pijp maken op z'n Duits

Muziek, literatuur, beeldende kunst etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tirman
Berichten: 221
Lid geworden op: 01 feb 2021 19:36

pijp maken op z'n Duits

Bericht door Tirman »

leuk filmpje gevonden op youtube..


Johan86
Berichten: 425
Lid geworden op: 04 mei 2020 17:05
Locatie: Nijkerk

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door Johan86 »

Mooi filmpje

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door Pieter »

Mooie pijpen ook!

Een Cornelius Mänz gaat voor ongeveer €2000.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door oehoe »

Pieter schreef: 10 okt 2021 14:07
Een Cornelius Mänz gaat voor ongeveer €2000.
Dat is niet veel voor 'n getrainde pijpenmaker. Wat kosten zijn pijpen? :)
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door junksculp »

Ik heb net het filmpje bekeken. Echt een kunstenaar. Wat ik echt knap vind dat hij eerst de vorm maakt en dan pas met de hand de kanalen, vaak gebeurd het machinaal en voor dat de vorm gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door Massis »

junksculp schreef: 10 okt 2021 17:01 Ik heb net het filmpje bekeken. Echt een kunstenaar. Wat ik echt knap vind dat hij eerst de vorm maakt en dan pas met de hand de kanalen, vaak gebeurd het machinaal en voor dat de vorm gemaakt wordt.
"drill first" en "shape first" zijn zo'n beetje 2 aparte stromingen in het pijpmaken. Het voordeel van drill first is dat je de pijp makkelijk in kan klemmen omdat je blok nog vlakke zijkanten heeft. Het is dus relatief eenvoudig om alles uit te lijnen op elkaar. Het nadeel is dat je je pijp centraal en symmetrisch in het blok moet plaatsen, en nergens meer heen kan als je bij het vormgeven een fout in het blok vindt.

Shape first is handig omdat je volledig vrij bent qua vorm en dus ook kan aanpassen als je fouten tegenkomt in het hout, of als je een pijp assymetrisch in het blok wil plaatsen. Het probleem is dat uitlijnen een stuk lastiger wordt en het boren eigenlijk ook best wel wat gevaarlijker is.
Voor een symmetrische pijp van nagenoeg eender welke klassieke vorm is er eigenlijk geen enkele reden om shape first te werken.
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door Pieter »

Vooral dat laatste, ik zat wel effe met m'n billen bij elkaar geknepen toen hij met boren bezig was. Een keer uitschieten en die boor zit dwars door je hand heen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2755
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door oehoe »

Ik stond ook doodsangsten uit bij 't zien van 't vervaardigen van mijn bulldog door Nick. Dat die man nog met twee handen tien biertjes kan bestellen in 'n luidruchtige kroeg.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door junksculp »

Massis schreef: 10 okt 2021 17:30
junksculp schreef: 10 okt 2021 17:01 Ik heb net het filmpje bekeken. Echt een kunstenaar. Wat ik echt knap vind dat hij eerst de vorm maakt en dan pas met de hand de kanalen, vaak gebeurd het machinaal en voor dat de vorm gemaakt wordt.
"drill first" en "shape first" zijn zo'n beetje 2 aparte stromingen in het pijpmaken. Het voordeel van drill first is dat je de pijp makkelijk in kan klemmen omdat je blok nog vlakke zijkanten heeft. Het is dus relatief eenvoudig om alles uit te lijnen op elkaar. Het nadeel is dat je je pijp centraal en symmetrisch in het blok moet plaatsen, en nergens meer heen kan als je bij het vormgeven een fout in het blok vindt.

Shape first is handig omdat je volledig vrij bent qua vorm en dus ook kan aanpassen als je fouten tegenkomt in het hout, of als je een pijp assymetrisch in het blok wil plaatsen. Het probleem is dat uitlijnen een stuk lastiger wordt en het boren eigenlijk ook best wel wat gevaarlijker is.
Voor een symmetrische pijp van nagenoeg eender welke klassieke vorm is er eigenlijk geen enkele reden om shape first te werken.
Dank je voor de uitleg, nu is het me helemaal duidelijk. Hij vraagt wel flinke bedragen voor zijn pijp.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door Massis »

Cornelius Mänz draait dan ook al even mee... Op termijn is het vaak een stuk naambekendheid.
Teddy Knudsen maakt werkelijk prachtige pijpen (hier op het forum staat een verslag van mijn bezoek aan hem in 2017), maar 40.000€ blijft ridicuul veel voor een blokje hout en een stukje rubber, ook in een handgemaakt roggenlederen zakje ;-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

PietGeniet
Berichten: 715
Lid geworden op: 10 apr 2022 21:37
Locatie: Dessel

Re: pijp maken op z'n Duits

Bericht door PietGeniet »

Prachtig filmpje.
Wat een vakman. Prachtige pijpen, om van te dromen. Mijn achting voor pijpenmakers steeg met de minuut bij het bekijken van dit filmpje. Hopelijk krijgt de man nooit last van trillende handen.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Plaats reactie