De humidor voor pijptabak

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

De humidor voor pijptabak

Bericht door magicmarcello »

DE GROTE BEWAARTRUC;

Sinds lange tijd kennen de sigarenrokers een prachtig instrument om hun sigaren onder perfecte omstandigheden te bewaren, i.c. donker en op de juiste vochtigheidsgraad, namelijk in de humidor.
Deze geconditioneerde opslagruimte heeft veelal standaard ingebouwd een hygrometer om de relatieve luchtvochtigheid aan te geven en een bevochtigingselement dat periodiek voorzien dient te worden van gesteriliseerd water om de luchtvochtigheid op het gewenste peil te houden.
Een logisch verhaal om de kostbare tabak van de veelal dure sigaren in perfecte conditie desnoods jarenlang te kunnen bewaren.
Dit perfectionisme is IMHO niet alleen maar voor sigaren weggelegd maar is net zo goed toepasbaar voor de eveneens gekoesterde pijptabakken.
We kennen allemaal wel het probleempje dat er zo veel verschillende tabakken zijn ingeslagen om eens uit te proberen maar meestal laten we die dicht en gaan we eerst de reeds geopende tabakken opmaken.
Het probleem zit niet zozeer in het feit dat we onszelf niet met een luxeprobleem willen opzadelen, alswel het gegeven dat we onze tabak niet willen laten uitdrogen.
Natgemaakte koffiefilters zijn natuurlijk een optie en als je dat goed bijhoudt dan is er geen enkel probleem op dit vlak.
Dat vereist wel een zeer regelmatige controle en is over het algemeen natte-vinger werk want wie heeft er nu een hygrometer in elk blikje of pakje tabak zitten?
Niemand dus, het zou een dure hobby worden en het is op de eerste plaats zowieso al geen goedkoop tijdverdrijf.
De meesten van ons slagen er aardig in hun laatste geld aan pijpen en tabak te besteden.
Waarom dan niet eens overwegen om er een humidor op na te houden?
Er zijn diverse voordelen in het gebruiken van deze handige en betrouwbare opslagfaciliteit.
De aanschaf is slechts eenmalig en hij gaat een heel leven lang mee, net als ons kostbare rookhout waar we met de regelmaat van de klok gemakkelijk bedragen vanaf 60 euro aan kunnen spenderen.
Je koopt al een nieuwe humidor vanaf ca. 60 euro en dat kan oplopen tot honderden euro's als je een bezopen groot formaat wenst te bezitten.
Ergens rond de 100 euro heb je al een hummy waar je met gemak meer dan 20 verschillende tabakken in kunt stouwen, tweedehands vaak goedkoper alhoewel daar t gevaar mogelijk aanwezig is dat de humidor verkeerd is behandeld.
Het werkelijk enige risico is schimmelvorming door gebruik van het verkeerde vocht.
Om alle risico's volledig uit te sluiten dient de humidor altijd alleen maar met gedistilleerd water bijgevuld te worden.
Zelfs gekookt water is beneden de norm zoals de lat correct gelegd dient te worden.
Schimmelvorming is een bekend probleem bij bevochtiging met kraanwater, zelfs als het gekookt is.
En waarom zou je besparen op gedistilleerd water dat maar een paar euro per liter kost bij de bouwmarkt of supermarkt, dat zou heel dom zijn...
Je doet met een liter waarschijnlijk ergens tussen 1 en 2 jaar!
De relatieve luchtvochtigheid dient niet in de regionen van de sigarentabak te liggen (die is tussen de 65% en 70%) maar een paar tandjes lager, zo tussen de 55% en 60% is een goed gemiddelde waar ik al geruime tijd zeer succesvol mee werk.
Waar je verder op moet letten bij aanschaf is de afstand tussen hygrometer en bevochtigingselement, die mogen niet te dicht op elkaar zitten wegens een vertekend beeld dat hierdoor in de meting ontstaat.
Bedenk dat de pijptabakken nog eens in blik of pouch zitten terwijl sigaren meestal open en bloot erin liggen.
Het zijn totaal verschillende soorten tabak met verschillende eisen qua conservering.
De juiste afstemming in dit verhaal is elementair, het kan snel duidelijk zijn dat je aan een kleine bevochtiger tekort komt (zie als voorbeeld hiervan mijn humidor bij de tabakken van Magic Marcello).
Tegelijk met de aanschaf van de hummy heb ik meteen een los groot bevochtigingselement aangeschaft (zo rond 25 euro) en dat aan de zijkant geplaatst zodat het een flinke afstand van de meter heeft en vrijuit en langzaam kan verdampen.
Je moet dat element ook niet blokkeren in z'n werking door er veel blikjes tegenaan te plaatsen, dat lijkt me triviaal.
Mijn hummy op de foto is 36 x 31 x 12 cm buitenmaat en biedt ruimte aan ergens tussen de 25 en 30 tabakken (2 x 100gr blik, rest 50 gr. blikken en stuk of 6 pouches, nu 19 versch. erin), afhankelijk uiteraard van de diverse verpakkingsformaten die je wenst te huisvesten.
Sinds ik mijn vorraad Cohiba's, Partagas, MonteChristo, Romeo y Julieta, Bolivar, Trinidad en andere lekkernijen heb opgerookt door de afgelopen jaren ben ik de humidor definitief gaan inzetten voor de pijptabakken en ik kan jullie nu al melden; IK KAN EN WIL NIET MEER ZONDER!
De ultieme zorgeloze luxe die het me biedt om dagelijks zoveel keuze te hebben zonder angst voor uitdroging, en ook zoveel verschillende tabakken te kunnen vergelijken op korte termijn, tja mijne heren, dat is toch wel heel erg comfortabel...
Laat vooral je gedachten hierover maar eens gaan, ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit in pijprokerskringen vooralsnog ondergewaardeerd stukje parafernalium.
Groet, Marcel

:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Hoe berg je de pijptabak er dan in op?

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Rob, dat is heel simpel.
Je laat het gewoon in de eigen verpakking zitten, blik of pouch, en het gaat er in originele verpakking als geheel in.
Het enige verschil t.o.v. normaal bewaren in woonkamer, laatje of anders is dat het zich nu in een ander klimaat bevindt dan de drogere woonkamer (of andere kamer in huis) die over het algemeen een relatieve luchtvochtigheid van zo rond de 45% heeft.
Zo voorkom je het bekende uitdrogen na een paar maanden ondanks goed afsluiten van blikje of poch, that's all...
Dit is alleen interessant als je ergens tussen de 10 en 30 verschillende tabakken tegelijk open hebt en er wel eens een jaar over kunt doen om de ene of andere tabak volledig op te roken.
Mocht je gewoon altijd slechts een paar tabakken aangebroken hebben die over een maand toch al op zijn dan is een humidor absoluut niet relevant, eerder geldverkwisting.
Daar kun je dan beter een pijp of tabakken voor kopen.
Ikzelf ben iemand die regelmatig een slordige 20 verschillende tabakjes open heeft, vandaar...
Groet,
Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

O.k., bedankt. Wanneer ik niet oplet heb ik er ook zomaar 10 of 15 open.

Gebruikersavatar
Vandaahl
Berichten: 1165
Lid geworden op: 27 okt 2009 10:45
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Ik heb zelf ook een humidor waarin ik mijn sigaren bewaar. Ik heb de humidor bij wijze van experiment ook wel eens gebruikt om pijptabak te bewaren. Ik vond dit niet echt een succes. Niet met gesloten en ook niet met open blikjes/pouches.

+
De tabak droogt niet uit.

-
De tabakken nemen elkaars aroma heel snel over.
De geur van cederhout die geweldig is voor sigaren geeft een vreselijke bijsmaak bij pijptabak.
Blikjes gaan roesten.
Laat je blikjes en pouches open, dan vervliegt een grote hoeveelheid van het aroma.
Laat je de blikjes dicht, dan heeft een humidor veel minder effect op de juiste vochtigheid van de tabak.

Mijn conclusie, bewaar tabak die open is in goed afsluitbare glazen of kunstof potten. Ik heb zelf van die goedkope kunstof potten van Dan Pipe en de tabak blijft makkelijk meer dan een jaar op het juiste vochtgehalte zonder vochtmuntje oid.

Ik ben helaas dus niet zo positief.

