Vochtigheidsgehalte.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Vochtigheidsgehalte.

Bericht door oehoe »

Eenvoudige maar wellicht 'n niet gemakkelijk te beantwoorden vraag. Voor 'n baai zal deze wellicht anders liggen dan bij 'n flake of slice. Wat is 't ideale vochtigheidsgehalte.

Met 't reanimeren van de Drum (€6,- de vijftig gram toen) gemerkt dat te droog erg scherp maar wel lekker is. Iets maar 'n tikkeltje te vochtig is wederom laf en nietszeggend qua smaak.

Gaarne jullie meningen, bevindingen en met 'n (ijdelijke hoop denk ik) tip voor 't ultieme vochtigheidsgehalte. :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Geoff »

Zoals je al aangeeft: dit is een moeilijke kwestie, want het hangt af van tabak tot tabak, maar ook van je eigen smaakbeleving. Een Semois is bv. kurkdroog te roken voor mij. Dat is ook de reden waarom ik hem altijd op zak heb: hij kan nl. niet meer uitdrogen.
Een flake mag voor mij dan weer niet kurkdroog zijn, maar een Burleyflake die te nat is, rookt dan ook weer voor geen meter.

Wat ik meestal doe met een uitgedroogde tabak is een koffiefilterpapier er bij steken dat wat vochtig is gemaakt, hier alom gekend. Wanneer deze dan een dag of 2 gelegen heeft, rook ik een kleine (ongeveer halve) pijp. Daarna bevochtig ik extra bij of net niet.

Hopelijk helpt dit jou in je zoektocht. Veel succes!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Gebruikersavatar
Beginneling
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2020 17:40

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Beginneling »

Eens met Geoff in grote lijnen. Als de tabak niet meer lekker is omdat het te droog is geworden stukkie vochtig koffiefilter erbij. En wat dan te droog is hangt af van de tabak en waarschijnlijk een boel andere zaken waaronder het humeur van de dag.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de tip heren. Ik gebruik veelal van die terra cotta bevochtigingssteentjes die echter moeilijk te reguleren zijn en waarvan ik heb gemerkt dat ze na enkele keren gebruikt te zijn hun werking verliezen. Ik denk door 't verstoppen van de poriën door tabak(sresten).
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Ducheyne
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 sep 2019 11:07
Locatie: Oostende / België

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Ducheyne »

Heb goede ervaring met humydroles . In water dompelen , afdrogen en 1/2 dagen laten inwerken Tabak wordt nooit te vochtig en indien nodig de bewerking herhalen ,
Life is a time trial .
Smoke more , worry less

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door oehoe »

Ik kende de humydroles nog niet dus deze even opgezocht. Besteld bij Haddock's inmiddels. Bedankt voor de tip nog.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door NoneNicer »

Voor de vochtsteentjes: ik leg ze nooit direct op de tabak. Ik stop het geheel (tabak in een schotel, steentje op veel kleiner schoteltje, deksel erover) gescheiden in een afgesloten miniruimte. Dan na een dag eens husselen, zodat de tabak overal bevochtigd kan raken. Na 2-3 dagen terugveren van de tabak testen bij samenpersen of dubbevouwen en check voor muffe schimmel lucht.
Dan eens ontsteken en beoordelen of het verwerkt wordt tot luizen bestrijdingsmiddel of dat het opgerookt kan worden.

Kiske

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Kiske »

Vochtigheidsgraad. Een onderwerp dat nooit eenduidig beantwoord kan worden. Persoonlijk houd ik van een tabak die door een ander waarschijnlijk als te droog zal worden ervaren.

Er zijn echter zoveel verschillen die van invloed zijn. Als ik bijvoorbeeld in bijvoorbeeld Griekenland of Turkenland op vakantie ben langs de kust, is een aardvochtige tabak al vaak te vochtig en een pijp roken die daarmee is gestopt is een drama. Tabak die ik dan meeneem laat ik expres wat te droog worden ten opzichte van thuis.

