Flakes.
- Geoff
Re: Flakes.
Ik rook beide. Mits ik buiten rook, verandert de voorkeur naargelang het weer en de omstandigheden.
Als het lekker rustig zomers weer is met weinig wind, dan rook ik graag iets los. Een mooi voorbeeld hiervan is de langue de chien van Didot.
Ben ik aan zee of is het wat ruiger weer met wat meer wind, gaat mijn voorkeur uit naar een flake omdat die wat rustiger brand en ook beter brandende blijft.
Als het lekker rustig zomers weer is met weinig wind, dan rook ik graag iets los. Een mooi voorbeeld hiervan is de langue de chien van Didot.
Ben ik aan zee of is het wat ruiger weer met wat meer wind, gaat mijn voorkeur uit naar een flake omdat die wat rustiger brand en ook beter brandende blijft.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -
- oldgreenfield
Heren Voorburg en Flake bedankt voor de goede adviezen. We blijven het rustig proberen en oefenen. De flakes bewaar ik meestal voor de rustigste momenten. De losse tabak gaat goed al was het wel even leren nadat de pijp een aantal jaren te ruste was gelegd. Opgeven komt in mijn woordenboek niet voor [-X , gewoon blijven oefenen en hulp vragen is nooit een schande als je het eerst zelf maar hebt geprobeerd zegt mijn pa altijd. (maar die rookt geen flakes).
Problemen zijn zo opgelost, wonderen duren wat langer.
-
ik maak bijna uitsluitend gebruik van Flakes. Ze hebben iets ambachtelijks, vers, vochtig en volle smaak. Jammer dat de winkels weinig keus hebben.
Kunnen we hier op het forum niet een mooie Hollandse naam voor Flakes bedenken? Voorstellen:
Plakjes
Schijfjes
Sneetjes
Kunnen we hier op het forum niet een mooie Hollandse naam voor Flakes bedenken? Voorstellen:
Plakjes
Schijfjes
Sneetjes
- Marco big-ben
wat ik wel grappig vind in deze of andere discussies is dat men menige oplossingen aan het verzinnen is om tabak vochtig te houden terwijl de meeste tabakken beter smaken en branden als ze wat droger zijn!!
vooral neptune deze is echt zeiknat uit de pouch en smaakt voor geen meter nat, maar droog is het een smaak sensatie!!
het zelfde met de en orlik GS deze is ook vrij vochtig rookt en smaakt droger veel beter
vooral neptune deze is echt zeiknat uit de pouch en smaakt voor geen meter nat, maar droog is het een smaak sensatie!!
het zelfde met de en orlik GS deze is ook vrij vochtig rookt en smaakt droger veel beter
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
-
Mijns inziens haal je twee zaken door elkaar, bewaren en consumeren.
Wat betreft het laatste heb je gelijk.
Wat betreft het laatste heb je gelijk.
- Marco big-ben
@Rob
Tabak "bewaren" zie ik als korte tijd en dat bedoelde ik in bovenstaand,..
Tabak "opslaan" is voor langere tijd!
Tabak "bewaren" zie ik als korte tijd en dat bedoelde ik in bovenstaand,..
Tabak "opslaan" is voor langere tijd!
Groet
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
Marco
'Nunc Aut Nunquam'
- Bas
Hoe stop je een broken flake een beetje handig?
Gewoon in brokken de pijp in of eerst verkruimelen?
Gewoon in brokken de pijp in of eerst verkruimelen?
- Kees Flake
Bas gewoon proberen wat voor jouw het beste bevalt.
Ik geef voorkeur aan verkruimelen en losjes stoppen.
Is flake vochtig dan laat ik die drogen voor ik deze in de pijp stop.
Succes en we horen het wel.
Ik geef voorkeur aan verkruimelen en losjes stoppen.
Is flake vochtig dan laat ik die drogen voor ik deze in de pijp stop.
Succes en we horen het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.