Dus gebruik ik de humidor weer voor mijn sigaren! :lol:
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

@Vandaahl,
De problematiek die jij hebt ondervonden is mij volledig onbekend en ik doe het al meer dan een jaar op de door mij beschreven methode.
Ik vermoed dat je de luchtvochtigheid veel te hoog hebt gehad en daar de oorzaak van jouw trubbels ligt.
Smaken mengen niet bij mij want blikken en pouches uiteraard dicht, geen cederhouten geuren in mn tabak, niks roest want correcte luchtvochtigheid en tja, jij wil graag je sigaren erin bewaren terwijl ik die juist naar behoefte bij v.d.Loosdrecht uit de grote humidor haal en mn eigen hummy prefereer voor mn pijptabakken.
Ieder z'n meug toch?
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Ik experimenteer momenteel met een tupperware doos en een humidor bevochtigheids instrument.
Werkt voorlopig zonder problemen.
Blikjes en pouches gaan hier gesloten in.
Met een humidor kan misschien de smaak van de aromatische tabakken in het cederhout gaan kruipen en overheersen?

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

@superpelic;
Dat laatste zal me weinig boeien, ik rook tenslotte mn pijptabak en niet mn cederhout, en by the way, de binnenbekleding van cederhout ruikt nog steeds gewoon naar cederhout als ik mn neus erbovenop hou en mijn tabakken smaken nog steeds als uit een vers geopend blikkie recht van de tabaksboer...
Sigaren komen er niet meer in dus daar ligt ook geen probleem voor mij.
Tupperware met bevochtigingselement werkt ook prima zolang je maar een hygrometer erin legt en de relatieve luchtvochtigheid optimaal tussen de 55% en 60% houdt voor een correcte conservering.
Te weinig is relatief zinloos en teveel is mogelijk gevaarlijk voor zaken die Vandaahl al heeft beschreven, waarbij ik dan de onderlinge smaakbeinvloeding nog t meeste vrees.
De correcte vochtigheidsgraad, dat is waar het absoluut volledig om draait.
:-?
Laatst gewijzigd door magicmarcello op 05 mar 2011 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Dan is er uiteraard geen probleem.
De vochtigheidsgraad is op zich niet zo'n probleem hoor.
Anders dan sigaren is pijptabak hier minder gevoelig voor.
Uiteraard wel opletten voor schimmelvorming.

Waar het om gaat is dat deze methode tupperware/humidor te gebruiken is voor een korte/middellange bewaring.
Lange tijd bewaren is nog steeds potjes dicht houden of klassiek weckpotten

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

Mee eens superpelic, daarom zit mijn eigen mixture ook in wekflessen en hanteer ik een hygrometer om wetenschappelijk zuiver op de graad te blijven i.v.m. risico's op schimmelvorming en smaakbeinvloeding door osmose-verschijnselen.
Lange-termijn-conservering is op deze wijze ook geen enkel probleem voor reeds geopende tabakken, vandaar mijn toepassing hiervan want regulier meer dan 20 verschillende tabakken open...
:-?
Laatst gewijzigd door magicmarcello op 05 mar 2011 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Een niet te grote humidor voor de open tabakken lijkt me inderdaad een mooie oplossing. Ik herinner me altijd weer met enig plezier Rubo hier op het forum, die een humidor had gemaakt van een koelbox, compleet met circulatie ventilator en al.
(http://pijprokersforum.forum2go.nl/hoe- ... 46-40.html, ongeveer halverwege de pagina)
Er zijn vele oplossingen, maar een fraaie humidor is ongetwijfeld een van de meest stijlvolle.

Ik werk met koffiefilters en vochtknopen, en dat betekent inderdaad een wekelijks rondje langs alle blikken. Voor mij heeft dat ook weer zo zijn charme; zondagavond is tabak-snuffel-avond, af te sluiten met een pijp zondagse tabak. Ik kwam er vanmiddag achter dat ik voornamelijk behoefte begin te krijgen aan een wat stijlvollere tabakskast voor de nog gesloten tabakken.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Erg interessant en goed tips, hierboven. Mag ik nog een dingetje aanvullen als iemand een tweedehands humidor gaat kopen voor dit doel (of voor sigaren)?

Namelijk je er goed van vergewissen, dat de humidor niet aangetast is door de tabakskever. Even goed in alle hoeken en gaten kijken of je geen piepkleine restjes ziet van een insecten.