Ook het soort tabak is van invloed. Een fijn gesneden baai kan vochtiger zijn dan een flake en toch nog heerlijk roken. Daarbij kun je als een tabak (een beetje) te droog is je pijp wat vaster stoppen en daarmee nog een prima pijp roken.

Het constante zoeken wat het beste werkt, in welke pijp en met de manier van stoppen wordt door ervaring vaker een succes, maar kan nog altijd tegenvallen. Dat constante zoeken, proberen, ervaren is denk ik een gedeelte van onze hobby wat nooit geheel zal verdwijnen. Behalve als je het bij dezelfde tabak en pijpen houdt misschien.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de reacties. Met name in de laatste reactie van Kiske kan ik me vinden. 't Blijft met iedere pijp en met elke tabak 'n avontuur. Ik persoonlijk ben ook van mening dat drogere tabak de smaak beter weet weer te geven.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Luys »

Ik rook bij voorkeur m'n tabak ook wat droger. Met name met flakes heb ik lang een haat/liefde verhouding gehad. Dat werden ongeacht welke pijp ik gebruikte over het algemeen vochtige proppen waar een lucht vanaf kwam waar een hond die net in een meer gesprongen was jaloers op zou zijn...

Tot ik (niet bewust) een pijp probeerde met een groter rookkanaal. Die pijp kon je met normale tabak niet fatsoenlijk roken, hoe vast je hem ook stopte: de trek was nooit goed. Gek genoeg rookte die met een flake (aan de droge kant) een stuk beter.

Dus zoals al is aangegeven: het hangt allemaal met elkaar samen: pijp, soort tabak, omgeving, persoonlijke voorkeur en de vochtigheid van de tabak. En net als je denkt dat je de perfecte combinatie van rookwaren en omstandigheden gevonden hebt kan het toch nog voorkomen dat je niet prettig rookt... Het blijft een onderzoekingstocht :)
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Deadl0ck
Berichten: 2151
Lid geworden op: 09 mar 2012 15:07
Locatie: Fout bij GPS bepaling.

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door Deadl0ck »

Pijp tabak op vocht brengen doe ik veelal aan vingergevoel. Ik weet ongeveer hoe een tabak aanvoelt die ik prettig vind om te roken, en daar werk ik naar toe, maar blijf aan de wat droge kant. Wat te droge tabak vind ik makkelijker prettig te krijgen (door de kop heen te ademen) dan wat te vochtige tabak. Dat laat ik vaak net te lang drogen.

Overigens sta ik tegenwoordig de terracotta / muntjes fase over... Ik pak de fles alcohol, en fles demiwater, neem een klein spuitje, spoel die met alcohol, vervolgens water erin dat weg gaat, en daarna wat water erin om bij de tabak te druppelen. Dat 2 tot 3 dagen laten doorwerken (regelmatig een beetje husselen) en daarna weer inspecteren.

Het is niet zoals het hoort, maar geen muntjes meer die van weckpot naar tabaksblik naar weckpot verhuizen, niks meer wat direct in aanraking komt met de tabak behalve de eigen pot of blik.
Groet, Mark

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2758
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door oehoe »

Bedankt voor de tip. Samen met 't druppelen ga ik ook nog wat experimenteren met 't vernevelen van aqua des door middel van 'n sproeiflesje. Lijkt me iets minder invasief dan druppelen.

Vroeger werd tabak bevochtigd door 'n aardappelschil bij de te droge tabak te doen. Ik ben geen aardappeleter, laat staan dat ik 'n knollenschiller ben.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
MaartenS
Berichten: 1339
Lid geworden op: 24 feb 2014 19:03
Locatie: ASD - JO22KI

Re: Vochtigheidsgehalte.

Bericht door MaartenS »

Vroeger werd tabak bevochtigd door 'n aardappelschil bij de te droge tabak te doen. Ik ben geen aardappeleter, laat staan dat ik 'n knollenschiller ben.
Ja,, das prima om schimmel mee te kweken...
en dan niet zo een Paard..
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Plaats reactie