Sigaren
- Ribbon
Re: Sigaren
De Van 't Veen sigaren smaken prima, maar het dekblad laat steevast halverwege de rookbeurt los.
Nu weet ik dat ik voor deze prijs geen perfectie hoef te verwachten (dat verwacht ik überhaupt niet), maar kan iemand me blij maken met een trucje om het blad weer te laten plakken, voorafgaand dan wel tijdens het roken?
Online kom ik de suggestie tegen om het met Arabische gom te doen, maar laat ik dat op dit moment net even niet in huis hebben.
Alvast dank.
Nu weet ik dat ik voor deze prijs geen perfectie hoef te verwachten (dat verwacht ik überhaupt niet), maar kan iemand me blij maken met een trucje om het blad weer te laten plakken, voorafgaand dan wel tijdens het roken?
Online kom ik de suggestie tegen om het met Arabische gom te doen, maar laat ik dat op dit moment net even niet in huis hebben.
Alvast dank.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)
- oehoe
Ik heb die problemen met mijn Van 't Veentje's corona's (nu half Corona's) nooit gehad ooit. Welke vorm rook je overigens? Oude "gerenomeerde" merk sigaren zoals La Paz repareerde ik toen der tijd met Rizzla Blauw vloei van rijstpapier. Beetje de weg en manier moeten toen maar het werkte wel. Arabische gom werkt prachtig op Rizzla overigens. Niet op Mascotte. Op sigaren weet ik het niet.
De betreffende sigaar op de breuk/ loslatend dekblad voorzien van 'n verbandje van onderen en van boven met de vloeitjes. Liefst strak. Het verband kan eventueel nog bevochtigd/ nattig worden gemaakt om beter aan te sluiten bij de gehavende sigaar.
Succes!
De betreffende sigaar op de breuk/ loslatend dekblad voorzien van 'n verbandje van onderen en van boven met de vloeitjes. Liefst strak. Het verband kan eventueel nog bevochtigd/ nattig worden gemaakt om beter aan te sluiten bij de gehavende sigaar.
Succes!

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- GR69
Victor Baarn schreef: ↑20 jan 2023 13:22 Ik liep nogal achter. Weer eens een Foulkes & Sons bekeken en weer genoten. Dit keer niet ín maar óp hun 'voorouderlijke grot'.
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer
Eric Hoffer
- oehoe
'n Paar maanden geleden nog 'n kistje met 50 Handwerk panatella's gevonden, zo'n jaar of 10 oud. Ze roken heerlijk. Net als de wilde Havana lijkt dit soort en type sigaar uitgestorven te zijn helaas. Tot mijn vreugde is mijn voorraad halve Corona's van Van 't Veen na 'n vondst uitgebreid van 100 naar 300 stuks.
'n Horder komt bijna nooit tekort. Het probleem is en blijft 't zoeken terwijl je weet dat je het hebt.
'n Horder komt bijna nooit tekort. Het probleem is en blijft 't zoeken terwijl je weet dat je het hebt.

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
-
- oehoe
Groter zou beter zijn. 

Mark Twain
Mark Twain
- Martin Romijn
- Contacteer:
- oehoe
De van 't Veentjes zijn op helaas. De Semois sigaren ook op tien fikse Corona's na. Bij het tankstation uit pure nood twee doosjes La Paz Wilde Cigarros gekocht. Niet slecht maar veel sigaar met weinig gewicht letterlijk.
Mark Twain
Mark Twain
- Ribbon
Voor mijn verjaardag in september jl. kreeg ik van mijn betere helft een fraaie humidor. Bescheiden formaat maar een mooi ding. Volgens de voorschriften van de leverancier heb ik hem voorbereid. Weken terug heb ik de binnenkant met een vochtige doek met gedestilleerd water 'schoongemaakt' en er een klein glas van datzelfde water in gezet. Daarna de rest (hygrometer gekalibreerd, bevochtiger gevuld etc.).
Inmiddels blijft de vochtigheidsgraad structureel te hoog. Eerst boven de 80 en nu alweer een tijdje op 75. Uiteraard zou ik hem graag op de optimale vochtigheidsgraad krijgen zodat ik hem eindelijk eens in gebruik kan nemen. Momenteel wachten mijn longfillers nog immer in hun vertrouwde tupperdore...
Uiteraard kan ik mezelf allerlei 'huis-tuin-en-keuken' oplossingen bedenken zoals een glaasje zout in de humidor plaatsen etc., maar hopelijk is hier iemand met ervaring die me van op eigen ervaring gebaseerde adviezen kan voorzien...
Inmiddels blijft de vochtigheidsgraad structureel te hoog. Eerst boven de 80 en nu alweer een tijdje op 75. Uiteraard zou ik hem graag op de optimale vochtigheidsgraad krijgen zodat ik hem eindelijk eens in gebruik kan nemen. Momenteel wachten mijn longfillers nog immer in hun vertrouwde tupperdore...
Uiteraard kan ik mezelf allerlei 'huis-tuin-en-keuken' oplossingen bedenken zoals een glaasje zout in de humidor plaatsen etc., maar hopelijk is hier iemand met ervaring die me van op eigen ervaring gebaseerde adviezen kan voorzien...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)
-
Ook hier is geduld een schone zaak.
Het is nu leeg. Vul met droge sigaren en blijf goed en tijdig bij de les.
p.s. gaan je sigaren ooit om de een of andere reden wit poederen? Geen stress met schone kwast poeder wegvegen. het poeder keert niet meer terug.
Het is nu leeg. Vul met droge sigaren en blijf goed en tijdig bij de les.

