Intertabac 2024 - kleine impressie van grootse beurs

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Plaats reactie
NoneNicer

Intertabac 2024 - kleine impressie van grootse beurs

Bericht door NoneNicer »

Donderdag 19 september was een fantastische dag om weer eens naar het Dortmundse af te reizen.
Afbeelding
Aldaar was het weer een komen en gaan van duizenden professionals in de 'Genußindustrie'. Bij binnenkomst was het ietwat een chaos, velen hadden net als ik kort voor aanvang een ticket gekocht en waren nog niet formeel gevalideerd voor de KVK registraties. Tickets konden nog niet betaald worden, maar velen hadden net als ik afspraken gemaakt met leveranciers.
Een van de leidinggevenden beklaagde zich over het late aanmeldgedrag - mijn vervolgvraag was waarom er dan ook nog live aanmeldingen mogelijk werden gemaakt aan de overzijde van de hal middels laptops van de Messe. In mijn geval werden afspraken pas een dag van te voren bevestigd.
Daar waar ik enkele jaren terug met Arno op pad mocht was dat dit keer helemaal voor mijn eigen onderneming. Heel apart, een gevoel van thuiskomen bij een van de gekste beurzen die ik ooit meegemaakt heb. En daarnaast waar werk en privé bijeenkomen. Intertabac is namelijk sinds twee jaar samengevoegd met een cannabisbeurs voor professionals. Met de recente legalisering van dat andere kruid en de aankomende duizenden kleine kwekerijen van social clubs een reden voor mijn collega's om acte de présence te geven.
Maar we zijn hier op dit mooie forum voor vertier met houten rookwaar, bij deze:
Afbeelding
Het eerste merk dat ik ben tegengekomen was Maestro de Paja. Alles versierd met doodshoofden en allerlei kleding en andere snuitserijen. Toch prachtige afwerkingen er bij, al blijven de vormen voor mijn gevoel wat klassiek.
Afbeelding
Bij de buurman was er een voor mij nieuw merk samengeschoven: Job pipes. Een soort metalen systeempijpje met bruyere en koppen van ander materiaal. Wel leuk dat er meerdere pijpenstelen in de set leken te zitten, zo kun je van deze metalen pokers ook een kort-stelige pijp maken.
Afbeelding
Dit is toch echt een van de meest vervreemdende situatieschetsen, maar toch echt realiteit: in alle hallen mag naar hartelust tabak worden geconsumeerd, gevaped tot u scheel ziet. Opvallend veel tabaksvervangers dit jaar, snus, nicotine kauwgum, nicotinestrips van zelfoplossend materiaal, andere sabbeldingen en snuiverijtjes. Voor u het vraagt: alle foto's zijn met toestemming gemaakt.
Afbeelding
Maar wat doet u nu zo dan op deze beurs zoal? Nouja, spreken met collega's - ik heb verschillende bijeenkomsten vanwege klantenwerk gemist rondom het groene kruid, o.a. de twee legendarische momenten in Berlijn. Nu was ik voor klanten op pad om de vulling van een van de productsoorten te bespreken. Door contacten en kennis van de beurs heb ik met diverse fabrikanten in Europa gesproken. Hierbij enkele voorbeelden.
Afbeelding
Afbeelding
Ook machinerie voor de productie en verwerking is vertegenwoordigd, heel mooi om ook de klant eens mee te nemen in de details van tabaksverwerking en de kennis opgedaan via de pijprookwereld over te kunnen brengen.
Afbeelding
De Duitse importeur van de Jean Claude pijpen heeft weer veel te kiezen, al zijn in mijn ogen de stijlen en afwerking toch wat teleurstellend veilig.
Afbeelding
En dan nu de highlights van Vauen, de reden waarom ik vandaag pas post. Deze producten stonden onder embargo en mochten niet gedeeld worden voor deze maandag. Vandaag is namelijk de bekendmaking van de nieuwe productlijnen voor dit najaar, het feestseizoen.
Openend met deze moderne variant van de traditionele Gesteckpfeife vind ik dit wel een geslaagde en gewaagde revival.
Verder zijn er enkele series met diens MSRP hier op de foto. Afsluitend de speciale editie voor operaliefhebbers van Puccini.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als laatste kwam ik deze pijp nog tegen, toch een fraaie
Afbeelding

Als afsluiting was ik perplex. Ik was bij Bloemen en Heupink langs voor wat informatie en kwam daar de Nederlanders tegen die ik ook in de ochtend tegenkwam, als eerste. Heel grappig om de dag te openen en te sluiten met dezelfde mensen. Zij waren doorgegroeid van een vuurwerkhandel nu naar tabakspeciaalhandel en dat liep erg goed. Na een allerlaatste ronde gedaan te hebben door deze hal kwam ik potdikkie uit bij Smokingpipes. Die zaten náást Bloemen en Heupink.
Met een grote grijns zat daar Tom Eltang te genieten van een drankje. Ik durfde bijna niet de heren en dame te storen, maar wilde toch even kijken naar de nieuwe collectie van Peterson. Was ik al niet 'star struck' door Tom, was ik daarna van de sokken geblazen toen ik het naambordje las van de Peterson vertegenwoordiger... Glen Whelan, wiens stem al ruim 2 jaar de podcast van Pipesmagazine dot com siert in de Peterson reclame. Heel apart om wekelijks zijn stem te horen en dan nu in het echt. (Glen is te zien in een van de foto's van dit artikel) Hij bood me uit zijn persoonlijke voorraad wat McClelland 5100 aan en hadden een heerlijk gesprek over 'wat zou het recept nou zijn' voor de tabak van weleer.
Wie ik niet herkende direct, maar weldegelijk aan tafel zat was Joshua Burgess. Josh is kartrekker voor Smokingpipes.eu en was vaak te vinden in de 'herken de tabak'-quiz die regelmatig in videoformaat door het bedrijf werd gehouden.
Verder kwam later nog de grote man achter het moederbedrijf, Laudisi, de heer Sykes Wilford aangeschoven. Fantastisch om even te kunnen praten met iemand die best bepalend is voor de markt met de overname van Peterson, aankoop van de recepten van Dunhill, deelname in Cornell & Diehl en daarmee facilitator van mijn favoriete tabakken van G.L. Pease. Helaas heb ik niet de eer gehad om ook met Jeremy Reeves nader kennis te maken. Jeremy zal vast met Per Jensen aan het babbelen geweest zijn, nog zo'n legende die ik heb gemist.

Al met al weer een fascinerende beurs en een heerlijk unieke combinatie van privé en werk! Volgend jaar weer denk ik zo.

Ribbon

Re: Intertabac 2024 - kleine impressie van grootse beurs

Bericht door Ribbon »

Wat gaaf! Bedankt voor het delen. :D
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Peterson Hyde Park (2015), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Heel, heel gaaf Jef!!! Dank voor de impressie! Het kriebelt nu toch weer om volgend jaar te gaan..
Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Erg mooie reportage waarvoor dank.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Thanks voor de info en foto's.
Nu ben ik wel nieuwschierig naar je werk eigenlijk.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

´n mooie en uitgebreide tocht door de beurs ;-)
bedankt!
S.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

Arno schreef: 24 sep 2024 11:27 Heel, heel gaaf Jef!!! Dank voor de impressie! Het kriebelt nu toch weer om volgend jaar te gaan..
Check, laten we kijken wat we kunnen doen. Heb me rotgezocht in de documentatie over waar DTM bijvoorbeeld, STG of onder de merken MacBaren zou staan, maar die waren allemaal niet genoemd. Heel apart, zag op Facebook dat Per er alsnog was - nog wel bij Michael Apitz bij DTM. Geen idee waar ze stonden helaas.

NoneNicer

Bericht door NoneNicer »

gewoon ik schreef: 24 sep 2024 13:12 Thanks voor de info en foto's.
Nu ben ik wel nieuwschierig naar je werk eigenlijk.
Tja, dat is eigenlijk weer hetzelfde als enkele jaren geleden maar dan nu zelfstandig. Eigenlijk is het nooit echt anders geweest, want hetzelfde werk deed ik voordat ik klaar was met mijn studie ook al, zelfstandig.

En wat dat is? Advieswerk voor verandering, optimalisatie. Vaak begint het met de vraag: Welk computerprogramma/pakket moeten we hebben om probleem X op te lossen? Als Business Analyst ontleed je het probleem en zoek je waar mogelijk naar de werkelijke oorza(a)k(en). De vraag achter de vraag. Daarna zijn er vaak drie dingen die als uitkomst gelden voor een probleem(cluster): Oplossen door automatisering/mechaniseren, oplossen door werkuitvoering aan te passen en/of aanpassen van invoer/uitvoer. De basis daarvan is het opstellen van specificaties en het kennen van randvoorwaarden.
In deze positie lever ik expertise over manieren van (ver)werken of inregelen van processen, ontsluiten van gegevensstromen ten bate van analyse, ontwerpen en inrichten van systemen zodat ze aansluiten bij bestaande of (ver)nieuw(d)e processen. Als ik het héél kort moet noemen: werktuigbouwkunde voor niet-tastbare transformaties, systeem- en bedrijfsontwerp.

Op dit moment doe ik deze dingen voor legale telers van cannabis die als startups binnen 18 maanden groeien van 5 naar 80-150 medewerkers. Zij hebben processen, bedrijfsvoering, bedrijfsinrichting qua machinerie en verwerkingsmethoden nodig, evenals ondersteuning bij de 'zachte kant' - behoud van bedrijfscultuur, normen, waarden bij snelgroeiende organisaties. Ik geniet het vertrouwen dat ik dat niet alleen 'naar binnen toe' mag doen, maar ook met stakeholders als gemeente en de ministeries mag doen namens mijn cliënten.

Zo kunnen we regelmatig randvoorwaarden in samenspraak passend krijgen in deze nieuwe sector waar weinig ervaring mee is op commerciële grote productieschaal bij ambtenaren. En ook de wisseling van de wacht bij lokale en landelijke overheid is daarbij een aandachtspunt, beslissingsnemers moeten tijdig dossierkennis opbouwen en daar help ik o.a. bij door artikelen te schrijven voor een website - tevens reclame voor mijn werk.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Thanks. Was niet wat ik had verwacht eerlijk gezegd. :lol:
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Plaats reactie