Herstart - en nu voor echt
-
Herstart - en nu voor echt
Hallo allemaal
Fijn dat er een forum als dit bestaat, want als pijproker lijk je wel een uitstervend ras. Ik ken zo ongeveer niemand (slechts enkele mensen) die nog een pijp roken. Hopelijk ontmoet ik hier toch ook wat mensen met een gelijke mindset en passie.
Ik heb het pijproken enkele maanden terug opgenomen omdat ik m'n pijpen terugvond en wat omhanden wilde hebben om rust te vinden. Dat lukt aardig: een pijp roken kalmeert en helpt om gedachten te ordenen. Heerlijk. Omdat ik enkele jaren terug er wat mee geƫxperimenteerd had, maar het me niet echt lukte, besloot ik het nu over een andere boeg te gooien: lezen, filmpjes bekijken, info opzoeken, enz. Zo kwam ik uit bij Youtuber Muttnchop Piper, een fijne kerel, die het pijproken van a tot z uitlegt, zelf uitprobeert, vragen probeert te overdenken en oplossen, enz. Lang verhaal kort: dankzij hem kan ik nu echt genieten van een pijp. Ik brand m'n tong niet meer af, weet hoe ik een pijp kan onderhouden en waar ik naar moet zoeken qua smaken van tabak. Een echte pijpmentor.
Gelukkig zijn er hier een paar degelijke 'brick and mortars' in de buurt: Renaud Baelen, In de waag en In den echte rooker zijn niet ver weg.
Ik heb het niet al te breed, dus ik probeer te zoeken naar fatsoenlijke pijpen aan een aanvaardbare prijs. Zo kwam ik vanzelf uit bij tweedehandspijpen en begon ze te kuisen, restaureren, enz. Ik moet nog ontzettend veel leren - af en toe mol ik er wel eens eentje; gelukkig goedkope pijpjes - maar ik vind het ontzettend relaxerend en lonend om een pijp terug op orde te krijgen. Binnenkort komt er zeker een polijstmachine bij en een set ruimers om een grotere werk aan te pakken. Als ik eens wat pijpen op orde krijg, toon ik ze hier zeker.
Ik probeer veel te lezen en te luisteren over pijpen. De pipesmagazine podcast is een onuitputtelijke bron van info. Luisteren ernaar voelt voor mij als een beetje thuiskomen: pijprokers zijn toch precies een bepaald soort mensen, waar ik me bij thuis voel. Hopelijk ontmoet ik hier een paar mensen waar ik eens een pijpje mee kan opsteken en een avondje babbelen of eens naar een pijpshow gaan!
Fijn dat er een forum als dit bestaat, want als pijproker lijk je wel een uitstervend ras. Ik ken zo ongeveer niemand (slechts enkele mensen) die nog een pijp roken. Hopelijk ontmoet ik hier toch ook wat mensen met een gelijke mindset en passie.
Ik heb het pijproken enkele maanden terug opgenomen omdat ik m'n pijpen terugvond en wat omhanden wilde hebben om rust te vinden. Dat lukt aardig: een pijp roken kalmeert en helpt om gedachten te ordenen. Heerlijk. Omdat ik enkele jaren terug er wat mee geƫxperimenteerd had, maar het me niet echt lukte, besloot ik het nu over een andere boeg te gooien: lezen, filmpjes bekijken, info opzoeken, enz. Zo kwam ik uit bij Youtuber Muttnchop Piper, een fijne kerel, die het pijproken van a tot z uitlegt, zelf uitprobeert, vragen probeert te overdenken en oplossen, enz. Lang verhaal kort: dankzij hem kan ik nu echt genieten van een pijp. Ik brand m'n tong niet meer af, weet hoe ik een pijp kan onderhouden en waar ik naar moet zoeken qua smaken van tabak. Een echte pijpmentor.
Gelukkig zijn er hier een paar degelijke 'brick and mortars' in de buurt: Renaud Baelen, In de waag en In den echte rooker zijn niet ver weg.
Ik heb het niet al te breed, dus ik probeer te zoeken naar fatsoenlijke pijpen aan een aanvaardbare prijs. Zo kwam ik vanzelf uit bij tweedehandspijpen en begon ze te kuisen, restaureren, enz. Ik moet nog ontzettend veel leren - af en toe mol ik er wel eens eentje; gelukkig goedkope pijpjes - maar ik vind het ontzettend relaxerend en lonend om een pijp terug op orde te krijgen. Binnenkort komt er zeker een polijstmachine bij en een set ruimers om een grotere werk aan te pakken. Als ik eens wat pijpen op orde krijg, toon ik ze hier zeker.
Ik probeer veel te lezen en te luisteren over pijpen. De pipesmagazine podcast is een onuitputtelijke bron van info. Luisteren ernaar voelt voor mij als een beetje thuiskomen: pijprokers zijn toch precies een bepaald soort mensen, waar ik me bij thuis voel. Hopelijk ontmoet ik hier een paar mensen waar ik eens een pijpje mee kan opsteken en een avondje babbelen of eens naar een pijpshow gaan!
Laatst gewijzigd door BelgianGourmand op 07 jan 2023 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- GR69
Re: Herstart - en nu voor echt
Mensen om een pijpje mee op te steken...sorry..nee die ga je hier niet vinden.
Van harte welkom op dit mooie forum. Veel plezier en een mooie ontdekkingsreis!
De bijeenkomst in Wuustwezel is een aanrader, verder zijn er regelmatig minimeets in jouw buurt, zeker als het weer terrasbezoek toelaat. Houd gewoon het forum in de gaten. Komt vast wat leuks langs.
Benieuwd naar je opkalefaterij!
"There are two medicines for all ills: time and silence"
Alexandre Dumas
Alexandre Dumas
- oehoe
Van harte 'n warm welkom toegewenst hier.
"It's easier to fool people than to convince them they have been fooled."
Mark Twain
Mark Twain
- George Bertram
-
Welkom op dit mooie forum!
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
- oehoe
Beste BelgianGourmand,
Ook hier veel nuttigs te zien.
https://www.youtube.com/@rallispfeifenkino6489
Ook hier veel nuttigs te zien.
https://www.youtube.com/@rallispfeifenkino6489
Mark Twain
Mark Twain
-
En niet te vergeten de filmpjes op you tube van Janneman (Jan Kusters)
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
- oehoe
PietGeniet schreef: ā08 jan 2023 19:58 En niet te vergeten de filmpjes op you tube van Janneman (Jan Kusters)
Onze bijbel uiteraard!

Mark Twain
Mark Twain
-
Van harte welkom
- Jozef
Hartelijk welkom op ons forum.
Gegroet Jozef
Gegroet Jozef
Non, Je Ne Regrette Rien
-
Hey, dank je voor de tips en links. De basics heb ik wil zo ongeveer in de vingers, vermoed ik. Enkel met flakes en coins kom ik nog wel eens een dens stuk tegen. Dat moet ik nog uitzoeken. Met curlies, shags en broken flakes lukt het aardig, al vind ik in elk goed gemaakt filmpje iets interessants. Dat is wat voor mij pijproken zo leuk maakt: je kan erover nadenken
. Hou ik van!

- Chris
Welkom!
- Tirman
Welkom, veel plezier met roken en met opkalefateren want ook daar zijn vele geluksmomenten te beleven!
- MrMaD1909
Van harte welkom! Ik vind het pijproken ook echt kalmerend. Nog veel rookplezier gewenst.
- Samwisegamgee
Leuk om te lezen!