p.s. gaan je sigaren ooit om de een of andere reden wit poederen? Geen stress met schone kwast poeder wegvegen. het poeder keert niet meer terug.
- Coenraad
Mijn beste,Ribbon schreef: ↑30 jan 2025 12:03
Uiteraard kan ik mezelf allerlei 'huis-tuin-en-keuken' oplossingen bedenken zoals een glaasje zout in de humidor plaatsen etc., maar hopelijk is hier iemand met ervaring die me van op eigen ervaring gebaseerde adviezen kan voorzien...![]()
Wellicht heeft je humidor de juiste vochtigheid gekregen!!
Doch, als de luchtvochtigheid toch nog problemen geeft,
dan kan je er een Boveda Humidipak in plaatsen.
Deze "Boveda Packs" houden je sigaren goed op vocht en geconditioneerd.
Je hebt er vrijwel geen omkijken naar.
Het pack zorgt ervoor dat er vocht afgegeven op opgenomen wordt zodat je geen last meer hebt van schommelingen.
Hoe gebruikt je de Boveda?
Kies het gewenste percentage (69% of 72%).
Haal de Boveda uit de verpakking en plaats de juiste hoeveelheid packs in de humidor.
Na ongeveer 3 maanden zal je de packs weer moeten vervangen.
Je weet dat de Boveda pack aan vervanging toe is doordat deze dan keihard geworden is.
Hoeveel packs je nodig hebt, hangt af van hoe groot je humidor capaciteit is.
Globaal genomen kan je onderstaand schema aanhouden:
10 – 50 sigaren > 1-2 stuks
50 – 100 sigaren > 3-4 stuks
100 – 150 sigaren > 5-6 stuks
150 – 200 sigaren > 7-8 stuks
Succes!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! 

- Ribbon
Ha Coenraad (leuk je weer eens te treffen hier) en Funky Bunky.
Inmiddels is de boel wat gestabiliseerd, gelukkig. Zonder bevochtiger, mèt sigaren en mèt wat extra cederhout staat de vochtigheid inmiddels al een tijdje op zo'n 73%.
Afgelopen weekend heb ik reeds genoten van een uitstekende longfiller, dus ik ben tevreden.
Met de boveda's heb ik al wat ervaring door mijn tupperdore-systeem wat ik hiervoor gebruikte. Zodra de vochtigheidsgraad onder de 69% zakt zal ik ze gaan gebruiken.
Bedankt.
Inmiddels is de boel wat gestabiliseerd, gelukkig. Zonder bevochtiger, mèt sigaren en mèt wat extra cederhout staat de vochtigheid inmiddels al een tijdje op zo'n 73%.
Afgelopen weekend heb ik reeds genoten van een uitstekende longfiller, dus ik ben tevreden.
Met de boveda's heb ik al wat ervaring door mijn tupperdore-systeem wat ik hiervoor gebruikte. Zodra de vochtigheidsgraad onder de 69% zakt zal ik ze gaan gebruiken.
Bedankt.

-
@ Ribbon mag ik u een ongevraagde aanbeveling doen: Maduro Padron!