Vervolg op reutelen .... opgelost.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Ametist »

Vorige week had ik een onderwerp over reutelen van je pijp; vocht, pruttelen door gebrek aan droogtijd. Ik denk hier een afdoende oplossing voor gevonden te hebben. Wat is het geval... een van mijn favo pijpen, een klein tussendoortje wat ik meerdere keren per dag opstook kreeg ik maar niet droog. Elke avond maakte ik hem schoon om de volgende dag te merken dat kort na het opsteken er toch nog vocht in zat. Ik weet dat een pijp rust moet hebben maar dit is een pijpje wat ik altijd bij me heb om snel een tussendoortje te doen. Rooktijd met het pijpje is niet langer dan een kwartier.

Eergisterenavond het keteltje gevuld met witte rijst en gisterenochtend geleegd en weer opgestoken. Wat denk je...... droog en geen vocht meer. Pijpje gisteren 2 keer gerookt en ook de tweede ronde droog. Gisterenavond weer gevuld met witte rijst en vanochtend weer heerlijk droog gerookt.

Misschien dat ik met deze tip anderen een plezier doe maar ook als ik iets doe wat niet hoort of slecht zou zijn voor de pijp hoor ik het graag.

Ametist
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5383
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Paasei »

Is je pijp een Nokia of een Samsung ?

:wink:

nee serieus, ik denk dat je er zeker geen kwaad mee doet.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door George Bertram »

Voor een snel rokertje bevalt mij een klein corncobje bijzonder goed. Naar mijn idee drogen ze ook sneller dan een bruyerepijp.
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Jozef »

Dan heb ik nog een idee dan alleen rijstkorrels.
Ik gebruik Silica korrelzakjes. Je kent ze vast en zeker, ze zitten o.a. bij elektronische apparatuur e.d.
Deze hebben een vocht-absorberende werking. Ze zijn voor een prikkie te verkrijgen op diverse sites. Ik gebruik deze voor AL mijn pijpen.
Ik zou zeggen, probeer deze methode eens.

Afbeelding
Non, Je Ne Regrette Rien

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Ametist »

Jozef schreef: 09 dec 2023 10:54 Dan heb ik nog een idee dan alleen rijstkorrels.
Ik gebruik Silica korrelzakjes. Je kent ze vast en zeker, ze zitten o.a. bij elektronische apparatuur e.d.
Deze hebben een vocht-absorberende werking. Ze zijn voor een prikkie te verkrijgen op diverse sites. Ik gebruik deze voor AL mijn pijpen.
Ik zou zeggen, probeer deze methode eens.

Afbeelding
Dat ga ik zeker proberen. Hoe lang bedraagt de droogtijd met deze korrels?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door oehoe »

Rijst is 'n natuurproduct. Die silica korrels niet. Als rijst werkt zou ik het op rijst houden derhalve.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 555
Lid geworden op: 17 jun 2022 18:08
Locatie: Budel (Noord Brabant) NL

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Jozef »

Op je vraag:
Ligt aan diverse factoren: Is de ketel echt vochtig, hoe groot is de ketel in diepte, diameter etc etc. Straks krijg je gewoon er een kijk op.
Nu heb ik kleinere ketels omdat ik veel zoet rook. Voor mij een nachtje met Silica-korrels, en zelfs de 'draintrap" van mijn Petersons is droog.
Ik neem de "Jozef" methode. Al mijn pijpjes (pijp in gebruik of niet) zijn gevuld met deze zakjes ,maar als jij rijst wil prima.
Non, Je Ne Regrette Rien

Ducheyne
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Ducheyne »

George Bertram schreef: 09 dec 2023 09:43 Voor een snel rokertje bevalt mij een klein corncobje bijzonder goed. Naar mijn idee drogen ze ook sneller dan een bruyerepijp.
Zo eentje?? :P :P

Afbeelding
Afbeelding
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Beginneling »

Ducheyne schreef: 10 dec 2023 01:38
George Bertram schreef: 09 dec 2023 09:43 Voor een snel rokertje bevalt mij een klein corncobje bijzonder goed. Naar mijn idee drogen ze ook sneller dan een bruyerepijp.
Zo eentje?? :P :P

Afbeelding
Afbeelding
Das de echte mini: kosten nauwelijks meer dan de tabak die er in past. Heb er nooit 1 aangeschaft om te proberen. Rookt het een beetje?

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door BAARD »

Kan ze hier in Nederland ook nooit vinden. Bij een Duitse Pfeiffenshop wel. Bij een eerstvolgende bestelling laat ik er eentje meekomen. Volgens mij rond de €5,-.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Beginneling »

Bij smokingpipes Europe zijn ze €2.50 op het moment (en dan nog €10 verzendkosten 😀) In Nederland heb ik ze ook nooit gezien.

