Om door de bomen het bos te zien heeft het mij geholpen niet zozeer naar het merk te kijken maar naar wat er in zit. Grofweg hebben blends een burley, virginia, cavendish of latakia karakter (dr kan nog meer maar dat laat ik om het overzicht te bewaren gemakshalve even weg).
Vervolgens is de tabak dan meer of minder gesausd = smaakstof overheen gegooid. Aromaten noemen ze dat dan.
En dan nog meer of minder fijn gesneden: baai, ribbon, broken flake, flake.
Je leert vanzelf welk van de typen je bevalt. En van welk merk dat is dan weer punt 2.
Aangezien je sigaretten rookte zou ik een beetje een naturel tabakje doen om mee te beginnen. Aromaten kunnen goed tegenvallen als je je uit de omschrijving geen voorstelling kan maken over hoe dat dan smaakt: ben er in het verleden vaak genoeg mee de mist in gegaan (tabak met vanille smaak ik vind het bah, maar er zijn er genoeg die het heerlijk vinden).
Troost Cavendish vind ik ook lekker, maar typisch NL (niet in BE te krijgen vermoed ik), en wel een beetje aromatisch (maar als je boterbabbelaars lekker vindt zeker doen

).
Ik weet niet precies wat in België makkelijk verkrijgbaar is, maar iets als bijv Mac Baren Golden Blend of Amphora Regular is niet heel uitgesproken kwa smaak (=naturel) maar wel heel goed te roken. Voortrekker idem, maar hou er rekening mee dat de snede dunner is en sneller 'heet rookt'.
Licht aromatisch: Mac Baren Mixture Scottish blend als aanrader om mee te beginnen.
Ik ben niet persee MB fan, noem ze puur omdat die overal wel te krijgen zijn. Andere merken hebben vergelijkbare tabakjes: mengseltje van burley, virginia en eventueel cavendish met meer of minder toegevoegd aroma.
MB Golden Blend, Virginia no.1 en Mixture Scottish Blend laten zich trouwens goed mengen: de smaken vloeken niet naar mijn smaak. Heb ik zin in wat meer burley doe ik wat meer Golden Blend, wil ik meer virginia doe ik daar een beetje meer van en als ik wat meer aroma wil doe ik er wat Mixture Scottish blend bij. Moet je wel 3 pakjes kopen
Succes ermee en veel rookgenot gewenst!