Het is misschien niet het meest smakelijke praatje, maar men heeft mij geleerd dat elke longfiller sigaar (dus echt ELKE sigaar die je tegenkomt) eitjes bevat van de tabakskever. Hier heeft niemand last van, zo lang de sigaren niet bewaard worden in de combinatie té warm EN té vochtig. Is dit wel het geval, komen de eitjes uit en is de sigarenvoorraad snel naar de knoppen. En ook de humidor, want die zou dan met een behandeling (speciaal soort gas om de kevertjes te doden) behandeld moeten worden. En aangezien niet iedereen even oprecht en eerlijk is (in tegenstelling tot zoals wij elkaar hier bejegenen en wél kunnen vertrouwen), heb je kans dat iemand zijn aangetaste humidor tweedehands te koop zet, in plaats van hem die behandeling te geven. Die behandeling kost namelijk geld.

Dus niet om iemand bang of wantrouwend te maken, maar kijk gewoon even uit als je een tweedehandsje koopt. Het gaat waarschijnlijk gewoon 1000 keer goed, hoor, maar je zult net die 1001-ste klant zijn. Dus een vertrouwd adres/persoon als het even kan wanneer het om een tweedehandsje gaat.

Just my 2 cents in dit interessante topic.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Bericht door Paasei »

Winslow Collector schreef:... een behandeling (speciaal soort gas om de kevertjes te doden) ...
Wow, gaan ze die dan fumigeren? Ik ken dit vanuit mijn werk... containers naar bepaalde bestemmingen (Australië...) moeten gefumigeerd worden, dit om mogelijke beestje in de palletten waar de goederen op staan te doden.Zal toch niet met hetzelfde gas gebeuren? Methylbromide...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

@Paasei;
Dat is niet te hopen, vergassing gebeurd over het algemeen met chemicalien waarvan je zelfs het miniemste spoortje niet op de een of andere wijze in je tabak terecht wilt laten komen.
Resumerend geeft bovenstaand verhaal in ieder geval aan dat wanneer je besluit om een humidor aan te schaffen je inderdaad het beste een nieuwe kunt kopen om alle risico's volledig uit te sluiten.
FF googelen levert interessante sites op (vooral bij onze oosterburen) waar je nieuwe hummy's al vanaf 60 tot 75 euro kunt aanschaffen die groot genoeg zijn om je hele voorraadje aangebroken tabakjes lekker veilig in onder te brengen.
Dank voor de complementerende input, goed bezig...
Groet, Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4017
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Vandaahl schreef:Ik heb zelf ook een humidor waarin ik mijn sigaren bewaar. Ik heb de humidor bij wijze van experiment ook wel eens gebruikt om pijptabak te bewaren. Ik vond dit niet echt een succes. Niet met gesloten en ook niet met open blikjes/pouches.

+
De tabak droogt niet uit.

-
De tabakken nemen elkaars aroma heel snel over.
De geur van cederhout die geweldig is voor sigaren geeft een vreselijke bijsmaak bij pijptabak.
Blikjes gaan roesten.
Laat je blikjes en pouches open, dan vervliegt een grote hoeveelheid van het aroma.
Laat je de blikjes dicht, dan heeft een humidor veel minder effect op de juiste vochtigheid van de tabak.

Mijn conclusie, bewaar tabak die open is in goed afsluitbare glazen of kunstof potten. Ik heb zelf van die goedkope kunstof potten van Dan Pipe en de tabak blijft makkelijk meer dan een jaar op het juiste vochtgehalte zonder vochtmuntje oid.

Ik ben helaas dus niet zo positief.

Dus gebruik ik de humidor weer voor mijn sigaren! :lol:
ik deel je mening Maurice. Glazen potten bevallen mij prima. Tabak van G.L. pease en Cornell &Diehl bijv. laat ik in de blikjes. Wel doe ik dan onder het plastic deksel een dubbelgevouwen stukje alluminium folie. (tip van Greg Pease) Ik hoef mijn tabak maar zelden te bevochtigen. Sterker nog.. De meeste flakes en sommige tabak rook ik liever wat droger en laat die voor het roken even wat drogen op een stuk papier.
Ik heb op diverse fora het humidor verhaal voorbij zien komen en meestal is de conclusie hetzelfde. Prima om je sigaren in te bewaren maar voor pijptabak wat minder. De aroma's vervagen sneller is een vaak gehoord verhaal. Ook de invloed van het cederhout is niet positief voor pijptabak.
Maar natuurlijk....meningen verschillen. Wat voor de één niet werkt kan voor de ander juist wel de perfecte oplossing zijn. Ieder zijn ding.
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Interessante topic, ik heb al vaker nagedacht over de aanschaf van zo'n humidor.

Martin: Een stukje folie in het blikje leggen? Leg uit! :)
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

@Martin;

Absoluut mee eens Martin, ieder zijn ding.
Ik ben me al te zeer bewust van de verschillende meningen op dit vlak, vandaar dat ik heb getracht een wetenschappelijk onderbouwd zuiver referentiekader aan te geven voor een correct gebruik van de humidor, mocht je het een aantrekkelijke optie vinden.
Het principe blijft hetzelfde; wanneer de onderlinge relatieve luchtvochtigheidsgradaties tussen de tabak in originele verpakking en de directe omgeving waarin die zich bevindt volkomen gelijk zijn vinden er geen osmose-verschijnselen plaats en dat is precies het doel van de hele toepassing.
Daarom laat ik ook sommige verse tabak uit blik of pouch die ik aan de vochtige kant vind eerst even wat droger worden voordat die uiteindelijk in de humidor beland, zodat daar geen inconsistentie ontstaat.
Ervaringstraject en aanvoelen hiervan (fingerspitzengefuhl) spelen ook een rol bij de juiste inschatting van dit issue om de zaak gecontroleerd in het gareel te houden.
Slechts wanneer de relatieve luchtvochtigheid verschilt krijg je het uitwisselingspotentieel.
Of dat nu 5 pakjes verschillende pijptabak zijn in een plastic c.q. glazen container of in een humidor, dat blijft exact hetzelfde.
Dat vitola-afficionado's over het algemeen slechte ervaringen hiermee hebben ligt IMHO eerder aan het feit dat men zich onvoldoende bewust is van de andere instelling die een humidor nodig heeft bij pijptabak.
Vandaar mijn expliciete benadrukking hiervan.
Optimale conditionering (het enige doel van de gehele toepassing voor zowel sigaren als pijptabak) in deze betekent dan ook het optimaal en correct in stand houden van de reeds bestaande relatieve luchtvochtigheid van de tabak...

Groet,
Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Humidor gebruik ik voor mijn longfillers... Helemaal super. De tabakken voor in de pijp heb ik gewoon in een lade van een kast liggen. Ik ga hiervoor van de zomer nog een mooie pijpenkabinet maken, maar voorlopig ligt het hier goed. Geen last van uitdroging of afbreuk aan de smaken of aroma's... TOP dus...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Tja, loop ik met m'n grote mond iets te verkondigen wat bij mij al lang probleemloos gaat tot groot genoegen mijnerzijds, krijg ik hier een ervaring die anderen ook al hebben gehad, zij het weliswaar eerder door een hogere luchtvochtigheid.
Vanmiddag wilde ik een Irish Oak gaan roken, haal het blikje uit de onderste achterhoek van de hummy want ik rook deze tabak niet zo vaak, wat ziet mijn scherpe oog; ...een spoortje schimmel...
Verdraaid nog an toe, ik heb er altijd zo op gelet!
Het grote bevochtigingselement heb ik gisteren aangevuld met gedistilleerd water, maar kennelijk iets teveel, de meter stond op 62% (was meestal tussen 55% en 58%) en er heeft zich voor t eerst nu ook bij mij (een heel klein beetje) schimmel gevormd.
Nergens roest aan de blikken maar toch...
Ben ik even blij dat ik er op tijd bij ben!
Voel me net een advocaat van de duivel die nu als waarschuwing een koekje van eigen deeg heeft gekregen.
Toch maar weer terug naar de tupperware dus, maar wel met bevochtiger en heeeeel scherp opletten om die niet boven de 55% te laten komen, dat blijkt toch wel zo'n beetje het optimum te zijn.
Tja, waar wetenschap en expertise al niet toe kunnen leiden...
Mijne Heeren pijprokers, ik trek bij deze al mijn positieve adviezen over de humidor voor pijptabak direkt in en baal als een stekker dat ik hier een artikel over heb geschreven.
Aan de andere kant is het ook weer heel leerzaam en wil ik jullie in geen geval beroven van mijn ervaringen.
Iedereen leert wel eens een pijnlijke les, zelfs ik hahaha...
Zo, en nu een hoekje opzoeken, ik heb een beetje last van schaamrood...