gr. kees Flake
gr. kees Flake
- rivulus
Ik rook nog niet zo heel erg lang pijp (een half jaar of zo), maar ben vrijwel meteen aan de troost slices gegaan. Ik rook nu ongeveer een derde flakes. Vouwen werkt niet zo voor mij, ik verkruimel. Op het moment rook ik Petersons University Flake die erg goed bevalt (ik heb een regel van maximaal 4 verpakkingen tegelijk open. Dat werkt in de praktijk uit op zo'n 6
Nog afgesloten en in de wacht staan :
Rattray's Marlin Flake
Robert McConnel Scottish Flake
DTM Holly's Discovery
DTM Old Ironsides
DTM St. Bernard Flake
Samuel Gawith Balkan Flake
K&K Honoré Flake
Een groot deel hiervan bevat Latakia, wat ik sinds een inkoop bezoekje aan Schimmel ook erg ben gaan waarderen
Nog afgesloten en in de wacht staan :
Rattray's Marlin Flake
Robert McConnel Scottish Flake
DTM Holly's Discovery
DTM Old Ironsides
DTM St. Bernard Flake
Samuel Gawith Balkan Flake
K&K Honoré Flake
Een groot deel hiervan bevat Latakia, wat ik sinds een inkoop bezoekje aan Schimmel ook erg ben gaan waarderen
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service
Robert W. Service
- fransp
Sinds kort voor de 1e keer Flakes geprobeerd. Irish Flake van Peterson. Deze laat ik wel eerst enkele uurtjes buiten de verpakking indrogen, vervolgens dubbelvouwen en verkruimelen. Deze rook ik niet iedere dag, 4 à 5 pijpjes per week. Ben er alleen nog niet uit of ik een pijp met ruime kop of een wat kleinere kop prettig vindt, ik denk dat het een kwestie van proberen en smaak is.. Suggesties zijn welkom. Wat mij betreft een prettige ervaring.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!
-
Om het meest uit een flake te halen is het raadzaam deze zoveel
mogelijk in tact te laten. Welke methode jou het meest zal bevallen
moet door te doen zelf bepalen.
Een flake brandt trager dan losse tabak, dus wanneer je een pijp
neemt waar er enkele in verdwijnen realiseer je dan dat je er een
avond roken mee kan vullen.
mogelijk in tact te laten. Welke methode jou het meest zal bevallen
moet door te doen zelf bepalen.
Een flake brandt trager dan losse tabak, dus wanneer je een pijp
neemt waar er enkele in verdwijnen realiseer je dan dat je er een
avond roken mee kan vullen.
-
Flakes zijn compacter dan andere tabak en branden daardoor wat langer.
Ik rook ze dan ook uitsluitend in een kleinere kop.
Broken flakes stop ik in brokken en stukken en duw het zaakje dan lichtjes aan, nog eens bijvullen en dan wat steviger aandrukken.
Ik rook ze dan ook uitsluitend in een kleinere kop.
Broken flakes stop ik in brokken en stukken en duw het zaakje dan lichtjes aan, nog eens bijvullen en dan wat steviger aandrukken.
-
Oeps, je was me voor Rob.
-
Geeft niks hoor, je bracht nog iets meer nuance aan lees ik,
uit al dit soort reacties vloeit iets voort waar de vragensteller
verder mee kan.
uit al dit soort reacties vloeit iets voort waar de vragensteller
verder mee kan.
- fransp
Thanks Rob en Gezel, ik neem jullie ervaring ter harte en ga er mee aan de slag.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!
- Bas
Ik ook, een gewone flake vind ik tot nu makkelijker dan de gebroken versie. Heb je nog iets meer mogelijkheden
- Martijn-Roden
Als beginner heb ik er meerdere pijpen Neptune gerookt en deze moet ik af en toe weer aansteken. Op zich geen probleem. Oefening baart kunst. Nu heb ik voor het eerst Orlik Golden Sliced gerookt en deze pijp (in m’n Peterson) bleef veel langer “aan” en makkelijker roken. Maw rookt flakes makkelijker dan losse tabak? Of heb ik deze pijp misschien beter gestopt?
- Beginneling
Mijn ervaring is dat elke tabak zijn eigen eigenaardigheden heeft, die dan ook nog weer anders uitkomen in verschillende pijpen en ook de manier van stoppen heeft een grote invloed. Op zich branden flakes niet beter of slechter. Misschien paste je manier van stoppen de flake beter in je Peterson.
Kan ook zijn dat het helpt om de Neptune even te laten drogen voor het roken. Kan nogal een vettige, vochtige tabak zijn als het net uit de winkel komt. Beetje variëren in losser/vaster stoppen kan leuke inzichten opleveren. Tis een ontdekkingstocht. Als het eens tegenvalt: niet stressen, de handigheid komt vanzelf. Stress en pijp roken heel slechte combi.
Kan ook zijn dat het helpt om de Neptune even te laten drogen voor het roken. Kan nogal een vettige, vochtige tabak zijn als het net uit de winkel komt. Beetje variëren in losser/vaster stoppen kan leuke inzichten opleveren. Tis een ontdekkingstocht. Als het eens tegenvalt: niet stressen, de handigheid komt vanzelf. Stress en pijp roken heel slechte combi.
Kan redelijk lezen, tellen en schrijven. Maar heb eigenlijk nergens verstand van. Beter zo dan andersom..
- Martijn-Roden
Mijn Neptune voelt zeer zeker veel vochtiger aan dan deze gebruikte flakes. Goed punt.
Verder dank voor de info!
Verder dank voor de info!