Mac Baren STG overname

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
gewoon ik

Re: Mac Baren STG overname

Bericht door gewoon ik »

Er valt veel uit. Blij dat capstan en navy flake blijven, maar tegelijk spijtig dat de blauw verdwijnt.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rutger uit Amsterdam »

Funky Bunky

Bericht door Funky Bunky »

Heb een donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van de Nederlandse pijproker gewoon een keuze maakt uit wat er in de winkel ligt.
Slechts een klein deel van de pijprokers " fietst " naar Duitsland voor een rijker assortiment om uit te kiezen.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Jazeker,

met gevaar voor eigen leven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rutger uit Amsterdam op 09 jan 2025 04:26, 7 keer totaal gewijzigd.

Beginneling

Bericht door Beginneling »

Funky Bunky schreef: 07 jan 2025 12:20 Heb een donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van de Nederlandse pijproker gewoon een keuze maakt uit wat er in de winkel ligt.
Slechts een klein deel van de pijprokers " fietst " naar Duitsland voor een rijker assortiment om uit te kiezen.
Mijn donkerbruine vermoeden is dat voor velen geldt dat (mits een auto onder de kont) het ongeveer net zoveel tijd kost naar een Nederlandse speciaalzaak te gaan met alle in NL mogelijke keuze. als naar net over de grens. Want tabaksspeciaalzaken met keuze uit pijptabak zijn er haast niet meer. Verder vermoed ik dat een deel van de pijprokers trouw het vaste merk haalt bij de Primera, die dat dan vervolgens steeds netjes bestelt. De Primera eigenaar hier om de hoek zei me laatst: die en die haalde hier altijd Neptune maar komt niet meer. Te duur. Hij haalt het nu ook over de grens. Lensen tabak in Arnhem zei me een paar jaar geleden toen ik me 'beklaagde' over het assortiment: toen de grens dicht was ivm corona verkocht ik hier ineens weer pijptabak, maar nu vraagt niemand er meer om. Met het verlies van MacBaren gaat er een flinke hap uit de keuze hier en zullen er nog meer de grens over gaan. Zelfs ik. Fietsend als het moet...
Kan redelijk lezen, tellen en schrijven. Maar heb eigenlijk nergens verstand van. Beter zo dan andersom..

oehoe

Bericht door oehoe »

Al meerdere keren de grens overgegaan naar Heinsberg. Fluitje van 'n cent ergens ondanks het feit dat de hele stad overhoop lag toen met 'n Kerstmarkt gaande ook nog. De Primera's in 'n omtrek van 20 kilometer hier hebben vrijwel niets aan pijptakak. Blij met de slechts 49 kilometer en 'n reistijd van zo'n kleine twee uurtjes heen en terug.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Als ik mij goed ingelezen heb dan zijn er straks in geheel NL nog slechts 29 SKU's verkrijgbaar...

-- That's it! ----

Het zal je hobby maar zijn...

:sherlock:

Ben benieuwd of we er met het vertrek van Mac Baren nog iets voor in de plaats krijgen...,
of dat de diversiteit in het aanbod van pijptabakken echt gehalveerd zal worden.
Dankzij de prutsers van Pronk was de keuze al niet meer zo reuze...

Afbeelding

Ik heb nog wel een paar suggesties (HU, Kopp, Gladora, C&D, Peterson, Orlik,
allen momenteel in NL niet verkrijgbaar).
Afbeelding

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Funky Bunky schreef: 07 jan 2025 12:20 Heb een donkerbruin vermoeden dat de meerderheid van de Nederlandse pijproker gewoon een keuze maakt uit wat er in de winkel ligt.

junksculp

Bericht door junksculp »

Rutger uit Amsterdam schreef: 07 jan 2025 18:00 Jazeker,

met gevaar voor eigen leven...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Daar ben ik nog nooit geweest, is het de moeite waard? Ik ga meestal naar Heinrichs in Köln of Bergheim. Bonn is voor mij ook niet zo ver rijden.

Mikivis

Bericht door Mikivis »

Heeft er eigenlijk iemand een idee van de blends voor de Duitse markt?
De blends die nog gemaakt gaan worden die ik weet en waar de brief over gaat is bestemd voor de Amerikaanse markt.
Ik hoorde voorlaatst vraag mij niet meer welk interview, dat bv dark roll cake nog voor de Duitse markt zou geproduceerd worden. STG wilt geen concurrentie in hun eigen producten. (Er is momenteel ook geen escudo voor Europa)
Heeft iemand een info over de Europese markt? (met name Duitse, ik denk niet dat STG enige moeite in de benelux gaat steken.)
Sommige stukken van de overname begrijp ik, andere dan weer niet. Mac Baren wou uiteindelijk ook zich minder inzetten op pijptabak. Tabaksbedrijven kunnen niet gerund worden door mensen zonder passie voor tabak.
Mac Baren is daar nu een voorbeeld van en waarschijnlijk zullen er nog volgen in de toekomst.
Tegelijk is het ook een grote kans voor de andere die de passie voor hun producten wel hebben. Ik denk dat ze bijvoorbeeld bij C&D nu niet weten wat eerst te doen. We zullen alles moeten afwachten, duurder gaat het sowieso worden. Maar als we eerlijk zijn is pijptabak tegenover andere tabaksproducten best nog oké, ik bedoel niet goedkoop, maar als we de prijs/kwaliteit vergelijken met bv filtersigaretten.
Ik hoop dat iemand iets meer weet over de invloed voor ons (Duitsland dus) en het met ons wilt delen.

Groetjes :-?

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Ik heb inmiddels via diverse bronnen vernomen dat:
Dark Twist, Latakia Blend, Stockton, Navy Flake, Mixture Scottish, Plumcake en Golden Blend
allen behouden zullen blijven voor de Duitse markt.
Evenals de van origine NL, Amphora original, Amphora Full Aroma en de later geintroduceerde Amphora Virginia

De blends die in ieder geval geheel zullen gaan verdwijnen zijn:

7 Seas (allemaal)
Amphora Burley
Amphora Kentucky
Amphora No.2
Amphora No.8
MB Cube
MB HH Pure Virginia
MB HH Bold Kentucky
MB HH Rustica
MB HH Vintage Latakia
MB HH Burley Flake
MB Golden Ambrosia
MB Red Ambrosia

Nog geen info m.b.t. Black Ambrosia, Danish mixture en Original choice
Laatst gewijzigd door Rutger uit Amsterdam op 16 jan 2025 04:07, 4 keer totaal gewijzigd.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Daar ben ik nog nooit geweest, is het de moeite waard? Ik ga meestal naar Heinrichs in Köln of Bergheim. Bonn is voor mij ook niet zo ver rijden.
[/quote]

Prima winkel

https://www.pfeife-tabak-zigarre.de/de/Pfeifentabak/

maar Schneiderwind heeft een nog completer assortiment

https://www.schneiderwind.de/Pfeifentabak:::113.html

Mikivis

Bericht door Mikivis »

https://blog.cigarworld.de/vorlaeufige- ... -13-01-25/

Dit heb ik gevonden op de blog van cigarworld. Uiteindelijk de lijst van Rudger met nog enkele aanvullingen.
Fijne dag iedereen groetjes :-?

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Vandaag in de podcast van Pipes magazine presentator Brian wederom horen uitweiden over de Amerikaanse markt/producten. Volgens de echte brief zoals hier eerder getoond gaat het om minder dan 20 producten die verder verkocht worden naar de VS.
https://pipesmagazine.com/blog/radio-ta ... isode-643/
Er zit in de berichten hiervoor ook wat speculatie, o.a. in het Duitse bericht, curlies zouden niet geraakt worden wellicht. Mijn eerdere bericht over voorspellingen is nog erger qua uitwerking - STG schijnt de gehele MB fabriek te ontmantelen en laat de machines vernietigen. De insteek is om eventuele concurrentie tegen te gaan, mocht er iemand de zakelijke handschoen willen oppakken.
De hoofdreden genoemd voor de overname: de Roll your own merken en bijproducten zoals Snus die een stevigere markt kennen dan pijptabak.
Wat mij opvalt aan de lijst van producten die behouden blijven: het zijn alle producten waar je speciale tabaksoorten of gerijpte tabakken voor nodig hebt. Kwaliteit qua grondstoffen en tijd om te rijpen - dat is waar het aan schort op de markt. Sinds het verdwijnen van de veilingen, de opkomst van gegarandeerde (lage) bunder prijzen voor tabak ongeacht de kwaliteit, sinds dat moment was dit moment van verschraling en platslaan van het assortiment aan de wand geschilderd.
Een extra drijfveer voor verminderen van assortiment is dat nu de individuele verpakking, assorti en omdoos een unieke volgcode krijgen. Geloof me, dit is maximale hoofdpijn in productielijnen om te mechaniseren; ik heb er dagelijks mee te maken. En dat komt nog bovenop de verplichte teksten op de producten, inclusief een mengsel van foto's en teksten.
Zorg er dus voor dat je je favorieten nog koopt voordat de voorraad in maart 2025 er echt doorheen is, mijn vermoeden is dat dat de overgangstijd die toegekend is voor oude voorraad zonder track en trace.

Funky Bunky

Bericht door Funky Bunky »

NoneNicer schreef: 18 jan 2025 14:07 Vandaag in de podcast van Pipes magazine presentator Brian wederom horen uitweiden over de Amerikaanse markt/producten. .............................................................
.......................................................................................................................
Zorg er dus voor dat je je favorieten nog koopt voordat de voorraad in maart 2025 er echt doorheen is, mijn vermoeden is dat dat de overgangstijd die toegekend is voor oude voorraad zonder track en trace.
Dus voor benadeelden: ....................hamsteren! :(

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Laatst gewijzigd door Rutger uit Amsterdam op 19 jan 2025 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Rutger uit Amsterdam
Contacteer:

Streight from the horse's mouth:

Plaats reactie