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Groet,
Marcel
:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dank voor het doorgeven van wat ook een probleem kan zijn Marcello. Altijd goed om zowel de voor- als nadelen te horen. Ik ben geneigd te denken dat je vrij straffeloos de vochtigheid ook nog wel wat lager mag houden, zeg rond de 50%. Maar de vraag is misschien of dan inderdaad zoveel gedoe echt zin heeft. Voor wie 20+ pakjes open heeft moet er vermoedelijk toch wel iets gedaan worden.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 6057
Lid geworden op: 25 okt 2009 18:34
Locatie: Groot Mokum

Bericht door Jos »

Het komt maar zelden voor, sigaren heb ik al heel lang niet meer gerookt, dat de enkele pijptabakken die ik in huis heb te droog zijn. Vorig jaar echter wel bij enkele vroeger geopende vintage blikjes, zo bleek.

Met de plantenspuit of de spuug methode, enkele flinke fluimen er op, waren de uitgedroogde tabakken fluks weer op de juiste vochtigheid.
spuit elf des forumsdoctorate of pipe smoking - Pipe Smoking Universityzwembadpas specialist
correcte zwembadpas met pijp: http://www.youtube.com/watch?v=SgZJkgP90uI
wegens mijn immuniteit op dit forum is het Heren Moderators niet toegestaan mijn berichten te wijzigen of te verwijderen

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

gelukkig zijn wij allen mensen marcello, het kan de beste overkomen. als het je bevald waarom terug gaan maar de tupperware doos? kwestie van alles goed nakijken en doorgaan als het bevald, alleen nog beter opletten.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Bericht door Bart Iron »

Zijn er ook oplossingen voor als het te vochtig is?
Een soort dehumidor.

Ik bewaar mijn tabak in de schuur, omdat mijn vrouw het niet mag weten :P, maar daar is best een hoge luchtvochtigheid in deze tijd van het jaar.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

Ik bewaar mijn tabak in de schuur, omdat mijn vrouw het niet mag weten
stiekum roken ? of dat nou net niet ?
:P
Groet,
Tom

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Jos schreef:Met de plantenspuit of de spuug methode, enkele flinke fluimen er op, waren de uitgedroogde tabakken fluks weer op de juiste vochtigheid.
Haha, help me herinneren, Jos, dat ik niet 1-2-3 een tabakje uit jouw voorraad stop. :wink:

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

@ MagicMarcello
Een vraagje: lucht jij die humidor regelmatig? Dat doe ik namelijk wel met mijn sigarenhumidors. Minstens eens per maand even een uurtje het deksel van beide hummy's open laten staan, dus beduidend langer dan even iets eruit pakken of erin leggen. Dat laat de luchtvochtigheid wel teruglopen, maar na sluiten is dat weer snel op peil (circa 68-70%). Sigaren hebben er tot heden toe nooit last van gehad (bijvoorbeeld scheuren van het dekblad door deze methode), maar het verfrist de kleine, benauwde omgeving in de hummy wel.

Over dat teruglopen van de vochtigheid van de sigaren: mijn metertjes laten die terugval in vochtigheid natuurlijk snel zien, maar het vocht is niet meteen uit de sigaren. Wel uit de lucht in de humidor. Dus vandaar tot heden toe nooit schade.

Misschien een idee voor je pijptabakhummy? Ik heb geen ervaring met een humidor voor pijptabak, dus het idee is misschien niet relevant.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Bericht door magicmarcello »

@Paul,
Goede gezonde suggestie, dat luchten, heb ik inderdaad niet gedaan met mijn pijptabakken, met sigaren vroeger wel maar net wat je zegt, daar zit het vocht in want dat is open tabak, dus is de humidor weer sneller op peil.
Zal hier eens grondig over nadenken!
Voorlopig ben ik maar al te blij dat ik het heb kunnen constateren in een zeer vroegtijdig stadium, vandaar de rapportage.
Hier kom ik nog op terug.

@Janneman,
Tja, misschien toch maar nog lager afstellen, zo tussen de 50 en 55 houden.
Eerst eens checken op het internet naar verdere info en ervaringen.
Nu laat ik het even rusten en ben nog aan het bijkomen van de lichtelijk mindere ervaring...
Zal er nog eens een contemplatieve pijp aan wijden.

Waarde Heeren, dank!


:-?
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Plaats reactie