Mac Baren's Royal Twist

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
smoking-rob

Mac Baren's Royal Twist

Bericht door smoking-rob »

Bij toeval las ik dat deze tabak in een gelimiteerde oplage van 3000 blikken (100 gr) op uitsluitend de Duitse markt verkocht ging worden vanaf begin Oktober en ik heb 6 blikken kunnen bemachtigen.

Toen ik voor het eerst Mac Baren's Roll Cake ontdekte in (ik denk) 1977 was die in no time mijn favoriete tabak, zo ontzettend smakelijk, altijd genieten van de fijne subtiele en kruidige tabakssmaak met een maple zoetje.

Dit is het officiele verhaal:
Among the most elusive of Mac Baren's spun-cut mixtures is Royal Twist, a distinctive Virginia/Perique blend enhanced by Dark-Fired Kentucky. Despite strong popularity and demand, it was delisted in the 1960s due to shared name registrations and unfortunately was taken off the market. While it later returned as Mac Baren's flagship Roll Cake, one of the blending house's most popular tobaccos of all time, the recipe had changed and no longer included Perique.

Nu weet ik zeker dat de blikken Roll Cake die ik toen rookte wel degelijk Perique bevatte, dat stond vermeld op het kartonnen inlegrondje dus misschien toch nog het recept van de Royal Twist voor een tijdje.

De huidige Roll Cake heeft zeker geen Perique maar nu wel een snufje Latakia, heb laatst een huidige productie blik ervan gerookt en de Latakia was er wel, maar echt maar een snufje hoor. Plumcake bevat 5% ervan en Roll Cake dan echt niet meer dan 2.5% denk ik.

Maar goed, de verwachtingen waren hooggespannen voor Royal Twist....zou ik die heerlijke rookervaring van Roll Cake van de jaren 70 weer mogen meemaken?

Nou, deels wel maar toch niet helemaal...ik denk dat de tabakscompositie wel hetzelfde is maar de maple casing is nu wel wat minder .
en misschien zijn andere toevoegingen die toen wel toegestaan waren nu weggelaten.

Wat ook zal meespelen is dat ik bijna uitsluitend een tabak van Dein Tabak rook genaamd 16/5 Der Neue, een soort Director's Cut clone en die smaakt mij altijd heerlijk en is ook voller en met meer smaak variatie dan deze Royal Twist en met meer dan een snufje Perique vermoed ik.

Al met al toch wel blij met deze aanwinst van 6 blikken om af en toe de herinneringen van jaren 70 Roll Cake weer op te halen.

Ik heb er nog een blik van, ongeopend maar of ik die ooit open ga maken...?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Ribbon

Re: Mac Baren's Royal Twist

Bericht door Ribbon »

Fijne review Rob. Dank.

Heb een blikje van de oude van Martin overgenomen en ben nu wel extra nieuwsgierig geworden. En tevens om er eens eentje van die nieuwe batch te bemachtigen, al zal dat met zo'n kleine oplage niet makkelijk worden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Peterson Hyde Park (2015), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)

Plaats reactie