Wie weet het antwoord

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Wie weet het antwoord

Bericht door Ametist »

Twee pijpen, zelfde model, verschillende merken. Zelfde ketel diepte, zelfde wanddikte, volgens de verkopende partij zelfde materiaal. En toch wordt bij dezelfde tabak de ene ketel veel heter dan de andere. Hoe dan?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door Chris »

De mate van ingerooktheid, zou ik denken…mogelijk bevat de ene pijp nog wat meer vocht in het materiaal dan de andere. Hoe is het laagje kool op de ketelwand van beide pijpen?

Kiske

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door Kiske »

Verschil in het materiaal. Briar is een (wortel)hout en afhankelijk in de samenstelling van de grond ter plaatse kunnen zelfs in 1 wortelknol al verschillen optreden.

Als voorbeeld; ik heb een pijp waarvan, als je ertegenaan tikt, het meer als porcelein oid klinkt dan hout. Zo hard is de briar.

Verder kan er bijvoorbeeld verschil zitten in de opgebouwde koollaag. Ook kan er wellicht een klein verschil in de pijp zitten veroorzaakt tijdens het maken ervan, enzovoorts.

Ik heb 2x 4 pijpen van hetzelfde merk en model (wel in verschillende uitvoering qua afwerking) en daarin zitten ook, welliswaar kleine, verschillen wat betreft rookeigenschappen.

Daarom denk ik dat er, zolang de kop gemaakt is van natuurlijk materiaal, geen enkele pijp hetzelfde is.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door oehoe »

Ik sluit me aan bij de mening van Kiske. Iedere (houten) pijp is 'n individu.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ametist
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 okt 2023 16:43

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door Ametist »

Heren bedankt. In eerste instantie denk ik .... ze worden bijna machinaal gemaakt dus waar komen de afwijkingen vandaag. Ik heb over het hoofd gezien dat men met een natuurproduct werkt wat van wortel op wortel kan verschillen. Blijft de vraag over of er producenten zijn die hier rekening mee houden of zijn alle pijpen grosso modo hetzelfde?
Degene die zeggen dat ze niet gek zijn zijn vaak de vreemdste.

Kiske

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door Kiske »

Er wordt rekening gehouden met de grain, de nervatuur van het hout in de bouchons die uit de wortelknol worden gezaagd. Indien dit foutloos is en volgens een bepaald patroon, bijvoorbeeld birdseyes, straight grain of sunbursts, wordt dit gebruikt voor high-grade pijpen.
Indien er veel kleine vervuilingen/beschadigingen (bijvoorbeeld ingegroeide grindkorreltjes) in de bouchon zitten wordt er vaak voor gekozen hieruit een gerusticeerde of gelakte pijp van te maken. Of als ze heel klein zijn worden deze gestopt. Dit wordt na verloop van tijd wel zichtbaar en daarom worden deze pijpen ook als kwalitatief minder, met bijbehorende prijs, verkocht. Let wel, dit is enkel esthetisch minder en heeft meestal geen invloed op de rookeigenschappen.
Indien er grotere vervuilingen/beschadigingen in de bouchon zichtbaar zijn, of kleine op een plaats dat die de rookeigenschappen negatief kunnen beinvloeden, worden deze vaak afgekeurd en weggegooid.

Soms is een vervuiling compleet ingegroeid en zit deze net onder de oppervakte van een vervaardigde pijp. Daar kan de maker niets aan doen, echter als zo'n pijp dan gerookt wordt is er grote kans dat op die plek de ketel doorbrandt of er een scheur ontstaat. Indien dit aantoonbaar vrij recent na aankoop gebeurd, geven de meeste merken een nieuwe pijp.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2753
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door oehoe »

Mijn BigBen drieling. Verschillende grain maar gelijk in rookgenot en gedrag. Het is en blijft 'n loterij vaak met hout overigens. Tot nu toe nergens over te klagen gehad. Ook niet over de fraaie estates met vullingen die ik van Liebaart heb mogen ontvangen :D

Afbeelding
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door BAARD »

Chris schreef: 28 okt 2023 11:55 De mate van ingerooktheid, zou ik denken…mogelijk bevat de ene pijp nog wat meer vocht in het materiaal dan de andere. Hoe is het laagje kool op de ketelwand van beide pijpen?
Dit is het ook het eerste waar ik aan moet denken.
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

PietGeniet
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: Wie weet het antwoord

Bericht door PietGeniet »

Kiske schreef: 28 okt 2023 11:57 Verschil in het materiaal. Briar is een (wortel)hout en afhankelijk in de samenstelling van de grond ter plaatse kunnen zelfs in 1 wortelknol al verschillen optreden.

Als voorbeeld; ik heb een pijp waarvan, als je ertegenaan tikt, het meer als porcelein oid klinkt dan hout. Zo hard is de briar.

Verder kan er bijvoorbeeld verschil zitten in de opgebouwde koollaag. Ook kan er wellicht een klein verschil in de pijp zitten veroorzaakt tijdens het maken ervan, enzovoorts.

Ik heb 2x 4 pijpen van hetzelfde merk en model (wel in verschillende uitvoering qua afwerking) en daarin zitten ook, welliswaar kleine, verschillen wat betreft rookeigenschappen.

Daarom denk ik dat er, zolang de kop gemaakt is van natuurlijk materiaal, geen enkele pijp hetzelfde is.
Lijkt me een logische verklaring.
Ik heb 3x Stanwell 95, ook in verschillende afwerking, en heb dezelfde ervaring. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat er één van Deense makelij is en 2 van Italiaanse. En ja, de Deense rookt voor mij het fijnste.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Plaats reactie