Vriendelijke groep mensen hier, vast één bereid even te komen kijken.
Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Tja, kijk dan niet. Jij hebt er misschien geen sin an Eli maar andere forumleden wellicht wel.
Gegroepeerde foto's die op verzoek van iemand per item worden uitgelicht misschien 'n optie?

Tekst in de vorm van 'n meer nauwkeurige beschrijving is natuurlijk ook welkom.

Mark Twain

Chris

Bericht door Chris »

Welkom Eva,

Fijn dat je de weg naar dit forum hebt gevonden! Vele enthousiastelingen aangaande het pijproken zul je hier kunnen vinden, bij wie de zaken die je eventueel zou willen verkopen een goede plek zullen krijgen. Ik ben benieuwd wie je vader was, en onder welk pseudoniem hij dan het forum bezocht zou kunnen hebben. Mocht je hulp nodig hebben vanuit het zuiden van het land, ik woon in Noord-Brabant en ik kan waar nodig helpen het een en ander voor elkaar te krijgen. Doe het vooral op je eigen tempo en onder je eigen voorwaarden.

rivulus

Bericht door rivulus »

Eliminator schreef: 13 mar 2025 15:04 Om een eindeloze reeks foto's te voorkomen, mag ik vragen waar ongeveer je woont.
We hebben leden tot in de verre uithoeken van Nederland en Vlaanderen, misschien kan iemand in de buurt je even bijstaan.
Vriendelijke groep mensen hier, vast één bereid even te komen kijken.
Inderdaad, als t in de buurt van Leiden is wil ik best een blik werpen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Het gaat mij niet om de moeite om te kijken oehoe, het gaat mij meer om de dame in kwestie te ontlasten van veel werk.
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Ik wil, afhankelijk van de afstand natuurlijk, best helpen. Heb dat eerder aan de hand gehad.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Sidekickelvis schreef: 14 mar 2025 09:29 Ik wil, afhankelijk van de afstand natuurlijk, best helpen. Heb dat eerder aan de hand gehad.
En voor SKE kunnen we onderhand de hand wel in het vuur steken als het om dit soort klusjes gaat.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

oehoe

Bericht door oehoe »

The_Undertaker schreef: 14 mar 2025 19:42
Sidekickelvis schreef: 14 mar 2025 09:29 Ik wil, afhankelijk van de afstand natuurlijk, best helpen. Heb dat eerder aan de hand gehad.
En voor SKE kunnen we onderhand de hand wel in het vuur steken als het om dit soort klusjes gaat.
Zeker weten. prachtkerel!

Mark Twain

GR69

Bericht door GR69 »

The_Undertaker schreef: 14 mar 2025 19:42
Zeker!
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer

upinsmoke

Bericht door upinsmoke »

Heren,

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties en het warme welkom. Ik vind het geen enkel probleem om de collectie vast te leggen op camera en een beschrijving te maken van alle merknamen en serienummers die ik tegenkom. Mocht er dan nog fysieke hulp nodig zijn dan kom ik daarvoor zeker in de lucht. Ik heb momenteel nog niet de hele collectie op één plaats, dus het kan heel even duren voordat ik alles op de foto heb! Ik ga in ieder geval mijn best doen.

Nog één kleine vraag: is het ook toegestaan om de sigaren hier te posten / bij de collectie te betrekken (en is daar überhaupt interesse voor) of is daar een speciale subsectie voor waar dit meer welkom is?

Ik hoor het graag, fijne avond allemaal!

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

upinsmoke schreef: 16 mar 2025 17:19 Heren,

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties en het warme welkom. Ik vind het geen enkel probleem om de collectie vast te leggen op camera en een beschrijving te maken van alle merknamen en serienummers die ik tegenkom. Mocht er dan nog fysieke hulp nodig zijn dan kom ik daarvoor zeker in de lucht. Ik heb momenteel nog niet de hele collectie op één plaats, dus het kan heel even duren voordat ik alles op de foto heb! Ik ga in ieder geval mijn best doen.
Rustig aan, tabak (mits vacuum verpakt) en pijpen dalen niet echt in waarde en/of kwaliteit naarmate ze ouder worden.

Nog één kleine vraag: is het ook toegestaan om de sigaren hier te posten / bij de collectie te betrekken (en is daar überhaupt interesse voor) of is daar een speciale subsectie voor waar dit meer welkom is?

Dit is zeer afhankelijk van hoe ze bewaard zijn. Als de sigaren al vanaf 2016 in een kast liggen zijn ze waarschijnlijk te ver uitgedroogd om nog waarde te hebben. Net als met de pijptabak ligt dat dus erg aan de opslagmethode. Er zijn hier echter ook veel sigarenrokers lid en evt. verkoop kan en mag hier.

Ik hoor het graag, fijne avond allemaal!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

oehoe

Bericht door oehoe »

We zien het tegemoet hier. Pijp- en sigarenrokers zijn geduldige mensen over het algemeen. Je krijgt eerlijk advies en goede raad en mocht je willen verkopen ook daar 'n eerlijke mening.

Mark Twain

Plaats reactie