Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
BelgianGourmand
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 jan 2023 11:38

Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door BelgianGourmand »

Las ik gisteren een stukkie van Jonathan Holslag over die gouden herfstdagen die er nu aan zitten te komen, volgens hem een strakke metafoor voor het mooie, maar tanende Europa. Ik werd er even wat te pruilerig van. Heb je dan vandaag nog die uniforme loodgrijze hemel en het bureaulampje dat de rode den van mijn bureautje zo warm maakt. Het geeft zin om nog eens in de pen te kruipen en een tabakje te ontrafelen tot het laatste lintje.

De Kohlhase & Kopp-herinterpratie van Dunhill Durbar, zo wil de Jan-met-de-pijp beweren in de rokerige wandelgangen.

Samenstelling
Eerder monotoon gekleurde ribbon met het onmiskenbare zwart van Latakia en wat losse visvoervlokjes Virginia. Eerder ontspannen en weinig veerkrachtig. Laat zich goed stoppen als je je eerst de moeite getroost wat handtastelijk te worden en grotere klompjes uiteen te rafelen. Nauwelijks stukjes nerf te bespeuren.

Verpakking
Het klassieke 50 gr.-blikkie.

Neus
Vers, glanzend en net ingevet leer omgeven door een miniem randje kampvuur, zoals die shiny, nieuwe lederhosen van de laatste boswandeling, slaan je met hun behaarde armen meteen in het gezicht. En toch, er is ook iets zoets. Een donkere en zurige ondertoon van tamarinde, wat ceder en een lichte harsigheid zingen een tegenstem, die met wat luchten sterker wordt. Een frisse zurigheid van fermenterend kruidenhooi - zoals je kan ruiken op warme avonden na een fikse zomerbui - licht het geheel op. Ergens fluisteren er wat gedroogde bloemen en pikante geur van smeulend lavendel- of rozemarijnhout mee. Wat extra olfactorische inspanning en geduld worden rijkelijk beloond in deze blend.

Mondgevoel
Dit is wat je zou willen voelen als je het over een droog mondgevoel hebt. Clean, vrij strak, maar toch volmondig, zonder scherpe randje of astringentie. Dat blijft zelfs zo op het eind. Tegelijkertijd zorgt het frisse zuurtje voor een verkwikkende pull-up bij elke goede hijs.

Smaak
Een eerste puf tijdens het toasten van de tabak geeft meteen een onomwonden stevige, harsige handdruk van rozemarijn en sparrennaalden mee. Net wat het 'm doet om regenachtige dagen: frisse aromaten die met hun harsigheid tegelijkertijd doen denken aan een kampvuur bij valavond en en fikse boswandeling met frisse neus vooruit in de ochtendzon. De orientals staan hier duidelijk center stage. Ze worden vrijwel meteen vervoegd door een rond zoetje van donkere Virginia's die je aanstonds met de twee voetjes op de grond brengen in een aards aroma van humus, donkere rozijnen en rijpe, Turkse vijgen. Aan de andere zijde van het spectrum roert de duistere, smeulende Latakia zich in de schaduwen van het bos. Vochtig, rottend kreupelhout, gebrande karamel en gerookte beukenbast complementeren de zoete aroma's van de Dark Virginia's af en aan en wisselen van gedaante tot tondelzwam (rokerige paddestoel waar je vuur mee kan aanmaken) en smeulend dennenhout. Stralen gele Virginia's lichten plots op met pittige grassigheid en bitterzoete citrustonen à la chinotto. Backing vocals die soloallures hebben en net omdat ze hun plaats niet kennen elke potentiële saaie muffigheid van de Latakia counteren. Dat boeiende spel blijft doorgaan tot de allerlaatste ademstoot, tot het plezier tot stof en as wedergekeerd is. Zonder bitterigheid, zonder fletse zonkjes, zonder ook maar de miniemste hint van onbehouwenheid. Een fijngemanierde gentleman.
Deze tabak lijkt in al zijn complexiteit wel een fikse ochtendwandeling door het Zwarte Woud met een schaterlachende blonde griet aan de arm, die er wild op los filosofeert over Heidegger en Beckett.

Brandbaarheid
Misschien dat tikkie te vochtig nog in het blik, maar even chambreren lost dat netjes op. Laat zich goed toasten en aanvuren en heeft weinig opstookjes nodig. Neemt zonder capsones afscheid als vrij homogeen hoopje lichtgrijze as.

Kamersnuifje
De fijne harsigheid levert wel een mooie verpakking op voor de houtige, aardse aromakern en blijft eventjes nazinderen. Niet meteen wat voor eegaatjes of andere partners met een gevoelig neusepitheel. Maar wel ongemeen lekker voor de pijprokende lezer in de bibliotheek. Ga je van snuiven aan bedrukt papier als een boekenjunk.

Vitamine-N
Bescheiden. Kan je bezwaarlijk van gaan zwijmelen.

Prijs
Voor een 50g.-blikje bij onze fijne oosterburen: €13,60

Mariage
Moet ongemeen lekker zijn met een Earl Grey Blue Flower of een rijpe highlandmalt. Of waarom geen glaasje Verveine voor enige decadentie? Het zou helemaal gek zijn om er een eens een goede (!) retsina bij te proberen.

Smookbuis
BigBen Gallery Rhodesian met 9mm-condoom.

Tabakslentes
Vrij jong. Blikje vijf weken gepopt.

Aanrader?
Wie het nog niet door had: hollen naar die tabaksboer en hamsteren die handel, wat mij betreft. Dit wordt een klassieker in mijn pijpkruidbar, zonder enige twijfel. Mja, je moet er wel voor van dat tikkeltje hertenkak of derwisjensnuif houden, want anders laat je 'm beter aan degenen die hun ziel reeds verkochten aan de gehoornde Cyprioot. Of ie een Dunbarmaatje mag zijn, durf ik niet te beweren (daar ik nonkel Dunbar nog nooit in levenden lijve ontmoet heb), maar dat zal me sausijsje wezen: 't is gewoon helemaal mijn meug op deze melancholische herfstavonden.

Gebruikersavatar
BAARD
Berichten: 432
Lid geworden op: 29 apr 2015 15:24
Locatie: Friesland

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door BAARD »

Interessant.
Graag gelezen! (T)
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Kiske

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door Kiske »

Heerlijk epistel!

Gebruikersavatar
GR69
Berichten: 1631
Lid geworden op: 26 jul 2021 20:03
Locatie: Drenthe

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door GR69 »

😄heerlijk!
'De hel is gewoon een bos met een slechte naam'

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1120
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door Chris »

Heel fijn beschreven! Bijna een roman om in weg te zakken ; )

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door oehoe »

Prachtige recensie waarvoor dank.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7979
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door Arno »

Hele mooie review! =D>
Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2756
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Robert McConnell - Heritage - Oriental Square

Bericht door oehoe »

Hij staat inmiddels op het boodschappenlijstje voor Duitsland.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie