Probeer een pijp vooral fysiek te kiezen, d.w.z. ga naar een pijpenwinkel of naar iemand die restaureert en je een keuze aan estates kan aanbieden.
Ik let altijd op het volgende:
- bevalt de vorm me? Ik houd van allerlei vormen. Maar het gebruik van m'n pijp speelt een rol. Bv. wil ik een ochtendroker of een relaxpijp? Een ochtendroker is voor mij een klassieke vorm: een billiard of een bent apple, omdat die voor mij het simpelst te stoppen zijn. Als het sneller moet gaan heb ik gen tijd en geduld voor gefriemel.
- bevalt de diepte en breedte van de ketel me? Is het een pijp voor een korte rookpauze of eentje om twee uur mee te zitten lezen?
- bestudeer de vorm van de ketel. Als je minder ervaren bent zijn dublins met hun versmallende ketel en sommige freehands die bv. een schuin aflopende ketel hebben moeilijker.
- neem de pijp vast. Ligt ze goed in je hand? Is ze niet te zwaar naar je normen? Als je een bijterje bent, heb je waarschijnlijk liever geen zware pijp, want die gaat als een koevoet je tanden van elkaar duwen.
- bevalt de afwerking je? Past die bij het gebruik? Ik zie bv. graag sandblast en smooths of een combinatie ervan. Een gerustificeerde pijp gebruik ik graag voor in de auto: als die een een tik krijgt zie je dat niet of minder.
- is het materiaal van de steel iets voor jou? Vulkaniet is zachter op de tanden, vynil heel glad en gemakkelijk proper te houden, amber heel mooi, maar ook heel duur, hout prachtig, maar fragiel, luciet mooi, maar snel vuil, enz.
- heb je graag een goede rand aan de steel. Als je een hanger bent, dan is een goede rand wel fijn, want dat blijft de pijp mooi tussen je tanden hangen zonder moeite. Ben je een bijter, dan wil je vast een breder uiteinde. Ben je een puffer (je neemt de pijp uit na enkele pufjes), dan kan zowat alles, zelfs ouderwetse ronde stelen.
- haal de steel uit de kop, kijk of de pen goed past in het invalgat. Ben je niet zeker: afblijven, want daar krijg je later hommeles mee. Zit er een angel in (dat metalen dingetje) of is het een filterpijp? Wat heb je zelf graag?
- is het invalgat recht geboord? Niet: afblijven, levert later een hoop miserie op.
- Blaas - zonder de kop aan je mond te zetten - door het invalgat. Gaat de pijp fluiten? Mooi terugleggen: trekgat is niet goed geboord.
- kijk in de ketel: waar komt het trekgat uit? Boven de bodem van de ketel? Goed. Als het trekgat te dicht bij de bodem zit, gaat dat ten koste van goede rookervaringen, tenzij je graag lurkt dat het een lieve lust is, of van asaroma's houdt.
- draai de steel terug in de kop. Voel of die netjes past: moet je teveel wringen of zit ie maar losjes: mooi terugleggen die pijp.
- houd de pijp voor je gezicht: past ze een beetje bij je schoonheid? Tja, als je zo ijdel bent als ik is dat wel van belang ... . Paf je gewoon graag een lekkere pijp en kan de esthetiek je worst wezen, laat die laatste stap dan maar voor wat die is.
- kijk nu naar de prijs: wil je die eraan geven. Volg je eerste gedacht: is het nee, dan is het nee. Geen schande. Er zijn goedkope pijpen die wonderlijk roken en dure buizen die waanzinnig vervelend kunnen doen.
Dit is geen zaligmakende raad hoor. 't Is mijn manier van keuren. Voor mij werkt het goed, maar er zijn hier veel ervarener rokers van wie je nog het een en ander kan leren.
Een pijp kiezen, is heel persoonlijk, dus laat je niet ompraten door een gewiekste handelaar, FB-gebral of modepraatjes. Een goede pijp gaat doorgaans toch een leven mee ... .
Succes ermee.
Tabakken: vraag evt. samples op het forum. De meeste pijpkerels delen graag!