Gebruikersavatar
George Bertram
Berichten: 1397
Lid geworden op: 28 dec 2017 15:36
Locatie: Hulst

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door George Bertram »

Ducheyne schreef: 10 dec 2023 01:38
George Bertram schreef: 09 dec 2023 09:43 Voor een snel rokertje bevalt mij een klein corncobje bijzonder goed. Naar mijn idee drogen ze ook sneller dan een bruyerepijp.
Zo eentje?? :P :P
Nee, zo eentje!
[/img]
Fumo et Emergo ;p

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4934
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Sidekickelvis »

Meerschuimers hoeven ook niet te drogen en kun je dus meerdere keren per dag roken.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Ametist »

George Bertram schreef: 10 dec 2023 17:53
Ducheyne schreef: 10 dec 2023 01:38
George Bertram schreef: 09 dec 2023 09:43 Voor een snel rokertje bevalt mij een klein corncobje bijzonder goed. Naar mijn idee drogen ze ook sneller dan een bruyerepijp.
Zo eentje?? :P :P
Nee, zo eentje!
[/img]
Heb zelf ook een corncob maar die stop je niet even snel in je zak voor onderweg. Denk dat ik gewoon de verzameling pijpen moet uitbreiden tot een dusdanig aantal dat ik altijd een droge kan pakken. Excuus gevonden :D Meteen de vraag wat het gemiddeld aantal pijpen bij de forumgenoten is ?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

ThomasDunhill
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:52

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door ThomasDunhill »

Hallo mede rokers,
Van mijn kant even een vraagje met betrekking tot het reutelen, ik los (net als jullie waarschijnlijk) het reutelen op door, als er condens is en dus gereutel, een pijp reiniger in de pijp te stoppen en het reutelen is dan (natuurljk) weg. Kan weer heerlijk doorroken.
Maar nu mijn vraag: ik heb sinds kort bij Haddock een Bing Crosby pijp gekocht. Deze pijp is kenmerkend om de lange steel/roer. De pijp reiniger is te kort daarvoor. En mijn oplossing voor het reutelen met deze pijp lukt dus niet.
Hebben jullie een oplossing hiervoor, mede forum leden?
Groetjes: Thomas

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Wowbagger »

ThomasDunhill schreef: 21 dec 2023 22:51 Hallo mede rokers,
Van mijn kant even een vraagje met betrekking tot het reutelen, ik los (net als jullie waarschijnlijk) het reutelen op door, als er condens is en dus gereutel, een pijp reiniger in de pijp te stoppen en het reutelen is dan (natuurljk) weg. Kan weer heerlijk doorroken.
Maar nu mijn vraag: ik heb sinds kort bij Haddock een Bing Crosby pijp gekocht. Deze pijp is kenmerkend om de lange steel/roer. De pijp reiniger is te kort daarvoor. En mijn oplossing voor het reutelen met deze pijp lukt dus niet.
Hebben jullie een oplossing hiervoor, mede forum leden?
Groetjes: Thomas
Jazeker, er bestaan ook lange pijpragers: https://www.sigarenkraam.nl/a-43276150/ ... escription
Ook handig bij churchwarden modellen
Willekeurige webshop trouwens, zoek vooral even zelf rond.

ThomasDunhill
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 okt 2023 21:52

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door ThomasDunhill »

Dank je wel voor de snelle reactie en ik ga even rondkijken

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door DKatinas »

Jozef schreef: 09 dec 2023 10:54 Dan heb ik nog een idee dan alleen rijstkorrels.
Ik gebruik Silica korrelzakjes. Je kent ze vast en zeker, ze zitten o.a. bij elektronische apparatuur e.d.
Deze hebben een vocht-absorberende werking. Ze zijn voor een prikkie te verkrijgen op diverse sites. Ik gebruik deze voor AL mijn pijpen.
Ik zou zeggen, probeer deze methode eens.

Afbeelding
Koop dan wel de voedsel veilige variant.
https://silica-gel-shop.nl/product-categorie/voeding/

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door DKatinas »

Als rijst werkt dan lijkt me dat een prima oplossing. De rijst wordt niet zo nat dat het iets zal afgeven in de pijp wat je gaat merken. Na gebruik in aparte pot bewaren en later lekker opeten met wellicht een prachtige onontdekte umami smaak. ;-)

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1813
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Vervolg op reutelen .... opgelost.

Bericht door Rob »

George Bertram schreef: 10 dec 2023 17:53 Nee, zo eentje!
[/img]
Ah, de Devil Cutty. Ik heb er ook zo een, een van m'n favorieten.

Plaats reactie