Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Naast het pijproken natuurlijk ...
Plaats reactie
oehoe

Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Bericht door oehoe »

Toen 't uiltje 't ouderlijk nest verliet kreeg 't niets mee van de vooral getroubleerde relatie met mijn moeder. Maanden geleden zag ik ergens op 'n kast bij mijn zus iets wat altijd op mijn nachtkastje heeft gestaan in mijn kinder- en pubertijd. 'n Oude wekker van Kienzle van rond 't jaar 1960. Ik mocht de wekker meenemen. De wekker oogt goor en 't opwindmechanisme van het uurwerk werkt niet meer. De achterwand verwijderd en daar ziet er nog erg fris en degelijk uit echter. Ik ga hem opknappen, reinigen en tot leven wekken ondanks dat de achterkant zonder draaimechanismen er als 'n droevige smiley uitziet. De wijzers gloeien nog als radioactief groen maar daar ga ik me op mijn leeftijd geen zorgen over maken.

Afbeelding
"It's easier to fool people than to convince them they have been fooled."

Mark Twain

PietGeniet

Re: Opkalefateren van niet pijprook gerelateerde dingen.

Bericht door PietGeniet »

Leuk ding uit de oude doos Oehoe.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Zo worden ze niet meer gemaakt!! Zeker de moeite waard om op te knappen!!
Ad impossibile nemo tenetur

Pieter

Bericht door Pieter »

Wens je succes. Dit soort oude wekkers hebben vaak een grote slijtvastheid, niet omdat ze minder snel slijten, maar omdat ze daar minder snel last van krijgen. Als ze uiteindelijk stoppen met lopen zitten ze echt aan het einde van de levensduur en is een volledige restauratie noodzakelijk om erger te voorkomen. Dat betekent dat je met alleen een beetje schoonmaken je hem waarschijnlijk wel lopend krijgt, maar dat hij vervolgens ineens heel snel gaat slijten waardoor steeds ergere problemen ontstaan.

Kan nog toevoegen dat een echte reparatie van deze wekkers vrijwel onmogelijk wordt met gewone middelen. Ze zijn destijds gemaakt voor makkelijke service, maar daar heb je de originele fabrieksonderdelen voor nodig, en die zijn vrij zeldzaam. Mocht je de juiste stukken kunnen vinden is vervangen wel makkelijk indien je de juiste gereedschappen hebt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

oehoe

Bericht door oehoe »

Gereedschap heb ik wel. Ik ga er pas aan beginnen wanneer ik er zin in heb en de temperatuur binnen boven de 25 graden is. Mocht ik 'm niet aan de praat krijgen wordt 't in ieder geval toch 'n visueel juweeltje.
"It's easier to fool people than to convince them they have been fooled."

Mark Twain

Samwisegamgee

Bericht door Samwisegamgee »

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Plaats reactie