6 mm en 9 mm

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Online
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

6 mm en 9 mm

Bericht door Ametist »

Beste mede rokers,

Vroeger had ik 1 pijp en rookte die zonder er over na te denken of vragen te stellen. Nu ik 48 jaar later weer begonnen ben met pijproken heb ik meer pijpen en ook meer vragen.

Wat mij opvalt is het volgende en kan daar geen zinnig antwoord op bedenken. Misschien iemand van jullie?

Neem een standaard BigBen pijp met en grote ketel en een 9 mm doorgang.
Neem een klein neuswarmertje met een kleine ketel en een 6 mm doorgang.

Wat mij opvalt is dat bij dezelfde soort tabak het neuswarmertje het veel langer uithoud dan de grote BigBen..

Je zou zeggen.. grote ketel, meer tabak is langer plezier. In tegendeel. De kleine neuswarmer met 3/4 van de hoeveelheid tabak in vergelijk met de Big Ben houd het bijna een uur uit. De BigBen net een half uurtje.

Hoe?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

DKatinas
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 okt 2023 23:21

Re: 6 mm en 9 mm

Bericht door DKatinas »

Goede vraag. Het blijft tot op zekere hoogte giswerk, echter, er is wel wat bekend over smeulende vuren van biomassa zoals turf, vergelijkbaar met tabak. Bovendien hou ik van fikkie stoken en heb ik dit tot in de treurre gedaan vanaf een jaar of 6.

Als je kijkt naar bosbranden, waar turfgronden smeulen, dan gaat dit met een snelheid van 1cm per uur (1cm/h) bij een onbekende diepte.
Turf en tabak is op zich best vergelijkbaar qua structuur, we hebben sowieso geen gegevens van hoe rookklare tabak smeult, behalve dan onze ervaringen. Dus gebruik ik de gegevens van smeulend turf omdat die 1cm per uur met onbekende diepte redelijk overeenkomt met een pijp met kop van 3 tot 5 cm en een diameter van 1cm oid. Je benoemd hier ook een rooktijd van tussen 30 minuten en 1 uur. Anyway, dat is waarmee ik het ga doen.

Het smeulen houdt stand door de hitte die vrijkomt bij de reactie tussen zuurstof en de hete smeulende biomassa. Vaak is hierbij sprake van isolatie aan de bovenkant van plantmateriaal of as, maar is er alsnog voldoende zuurstof om de hitte te genereren waardoor het turf blijft smeulen. Dit soort branden kunnen gewoon maanden doorgaan ondanks flink wat regen, water onder de brandbare laag en vrieskou van -35 graden Celsius zelfs.

In een pijp is er ook sprake van isolatie aan de bovenkant door as en vaak vocht onderin de pijp door het roken. Toch kan een pijp smeulen, mede door de zuurstof die je er doorheen zuigt en de trek die ontstaat zoals bij een houtkachel. Echter, mijn ervaring is dat, 1. als je te snel rookt als de pijp al bijna uit is, dan verlies je soms teveel hitte waardoor de pijp uit gaat. 2. Soms is een pijp zo stevig gepakt dat er te weinig zuurstof doorheen kan trekken bij het smeulen, dat de pijp tussen de pufjes door uit gaat. 3. Soms rook je de pijp zo knetter heet dat de pijp soms ook zomaar uit is. Of dit komt door het heet en snel smeulen en verbruiken van de aangezogen zuurstof of een beetje as wat zich snel opbouwt onder het kooltje, tussen het kooltje en de nog te roken tabak, ik weet het niet zeker.

Waarom een pijp met een kleinere filter diameter en een kleine kop beter smeult dan een pijp met een grote filter en grote kop heeft te maken met de diameter van het rookkanaal op het smalste punt, de hoek van het mondstuk en de trek van lucht vanaf de kop door de pijp. Immers, soms zie je als de pijp rookt dat de tabak nog nagloeit en dat er rook uit de mondstuk komt/trekt. Een beetje zoals bij een houtkachel. Het rookkanaal van beide pijpen, ondanks de verschillende filterdiameter, zal ongeveer gelijk zijn op het smalste punt.

Het smalste deel van het rookkanaal, en daarmee de trek, is overigens doorslaggevend vermoed ik. Wij hebben een houtkachel thuis en de buis voor de rookafvoer is van een standaard diameter. Na een paar meter gaat de buis in de ingemetselde schoorsteen die het huis heeft, die is qua diameter groter en nu dan even vergelijkbaar met de filterdiameter van de pijp. Echter, daar waar de rook het huis verlaat zit er een vernauwing en een knik, ergens onder de schoorsteen, hierdoor is de trek van onze houtkachelsituatie erg slecht. Terwijl alle andere onderdelen van onze houtkachel en schoorsteen prima zijn, gaat door de vernauwing bovenin de schoorsteen ons houtvuur eerder smeulen richting het einde van het vuur dan bij andere mensen. De trek en daarmee de lage beschikbaarheid van zuurstof en lage hitte zorgt er voor dat het vuur eerder overgaat in smeulen en dat het smeulen ook eerder stopt, waardoor er soms nog onverbrande kolen in de kachel liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: 6 mm en 9 mm

Bericht door Chris »

My best guess. Grotere dimensies van de pijp --> groter verbrandingsoppervlak van de tabak x hogere air flow. Ook wordt er relatief meer vocht geproduceerd wat er mogelijk toe kan leiden dat de pijp eerder klaar is (?)
Pas je je rookgedrag ook aan per pijp of neem je bij een grotere pijp bijvoorbeeld grotere teugen? Wordt de tabak op een gelijke dichtheid gestopt?

6mm of 9mm doorgang maakt hier niet veel uit denk ik, dat is meer om de filter te kunnen plaatsen. De dimensies van het geboorde rookkanaal zijn hierin bepalend.

Plaats reactie